Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353173 times)

Offline asle

• nanoposter
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #555 on: February 13, 2010, 03:44:22 PM »
Det ER et komplet opslagsværk. Du har bare ikke læst det. ;)

Glem lige Lundahlerne til at starte med og sig til når du er færdig med alt det andet først. (Der sidder desuden fire 100Ω modstande i outputtet der skal skiftes ud med 22Ω modstande når trafoerne skal i.)

Den Lorlin switch på billedet må du ikke bruge til 230V! Den er kun til lavspænding. Der skal du lige ha' fat i en switch der kan tåle højspænding.

Jeg skal også lige have svar på dét med hvad der står på ringkerne-transformeren. Det jeg spurgte om hér:
Hvad står der på din trafo angående vindingerne? (Der står sådan noget som rt-bn/bl-gn f.eks.)

aahhhh (jo har har nu læst alt jeg kunne - men svært at slå op når man ikke ved hvad man søger efter - men igen - tak for at være SÅ overbærende torben - det er sgu lidt vildt)

på  ringkerne-transformerne står der

pri:230v/50-60Hz ge-ge
sec: 2x15V/1A gn-rt/bn-bl

er sekundær og primær = output og input at strøm ??

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #556 on: February 14, 2010, 12:54:11 AM »
Yes. De gule skal have de 230V som du har luret. Den sekundære side med farverne skal deles op så de giver 2 x 15V og det gør du med denne trafo ved at samle brun og blå ledning i 0V og så grøn og blå 1 x 15V hver.

Dvs. at i hullerne 15 - 0 - 15 oppe i hjørnet skal du montere Grøn - Rød+Brun - Blå. See?

MEN vær lige opmærksom på en ting. Det kan være noget rigtig knald at montere lige disse kabler direkte i printet. Så det vil være en supergod ide hvis du f.eks. gør således:
Tag sådan en færdiglavet ledning med et lille stik på og lod ledningerne fra trafoen på dem sådan at når du så også har et lille stik siddende på printet så kan du let tage det stik af og dermed have afbrudt strømmen til printet.

Det er fedt når du skal fejlsøge på printet, modificere eller hvad der nu måtte skulle ske på et tidspunkt. Hvis du monterer ledningerne fra trafoen direkte i printet er der desværre ret "god" risiko for at lodningerne for vredet sig løs og pludselig ikke virker eller kortslutter når printet skal op og ned nogle gange. Det har jeg været ude for, og forsyningsspændingen er noget af det vi ikke skal tage let på i det vi laver her. Hav sund respekt for dét!! Dels er det en grundbetingelse for at maskinerne virker men det kan også mørklægge dit hus at have problemer dér og i værste fald kan det være røvfarligt for dig selv og dit helbred. Du skal nok nå at få stød masser af gange. Undgå så vidt muligt at det kommer til at være på grund af sjusk.

En anbefaling er det også at lade være med at forkorte ledningerne fra trafoen. Der er noget lak på det afisolerede stykke på dem og du skal i gang med at skrabe med en skarp kniv og andet godt hvis du begynder at klippe i dem. Så forkort i stedet den færdiglavede ledning med Molex stik på. Det er almindelig ledning som let lader sig bearbejde.

Og husk at isolere lodningerne når/hvis du samler ledninger sådan. Det fedeste er krympeflex. Har du købt sådan noget?

Hvor langt er du egentlig nået? Billede?
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

• nanoposter
« Reply #557 on: February 14, 2010, 02:59:32 AM »
dude - faktisk alt er samlet yd over diverse trafos

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #558 on: February 14, 2010, 01:50:20 PM »
Nu er det ikke for at betvivle dine evner men jeg har set nogle stygge begynderprojekter og jeg tænkte at hvis du kunne tænke dig et lille kvali-tjek inden du sætter strøm til, så kan du eventuelt uploade et nærbillede af både komponentside og loddeside på de to print. Så skal jeg og sikkert andre også meget gerne lige kigge det igennem og se om jeg/vi kan spotte eventuelle ups'er...? Bare så vi lige kan komme eventuelle problemer i forkøbet.

