Author Topic: GSSL HJÆLPETRÅD!  (Read 359790 times)

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #585 on: February 17, 2010, 12:06:19 PM »
7915 er netop regulatoren til -15V, og hvis den er kortluttet på udgangen, vil den netop blive meget varm, og du vil ikke måle nogen spænding på "-15V" lusen.  Så det tyder på noget korslutter de -15V, eller evt. er 7915 deffekt. Men se efter kortslutninger med en "tætte kam" som Torben skriver.

jeg har skiftet 7915 (som sidder der hvor der står 7915) - jeg har fået zuuum tilbage når jeg sætter strøm på - hvilket jeg vil antage er kortslutningen jeg hører. jeg har bippet 7915 og 7815 - jeg får bip når jeg rør ved de to yderste ben på 7915en   men rør jo ikke hinanden - i hvert fald ikke der ...  suggestions ?? ???

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #586 on: February 17, 2010, 12:54:26 PM »
Du kan ikke helt tolke den summen fra trafoen på den måde.Trafoer summer. Mere eller mindre. Det du før skrev om at du hørte summen i 15 sekunder hvorefter den forsvandt kunne godt tyde på at belastningen af den forsvandt og altså tyde på at regulatoren døde lige dér på grund af kortslutningen.

Hvis det var mig så ville jeg pille 7915 ud og bippe de to lodninger igen. (Kortslutningen er direkte fra de regulerede -15V og til stel.)

Jeg kigger lige på diagrammer og vender tilbage...
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #587 on: February 17, 2010, 01:08:17 PM »
Du kan ikke helt tolke den summen fra trafoen på den måde.Trafoer summer. Mere eller mindre. Det du før skrev om at du hørte summen i 15 sekunder hvorefter den forsvandt kunne godt tyde på at belastningen af den forsvandt og altså tyde på at regulatoren døde lige dér på grund af kortslutningen.

Hvis det var mig så ville jeg pille 7915 ud og bippe de to lodninger igen. (Kortslutningen er direkte fra de regulerede -15V og til stel.)

Jeg kigger lige på diagrammer og vender tilbage...

har pillet den ud . renset den lidt op . (til at starte med bippede de alle - nu bipet kun de to ydereste huller .... så der må vist være noget kortslutning et andet sted..

btw . jeg har forlægst skiftet yil 2ohm modstande til lubdahl setuppet - det gør ikke noget vel
« Last Edit: February 17, 2010, 01:09:57 PM by asle »

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #588 on: February 17, 2010, 01:32:18 PM »
Du kan ikke helt tolke den summen fra trafoen på den måde.Trafoer summer. Mere eller mindre. Det du før skrev om at du hørte summen i 15 sekunder hvorefter den forsvandt kunne godt tyde på at belastningen af den forsvandt og altså tyde på at regulatoren døde lige dér på grund af kortslutningen.

Hvis det var mig så ville jeg pille 7915 ud og bippe de to lodninger igen. (Kortslutningen er direkte fra de regulerede -15V og til stel.)

Jeg kigger lige på diagrammer og vender tilbage...

i think I got it... smækker 7915 i igen nu,   jeg bipper ikke,.   det var en lodning der rørte hinanden i output hjørnet -- juhuuu kryds fingre



YEEEESSSSSS -------!!!!!
« Last Edit: February 17, 2010, 01:36:02 PM by asle »

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #589 on: February 17, 2010, 01:47:19 PM »
De to yderste huller betyder de to yderste huller til 7915, ikk'?

Det vil sige at vi kan forstætte målingen på denne måde:

Det yderste hul du måler på er Stel så vi skal lige finde et stelpunkt at sætte den fast på. Prøv med Pin 1 i input XLR igen. Sæt målepinden på det andet hul hvor 7915 sad og tjek lige at du stadig får et bip dér. Når du ved det virker så gå videre til næste punkt.

Til højre for de to parallelle 47KΩ modstande til højre for de to firkanter med VCA'erne i sidder der en lus. Afmontér dén i den ende som vender op mod strømforsyningen.

Bip så -15V lusen.

Bipper den?

EDIT: Ok. Vi ser hvad der sker.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #590 on: February 17, 2010, 01:48:46 PM »
Det var dét?

Hvis ja så skal du ha' tjekket dine + og - 12V.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #591 on: February 17, 2010, 02:07:33 PM »
det er nogle kort levede triumfer jeg har pt.

5534erne måler som de skal + / - 15 på de rigtige pins

TL0072 måler i øst og vest men kommer aldrig op på det den skal.....


Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #592 on: February 17, 2010, 02:14:53 PM »
Yes yes, men allerede nu har du jo en ide om proceduren og du ved det lykkes på et tidspunkt. ;D

Det du taler om er at spændinger flyver lidt rundt?

Har du skiftet den kondensator der bålede af?

Med lidt uheld tog den 7812 med sig i faldet... Jeg tvivler men det kan jo godt være.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #593 on: February 17, 2010, 02:22:43 PM »
Yes yes, men allerede nu har du jo en ide om proceduren og du ved det lykkes på et tidspunkt. ;D

Det du taler om er at spændinger flyver lidt rundt?

Har du skiftet den kondensator der bålede af?

Med lidt uheld tog den 7812 med sig i faldet... Jeg tvivler men det kan jo godt være.


har skiftet den lille 22 der sprang.   ved siden af er den du taler om.  7812 - kan jeg måle om den er intakt - eller kan det kun checkes ved et skift

btw
7915  kan man nu nemt sætte en finger på uden at blive til bacon. før blev den i løbet af sekunder så varm den var ved at brænde huset ned hehehehe(næsten)

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #594 on: February 17, 2010, 02:36:31 PM »
Start med at dobbelttjekke at det er de rigtige regulatorer der sidder i de rigtige huller.

Og tjek grundigt for mulige kortslutninger på loddesiden lige dér. Der er fa'me ikke meget plads og dermed større risiko for at selv meget små loddeklatter kan lave ballade.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #595 on: February 17, 2010, 03:56:14 PM »
hehehehe - der sker sgu noget her.

jeg havde bygget om på  7912 7812

det som der sker nu er at .    


jeg måler +12v og -12v i hvert sit hjørne af TL072eren.

jeg ved ikke om det er pin 4 og 8 der sidder der.   men jeg tvivler.

men jeg finder da løsninger i det mindste - og det er da meget fedt LOL

nogen ideer ?
« Last Edit: February 17, 2010, 05:31:53 PM by asle »

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #596 on: February 17, 2010, 05:56:57 PM »
Måden du finder ud af hvordan TL072 får sin forsyning på er at finde databladet og se på specs/tegningen.

Tilfældet vil at hvis du Googler "TL072" så dukker der et billede op direkte i søgeresultaterne.

Det du leder efter er Vcc+ og Vcc-.

Tjek det uuuuuuuuud! :)
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #597 on: February 17, 2010, 06:04:51 PM »
Måden du finder ud af hvordan TL072 får sin forsyning på er at finde databladet og se på specs/tegningen.

Tilfældet vil at hvis du Googler "TL072" så dukker der et billede op direkte i søgeresultaterne.

Det du leder efter er Vcc+ og Vcc-.

Tjek det uuuuuuuuud! :)

sorry - el stupido here ----  har siddet og søgt her og på det internationale forum.

men har haft lyd på.

lyd kører kun i LEFT - så det er enten noget dårlig forbindelse eller fordi jeg ikke har de korekte modtande i pga jeg skal have lundahl i

kan det være fordi jeg ikke har sat lundahl på endnu.?

virker heller ikke som min bypass knap virker . er compen permanent sat til hvis jeg piller den af.?

på tegningen af tilslutning af lundahl skal den ene side (primær ) værer paralel og den anden serie forbundet - hvorledes gør jeg det.  her er jeg lidt blank.
 :P :-[

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2804
    • http://tunetown.dk
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #598 on: February 17, 2010, 09:26:23 PM »
Du skal lige have hul gennem begge kanaler og have det hele til at spille inden du udvider butikken.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline asle

  • nanoposter
  • Posts: 109
Re: GSSL HJÆLPETRÅD!
« Reply #599 on: February 17, 2010, 09:53:00 PM »
Du skal lige have hul gennem begge kanaler og have det hele til at spille inden du udvider butikken.

har sat trafo til - stadig kun hul i den ene side.

men fuck mand -

1. kan du ikke confirme at jeg har sat trafo rigtigt til.  dvs en ledning mellem 6-8, ledning fra minus til 1 og 5 plus 4 og 2 , 3 til 0 i printet.

2. kan jeg kører UDEN bypass knap . skal jeg lave en permanent bypass - og i så fald HOW.

det virker ikke som NOGEN af mine controls virker en skid. skal jeg måle på dem - eller have HUL igennem på begge kanaler før jeg bekymre mig om det

cheers :-)