Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 358382 times)

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #540 on: February 11, 2010, 10:41:43 PM »
Lige hér er en ting du ville kunne finde ved at søge herude. Det er en klassiker.

Lorlin Switchene kan kun vende rigtigt (forudsat at printet er lagt ud til den rigtige switch). De er symmetriske. Forestil dig at du står med dine to arme omgivet af de tolv pinde. Hver gang du vender dig lidt for at gribe den næste pind så sker det i begge sider. Når du har grebet pindene 1-6 med højre arm så har du grebet 7-12 med venstre arm. Hvis du så vender dig 180 grader så ville der jo ske præcis det samme. Ja ja, du ville være spejlvendt, men nu skal du ikke spille smart!! :P hehehe

Måden at lave 5 steps er at gøre det som vi kalder at "programmere switchen". Jeg ved ikke om det er det helt rigtige udtryk men det er let at forstå og vi bruger det udtryk om andre ting også som du vil opdage når du en dag (inden længe, med den fart du har på!) skal lave en G9 og en Pultec f.eks. Den tid den....ting...

NÅ, men du gør det at du skruer møtrikken af og nedenunder møtrikken sidder der en skive. Den skal du lige ha' op. Det kan godt være lidt tricke og andre gange ryger den næsten af sammen med møtrikken. Den skal bare op. Der sidder en lille tap på den og den skal placeres i hullet med det tal der står ved siden af de små firkantede huller. De angiver nemlig antallet af steps du vil have på switchen. FØR du sætter den skive ned igen skal du dog lige sørge for at dreje switchen helt til venstre, altså så den står i første position. Ellers går der ged i den.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #541 on: February 12, 2010, 09:18:58 AM »
hey Torben

omk indstilning af dreje knap havde jeg fanget - det har du beskrevet perfekt andet sted.

jeg har lavet tingene omvendt - så sætter jumpers i nu - de to liniter der står +15v og -15v ved det ikke brugte "strøm område" - hvad skal jeg med dem.

IDE: var det en ide at sætte jumpers på indkøbs listen. jeg har haft stor hjælp ved at vide hvor mange dele jeg har skulle smide i, og hvis man sætter tingene i omvendt - ja så har man jo balladen med at ting kan skygge for en "lille streg". og hvis man viste der der skulle X antal i - så ved man man er færdig.

ang. jord, xlr stik, og trafo på sætning. (quick introduction eller link) - jeg er så mega grøn at når der står 1, 2, 3 på XLR stik aner jeg ikke hvad det betyder.

jeg skal også vide - på skemaet - hvor der står man skal sætte en modstand på inden Treshold - der står naturligvis hvilke ledninger går til hvad på Lin dreje dimsen - men hvordan vender dreje dimsen - er det med pinden OP eller ned....

cool burger og God Morgen :-)
Asle
« Last Edit: February 12, 2010, 09:43:36 AM by asle »

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #542 on: February 12, 2010, 01:29:35 PM »
Sagen ang. lus/jumpers er 1. at man kan købe færdiglavede jumpers men typisk sparer vi de (fjollede) penge og laver jumpers selv af afklippede modstandsben og 2. så er det en ting man ret hurtigt vænner sig til at spotte på printene for der er jumpers i næsten alle designs. (Husk i øvrigt den lus der skal være på Controlprintet lige til venstre for Attackswitchen. Det er en klassiker at glemme den.

Der skal også lus i +15 og -15 hullerne dér.

1, 2 og 3 henviser til tallene på stikkene. Der står tal ved de tre pins på selve XLR stikkene. Nogle gange står de udvendig, altså der hvor stikkene bruges/mødes ude i virkeligheden og nogle gange ved loddeterminalerne, ofte begge steder, men de står ét eller andet sted. Koden er:
1 = Stel
2 = +
3 = -
« Last Edit: February 12, 2010, 01:36:02 PM by Luny Tune »
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #543 on: February 12, 2010, 02:00:26 PM »

1 = Stel
2 = +
3 = -

skal der også ledning i ikke


og - hvad med treshold og make up ledningerne ---- der står jo ikke noet på de "pinde"

og bonus.

hvilken ven vender VCAerne

(der kommer nok også noget ang. strøm, fuse, osv - så håber på lidt yderligere forståelse.)  jeg har ikke fået sidechain board endnu - men jeg kan vel godt sætte trafoer og strøm til og få HUL igennem...
« Last Edit: February 12, 2010, 02:04:02 PM by asle »

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #544 on: February 12, 2010, 06:11:34 PM »
Sorry, den her forstår jeg ikke:
skal der også ledning i ikke
?

Potmetrene vender (naturligvis) med akslen ud mod dig når du kigger på tegningen.

VCA'erne har også en Pin 1 som også er markeret med et hak på selve VCA'ens hus og markeret på aftegningen af VCA'en på printet. Læg mærke til at VCA'en i Side chainen vender modsat af de to andre!

