Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353151 times)

Offline asle

• nanoposter
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #645 on: March 02, 2010, 12:35:40 PM »
Nå - så er vi klar igen.

som der står i oven stående indlæg har jeg noget der siger buuuzzz når jeg sætter kontrol panelet til,

jeg har nu konstateret at jeg har sat ALLE lorlin dreje dimserne forkert i - uddybet - så siddet A, B, C, D og A & C ( på de attack og release forkert i - ikke på de pladser der er anvist på diagrammet - det må jeg skylde på mit Newbieness.

kan dette være årsagen til at kontrol panelet ikke kan kontrollere en skid andet end at generer en buuzzzz et par sekunder efter man tænder for power.

kh
asle - der ser frem til endnu en dag med lodning (og som har fået sine VU meter fra Canada) ;D

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #646 on: March 02, 2010, 02:58:48 PM »
Det kan ikke rigtig lade sig gøre. Som sagt er Lorlin switchene symmetriske så selvom du vender en 4x3 switch "forkert" så vil den stadig fungere som den skal. Du kan kun montere dem forkert hvis du ikke lodder dem i printet men forbinder dem med ledninger fra print til switch. F.eks. hvis du nu ville sætte knapperne tættere end printet tilllader eller ændre rækkefølgen på dem på frontpanelet. Hvis det er den rigtige type switch du har sat i printet de forskellige steder så kan det ikke gå galt dér.

Dobbelttjek dine lodninger i forbindelse med ledningerne mellem de to print.

Dobbelttjek at den lille lus til venstre for attackswitchen er monteret.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

• nanoposter
« Reply #647 on: March 02, 2010, 03:37:29 PM »
Det kan ikke rigtig lade sig gøre. Som sagt er Lorlin switchene symmetriske så selvom du vender en 4x3 switch "forkert" så vil den stadig fungere som den skal. Du kan kun montere dem forkert hvis du ikke lodder dem i printet men forbinder dem med ledninger fra print til switch. F.eks. hvis du nu ville sætte knapperne tættere end printet tilllader eller ændre rækkefølgen på dem på frontpanelet. Hvis det er den rigtige type switch du har sat i printet de forskellige steder så kan det ikke gå galt dér.

make up virker
bypass virker.
lus sidder som den skal
der er hul igemmen ledningerne til PCB og der er ikke noget UPS lodninger :-)
og UPS - ingen BUUUZZZ lyd.....   har trykket et par af ledningerne længere ned i stikket... OG pillet Dioden af.  kan det være den der har F...et mig ?? ellers er det connection til i stikket.

jeg har forøvrigt heller ikke noget hul på VU meter andet end når jeg slukker.

jeg har ikke get kompression.  tror jeg kan hører noget,   men VOLD comp'er - det gør den i HVERT fald ikke.
jeg har IKKE sat stel på.   jeg har 0 i XLR input. men jord i strømstik og "det fjerede ben" i XLR input har jeg sat en ledning på . men ikke sat den nogen steder (havde enformodning om det skulle være jord)
jeg mangler også lys i mit VU meter -
og er i tvivl om jeg skal have en modstand på eller lignende inden VU meteret - som er et Behringer

og det var en ordenlig omgang - men går sgu da frem af - og jeg som troede eg skulle lave musik i dag HAHAHA

Offline asle

• nanoposter
« Reply #648 on: March 02, 2010, 04:06:10 PM »

make up virker
bypass virker.
lus sidder som den skal
der er hul igemmen ledningerne til PCB og der er ikke noget UPS lodninger :-)
og UPS - ingen BUUUZZZ lyd.....   har trykket et par af ledningerne længere ned i stikket... OG pillet Dioden af.  kan det være den der har F...et mig ?? ellers er det connection til i stikket.

jeg har forøvrigt heller ikke noget hul på VU meter andet end når jeg slukker.

