Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353172 times)

Offline asle

• nanoposter
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #570 on: February 15, 2010, 08:03:40 PM »
Hey Torben.

jeg skal lige have dig til at confirme farve kombination fra transformeren - er nemlig ret sikker på du havde skrevet fejl i din beskrivelse- virkede meget tvetydig.

også - jaaaa - hvad skal jeg gører når alt er hooked op - bare tænde for strømmen - eller skal der måles og hvor skal der måles...

også - hvor skal jeg forbinde jord når jeg ikke har min kasse endnu

også - har ikke fået sidechain filter endnu - det er lige meget ikke - kan sagtens kører uden ikke ?

søger lige lidt efter svar --- uuuuuhhhh nu er det ved at blive spændende

........ som den optimist jeg er har jeg nu (selv om jeg ik endnu har fået svar på ovenstående) haft strøm på - hvilket resulterede i lidt røg - og der efter en knald - det var den 22u'er lige under den venstre store (lige neden under de to 10R) - der sidder en anden 22u'er lige vil højre for også -  så den er der i hvert fald ikke endnu.   æv  eller rettere KNALD!
« Last Edit: February 15, 2010, 09:04:25 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #571 on: February 15, 2010, 10:32:26 PM »
Ja, damn, det kan jeg godt se. Den vender forkert på billedet. Pis. Det er fandme også svært at se oppefra når der ligesom er streger over det hele deroppe så det er svært at se hvilken en der er minus-stregen. Nå, men jeg kan ikke se at der burde være stået noget andet af selvom den er bålet af nu. Bare skift den og vend den nye rigtigt.

Sikringen skal jo sidde dér hvor netspændingen kommer ind. Find dét sted på diagrammet.

Og ja, undskyld jeg skrev forkert i første sætning. Det er rød og brun der skal samles til 0V.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

• nanoposter
« Reply #572 on: February 15, 2010, 11:03:36 PM »
Ja, damn, det kan jeg godt se. Den vender forkert på billedet. Pis. Det er fandme også svært at se oppefra når der ligesom er streger over det hele deroppe så det er svært at se hvilken en der er minus-stregen. Nå, men jeg kan ikke se at der burde være stået noget andet af selvom den er bålet af nu. Bare skift den og vend den nye rigtigt.

Sikringen skal jo sidde dér hvor netspændingen kommer ind. Find dét sted på diagrammet.

Og ja, undskyld jeg skrev forkert i første sætning. Det er rød og brun der skal samles til 0V.

sikring er sat på lige efter on off switch på den ene gule primærside ledning.

omk hvor skal man måle når man hiver strøm på igen

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #573 on: February 16, 2010, 12:09:10 AM »
Sikringens værdi finder du netop dér i diagrammet også:

Kan du se det?

(Det er ikke for at være "smart" jeg skriver det sådan. Det er for at fortælle hvordan du finder ud af det selv ved at kigge på et diagram. Sig lige til hvis du gerne vil "undervises" på en anden måde. Det er jo dig der skal ha' noget ud af det så jeg vil gerne undgå at være irriterende! :))

Måden du måler på er ved at sætte minus-målepinden fra dit multimeter på 0V/stel et sted (f.eks. pin 1 på et input-XLR) og så plus-målepinden på dér hvor du vil måle. Det kan være en god ide med krokodillenæb eller sådan nogle målepinde man kan sætte fast på målepunktet med en lille krog der kan skubbes ud og hægtes på. Nogle gange kan det være svært at komme til og eventuelt undgå at komme til at kortslutte et eller anden når man flytter målepindene igen. Vær lidt forsigtig. Ud over de 230V som du naturligvis skal have respekt for så er der ikke rigtig noget farligt på selve printet, men det kan sq være irriterende at måtte udskifte et eller andet fordi man lige lavede en Mick Øgendahl med målepinden... ::)

Du kan tjekke...
...+ og -15V på de to lus hvor der står +15 og -15V ved VCA'erne Og så på de to 5534'eres pin 4 (-15) og pin 7 (+15).
...+ og -12V på TL072'erens pin 4 (-12) og pin 8 (+12)

Du kan f.eks. gøre det at du piller IC'erne op af soklerne når du måler. Så futter du dem ikke af ved hverken at have de forkerte spændinger eller ved at du kommer til at kortslutte nogle pins mens du måler. Spændingerne er forsyningsspænding til de kredse så spændingerne vil være der uanset om kredsene sidder i eller ej.
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #574 on: February 16, 2010, 10:33:02 AM »
Sikringens værdi finder du netop dér i diagrammet også:

Kan du se det?

