Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353197 times)

Offline uggimanden

• picoposter
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #480 on: September 03, 2009, 01:42:50 PM »
Hej

Jeg er i gang med at bygge min første GSSL, hvilket kun har været en fornøjelse indtil videre.  :). Jeg er dog støt på et lille problem, som jeg ikke kan finde svaret til. Jeg har behov for at forlænge ledningerne fra min ringkernetransformator, så de kan nå de nå hullerne, hvor de skal loddes på på printpladen. Har forsøgt uden held. Ingen strøm. Hvad ville være den bedste måde at gøre det på?

Mvh,

Ulrik

Offline Michailov

• nanoposter
« Reply #481 on: September 03, 2009, 08:40:54 PM »
jeg har svært ved at forstå hvorfor du ikke kan nå printet med de ledninger der sidder på ringkernen... men man kan jo overveje om du vender printet hensigtsmæssigt og bagefter om ikke en ny position til enten ringkerne eller print ville være nemt at lave. (det er jo maks 4 huller med et 4 mm bor.)

Men nok om det. Du skal være opmærksom på at lederne på ringkernen med meget stor sandsynlighed er lakeret og derfor skal du lige skrabe lakken af for at få forbindelse med din forlænger.

mvh
nicolai
Got hitched, got debt - God damn
Bli'r der nogensinde tid til DIY igen, eller bliver min kælder ommøbleret til systue og walk-in closet?

Offline uggimanden

• picoposter
« Reply #482 on: September 11, 2009, 05:26:32 PM »
Hej Nicolai

Tak for hjælpen. Det løste problemet at skrabe lakken af. Nu virker den og lyder fantastisk! Næste projekt... Forstår din undren, men der er flere gode forklaringer på, at jeg var endt der.  :).

Mvh,

Ulrik

Offline lws_dk

• picoposter
« Reply #483 on: September 16, 2009, 12:29:21 PM »
Hej alle.

Jeg er lige blevet færdig med en GSSL, og jeg har et problem med at sikringen ryger hver gang jeg tænder for maskinen. Jeg kan fint sætte strøm til og måle 230v igennem sikringen osv - men så snart jeg tænder for maskinen så ryger sikringen... Hvad betyder det - dvs. hvor skal jeg lede efter en fejl?

mvh Lars

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #484 on: September 21, 2009, 12:28:24 PM »
Først skal du lige tjekke at...
...sikringen er stor nok og træg (T)
...du ikke har en kortslutning på nogen af siderne på powertrafoen. Det kan f.eks. være en loddeklat på printet på trafoens sekundærside.

(Er det for resten en ringkerne eller en printmonteret trafo?
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline lws_dk

• picoposter
« Reply #485 on: September 22, 2009, 09:56:45 PM »
Det er en ringkerne...

Jeg prøvede med en sikring som dur fint i en anden gssl, og den sprang også.. jeg må ha' luppen frem og se om der er en kortslutning på printet... :-/

Jeg vender lige tilbage ;-) Tak for input!

mvh Lars

Offline lws_dk

• picoposter
« Reply #486 on: September 23, 2009, 11:38:02 AM »
Hej igen :-)

Nå, jeg må med skam meddele at jeg havde lavet en (mikroskopisk) kortslutning der hvor strømmen ramte printet. Det er fikset nu, og den funker - NÆSTEN....:

Jeg har en del lavere signal i venstre side. Begge sider lyder fint; ingen forvrængning eller brum - bare lavt i venstre side...
(her skulle så have været et billede fra min Totalmix, men det kan jeg ikke finde ud af?)

Med til historien hører (muligvis) at efter der havde været strøm på lidt tid så begyndte det at ryge lidt fra det ene trim-potmeter (det som sidder ved siden af "RIGHT VCA"). Da jeg så ville prøve at skrue lidt på det var det helt blødt og virkede som om det havde fået for meget varme. Det havde dog ingen indvirken på lyden - hverken da det røg lidt op af eller da jeg skruede (jeg havde comp'en kørende hele tiden imens. Ydermere var det som sagt det trimpot der sad ved RIGHT VCA, så jeg tvivler på at det har en sammenhæng?

Nogen idéer?

pfht,

Lars

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #487 on: September 23, 2009, 02:20:49 PM »
check at trimmerens værdi/modstand er korrekt. Deter nok et forkert et du har fået sat i der..?

6dB forskel på L/R er næsten altid en balancering der er forkert - check at du kører ind og ud ens i begge sider.

Jakob E.

Offline lws_dk

• picoposter
« Reply #488 on: September 23, 2009, 09:29:31 PM »
Det er den samme trimmer der sidder i begge sider?

6dB forskel på L/R er næsten altid en balancering der er forkert - check at du kører ind og ud ens i begge sider.

Du mener at det er signalet ind i eller ud fra maskinen der er forskelligt?

mvh Lars

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #489 on: September 24, 2009, 06:31:47 AM »
Ja, check at du gør det samme i begge sider. Kører du balanceret? Så check at der er signal på både + og - input i begge sider (prøv f.eks at afbryde dem en af gangen og kontroller at output falder tilsvarende). Check så output ved at afbryde  + og - output i begge sider een ad gangen - og check at output level falder som det skal..

Jakob E.

Offline lws_dk

• picoposter
« Reply #490 on: September 25, 2009, 04:51:25 PM »
YES; det kører... der var problemer både ved ind- og udgang i begge side - så det forstår man jo godt ikke spillede optimalt. Nu spiller både den, samt den anden jeg havde bygget og som jeg også havde store problemer med (men som jeg selv fik løst! lidt klap på skuldren må man jo give sig selv) ;-)

Tak for hjælpen begge to!

/Lars

Offline dwoor

• nanoposter
Mod mod støj
« Reply #491 on: October 14, 2009, 10:35:49 PM »
Er der nogen, som har prøvet dette mod af ??

http://www.prodigy-pro.com/diy/index.php?topic=34219.msg418840#msg418840

Jeg har lavet den store renovering mod støj, i mine DIY projekter på det seneste.. Men der er noget støj fra mine GSSL. Selv uden input og i bypass mode. Og dette stiger en del, hvis den får gas på Make up gain.. Måske kunne dette være løsningen på disse ting... ??

Det er ikke ringkerne, da de er flyttet ud af enhederne. De har fået sine egen kasser nu..

Offline Rigpa

• nanoposter
    • www.MicroSonic.dk
« Reply #492 on: November 17, 2009, 01:49:52 AM »
Jeg har bemærket på flere GSSL'er at hvis man laver en hard bypass, er signalet en del højere end hvis man bruger den indbyggede bypass. Med andre ord hvis man sender lyd gennem maskinerne på bypass kommer der et noget lavere signal ud af den end det der kommer ind. Er det meningen?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #493 on: November 18, 2009, 01:25:42 PM »
Når du skriver hard bypass mener du så den ene af de to mulige konfigurationer af bypass switchen eller en separat hardwired bypass du skifter til med et relæ f.eks.?
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Rigpa

• nanoposter
    • www.MicroSonic.dk
« Reply #494 on: November 18, 2009, 02:21:54 PM »
Jeg bypasser sådan set bypass ved at føre signalet direkte fra input stik til outputstik. Som hvis man hiver stikkene ud af maskinen og og forbinder dem med hinanden så signalet 'bypasser' HELT uden om. Det giver anslået (har ikke målt det) ca. 8-10 db mere input på næste maskine i kæden.