Author Topic: Potmeter LIN eller LOG eller måske Anti-LOG  (Read 2653 times)

ksor

• Guest
Potmeter LIN eller LOG eller måske Anti-LOG
« on: November 04, 2016, 08:07:21 PM »
Jeg har et problem med min Fender Blues Deluxe guitarforstærker - den kan ikke justeres til et lydniveau passende til min stue - på scenen er den jo bare skruet op !

Det er umådelig svært at justere både MASTER og VOLUME potmetrene - mellem 1 og 2 bliver det pludselig meget, meget højt !

Der er mange links og videoer på YouTube som beskriver dette problem og også et fix hertil, MEN ...

de nævner næste ALLE at problemet er, at forstærkeren IKKE er forsynet med et "audio" potmetre - jeg går ud fra, at der hermed menes et LOGARITMISK potmeter !

OK, så er det jo bare at skifte det ud til et sådant ... meeeeen, så enkelt er det nu ikke ...

Jeg har i dag fået bekræftet fra Fender, at Blues Deluxe allerede ER forsynet med LOG-potmetre !!!!

OK, min KUNNE så være fra en produktionsserie (tilbage i midten af 90'erne !), hvor der fejlagtigt (det er der også nogle, som siger på YouTube) er blevet monteret LIN-potmetre - derfor har jeg nu set på selve potmetret i forstærkeren - de er stemplet med betegnelsen hhv:

MASTER      : 10A1M 9422
VOLUMEN   : 15A250K 9448

Jeg går ud fra de sidste 4 cifre er produktionsår og ugenummer.

1M og 250K er tydeligvis ohm-størrelsen,

... men hvad viser 10A og15A ?

Er der nogen her, som kender til problemet og evt. et fix tl det ?

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
Re: Potmeter LIN eller LOG eller måske Anti-LOG
« Reply #1 on: November 06, 2016, 10:13:19 AM »
Måske er det dem der hedder 10A og 15A her: http://www.taiwanalpha.com.tw/english2016/p_e_111_10.htm under "Tapers A series" fordi A/prefix=Log i japan..

Ku' du ikke bare montere en "Dim"-switch det tager f.eks 20 eller 30dB af? Simpel Modstand i serie med toppen af pottet?

Jakob E.

ksor

• Guest
Re: Potmeter LIN eller LOG eller måske Anti-LOG
« Reply #2 on: November 07, 2016, 05:20:10 PM »
Noget i den retning, jow - det er gjort med et 20K LOG pot i effekt loopet - det fungerer fint og er mindst omfattende indgreb ;D