(Det er ikke for at være "smart" jeg skriver det sådan. Det er for at fortælle hvordan du finder ud af det selv ved at kigge på et diagram. Sig lige til hvis du gerne vil "undervises" på en anden måde. Det er jo dig der skal ha' noget ud af det så jeg vil gerne undgå at være irriterende! :))

I think I get it - I think he's got it - I know I get it - My God he's got it !!!!

jeg nappede de undervisningsbøger (pdfer) fra en efter skole der var en der havde linket til - og der er nogle appendiks'er der bare holder helt vildt!.

ud over det havde jeg ikke kigget på diagramet siden jeg startede -

omk undervisnings stil - dude - du og jakob er total popstars i mine øjene - i kunne kaste med saltsyre lige nu - så ville I stadig være mine idoler. når jeg graver mig sådan ned så er der kun EN ting jeg har for øje - og det er MÅL! :-)

har fået kasse i dag fra Purusha - bliver sgu da forøvrigt nød til at borer huller til at "mounte" print osv ikke ??? eller er der en smart måde at undgå det på ?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #575 on: February 16, 2010, 11:09:21 AM »
Ja, der skal laves huller til printmonteringen og til powertransformeren.

Husk at ringkernen skal så langt væk fra boardet som muligt!
Husk at skruen som du spænder ringkernen fast med IKKE må røre låget på kassen!
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #576 on: February 16, 2010, 02:16:38 PM »

Du kan tjekke...
...+ og -15V på de to lus hvor der står +15 og -15V ved VCA'erne Og så på de to 5534'eres pin 4 (-15) og pin 7 (+15).
...+ og -12V på TL072'erens pin 4 (-12) og pin 8 (+12)

Du kan f.eks. gøre det at du piller IC'erne op af soklerne når du måler. Så futter du dem ikke af ved hverken at have de forkerte spændinger eller ved at du kommer til at kortslutte nogle pins mens du måler. Spændingerne er forsyningsspænding til de kredse så spændingerne vil være der uanset om kredsene sidder i eller ej.

newbie spørgsmål

1. 0 er det midterste hul i multimeteret - korrekt.
2. har bare stukket den ind i 1 på XLR input
3. får +15v på pin 4 på lus + - ikke noget andet end - tal der langsomt bevæger sig imod nul på lus -15V   
4. de to 7915 og 7815 bliver HOT HOT HOT - er det meningen
5. i ca 15 sec  "larmer" ringkernen "bbbbzzzzz" - det fader så ud i stilhed - korrrekt ?
6 jeg får +15V på pin 4 på begge 5534 - de andre målinger (-minus målinger) - får jeg ikke noget på - hvad går jeg forkert. er der en indstilling på Multimeteret som jeg ikke har fanget - eller skal jeg bygge om på ledningerne (måle ledningerne)

det var vist det i denne omgang.  puhaa :-)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #577 on: February 16, 2010, 05:34:40 PM »
1. Det kommer an på hvilket multimeter du har. Link/billede?
2. Ja, bare den har forbindelse og du ikke ødelægger stikket så er det fint nok.
3. Pin 4 bør have negativ spænding. Du vender vist multimeteret forkert. Eller hvad?
4. Jeps, de bliver varme. Deter derfor der sidder køleplader på. Husk at de to regulatorer ikke må røre hinanden eller andet omkring dem!
5. Måske en sammenhæng med den manglende spænding. Vi ser lige hvad der sker. Lad være med at lade maksinen stå tændt andet end den tid du lige kan nå at lave målinger på.
6. Samme som 3.

Du må lige oplyse hvad det er for et multimeter du bruger så vi lige kan sikre os at du bruger det rigtigt.

PS: Og jo, for resten. Compen fungerer blændende uden sidechainfilter og trafoer osv.
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #578 on: February 16, 2010, 05:46:57 PM »

Offline asle

• nanoposter
« Reply #579 on: February 16, 2010, 06:54:28 PM »
1. Det kommer an på hvilket multimeter du har. Link/billede?
2. Ja, bare den har forbindelse og du ikke ødelægger stikket så er det fint nok.
3. Pin 4 bør have negativ spænding. Du vender vist multimeteret forkert. Eller hvad?
4. Jeps, de bliver varme. Deter derfor der sidder køleplader på. Husk at de to regulatorer ikke må røre hinanden eller andet omkring dem!
5. Måske en sammenhæng med den manglende spænding. Vi ser lige hvad der sker. Lad være med at lade maksinen stå tændt andet end den tid du lige kan nå at lave målinger på.
6. Samme som 3.

Du må lige oplyse hvad det er for et multimeter du bruger så vi lige kan sikre os at du bruger det rigtigt.

