Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353147 times)

Offline asle

• nanoposter
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #525 on: February 09, 2010, 03:12:32 PM »
jeg har fået hele dynen fra El-Supply - print fra Gustav - og trafo'er.... mangler bare kasse-  OG  her kommer spørgsmål

på indkøbs sedlen står der intet om ledninger - hvad skal man bruge ???

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #526 on: February 09, 2010, 03:47:19 PM »
Ok, det er ikke specificeret, men der står nu:
...og der kommer lidt garniture i form af monteringskabel, afstandsstykker, kabelsko, stik til printet, skruer og møtrikker....

MEN du har ret i at det er lidt overset i det hele taget. Der er nok flere der ikke helt ved hvor tykt kabel man egentlig skal/kan bruge.

Du bor jo i byen så mon ikke det letteste og billigste ville være for dig at smutte ned hos Elextra på Frederiksborggade 42 og købe sådan en pose her: http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H11720
Ja, du kan jo også bestille online, men hvis du skal kaste dig ud i det her så er det sq meget cool lige at vide hvor du kan gå hen og hente stumper når det passer dig. Du skal nok komme ud for at mangle en eller anden dims til 2,- og så er det sq surt at ha' betalt 60,- i fragt for så senere at finde ud af at man ku' ha' købt det nede om hjørnet. Man ser bare først denne slags butikker når man får brug for dem, så måske ved du ikke de ligger i nærheden...
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

• nanoposter
« Reply #527 on: February 09, 2010, 04:22:31 PM »
Ok, det er ikke specificeret, men der står nu:
...og der kommer lidt garniture i form af monteringskabel, afstandsstykker, kabelsko, stik til printet, skruer og møtrikker....

MEN du har ret i at det er lidt overset i det hele taget. Der er nok flere der ikke helt ved hvor tykt kabel man egentlig skal/kan bruge.

Du bor jo i byen så mon ikke det letteste og billigste ville være for dig at smutte ned hos Elextra på Frederiksborggade 42 og købe sådan en pose her: http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H11720
Ja, du kan jo også bestille online, men hvis du skal kaste dig ud i det her så er det sq meget cool lige at vide hvor du kan gå hen og hente stumper når det passer dig. Du skal nok komme ud for at mangle en eller anden dims til 2,- og så er det sq surt at ha' betalt 60,- i fragt for så senere at finde ud af at man ku' ha' købt det nede om hjørnet. Man ser bare først denne slags butikker når man får brug for dem, så måske ved du ikke de ligger i nærheden...

hehehe - yes sir.  har lige været nede i ovenstående (Brinck) - og købt LIGE NØJAGTIGT den du henviser til. så det er bare Feeeee....

skulle jeg tage at bestille de monterede kabler som Gustav henviser til hos Elsupply - eller er det lige så nemt at lave dem selv ??

Offline asle

• nanoposter
« Reply #528 on: February 10, 2010, 05:25:40 PM »
på indkøbslisten til GSSLen sidder der en

1  065909     1% 90.9K OHM METALFILM MODSTAND         0,64  0,64   

er det den man sætter ind på "den lille" PCB hvor der står 91K ?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #529 on: February 10, 2010, 05:51:00 PM »
Jeps.
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #530 on: February 11, 2010, 10:37:20 AM »
når man skal nipse GARRY DILSOKKEL 16 pin i to - hvilken vej skal den så vende ?

eller er det lige meget - - altså - er det VCAerne man skal sætte den rigtige vej ??

mvh monster newbie
asle

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #531 on: February 11, 2010, 11:19:35 AM »
Dilsoklerne er jo "bare" en forlænger, så IC'erne ikke bliver beskadigt under montering (lodning). Så dine IC'er skal altid vende rigtigt, og efter den markering der er på IC'eren. PÅ en alm. 8 benet IC'er er der en rund plet eller en U formet hak i IC'eren. Det samme kan du se på printet. Det hak er også i Dilsoklen, og det er en god ide det altid følges ad. Det gjorde jeg også med VCA'erne, selvom jeg kun fik et halvt uformet hak, på den halve 16 benet dilsokkel  ;D

Men i princippet har det jo ingen betydning, sålænge VCA'eren sidder korrekt..