PS: Ved ikke om du er nået forbi men læg mærke til at det er + der er angivet på printet for elektrolytkondensatorerne men det er - der er markeret med stregen på siden af kondensatorerne. Hvis du er i tvivl om markeringen på kondensatoren så er det det lange ben på kondensatoren der er +.

NB: Husk i øvrigt på at det er hér http://stillwalker.dk/gyweb.php#p=353 projekterne kommer fra og der er en masse svar at hente på forhånd (+ noget rigtig god viden om selve compen og måden den arbejder på) ved at læse den side. Måske har du allerede været der, men bare lige for en sikkerheds skyld så du får Jakobs bemærkninger med også.
« Last Edit: February 12, 2010, 06:19:34 PM by Luny Tune »
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #545 on: February 12, 2010, 08:07:07 PM »
Sorry, den her forstår jeg ikke:
skal der også ledning i ikke
?


jeg mente ledning til STEL - man trækker ledning i mellem stel også ikke

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #546 on: February 12, 2010, 08:56:21 PM »
Der skal ledning fra XLR-stikkenes Pin 1 og til 0 på in/out-stikkene på printet.
Det er lidt svært nogle gange at se vad der er 0 på printet men hvis du kigger på tegningen så ka' du se det er det midterste hul af hullerne til stikkene på printet.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #547 on: February 12, 2010, 10:41:03 PM »
Der skal ledning fra XLR-stikkenes Pin 1 og til 0 på in/out-stikkene på printet.
Det er lidt svært nogle gange at se vad der er 0 på printet men hvis du kigger på tegningen så ka' du se det er det midterste hul af hullerne til stikkene på printet.

FEDT!!!!

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #548 on: February 12, 2010, 11:16:53 PM »
Er du klar over langt sådan en Marquee skal køre når man sidder med en 24" bredformat skærm på høj opløsning?? :D
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #549 on: February 13, 2010, 12:26:05 AM »
Er du klar over langt sådan en Marquee skal køre når man sidder med en 24" bredformat skærm på høj opløsning?? :D
hahaah  --- fedt 

spørgsmål...

strøm .- fra min krans tam tam forsygning. der skal jeg trække 220 fra vægen (dvs ...  hvilke ben skal de sidde på ) 

og hvor smider jeg de fire kabler i som er udgangen til fra transformeren i - eller rettere - skal de sættes i på en speciel måde.

samme med trafoerne (Lundahl) - dem skal jeg nok også lige ha en lille smule hjælp til


Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #550 on: February 13, 2010, 11:14:46 AM »
Du må lige uploade et billede af dit 230V stik og din powerswitch for at jeg eller andre kan sige hvordan de skal forbindes. Det er ret hurtigt at se men man skal lige se hvad det er for nogle stik og kontakter.

Hvad står der på din trafo angående vindingerne? (Der står sådan noget som rt-bn/bl-gn f.eks.)
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #551 on: February 13, 2010, 12:12:13 PM »
Du må lige uploade et billede af dit 230V stik og din powerswitch for at jeg eller andre kan sige hvordan de skal forbindes. Det er ret hurtigt at se men man skal lige se hvad det er for nogle stik og kontakter.

Hvad står der på din trafo angående vindingerne? (Der står sådan noget som rt-bn/bl-gn f.eks.)

på Lundahl står der ikke meget - i hverken faktura eller på selve trafoerne.

mht strøm er jeg rimelig deorienteret - har dog fundet ud af at jeg nok ikke skal sætte grissetrynen direkte på spolen.

jeg har læst dit indlæg om at bruge Lin og har også købt en sådan. så den har jeg sat i hul "et" så der er to positioner (on/off)

« Last Edit: February 13, 2010, 12:14:21 PM by asle »

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #552 on: February 13, 2010, 12:12:33 PM »


Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #553 on: February 13, 2010, 02:23:22 PM »
jeg syntes jeg leder og leder. ??? ???
jeg skal bruge en wiring guide til power (switch on off / hvor de skal sættes til/hvor fuse skal sidde og til Lundahl transformers skal sættes til og hvordan(går ud fra at Lundahl skal sættes til mellem PCB og XLR).

pyhaa

Det ender med at blive et komplet opslagsværk det her.

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #554 on: February 13, 2010, 03:20:26 PM »
Det ER et komplet opslagsværk. Du har bare ikke læst det. ;)

Glem lige Lundahlerne til at starte med og sig til når du er færdig med alt det andet først. (Der sidder desuden fire 100Ω modstande i outputtet der skal skiftes ud med 22Ω modstande når trafoerne skal i.)

Den Lorlin switch på billedet må du ikke bruge til 230V! Den er kun til lavspænding. Der skal du lige ha' fat i en switch der kan tåle højspænding.

Jeg skal også lige have svar på dét med hvad der står på ringkerne-transformeren. Det jeg spurgte om hér:
Hvad står der på din trafo angående vindingerne? (Der står sådan noget som rt-bn/bl-gn f.eks.)
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter