Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353190 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #600 on: February 18, 2010, 01:16:24 AM »
Det lyder rigtigt med trafoen. (Bortset fra at der ikke er en Pin 8, men du mener pin 9.)
Hooker du den balanceret eller ubalanceret op?

Balanceret: Trafo pin 10 til XLR pin 2 og Trafo pin 7 til XLR pin 3.

Ubalanceret: Trafo pin 10 til Jack Tip og Trafo pin 7 OG stel til Jack Sleeve.

Fik du smidt den 820Ω modstand i?

Du kan godt hooke den op til at køre uden bypass, men hvorfor?

Jeg vil tro måden at gøre dét på ganske enkelt vil være at sætte en lus mellem Com og Off. Så burde dine controls også sætte ind og begynde at fungere. :)

Hvad der blokerer for hul igennem den anden side må vi lige kigge på. Hvilken side spiller ikke?
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

• nanoposter
« Reply #601 on: February 18, 2010, 09:11:09 AM »
har tit undret mig over forskellen mellem ballanceret og uballanceret

og hvilken forskel vil det gøre for mig
« Last Edit: February 18, 2010, 09:30:00 AM by asle »

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #602 on: February 18, 2010, 10:24:01 AM »
http://www.version2.dk/leksikon/Balanceret_kredsl%C3%B8b
Groft sagt

Søren Sømand
har tit undret mig over forskellen mellem ballanceret og uballanceret

og hvilken forskel vil det gøre for mig
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #603 on: February 18, 2010, 10:52:54 AM »
Det kommer an på hvordan det udstyr der sender til og modtager fra compen er.

Balancering er en måde at eliminere al støj som samles op af kablet undervejs fra A til B. Det er faktisk balancering og impedanstilpasning der er audiotransformerens opgave oprindeligt. At det så tilfører lyden noget fedt også er årsagen til at vi modificerer og smider transformere i f.eks. GSSL'en også selvom den jo allerede har balanceringen i orden elektronisk.

Det foregår på den måde at lige før signalet sendes afsted fra en maskine så deles det i to identiske signaler hvor det ene bare er fasevendt. Derfor taler man om Pin 1 = stel, Pin 2 = + (ikke fasevendt) og Pin 3 = - (fasevendt).

Dermed ville man hvis an samlede + og - efter balanceringen ikke få noget signal ud da de udfaser hinanden helt perfekt.

Når signalet ryger gennem lange kabler så samles der mere eller mindre støj op. Det som er det smarte ved dette lille trick er så at da der jo samles samme støj op i begge ledere i kablet så kan man i modtagerenden lave samme trick igen hvor - fasevendes tilbage igen.

Altså hos modtageren fasevendes - igen og de to signaler lægges sammen igen. Dermed bliver det oprindelige signal hørbart igen da det nu er i fase, hvorimod den støj der blev samlet op undervejs nu ikke kan høre fordi nu er dét i modfase.

See? Ret simpelt når man lige fanger den men genialt udtænkt.

Angående støj vil du sikkert ikke høre forskel... Måske...måske ikke... I praksis må man sige at det jo er det mest korrekte at gøre fordi "mange bække små..." og så skal man jo gøre hvad man kan for at komme alt i forkøbet. Hvis du kører ubalanceret ud af en maskine vil niveauet være 6 dB lavere end det ellers ville være fordi dét man gør er at lægge det negative/fasevendte signal til stel så du kun bruger + signalet.
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #604 on: February 18, 2010, 11:09:43 AM »
Det kommer an på hvordan det udstyr der sender til og modtager fra compen er.

Balancering er en måde at eliminere al støj som samles op af kablet undervejs fra A til B. Det er faktisk balancering og impedanstilpasning der er audiotransformerens opgave oprindeligt. At det så tilfører lyden noget fedt også er årsagen til at vi modificerer og smider transformere i f.eks. GSSL'en også selvom den jo allerede har balanceringen i orden elektronisk.

Det foregår på den måde at lige før signalet sendes afsted fra en maskine så deles det i to identiske signaler hvor det ene bare er fasevendt. Derfor taler man om Pin 1 = stel, Pin 2 = + (ikke fasevendt) og Pin 3 = - (fasevendt).

Dermed ville man hvis an samlede + og - efter balanceringen ikke få noget signal ud da de udfaser hinanden helt perfekt.

Når signalet ryger gennem lange kabler så samles der mere eller mindre støj op. Det som er det smarte ved dette lille trick er så at da der jo samles samme støj op i begge ledere i kablet så kan man i modtagerenden lave samme trick igen hvor - fasevendes tilbage igen.