jeg har ikke get kompression.  tror jeg kan hører noget,   men VOLD comp'er - det gør den i HVERT fald ikke.
jeg har IKKE sat stel på.   jeg har 0 i XLR input. men jord i strømstik og "det fjerede ben" i XLR input har jeg sat en ledning på . men ikke sat den nogen steder (havde enformodning om det skulle være jord)
jeg mangler også lys i mit VU meter -
og er i tvivl om jeg skal have en modstand på eller lignende inden VU meteret - som er et Behringer

og det var en ordenlig omgang - men går sgu da frem af - og jeg som troede eg skulle lave musik i dag HAHAHA

SYNPTOM på BUUUZZZ fundet.   det er LED pæren.  når jeg manuelt smider den på kommer buuuzzz tager den af for svinder den.  det må være Brinck der har givet mig en dum en.  hvad skal man bruge ??

uuuhhhh --- nu er det ved at være hot her inde :-)  

rettet  og nu virker det kraft edder sparke'ma -  har fjernet den modstand på Treshold for at få den til at kunne sparke helt.  men tror jeg sætter en mellemting på.

så er det SAMLEtid
« Last Edit: March 02, 2010, 05:16:15 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #649 on: March 02, 2010, 04:41:52 PM »
Lad modstanden til potmeteret sidde, men tjek lige at det nu også ER den rigtige værdi. Hvis du f.eks. har fået sat en 470KΩ i i stedet for 47KΩ så er det noget skidt.

Tjek at power lysdioden nu også vendte rigtigt. Den flade kant (eller det lange ben) på lysdioden er minus!

Hvad er det for et meter? Har du nogen specifikationer på det?
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #650 on: March 02, 2010, 05:23:27 PM »
Lad modstanden til potmeteret sidde, men tjek lige at det nu også ER den rigtige værdi. Hvis du f.eks. har fået sat en 470KΩ i i stedet for 47KΩ så er det noget skidt.

Tjek at power lysdioden nu også vendte rigtigt. Den flade kant (eller det lange ben) på lysdioden er minus!

Hvad er det for et meter? Har du nogen specifikationer på det?

47 er den rigtige værdi.   har sat 22 i nu.   det skulle vel ikke have nogen betydning andet end at den er mere følsom ikke ?

jeg syntes ikke jeg kan mærke meget på attack og på release. kan det være fordi jeg ikke har styr på stel. der er sgu ingen forskel når jeg drejer på threshold, release, og attack - er det en limiter jeg har bygget :-)

hvad gør jeg med stel.  hvad skal connectes  ?

også lige et el stupido så'rgsmål. hvordan får man treshold og gain lordin dreje dimserne til at sidde fast  på frontpladen ?? nogen ideer `??

VU meter
http://diypartssupply.com/index.php?main_page=product_info&products_id=3&zenid=kdpo4navh3o3h36fhnb567ei95
hvordan får man lys i den fætter

ang. power diode.   well -  det er nettop når den LYSER at problemet med at GSSL laver buuuuzzzz  nummeret
« Last Edit: March 02, 2010, 06:17:32 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #651 on: March 02, 2010, 06:37:39 PM »
Meteret passer lige ind i kredsløbet "as is". Ingen modifikation nødvendig.

Switchene monteres på frontpladen ved at du fjerner møtrikkerne, stikker dem i hullerne og skruer møtrikkerne på igen...

Der sidder nogle tapper på switchene som er tænkt at skulle holde dem på plads ved at de går ind i nogle undersænkninger bag på frontpladen. Det har den fordel at du ikke behøver spænde møtrikken så stramt når du monterer switchen fordi switchen ikke vil dreje med rundt på grund af tappen.

På de switches der sidder fast på printet kan du bare klippe tappen af. Det er tradition blandt jøder og kaldes Bris.

På de switches der skal sidde for sig selv skal du vælge om du vil finde det magiske punkt hvor møtrikken er spændt hårdt nok til at kunne holde switchen i fast position bag panelet og alligevel ikke så hårdt spændt at du får drejet plastikgevindet over, eller om du vil bore en lille fordybning bag på frontpladen til tappen. Jeg må varmt anbefale at benytte tappen, men samtidig indrømme at jeg selv, og jeg tror det gælder de fleste af os, bare bruger metoden med at spænde den lige så den holder godt fast uden at blive drejet over gevind. Men det ER noget knald at få drejet den over...og det ER sket for mig et par gange.

