Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353385 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #675 on: March 06, 2010, 03:10:55 PM »
Ok, og når du kører threshold mod venstre så sænkes signalet? Og når du kører Makeup til højre så stiger det som det skal?

Men der er ingen forskel i compression alt efter hvor langt til venstre du kører threshold? Signalet sænkes bare?

(Jeg skal bare lige ha' elimineret dele af kredsløbet i fejlsøgningen.)

Du skriver også:
...kan se på VU METER AT release ser ud til at virke.
Vil det sige at du kan se release ændrer sig når du drejer på switchen? Hvis ja, så er vi så vidt jeg kan se nede på et meget lille områder hvor der kan være noget galt, så meld lige tilbage på dén.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

• nanoposter
« Reply #676 on: March 06, 2010, 03:24:59 PM »
jeg tænker. kan det være fordi jeg ik har lavet sidechain board - skal jeg bypass det område på en eller anden måde?

Offline asle

• nanoposter
« Reply #677 on: March 06, 2010, 03:37:50 PM »
Ok, og når du kører threshold mod venstre så sænkes signalet? Og når du kører Makeup til højre så stiger det som det skal?

Men der er ingen forskel i compression alt efter hvor langt til venstre du kører threshold? Signalet sænkes bare?

(Jeg skal bare lige ha' elimineret dele af kredsløbet i fejlsøgningen.)

Du skriver også:
...kan se på VU METER AT release ser ud til at virke.
Vil det sige at du kan se release ændrer sig når du drejer på switchen? Hvis ja, så er vi så vidt jeg kan se nede på et meget lille områder hvor der kan være noget galt, så meld lige tilbage på dén.

ja . VU meteret bevæget sig tilbage i forskellig fart når jeg ændre på Release.   så den TROR jeg virker :-)

ang hvad jeg skrev før-   jeg har ikke lavet en sidechain pod da jeg troede jeg skulle bruge superside chain board som jeg endnu ikke har loddet - det kan jeg jo så nu se at det ikke er nødvendigt - men hvor HULDEN sætter man sidechain poden til og hvor sætter man "tricker" inputtet til ???  og er det nødvendigt for at få "this show on the road".   jeg vil jo bruge den til master comp - så jeg prutter på om jeg PT kan lave sidechain tam tam via GSSL

ja - signal sænkes til venstre(threshold) og bliver højre til højre (gain).

nej - der er ikke nogen forskel i compression. og det er lidt underligt at releasen ser ud til at virke - men man kan ikke hører hvordan den slipper. men som sagt se det
« Last Edit: March 06, 2010, 03:51:21 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #678 on: March 06, 2010, 05:14:03 PM »
Nej nej, det hedder sidechain i selve compen. Ja, i alle comps. Det er simpelthen sådan en comp fungerer. Det sidechain du tænker på er external sidechaining hvor man bruger et signal udefra til at sende ind i compens sidechain. Sidechainen eksisterer altså allerede i compen som den er. begynd ikke at ændre i designet før den er helt klar og fungerer som den er.

Når din release ændrer sig så er jeg temmelig sikker på at din attack også gør, selvom det nok går så stærkt at du ikke kan aflæse det på meteret. Super!

Hvad med...
Og Makeup skruer op for signalet som den skal?
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #679 on: March 06, 2010, 05:17:03 PM »
Nej nej, det hedder sidechain i selve compen. Ja, i alle comps. Det er simpelthen sådan en comp fungerer. Det sidechain du tænker på er external sidechaining hvor man bruger et signal udefra til at sende ind i compens sidechain. Sidechainen eksisterer altså allerede i compen som den er. begynd ikke at ændre i designet før den er helt klar og fungerer som den er.

Når din release ændrer sig så er jeg temmelig sikker på at din attack også gør, selvom det nok går så stærkt at du ikke kan aflæse det på meteret. Super!

Hvad med...
Og Makeup skruer op for signalet som den skal?

yes

ok - I am back in business.

vi skal sgu ha fundet den radio fejl :-)
« Last Edit: March 06, 2010, 08:00:49 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #680 on: March 06, 2010, 08:50:19 PM »
Alrighty, så skal du bare lige svare på spørgsmålene. :)
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #681 on: March 06, 2010, 09:33:35 PM »
Alrighty, så skal du bare lige svare på spørgsmålene. :)

make up virker :-)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #682 on: March 06, 2010, 10:07:52 PM »
Og threshold øndrer level og dermed mængden af compression men du kan ikke høre den ændring af attack og release som du kan se på meteret.

Og når du ændrer threshold kan du se på meteret at der compes mere?
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #683 on: March 06, 2010, 11:06:07 PM »
Og threshold øndrer level og dermed mængden af compression men du kan ikke høre den ændring af attack og release som du kan se på meteret.

Og når du ændrer threshold kan du se på meteret at der compes mere?

well. umiddelbart lyder det bare som den bliver lavere - men den tager fat. dog nømeget lidt efter jeg har sat den rigtigt modstand før thresshold

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #684 on: March 07, 2010, 01:12:34 AM »
ok. jeg kigger lige på det.

