Author Topic: Hjælp til fejlfinding på Boss DR-660 display  (Read 2363 times)

Offline hjulskov

  • picoposter
  • Posts: 2
Hjælp til fejlfinding på Boss DR-660 display
« on: August 28, 2017, 01:30:21 PM »
Hej

Først og fremmest tak for add. Jeg har elektronik kendskab på et forholdsvist basalt niveau.
Jeg har gennem tiden repereret en del ting, men mest åbenlyse fysiske fejl.

Jeg har en Boss DR-660 trommemaskine hvor LCD displayet pludselig kræver en hurtig genstart for at virke.

Altså hvis man tænder normalt, lyser stort set alle elementer op og forbliver således. Alt andet virker -der er lyd men man "spiller i blinde".

Jeg fandt tilfældigt ud af at hvis man tænder og derefter hurtigt slukker og tænder igen, så virker displayet som det skal.
Kunne det være en kondensator der ikke fungerer som den skal? Jeg tænker at fordi den har en smule spænding opladet ved anden opstart får det til at fungere?

Jeg har kigget på diagrammet og der er kun en enkelt kondensator (C45) i nærheden af displayet, den sidder mellem VCC på display-driveren og +5v og jord.

Schematics er i servicemanualen:
http://synfo.nl/servicemanuals/Boss/DR-660_SERVICE_NOTES.pdf

Displaydriveren er en SED1278F0A.

Hvis det skulle være den omtalte kondensator, er jeg lidt i tvivl om hvilken værdi den har. Der står ikke noget på den (kan dog være det står på bagsiden) og den står ikke i "parts listen" i servicemanualen -så vidt jeg kan se. På diagrammet står der dog 0.1 under C45, men ikke noget om det er pico, nano ... farad.

Er der nogen der kan hjælpe mig lidt på vej med ovenstående?

Altså er jeg på rette spor mht. kondensatoren? eller kan det være noget andet ?
Er der noget jeg kan prøve ? (har digitalt multimeter og et simplt Vellemann Oscilloskop).

På forhånd mange tak :-)

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1965
    • http://www.gyraf.dk
Re: Hjælp til fejlfinding på Boss DR-660 display
« Reply #1 on: August 28, 2017, 02:38:13 PM »
Det er svært at sige.

Måske er der en af dine forsyningslinjer der "hænger" ved opstart - prøv at måle spændinger både ved fejl- og normal opstart (især 5V på displaypanel)

Kunne også være at 5v på display kommer for langsomt op, sådan at display ikke er klar i hovedet når de første opdateringer kommer fra mainprocessor?

Jakob E.

Offline hjulskov

  • picoposter
  • Posts: 2
Re: Hjælp til fejlfinding på Boss DR-660 display
« Reply #2 on: August 30, 2017, 11:41:44 AM »
Det er svært at sige.

Måske er der en af dine forsyningslinjer der "hænger" ved opstart - prøv at måle spændinger både ved fejl- og normal opstart (især 5V på displaypanel)

Kunne også være at 5v på display kommer for langsomt op, sådan at display ikke er klar i hovedet når de første opdateringer kommer fra mainprocessor?

Tak

Det vil jeg prøve at kigge på -er dog lige lidt hængt op på arbejdet og den kommende weekend....