Altså hos modtageren fasevendes - igen og de to signaler lægges sammen igen. Dermed bliver det oprindelige signal hørbart igen da det nu er i fase, hvorimod den støj der blev samlet op undervejs nu ikke kan høre fordi nu er dét i modfase.

See? Ret simpelt når man lige fanger den men genialt udtænkt.

Angående støj vil du sikkert ikke høre forskel... Måske...måske ikke... I praksis må man sige at det jo er det mest korrekte at gøre fordi "mange bække små..." og så skal man jo gøre hvad man kan for at komme alt i forkøbet. Hvis du kører ubalanceret ud af en maskine vil niveauet være 6 dB lavere end det ellers ville være fordi dét man gør er at lægge det negative/fasevendte signal til stel så du kun bruger + signalet.

fedt Søren og Torben.

den er feeesen ind.

kører ballanceret - udelukkende fordi det er det jeg har sat på til hele vejen (vej jeg nu - altså 1 = 0(direkte fra stikket på Printpladen ???? ), 2 = +, 3 = -   på alle XLR in-output

ang. bypass - jeg er ikke sikker på jeg har lavet det rigtigt. på tegningen har jeg sat dem på de ben der er angivet - jeg går ud fra at når jakob skriver A1 A2 A3  C1 C2 C3 - så er det det område at "cirklen" -    er ikke helt sikker på de to måder at lave bypass på der er angivet - fatter det ganske enkelt ikke - startede med at lodde hele lortet hvor efter jeg fandt ud af at det var "2 forskellige versioner" - her skal jeg nok ha lidt hjælp

ang . hul igennem - det er venstre der spiller.  
nu sætter jeg XLRer på bagpladen og laver det "ordenligt" - som det ska lvære når vi er færdige - også må vi se om der ikke er nogle lodninger der bliver fixet med den operation.

cheers igen for hjælp - det er satme lidt af en støtte ordning der er gang i her mand. får sgu nærmest en klump i halsen (kunne være jeg lige skulle spise lidt og få mit blod sukker lidt op LOL )
« Last Edit: February 18, 2010, 11:13:40 AM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #605 on: February 18, 2010, 01:28:23 PM »
Ja, du skal lige ha' den i kassen før du kan regne med hul igennem eller ej. Du mangler so den fælles stel på tingene osv.

PS: Ja, det er så fedt med al den hjælp man kan hente herude. Mange har været, og andre er, dér hvor du er og igen andre er meget længere fremme og det er så fedt at der næsten altid er nogen der ved "noget" på alle mulige planer.
Og det er også derfor jeg fandt på det lille slogan engang: "Du gør-det-selv, men du gør det ikke alene." :) Supercorny, yes, men når man som du også her lige oplever at man fa'me bliver helt rørt over at man pludselig er i stand til at bygge grej selv og finder ud af hvor meget nogle har siddet og nørdet løs med at lægge de printdesigns ud, lavet styklister og dokumentation, fremstillet print og kasser som vi kan købe for meget få penge, hjulpet en med at komme i gang og styre udenom forskellige faldgruber osv. osv. så bliver man sq lidt ydmyg overfor situationen. Og når man lærer hvad det egentlig er der sker inde i maskinerne og hvorfor designerne valgte at gøre ditten eller datten og hvad det har betydet osv. så for man også fornyet respekt for både grejet og designerne.

Personligt synes jeg bare det er fedt at kunne give noget af det videre som jeg selv fik at vide. :D
« Last Edit: February 18, 2010, 02:55:50 PM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #606 on: February 18, 2010, 04:24:03 PM »
ok here we are-

jeg har lyd på højre side. jeg har lyd på det input som der sidder stel på (dvs)

jeg har haft zzzzuum men fik stel fra xlr input til at få det væk - tilgengæld når jeg sætter stel fra netstikket samme sted, opstår der zuuummm. hvilket jeg ikke fatter.

nå - men hvor tager jeg fat. det er jo lidt mere omfattende end bare at skifte stik (som jeg har gjort (altså byttet rundt)

jeg har sat en lus i on / off ( dem der sidder lidt forskudt af hinanden på control board - men det har sgu ikke givet mig kontrol over noget) - lidt underlidt

checker ledningerne mellem kontrol board og main board nu.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #607 on: February 18, 2010, 04:47:18 PM »
Nej...mellem COM og OFF! ;)
« Last Edit: February 18, 2010, 04:49:31 PM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #608 on: February 18, 2010, 05:12:34 PM »
Nej...mellem COM og OFF! ;)

damn - virkede heller ikke. - faktisk er der ikke noget der reagere.

tror lige jeg bipper modtande igennem.

vi er enige om at treshold og gain skal vende med minden OP når man læser skema.

har stadig kun lyd i venstre side. hvor skal jeg kigge efter løse forbindelser - har checket stik

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #609 on: February 18, 2010, 06:29:07 PM »
Det hele skal monteres i kassen først. Er det det?