PS: Og jo, for resten. Compen fungerer blændende uden sidechainfilter og trafoer osv.

jeg får desværre næsten noget minus udslag på -15v lusen - +15 giver +15v     - minus 15v lusen står ud og lander så på ca -0,04

jeg re-did strøm forsygningen - nu er der ikke nogen lyd ved power up.

som sagt bliver 7915 i løbet af sekunder på ULTRA var - det er for sindsygt. er bange for der er noget galt der.  what can I do to check

har boret huller i kassen til mount -

så nu er jeg sgu pretty stuck -
« Last Edit: February 16, 2010, 07:16:34 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #580 on: February 16, 2010, 07:18:48 PM »
Der er noget galt.

Du skal have -15 på pin 4 på en 5534, men du siger du får +15?
Og du siger at du ganske rigtigt har +15 på +15V lusen?
Du kan ikke have begge dele.

På dit meter er 0V i midten og du skal måle DC med måleledningen i hullet til højre. Områdevælgeren skal stå på V- (som er DC) og 20 vil være fint til at måle 15V med.
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #581 on: February 16, 2010, 07:46:25 PM »
Der er noget galt.

Du skal have -15 på pin 4 på en 5534, men du siger du får +15?
Og du siger at du ganske rigtigt har +15 på +15V lusen?
Du kan ikke have begge dele.

På dit meter er 0V i midten og du skal måle DC med måleledningen i hullet til højre. Områdevælgeren skal stå på V- (som er DC) og 20 vil være fint til at måle 15V med.
har iike checket pin 4 efter jeg ikke har fået -15v på minus lusen.
tænkte at der ikke var nogen grund til at gå videre når jeg ikke fik -15v på -15v lusen
where do i go from here mate?
multimeter - det er det jeg gør - fedt at få cnøonfirmed

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #582 on: February 16, 2010, 09:34:34 PM »
Og det ER 7915 der bliver for varm?

Tjek lige at det ER 7915 og at de to regulatorer nu også HELT sikkert sidder rigtigt placeret.

Lad være med at tage noget for givet og at du kan huske at du gjorde et eller andet rigtigt. Tjek dig selv efter. Når du f-eks- skal ha' bekræftet at de to regulatorer sidder korrekt så gør som du ville gøre hvis du skulle tjekke en andens print efter; Kig på printtegningen over hvad der skal sidde hvor og tjek at det rent faktisk også ER den komponent der sidder dér og at den vender korrekt.

Og bekræft også lige at du har tjekket kortslutningen på loddesiden. Der må ikke være forbindelse mellem benene på de regulatorer.

Hvis der ikke er en kortslutning lige dér og billedet snyder (Det ser MEGET ud som om der er forbindelse mellem de to nederste lodninger på 7815'eren. Et problem vil det selvfølgelig være hvis der er byttet rundt på regulatorerne og du så tror jeg taler om 7915 fordi du kigger på selve regulatorerne.(?) Hvis der er en loddeklat så skal det selvfølgelig fixes og hvis der ikke er så gør dét at du lige tjekker at maskinen er slukket (Kablet ud af stikket! Det er måden man gør det sikkert på.) og så vender du printet og bipper benene på begge regulatorer. (Du bipper ved at vælge det nederste røde felt på områdevælgeren på multimeteret. Symbolet med prikken og lydbølger ud fra.)
Bipperen vil afsløre kortslutninger ved at hyle. Hvis den bipper mellem nogle af benene indbyrdes på de to reglatorer så er der en kortslutning der skal spores.

Tjek lige de ting inden vi går videre.
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #583 on: February 16, 2010, 09:47:56 PM »
Det er hér jeg ser en klar forbindelse mellem lodningerne nederst. Øverst er det også meget mistænkeligt men jeg kan ikke rigtig orientere mig og måske er det bare de lodninger hvor tinnet ikke rigtig har flydt jeg talte om.

Men nederst ville jeg sq næsten vædde vitale organer på at der er forbindelse mellem lodningerne...

Og fejlen med at der er ged i strømforsyningen bekræfter min mistanke... Der er ikke så mange steder det kan gå galt i den.

HVIS det nu alligevel ikke er dér problemet ligger så skal vi ha' sporet en kortslutning et andet sted, men mere om det når du har tjekket dette. :)
« Last Edit: February 16, 2010, 09:49:54 PM by Luny Tune »
Torben

Offline steand

• nanoposter
« Reply #584 on: February 16, 2010, 11:34:15 PM »
7915 er netop regulatoren til -15V, og hvis den er kortluttet på udgangen, vil den netop blive meget varm, og du vil ikke måle nogen spænding på "-15V" lusen.  Så det tyder på noget korslutter de -15V, eller evt. er 7915 deffekt. Men se efter kortslutninger med en "tætte kam" som Torben skriver.