Jeg kan ikke lige huske hvorden er men jeg prøver lige at finde tegningen med Lundahltrafoerne...
Torben

Offline nick

• picoposter
« Reply #559 on: February 14, 2010, 10:03:21 PM »
Asle - prøv at gå lidt tilbage i tråden og se hvor Torben svarer mig på hvor /hvordan dine Lundahl trafoer sætte i  :)  vh Nick

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #560 on: February 14, 2010, 11:22:02 PM »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #561 on: February 15, 2010, 09:50:11 AM »
Asle - prøv at gå lidt tilbage i tråden og se hvor Torben svarer mig på hvor /hvordan dine Lundahl trafoer sætte i  :)  vh Nick

har simpelthen læst så meget efterhånden og ikke alt gssl relateret , så det kan svømme lidt.
torben - billeder om en time (kl11) - spænt på hvor smuk mit pjojekt er :-)

Offline asle

• nanoposter
« Reply #562 on: February 15, 2010, 11:25:11 AM »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #563 on: February 15, 2010, 12:26:52 PM »
Det ser sq meget fornuftigt ud. Godt gået af en newbie!! ;D Der er vist ikke så meget at komme efter. Jeg har lige nogle ting du lige må tjekke og se om de er galt i virkeligheden eller om billederne snyder mig lidt:

Det kan være du ved det, men du mangler en 820Ω mostand på control boardet. (Lige over lusen.)

Så skal du lige dobbelttjekke at de to store elektrolytter der rager ud over printet sidder rigtigt. Altså dobbeltjek at de sidder med + til + og - til -. De er vredet så det er svært helt at se med sikkerhed på billedet. (Når du har sådan nogle lange fritliggende ben fra komponenter er det i øvrigt en god ide lige at isolere dem f.eks. med krympeflex eller måske noget isoleringen fra ledning der er blevet afisoleret. Som de sidder nu er det let at komme til at kortslutte dem hvis du er lidt uheldig når du skal måle på maskinen med strøm på. Og du kan også komme til at skubbe til dem og lave lidt ballade hvis du skal vende printet og reparere f.eks.... Du kan også.... Nå, ok...)

Og så skal du lige tjekke de steder jeg har tegnet ind her på det vedhæftede billede fordi det ser ud som om loddetinnet nogle steder ikke rigtig har flydt ordentligt og et enkelt sted ser det på billedet ikke ud som om der er loddet (nede til venstre i billedet). Husk at loddetinnet så vidt muligt gerne må flyde ud og dække hele hele loddeøen. Så ved du i hvert fald at der har været varmet ordentligt. Det er selvfølgelig ikke nødvendigt at fylde det hele med tin hvis du lodder på et sted med en tilhørende ø der ikke skal loddes noget i. Det er bare den ø der hører til lodningen jeg taler om.

Det er muligt at det bare er lyset der snyder på billedet men tjek lige efter for en sikkerheds skyld. På den nederste af regulatorerne øverst i billedet (også markeret) ser det ud som om der er en loddeklat mellem to af øerne. Tjek lige det også. Tinnet er vist heller ikke flydt helt ud dér men lodningerne ser umiddelbart gode ud og det er jo det vigtigste.

« Last Edit: February 15, 2010, 12:33:45 PM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #564 on: February 15, 2010, 12:57:10 PM »
Tak Torben.
ingen lodde klatter.

et par af de markerede steder har jeg "suget" loddetin op". et par er mørke fordi der er "hul" igennem og det ligner en lodning - og et par lignet bare de ikke er loddet - pga lys.

så jeg tror jeg er all set for the power step.

det var noget med vindingerne på transformatoren. i mellemtiden tror jeg jeg sætter de lundahler på en lille plade. uuuhhhh  vi skal bare ha lyd i dag - or bust  LOL og må nok lige i brinck og ha den 820 - har sgu ikke bestilt den og har glemt at købe den når jeg har været derinde....