Stelforbindelse er både dokumenteret på Jakobs side for projektet og jeg mener bestemt jeg skrev det tidligere også. Gjorde jeg ikke?
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #652 on: March 02, 2010, 10:03:06 PM »
Meteret passer lige ind i kredsløbet "as is". Ingen modifikation nødvendig.

Switchene monteres på frontpladen ved at du fjerner møtrikkerne, stikker dem i hullerne og skruer møtrikkerne på igen...

Der sidder nogle tapper på switchene som er tænkt at skulle holde dem på plads ved at de går ind i nogle undersænkninger bag på frontpladen. Det har den fordel at du ikke behøver spænde møtrikken så stramt når du monterer switchen fordi switchen ikke vil dreje med rundt på grund af tappen.

På de switches der sidder fast på printet kan du bare klippe tappen af. Det er tradition blandt jøder og kaldes Bris.

På de switches der skal sidde for sig selv skal du vælge om du vil finde det magiske punkt hvor møtrikken er spændt hårdt nok til at kunne holde switchen i fast position bag panelet og alligevel ikke så hårdt spændt at du får drejet plastikgevindet over, eller om du vil bore en lille fordybning bag på frontpladen til tappen. Jeg må varmt anbefale at benytte tappen, men samtidig indrømme at jeg selv, og jeg tror det gælder de fleste af os, bare bruger metoden med at spænde den lige så den holder godt fast uden at blive drejet over gevind. Men det ER noget knald at få drejet den over...og det ER sket for mig et par gange.

Stelforbindelse er både dokumenteret på Jakobs side for projektet og jeg mener bestemt jeg skrev det tidligere også. Gjorde jeg ikke?
ang. stel har du skrevet at den tog vi senere.
jeg kigger mig lige omkring.
ang. at sætte de switches fast som ikke er på printet - så er det nok fordi jeg ikke har fået de møtrikker osv med fra El-supply at jeg ikke har fattet hvordan man skulle klarer det.

btw - hvad kan det skyldes at jeg ikke føler nogen attack, release, threshold forskel ?  man skal vel kunne hører det når man stiller på dem ikke ??  :-)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #653 on: March 02, 2010, 10:29:32 PM »
Jo, hvis du har noget signal igennem som er stærkt nok til at compen arbejder med det, altså ikke bare en sinustone men noget dynamisk materiale så du kan høre at den arbejder, så skulle du da meget gerne kunne høre ændring når du stiller på tingene. Du har ikke bypassed den, vel?
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #654 on: March 02, 2010, 10:33:43 PM »
Jo, hvis du har noget signal igennem som er stærkt nok til at compen arbejder med det, altså ikke bare en sinustone men noget dynamisk materiale så du kan høre at den arbejder, så skulle du da meget gerne kunne høre ændring når du stiller på tingene. Du har ikke bypassed den, vel?

nej - bypass virker fint.  gain virker - threshold virker- 

jeg tænkte om der var et sted jeg på printet hvor jeg attack, release og ratio sidder - evt noget der kunne være fyret af.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #655 on: March 02, 2010, 10:58:22 PM »
Hov hov!! Nu tjekkede jeg lige billederne af dine print igen!

Hva' laver den modstand dér??

EDIT: Dvs. jo, jeg ved godt hvad den skal gøre, men det ser ud som om den ligger ind over printet. Rører den og ledningen til potmeteret noget som helst andet på printet?
Det vil nok være mere hensigtsmæssigt at vende modstanden udad så den ikke KAN komme til at røre noget.
« Last Edit: March 02, 2010, 11:03:12 PM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #656 on: March 02, 2010, 11:31:13 PM »
Hov hov!! Nu tjekkede jeg lige billederne af dine print igen!

Hva' laver den modstand dér??