Er 820Ω modstanden sat i?

Ved nærmere eftersyn så skal lusen ved siden af 750KΩ modstanden vist også i.

EDIT: Hov, har du ikke 0 på printet forbundet til begge Input XLR stik? Det skal du ha'.
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #610 on: February 18, 2010, 07:28:27 PM »
Det hele skal monteres i kassen først. Er det det?

Er 820Ω modstanden sat i?

Ved nærmere eftersyn så skal lusen ved siden af 750KΩ modstanden vist også i.

EDIT: Hov, har du ikke 0 på printet forbundet til begge Input XLR stik? Det skal du ha'.

alt monteret - ja - stik osv - trafo og print står på sine pladser (ikke skruet fast) -  control board er monteret - da det ikke kører over hoved.

820 er sat i

lus ved 750 er ikke i - prøver jeg i morgen (skal den tages ud når jeg skal lave bypass knappen "rigtigt"

0 fra printet (input) er på begge XLR input på 1
men jeg har også en STEL på den ene input - (på den lille tap) - som jeg troede skulle bruges til stel og til ben 3 på strøm.

jeg har isoleret problemet - det er i højre input der ikke kører - jeg har testet outputs - og de kører begge (var lidt nervøs for trafo montering - men det ser ok ud.

så det er der vi er lige nu.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #611 on: February 18, 2010, 10:11:07 PM »
Du skal ha' lusen i for at Makeup gain virker.

Bip den lille tap og Pin 1 på samme XLR stik. Der skal være forbindelse dér. Hvis ikke der er så lav en lus så der bliver forbindelse.

Nu kan det være du har helt styr på det og de store kondensatorer har du også lagt ned men husk at de afstandstykker printet står på skal være korte nok til at printet kan være der uden at røre låget på kassen. Jeg vil bare lige nævne det med det samme så når du skal til at lukke kassen så får du ikke en overraskelse dér... :)

Lusen ved 750KΩ modstanden skal ud igen, vil jeg anbefale. Det er for at hvis du har compet meget og har skruet op for make up gainen og du så bypasser så vil volumen ellers tordne op. Fordi du har makeup gain mebypasser compen. See? Så er det lidt federe at den returnerer til unity gain igennem maskinen når du bypasser. men hvis du af en eller anden grund synes gain makeup skal være aktiv i bypass mode (f.eks. fordi du så kan høre præcis hvor meget level der barberes af når den comper) så kan du bare lade den sidde og undlade at montere den del på switchen.

Det er nok lidt svært rigtig at følge signalvejen rundt i maskinen uden en egentlig probe. Sådan en kan man forholdsvis let lave selv og det vil være en god ide at have sådan en på et tidspunkt. Måske kan du finde problemet ved at spore en kortslutning eller manglende forbindelse mekanisk...?

(Har du husket at han og hun xlr-stik er spejlvendt i forhold til hinanden så pin 1 der set bagfra sidder til venstre på det ene stik sidder til højre på det andet? Altså han og hun? Kan virke som "dumme-spørgsmål" men det er en mulig faldgrube hvis man ikke lige tænker over de ting eller ikke er vant til at samle stik.)
« Last Edit: February 18, 2010, 10:15:23 PM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #612 on: February 18, 2010, 11:30:00 PM »

(Har du husket at han og hun xlr-stik er spejlvendt i forhold til hinanden så pin 1 der set bagfra sidder til venstre på det ene stik sidder til højre på det andet? Altså han og hun? Kan virke som "dumme-spørgsmål" men det er en mulig faldgrube hvis man ikke lige tænker over de ting eller ikke er vant til at samle stik.)

jeg har sat dem til efter tal 1-2-3     er det ikke godt nok

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #613 on: February 19, 2010, 12:09:26 AM »
Jo jo, bare du har tjekket på stikkene og ikke bare læst på et input stik f.eks. og så tænkt at det måtte være samme placering på output stikkene.

Jeg tænkte nu også du nok har gjort det rigtigt osv. men ville bare lige tjekke.

Ikke at det ville forhindre at der kom lyd igennem. Det ville kun fasevende signalet så værre er det nu ikke.
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #614 on: February 19, 2010, 12:28:13 AM »
probe?

finde mekanisk ?

er det to forskellige ting . eller to sider af samme sag

hvad er en probe, hvordan bruger man den og hvordan laver man den.   det er nok der vi er lige nu