Offline asle

• nanoposter
« Reply #565 on: February 15, 2010, 03:47:08 PM »
Tak Torben.
ingen lodde klatter.

et par af de markerede steder har jeg "suget" loddetin op". et par er mørke fordi der er "hul" igennem og det ligner en lodning - og et par lignet bare de ikke er loddet - pga lys.

så jeg tror jeg er all set for the power step.

det var noget med vindingerne på transformatoren. i mellemtiden tror jeg jeg sætter de lundahler på en lille plade. uuuhhhh  vi skal bare ha lyd i dag - or bust  LOL og må nok lige i brinck og ha den 820 - har sgu ikke bestilt den og har glemt at købe den når jeg har været derinde....

kunne du give mig et HINT til power supply montering osv

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #566 on: February 15, 2010, 03:49:43 PM »
Syntes du ikke dette var et brugbart hint?

Yes. De gule skal have de 230V som du har luret. Den sekundære side med farverne skal deles op så de giver 2 x 15V og det gør du med denne trafo ved at samle brun og blå ledning i 0V og så grøn og blå 1 x 15V hver.

Dvs. at i hullerne 15 - 0 - 15 oppe i hjørnet skal du montere Grøn - Rød+Brun - Blå. See?

MEN vær lige opmærksom på en ting. Det kan være noget rigtig knald at montere lige disse kabler direkte i printet. Så det vil være en supergod ide hvis du f.eks. gør således:
Tag sådan en færdiglavet ledning med et lille stik på og lod ledningerne fra trafoen på dem sådan at når du så også har et lille stik siddende på printet så kan du let tage det stik af og dermed have afbrudt strømmen til printet.

Det er fedt når du skal fejlsøge på printet, modificere eller hvad der nu måtte skulle ske på et tidspunkt. Hvis du monterer ledningerne fra trafoen direkte i printet er der desværre ret "god" risiko for at lodningerne for vredet sig løs og pludselig ikke virker eller kortslutter når printet skal op og ned nogle gange. Det har jeg været ude for, og forsyningsspændingen er noget af det vi ikke skal tage let på i det vi laver her. Hav sund respekt for dét!! Dels er det en grundbetingelse for at maskinerne virker men det kan også mørklægge dit hus at have problemer dér og i værste fald kan det være røvfarligt for dig selv og dit helbred. Du skal nok nå at få stød masser af gange. Undgå så vidt muligt at det kommer til at være på grund af sjusk.

En anbefaling er det også at lade være med at forkorte ledningerne fra trafoen. Der er noget lak på det afisolerede stykke på dem og du skal i gang med at skrabe med en skarp kniv og andet godt hvis du begynder at klippe i dem. Så forkort i stedet den færdiglavede ledning med Molex stik på. Det er almindelig ledning som let lader sig bearbejde.

Og husk at isolere lodningerne når/hvis du samler ledninger sådan. Det fedeste er krympeflex. Har du købt sådan noget?
« Last Edit: February 15, 2010, 03:51:27 PM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #567 on: February 15, 2010, 04:26:35 PM »

er det overensstemmelse med når du skriver at man skal samle BRUN og BLÅ

og så længere nede skriver RØD+BRUN ?????

kan du confirm hvilken skal sidde sammen
« Last Edit: February 15, 2010, 04:59:06 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #568 on: February 15, 2010, 04:36:32 PM »
Det står på diagrammet. :P

Hov, der skal du i øvrigt gøre dét du forbinder den ene gule ledning fra trafoen til den ene terminal på netstikket og den anden til sikringsholderens ene terminal. Fra den anden terminal på netstikket skal der gå en ledning til powerswitchen og derfra til den anden terminal på sikringsholderen. Og disse forbindelser SKAL du isolere!

Fra jordbenet på netstikket skal der gå en ledning til selve kassen du bygger det hele ind i. (Der skal du lige sørge for at der nu også er forbindelse. Den kan jo være malet f.eks. Men ellers kan det f.eks. være at du benytter en af de skruer der i forvejen bliver brugt til montering i kassen. Til dét punkt skal du også sørge for at der går en ledning fra 0 på ét (kun ét) af input stikkene. Alt dette for at undgå en eventuel brumsløjfe.
« Last Edit: February 15, 2010, 04:51:35 PM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #569 on: February 15, 2010, 04:49:49 PM »
Det står på diagrammet. :P
jeg glor på beskrivelse fra jakob og på diagrammet osv - kan satme ikke se noget fuse eller lignende nogen steder - er jeg blind +++++???????