EDIT: Dvs. jo, jeg ved godt hvad den skal gøre, men det ser ud som om den ligger ind over printet. Rører den og ledningen til potmeteret noget som helst andet på printet?
Det vil nok være mere hensigtsmæssigt at vende modstanden udad så den ikke KAN komme til at røre noget.

hehehe - nej den rør ikke noget - og jeg har også skiftet den i dag til en 22k'er

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #657 on: March 03, 2010, 01:25:59 AM »
Jeg tror gerne du vil have en 47k i igen når den kommer op at køre. Tænk også på at du nu har skiftet den på baggrund af hvad du har hørt den defekte maskine lave. MEN der sker ikke noget ved at lade den være 22k andet end at den er mere følsom, som du siger. :)

Anyways, jeg har sq svært ved at lure lige præcis hvor du skal kigge efter fejl. Jeg er dog ret sikker på det ikke har noget med grounding at gøre.

Mit bedste bud umiddelbart er at du må ha' monoklen på og lede efter kortslutninger. det kan også være på hovedprintet omkring området med TL074 og printstikket.
Prøv f.eks. at bippe de forskellige pins på stikket (på begge print) for at se om der skulle være en kortslutning. Og jeg mener bip 1-2, 1-3, 1-4, osv. op til 1-10 og dernæst 2-3, 2-4, 2-5 osv. Det er jo ikke sikkert at det er en kortslutning mellem to nabo-pins. Jeg er ret sikker på at der ikke må være forbindelse mellem nogen af dem overhovedet.

Jeg vender tilbage med dét med grounding så...

EDIT: Jeg tror jeg har sagt noget vrøvl vedr. Bypass switchen... Har jeg ikke sagt at Når den står i Off så er maskinen Bypassed? Det er i hvert fald sådan jeg husker det fra dengang jeg sad i din situation og skulle hitte ud af hvad der skete med hvad... Men nu når jeg kigger på printet igen ser jeg da at det er forkert. Når den Bypass switchen er "On" og altså drejet til højre så er compen IN og drejer du switchen til "Off", altså til venstre, så er compen OUT, så sørg for at tjekke at du har drejet switchen til højre så compen er IN.

Undskyld forvirringen... ::)
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #658 on: March 03, 2010, 01:29:29 AM »
Vedr. powerlampe og meterlys så plejer jeg at bruge netop powerlampen til meterlys. Så er jeg dejlig fri for at skulle lodde noget lys på forsyningsspændingen.

Er der ikke noget info med meteret vedr. lys i det? Så vidt jeg husker er der indbygget lys i det meter. Jeg prøver også lige at kigge i linket til meteret fra før...

EDIT: Har tjeket linket til meteret og det er vist bare en lysdiode så burde bare kunne lodde dig på ledningerne til powerlampen. Men tjek lige at du lodder + og - rigtigt på så du ikke futter lysdioden af. Der bør stå + og - på meteret dér hvor du skal lodde dig på.
« Last Edit: March 03, 2010, 01:34:20 AM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #659 on: March 03, 2010, 03:11:16 PM »
Vedr. powerlampe og meterlys så plejer jeg at bruge netop powerlampen til meterlys. Så er jeg dejlig fri for at skulle lodde noget lys på forsyningsspændingen.

Er der ikke noget info med meteret vedr. lys i det? Så vidt jeg husker er der indbygget lys i det meter. Jeg prøver også lige at kigge i linket til meteret fra før...

EDIT: Har tjeket linket til meteret og det er vist bare en lysdiode så burde bare kunne lodde dig på ledningerne til powerlampen. Men tjek lige at du lodder + og - rigtigt på så du ikke futter lysdioden af. Der bør stå + og - på meteret dér hvor du skal lodde dig på.

jeg har sat lys på vu meteret på fra power dioden (som du foreslog) når jeg gør det går jeg samme buuuz lyd eftrr et par sec. jeg har fixet jord/stel. jeg checket og checket controlboard for shorts det samme med TL chippen uden fangst. er ret sikker på den manglende kontrol iver rekease attack ig ratio hænger sammen med mit lys prob. forslag?