Hvis du kigger på diagrammet i pdf'en kan du måske se hvorfor jeg spørger til Makeup og Threshold. Det er lige dér til sidst i sidechain kredsløbet at de sidder.

Der sker der tre ting (så vidt jeg kan se). Noget feedback til selve sidechainen, output af styrespændingen til VCA'erne der går lyd igennem og output til meteret.

Når du siger meteret viser rigtigt (selvom om du stadig ikke har svaret på hvad meteret viser når du hiver threshold ned?) vedr. release, så tænker jeg at kredsløbet fungerer helt hen til den tredeling. See? Meteret virker.

Så jeg tænker straks området omkring TL072. Men Makeup virker...og det er jo OGSÅ TL072...og threshold kan du hive ned...og det er jo OGSÅ TL072...så jeg er sådan lidt på skideren.

Jeg skal lige se om jeg kan afkode lidt mere af det.

Jeg beklager at jeg ikke er skarpere på dette niveau, så det bliver altså lidt...well, ikke HELT skud i blinde...men der vil være en pæn portion held med i det hvis jeg rammer rigtigt. Jeg prøver at ramme noget jeg vil mene skulle kunne give de symptomer som du nævner.

Kan du ikke lige tjekke de tre modstande der sidder lige ved printstikket på hovedprintet - 3M3, 2K og 470K? Dels har de lidt lange ben og er så vidt jeg kan se på billedet i fare for at røre hinanden (og den 10p kondensator der sidder lige ved dem) og dels er jeg lidt i tvivl om det vitterlig er en 470KΩ modstand...? Burde være Gul - Violet - Sort - Orange. Er det dét?

Oppe i hjørnet ved sidechain VCA'en ser det på det slørede billede ud som om der sidder to 47K modstande hvor der skal sidde to 47R modstande. Kan det passe? 47R betyder 47Ω og ikke 47KΩ og måske har du misforstået dét? Det er en meget normal begynderfejl og selv øvede kan sq let se forkert på K og R så det ville ikke undre mig om der sidder forkerte modstande i dér. De ser ud som Gul - Violet - Sort - Rød, hvilket er 47K (og mage til de to 47K der sidder nede ved din "Left VCA"), men dels er billedet sløret og dels kan farverne godt snyde når det er så lav modstand som 47Ω der skal skrives med 4 ringe... Men tjek i hver tfald lige at de er 47Ω som de skal være.
« Last Edit: March 07, 2010, 01:34:46 AM by Luny Tune »
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #685 on: March 07, 2010, 12:35:40 PM »
meteret slår ud helt som det skal når man drejer på threshold :-)

edit - falkeøje. du har ret. forkert værdi i sidechain hjørne
« Last Edit: March 07, 2010, 12:57:16 PM by asle »

Offline asle

• nanoposter
« Reply #686 on: March 07, 2010, 01:40:26 PM »
SÅ!!!!!

nu tror jeg satme vi er ved at være i MÅL!!!!!  takket være et KONGE vildt spot af Captain Luny Tune!!!!

de to 47k er skiftet til 47R - og så var den der sgu!!!-    så er det samle tid.......    tænk at vi skulle nå i mål!

synker en klump i halsen  :-D  HURRAA   -  glæder mig til at vise min fugle rede frem

edit - smækker lige nogle billeder op senere af GSSL BY ASLE - Birdsnest Edition
« Last Edit: March 07, 2010, 03:17:50 PM by asle »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #687 on: March 07, 2010, 05:19:55 PM »
Alrighty!! Super!! ;D
Torben

Offline asle

• nanoposter
« Reply #688 on: March 07, 2010, 06:52:17 PM »
Alrighty!! Super!! ;D

ja det er for vildt!!! du er mit idol Torben   :-)

jeg har på mit summing amp et output der går i GSSLen og så i computeren og et monitor output der går direkte tilbage i computeren.  hvis jeg åbner for dem BEGGE mod-faser de og jeg har kun dele af signalet - (pump, noget bas, noget mellem tone og noget diskant.)  -  kan man regne med det er det GSSLen add'er - eller kan forsinkelsen og de signal man kan hører blot være pga forsinkelse ? det kunne være sjovt at kunne sige - "det er DET der sker"

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #689 on: March 07, 2010, 10:24:12 PM »
Sorry, jeg forstår ikke helt setuppet... Vigtigst af alt: Er det rigtigt at det skal være i modfase? Eller skulle det ikke så gerne dét lige dér?

Hvis det ER meningen så ja, så kan man jo godt sige at det du hører er forskellen på de to signaler, men teoretisk set kan de jo ligeså godt være at GSSL'en fjerner noget godt og det er det gode fra det oprindelige signal du så hører nu...og så er det jo ikke så godt... See?
Men det er altsammen MEGET teoretisk og helt umuligt at forholde sig til på en brugbar måde. Men derfor kan det jo være meget sjovt at høre. ;D

Hvis du mener det er en fejl at det er i modfase så er det meget let at fixe. Du bytter bare rundt på ledningerne på pin 2 og 3 på input ELLER output XLR'erne. (Bytter du rundt på både inpur og output så er du lige vidt.)
Torben