Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 353193 times)

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
    • Min musik på SoundCloud
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #885 on: April 03, 2012, 07:59:53 PM »
Ok... Jeg fandt 2 kortslutninger som jeg har skrabet af...
Men det er stadig de samme målinger :-[

Hvordan kan jeg tjekke om det er trafoen den er gal med? (grunden til mistanken er at jeg har lavet 2 prints og de har præcis samme problem)

På ringkerne trafoen står der gn-rt/bn-bl... Og så vidt jeg har forstået det, så skal rød og brun sættes sammen og skal sættes i det midterste ben i strømstikket... Er det ikke korrekt?

Og ensretterbroens flade side skal være oppe mod teksten "mount these only..." ikke?

Positiv hilsen
Dennis
« Last Edit: April 03, 2012, 09:44:58 PM by Dennis Lauritzen »

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
« Reply #886 on: April 04, 2012, 10:40:49 AM »
Jeg store klaptorsk... Jeg ville lige tjekke om sikringen var gået...
Hvad for en sikring?  :-X

Så ja husk sikringen før du tester strøm  ;D

Men nu ser alt godt ud næsten.
15V og -15V måler enten 15V eller 14,78V og 12V er 12 lige ud ;D så det må være ok.

Men -12V måler -23,6V  :-\
Det er forhåbentlig nemmere at lokalisere, men jeg ved ikke hvor jeg skal begynde  ???

Positiv hilsen
Dennis

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
« Reply #887 on: April 05, 2012, 11:14:11 AM »
Hmmm... nu har jeg brugt et par timer på at skrabe ved alle potentielle kortslutninger, og det hjælper ikke...
Jeg har til gengæld en observation:
Hvis jeg måler ohm mellem stel og +12 (som er iorden), så siger den ca. 10K ohm.
Hvis jeg måler ohm mellem stel og -12 (som måler 23,6V), så stiger og falder aflæsningen langsomt mellem ca. 9K ohm og over 2000K ohm (den falder ned igen hvis jeg er tålmodig nok).

Er det normalt? (der sidder stadig ingen IC eller VCA'er i).

Positiv hilsen
Dennis

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
« Reply #888 on: April 06, 2012, 04:29:50 PM »
Oh - jeg tror at jeg blot har målt et forkert sted.

Jeg målte ud fra den loddeø som ender blindt lige under teksten -12V, men jeg tror at de -12V henviser til den printbane der gør forbi lige til venstre for teksten -12V, for hvis jeg måler på de øer der ligger på denne bane, så måler jeg -12V (-11,8V)

Så det er endnu en til begynderne hvis man skulle have et hovede skruet sammen på samme måde som mig.

Positiv hilsen
Dennis

Offline Dennis Lauritzen

• picoposter
« Reply #889 on: April 09, 2012, 01:43:17 PM »
Den virker!!!  og den lyder skide godt på trommer! 8) YES! og den ligner noget lort da jeg er røv dårlig til at bore lige, men hvad - en skønne dag bliver det nok en front fra Schaeffer eller noget.

Så ja jeg kan bekræfte at man skal måle på den printbane til venstre for teksten "-12V" eller mellem 0 (f.eks. det midterste ben i stik der går til XLR stikkene) og til de diagonale hjørneben på IC soklen øverst på printet (læsetekstretning) for at måle de +12V og -12V korrekt.

Endvidere (da jeg stadig mangler nogle DPDT switche til bypass) fandt jeg ud af at man skal kortslutte A og A2 sammen og C og C2 sammen før den ikke er i bypass mode - så lige nu hænger den bare med 4 ledninger og stritter.

Jeg kan dog ikke forstå at "off" skal monteres, da den ikke har forbindelse til noget hvis jeg måler på en lorlinomskifter der er konfigureret til 2 positioner ???

Positiv hilsen
Dennis

Offline Poul Mundbjerg

• picoposter
« Reply #890 on: April 10, 2012, 09:02:11 AM »
Jeg er udemærket godt klar over at spørgsmålet har været oppe mange gange før, men forvirringen har snart nået sit peak: hvordan skal xlr-stikkene kables? For jeg forstår det meste af det folk siger, men synes bare der bliver sagt noget forskelligt:

Fra Gyraf står der:
"The chassis should be connected to 0V at - and only at - the ground (pin1) of one of the input XLR's. In case you choose a IEC power inlet connector with a power ground, you should connect it to this point also."
Og det med IEC stikket har jeg styr på.