Offline asle

• nanoposter
« Reply #532 on: February 11, 2010, 11:43:41 AM »
Dilsoklerne er jo "bare" en forlænger, så IC'erne ikke bliver beskadigt under montering (lodning). Så dine IC'er skal altid vende rigtigt, og efter den markering der er på IC'eren. PÅ en alm. 8 benet IC'er er der en rund plet eller en U formet hak i IC'eren. Det samme kan du se på printet. Det hak er også i Dilsoklen, og det er en god ide det altid følges ad. Det gjorde jeg også med VCA'erne, selvom jeg kun fik et halvt uformet hak, på den halve 16 benet dilsokkel  ;D

Men i princippet har det jo ingen betydning, sålænge VCA'eren sidder korrekt..

ja det forstår jeg - men hvis jeg klipper 16 pin over så jeg har en række - så er det jo fint. MEN - på PRINTpladen - står det indikeret hvilken vej soklen skal vende - og i så hvad hvordan - ?  på de andre (dem som ikke er i en række men i par - altså ikke delt -) er det jo nettop det lille runde hak at følge.

tillæg. 

har problemer med at finde hvor den 6. 1N4148 skal sidde.  har de 5 siddende lige under de ti store 1000/35
også .  den ligelle 5k trimmer - har sat de to 50K trim - men mangler altså 5keren
også . brokoblingen - ved ikke hvor skal sidde- skal have lundahl trafoer i - skal den sp sidde yders i hjørnet eller ved siden af 7915 - eller er jeg way off ?? 

pyhaaa .  damn jeg er newbie

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #533 on: February 11, 2010, 11:45:51 AM »
Jeg vil godt slå et slag for lidt mere vigtighed i dét Dwoor skriver om at det er en god ide at følge princippet med soklerne. Der sker nemlig ofte dét at når du har sat sokler i så kan du ikke mere se hvad der står på printet og så er det altså rart at vide at du kan stole på at når du en dag udskifter en defekt IC så kan du bare følge soklens retning når du stopper den nye sokkel i.

Så Dwoor har selvfølgelig ret, men jeg synes KLART du skal vænne dig til at sætte soklerne så de vender rigtigt. Det er svært nok i forvejen at huske på at den ene VCA chip skal vende modsat osv. og hvis du så forvirrer tingene yderligere så skal du altså rulle alle tegninger ud igen når du skal lave ændringer eller reparere.

Jeg kommer lige i tanker om en ting for resten. Der sidder en 78L12 og en 79L12 regulator og peger mod hinanden på hver deres side af en af de mange "0.1" kondensator. De to små regulatorer har det med at blive lige lovlig varme hvis de sidder i et rack sammen med andet varmt udstyr. Det er jo ikke givet at du får probemer med dem (symptomet er at maskinen lukker ned for lyden og hvis du slukker og tænder igen kommer lyden tilbage for en kort bemærkning hvor den så lukker ned igen...) men jeg tænker "better safe than sorry" og jeg vil anbefale at du udskifter dem med en 7812 og 7912 i det der hedder TO-220 hus. De kan klare en del mere strøm og der sidder køleplader på. Så får du ikke problemer med varmen.

Hvis du gør det skal du lige være opmærksom på at 7812'eren skal vende modsat. Altså 7912 skal vende med front mod 7812 ligesom det antydes på printet nu, men 7812 skal vende ryggen (kølepladen) mod 7912.

De er mage til de 7815 og 7915 regulatorer du allerede har der skal sidde et par centimeter derfra ved siden af de store kondensatorer på printet. Hos Elextra er det dem her du skal ha' fat i hvis det er:
http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H16046
http://www.elextra.dk/main.aspx?page=article&artno=H16067
« Last Edit: February 11, 2010, 11:52:41 AM by Luny Tune »
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #534 on: February 11, 2010, 11:48:31 AM »
Du er sq da en af de seje newbies når du kaster dig ud i det på denne måde og ikke gider vente på en byggeweekend! 8) Benhårdt! Og med den entusiasme du går ind i det på så bliver du lynhurtigt røvgod til det.

