Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353189 times)

Offline sheep_production

• nanoposter
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #825 on: July 02, 2011, 12:24:08 AM »
trimmeren er til at sætte i stedet for 2k modstanden. Du lodder et afklippet modstandsben hen over to ben på trimmeren. Så har du en variabel mostand så du kan justere til flere typer metre.
« Last Edit: July 02, 2011, 10:33:38 AM by sheep_production »

Offline Nygaard

• picoposter
« Reply #826 on: July 02, 2011, 03:59:52 PM »
trimmeren er til at sætte i stedet for 2k modstanden. Du lodder et afklippet modstandsben hen over to ben på trimmeren. Så har du en variabel mostand så du kan justere til flere typer metre.

Super, så ka´jeg lidt igen  :)

Jeg har tidligere stillet et spørgsmål om 2-slutte drejeomskifter (vare nr. 316800), jeg kom til at bestille 5 stk af denne type men så at der også har en der hed "316800A" Er derfor blevet i tvivl om det er den rigtige jeg har fået? De begge hedder RMS1016 i prod. vare nr.

Hvis der er een som ved, bliver jeg glad

Nygaard

GSSL, G1176, snart G9 samt Pultec og G7

Offline backfireprods

• picoposter
« Reply #827 on: July 02, 2011, 10:06:58 PM »
Hejsa,

Jeg skal til at begynde på mit GSSL projekt, men der er lige et par ting jeg ikke er sikker på om jeg har forstået korrekt.

1. Bypass knappen - hvad skal den gøre godt for? Er den til for at deaktivere make up gain'en?

2. Kan i forklare (eller linke) mig hvordan de makerede felter skal hookes op? og om begge felter er en del af bypass-funktionen?

« Last Edit: July 02, 2011, 10:08:43 PM by backfireprods »

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #828 on: July 03, 2011, 11:59:21 PM »
1. Den bypasser compressoren. Altså disabler effekten.
2. Detaljer om Bypass af maskinen og den valgfrie modifikation som Jakob har åbnet mulighed for er beskrevet på hans projektside på gyraf.dk i diy-sektionen du finder ude til venstre i menuen. Vedr. monteringen så giver det helt sig selv hvis du lige kigger bag på switchen. De to ben i midten hedder A og C. Rundt om sidder benene 1-12. Nuvel, du skal lige fantasere dig til at benene fra 7-12 i stedet hedder 1-6 og hører til midterbenet C men det er let nok at forstå når det nu er en 2 x 6 switch, ikk'? Altså benene er dermed: A og de tilhørende 1-6 + C og de tilhørende 1-6 (dem der hedder 7-12 på selve switchen). Og så skal det bare monteres sådan som der står på printet. See?
C på printet til C på switchen
C1 på printet til 7 på switchen
C2 til 8
A til A
A2 til 2

Benene hedder på switchen 1-12 fordi de så kan genbruge huset til alle deres switches. Og midterbenene hedder A og C af samme grund. På en 4 x 3 switch hedder midterbenene A, B, C, D og de yderste ben hedder i vores anvisninger A1 - A2 - A3, B1 - B2 - B3, C1 - C2 - C3, D1 - D2 - D3 selvom der står 1-12 på switchen. Når du lige fanger dét så er det som du nok kan se let nok at finde ud af.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Tønning

• picoposter
« Reply #829 on: July 04, 2011, 08:25:14 AM »
Så er der sgu hul igennem begge kanaler på min GSSL. Der var en enkelt loddeø, som ikke havde det for godt. Med den fikset er der også forbindelse til kontrolprintet. Sweet!!! :)

Offline backfireprods

• picoposter
« Reply #830 on: July 04, 2011, 10:13:14 AM »
Hej Luny,

Tak for den meget detaljerede forklaring.

Fandt lige denne tegning på den engelske, (hvis man nu vil bruge en vippekontakt) er det helt ude i skoven, eller vil virke?

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #831 on: July 04, 2011, 10:23:32 AM »
Det ser meget rigtigt ud - du ka' også bruge en mere almindelig (og lettere at få fat i) 6-benet switch, og droppe at tænde og slukke lysdioden.

Jakob E.

Offline backfireprods

• picoposter
« Reply #832 on: July 04, 2011, 11:46:37 AM »
Det ser meget rigtigt ud - du ka' også bruge en mere almindelig (og lettere at få fat i) 6-benet switch, og droppe at tænde og slukke lysdioden.

Jakob E.

Tak for svaret.

Ja, har faktisk heller ikke tænkt mig at lave den kobling med dioden. Har også kun bestilt kontakten med 6 poler. Men ellers en meget fed feature hvis man elsker lys og lamper. :)

To spørgsmål mere, så skulle jeg næsten have alt på plads:

1 . Har bestilt mit print hos Chef's, men kan på billedet (på hans hjemmeside) se at de print han sælger er rev.7, er den eneste forskel det med unity gain modstandene eller er der foretaget andre modifikationer fra rev.7 til rev.9?

2 . Kan se at der er er indsat en 47K modstand på threshold pot'en for at reducere følsomheden, men går skalaen så stadig fra -20 til +20? 

Offline Tønning

• picoposter
« Reply #833 on: July 04, 2011, 07:28:34 PM »
Hvordan er det lige med knapperne. På musikding.de er de fleste knapper til 6,3 mm aksel. Går det an til 6 mm aksler?

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #834 on: July 05, 2011, 10:45:58 AM »
1) ikke nogen væsentlig forskel.

2) 1/4" knapper på 6mm aksler ka' godt gå an.

Jakob E.

Offline Tønning

• picoposter
« Reply #835 on: July 05, 2011, 10:58:11 AM »
Super. Tak Jakob!

Offline backfireprods

• picoposter
« Reply #836 on: July 06, 2011, 11:17:45 AM »
Takker..

Offline backfireprods

• picoposter
« Reply #837 on: July 08, 2011, 09:07:41 AM »
Halløj i skuret.  :)

Er i fuld gang med at bygge min GSSL'er men er stødt på et problem. Der er én komponent som jeg er lidt usikker mht. til polaritet. 

Det drejer sig om en "dråbe tantal" på mit kontrolboard. Den er rød og dråbeformet (surprise). Der hvor det ene ben er monteret er der en lillefortykning og i den samme side er der også lavet en lille sort tusch-prik på toppen af dråben. Det er den posetive side, right?  ???

Iøvrigt går det rigtig fint med at bygge maskinen, det er sgu så hyggeligt at sidde hjemme på køkkenbordet og lodde, mens man næsten ikke kan vente med at høre det endelige resultat..  :)

Offline gyraf

• kiloposter
« Reply #838 on: July 09, 2011, 04:47:41 PM »
+benet er som regel længere end -benet - ellers må du finde leverandørens datablad; mærkning med "prik" ka' betyde næsten hvad som helst, desværre

Jakob E.

Offline backfireprods

• picoposter
« Reply #839 on: July 11, 2011, 08:54:34 AM »
 - Har nu løst problemet med den tantal.. Den side med fortykningen/svejsningen er ifølge min gamle Analog teknik bog, den positive side på en dråbe tantal.

Så er der lige en ting mere - På det print jeg har købt fra chef's, sidder de to nederste VCA'er med ben et (1) mod venstre og det samme gør den øverste. Men iflg. gyraf.dk's printtegning skal ben et på den øverste VCA vende mod højre (set fra komponentsiden). så spørgsmålet er - hvordan skal den øverste VCA'er side?