Luny Tune skriver i denne tråd: http://groupdiy.dk/index.php?topic=1001.msg11169#msg11169
En skrue i bunden af kassen.
Pin 1 på ét, og kun ét, af input XLR forbindes til.
Jord fra 230V monteres også på denne skrue.
Der udover synes jeg at ha' hørt om at 0 fra de +/- 15V også kan forbindes til denne skrue.

Og her kommer min forvirring omkring det vi kalder ground og 0V - er det det samme i den her snak? Er 0V det 0 der er på printet ved in og out? Og så ved jeg ikke om Der udover synes jeg at ha' hørt om at 0 fra de +/- 15V også kan forbindes til denne skrue. er noget jeg skal gøre eller lade Torben om at synes det?

Det bliver så helt galt når Søren Sømand på side 51 her i tråden, kommer med denne forklaring http://groupdiy.dk/index.php?action=dlattach;topic=21.0;attach=271 som jeg synes jeg får meget ud når jeg nu kan se det hele, men den siger bare ikke helt det samme som de andre forklaringer? Eller er det mig der bare ikke fatter det?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #891 on: April 10, 2012, 11:06:26 AM »
Der er en fejl i sørens tegning. Det er at han fører ground/0v til 2 steder på printet så du skal altså fjerne den højre sorte der kører til det midterste af de fem ben på boardet. Det er rigtig hvad gyraf skriver og jeg ville ikke gøre hvad luny her skriver om de 15v.

Der er nogen der mener man skal lave chassis ground lige ved IEC inlet hvilket jo ikke er tilfældet ved gyrafs forslag. Se feks hvordan Mnats foreslår grounding i hans 1176 guide. Så der er ikke helt universal consensus om hvorledes dette foretages bedst selvom de to løsninger her er næsten ens...

Offline Poul Mundbjerg

• picoposter
« Reply #892 on: April 10, 2012, 05:15:45 PM »
Ok, men 0 fra input på print skal føres over på begge indput og begge output ligesom han har tegnet?
Jeg dropper det med de 15v.
Jeg har mit chassis ground på min skrue til IEC intel ligesom det billede blackfireprods har lagt op på side 57 her i tråden, og der skal 0 fra output på print gå til?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #893 on: April 10, 2012, 09:51:19 PM »
altså på billedet på side 57 mangler han at føre ground til pcb + at forbinde dette punkt til de andre xlr grounds.

Offline Poul Mundbjerg

• picoposter
« Reply #894 on: April 10, 2012, 10:31:38 PM »
Så det der mangler er altså den der hedder 0 ved input skal føres til pin 1 på et input xlr og så i en kæde derfra over til de tre andre xlr? Undskyld jeg måske spørger så dumt, men vælter rundt i de forskellige begreber: stel/ground/0v, så det skal desværre forklares ret præcist.

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #895 on: April 10, 2012, 11:40:08 PM »
Det lyder rigtigt. Det bliver også hurtigt lidt kringlet at forklare selvom jeg synes sørens tegning er god hvis man ser bort fra fejlen i den. Du kan evt skyde et billede af hvordan du har lavet så skal jeg nok se den efter.
« Last Edit: April 11, 2012, 12:25:00 AM by sheep_production »

Offline Poul Mundbjerg

• picoposter
« Reply #896 on: April 11, 2012, 09:18:30 AM »
Ok så tror jeg det er sådan her?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #897 on: April 11, 2012, 09:24:03 AM »
altså den sorte med den hvide stribe i midten skal ikke være der. Så har du grounded som mnats anbefaler dog bør din inlet ground have en seperat skrue og du bør sikre dig ved at måle ohm på den at denne har godt fat i chassis og at der er kontakt fra alle dele af chasisset også fronten til dette punkt. Sådan som jeg har set Jakob anbefale det har han så i stedet ved inlet ground ført denne op til pin 1 på det nærmeste xlr.   
« Last Edit: April 11, 2012, 09:37:41 AM by sheep_production »

Offline Poul Mundbjerg

• picoposter
« Reply #898 on: April 11, 2012, 09:31:16 AM »
Ok, så prøver vi sådan her? Men skal pin1 på et af inputsne fonbindes til chassis (ikke tegnet ind)?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #899 on: April 11, 2012, 09:42:20 AM »
Der på tegningen forbindelse på chassis ved L input hvor den går op på skruen på søren tegning. ellers ser det rigtig ud. På dit xlr stik er der en tap du kan lodde et stykke modstandsben henover ved L input så dette punkt har kontakt med chasiset