Den sidste 1N4148 skal sidde på det control printet.

Ok, så du klipper i sokler for at lave sokler der passer. Kan du så ikke sætte en prik med en tusch (sådan en permanent CD marker kan man nok godt antage at du har! ;D) på printet så du kan se hvor pin 1 skal være?

Jeg tror den 5K trimmer er tænkt at skulle bruges til at kunne rette tingene ind til hvis nu du benytter et meter som ikke er helt som Jakob har specificeret i diagrammet. Det skal være oprindelig være et 1 mA meter men de kan være svære at få fat på og hvis du så køber f.eks. et 100 µA meter som er lettere at finde så kan du montere trimmeren sådan lidt "Storm P." på det og trimme så det viser rigtigt alligevel. Du skal ikke bruge trimmeren på nogen af printene så vidt jeg lige kan orientere mig.

Angående Brokoblingen! Skal du have en printmonteret powertrafo eller en ringkerne powertrafo (som dermed ikke monteres på printet) i? (Lundahl trafoerne er til audioen og monteres helt separat og har ikke noget med ensretterbroen at gøre.)
« Last Edit: February 11, 2010, 12:01:45 PM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #535 on: February 11, 2010, 11:56:33 AM »
Den sidste 1N4148 skal sidde på det control printet.

Ok, så du klipper i sokler for at lave sokler der passer. Kan du så ikke sætte en prik med en tusch (sådan en permanent CD marker kan man nok godt antage at du har! ;D) på printet så du kan se hvor pin 1 skal være?

(Skriver lidt mere svar på dit indlæg i denne post og fjerner denne parentes når jeg er færdig.)

dvs pin 1 til hakket / buen i soklen :-)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #536 on: February 11, 2010, 12:03:15 PM »
(Så fik jeg svaret færdigt i indlægget ovenover.)

Ja, hakket/buen indikerer pin 1, eller for kredse med to rækker ben indikerer det så nærmere "den ende pin 1 befinder sig i"...
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #537 on: February 11, 2010, 12:21:16 PM »
Du er sq da en af de seje newbies når du kaster dig ud i det på denne måde og ikke gider vente på en byggeweekend! 8) Benhårdt! Og med den entusiasme du går ind i det på så bliver du lynhurtigt røvgod til det.

hehehehe - fedt tak

Angående Brokoblingen! Skal du have en printmonteret powertrafo eller en ringkerne powertrafo (som dermed ikke monteres på printet) i? (Lundahl trafoerne er til audioen og monteres helt separat og har ikke noget med ensretterbroen at gøre.)

also

ved ikke om du tastede forkert omk. de komponenter der vender imod hinanden som kunne blive varme og kunne skiftes ud.
Men jeg har jo været forud seeeeneee  og købt 2x ind - jeg har 7915 og 7814 siddende (som foreskrevet)  - er det nogen magen til dem du mener jeg kan smide i i steder 79L12 og 78L12 ??

vil tro ringkerne - har indkøbt efter indkøbslisten
« Last Edit: February 11, 2010, 12:31:57 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #538 on: February 11, 2010, 01:00:22 PM »
Nej, man kan få de der spændingsregulatorer i forskellige huse og størrelser. De 7812 og 7912 som du har er sådan nogle små nogle som ligner almindelige transistorer og så har du et sæt 7815/7915 som er stor og med en indbygget køleplade.
7812/7912 kan også fås som de større modeller med køleplade på (Ligesom 7815/7915). De store kan tåle 10 gange så meget strøm og meget mere varme. Du kan ikke bruge 7815/7915'erne fordi de er beregnet til 15V og 7812/7912 til 12V.

Hvis det er ringkerne så skal brokoblingen sidde oppe i hjørnet.
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #539 on: February 11, 2010, 07:58:04 PM »
ang. 2  6056       DREJEOMSKIFTER 2plx6st.f.PRINT       

hvordan ved man hvilken vej man vender den man ændre til 5 positioner ??  -- så vidt jeg kan forstå kan jeg vende den på to måder.