Author Topic: Lineinput til B&O Beolit 505 transistorradio  (Read 2137 times)

Offline Lasselakken

  • mikroposter
  • Posts: 555
Lineinput til B&O Beolit 505 transistorradio
« on: September 27, 2017, 09:16:04 AM »
Jeg er i gang med et lille hyggeprojekt med en Beolit 505, som jeg fandt på loppemarked for nyligt. Det er helt rørende at skille sådan noget gammelt kram ad - man kan uden videre komme til alle komponenter og der er sågar klistret en lille konvolut på indersiden med diagrammerne - smukt  ;D. Den er dog lettere smadret og FM-radio er vist snart lidt yt, så jeg tænkte, at jeg ville prøve at lave et lineinput i den. Jeg tænker, den kan være gode i mix til at lytte niveauer og mono.
Helt konkret kunne jeg tænke mig at lave en switch, der skifter imellem FM-signalet og et linesignal. Jeg har dog problemer med at finde det gode sted i kredsløbet, at indsætte denne switch. Jeg er ikke god med diagrammer, men jeg har forsøgt at pille lidt rundt i maskinen uden held. Kan nogen via det vedhæftede diagram give et bud på et godt sted at koble et linesignal ind? Kan det overhovedet lade sig gøre?
Vh
Lasse

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
Re: Lineinput til B&O Beolit 505 transistorradio
« Reply #1 on: October 06, 2017, 05:01:25 PM »
Det giver oftest mest mening at gå ind direkte på toppen af volume-potmeteret (den orange ledning til KV4) - evt. via et switching jack eller minijack-stik, så er indgrebet mindst.

Input-impedans bliver sårn' cirka de 50KOhm som potmeteret er..

Jakob E.

(Vi havde lige et serverudfald, derfor det sene svar..)

Offline Lasselakken

  • mikroposter
  • Posts: 555
Re: Lineinput til B&O Beolit 505 transistorradio
« Reply #2 on: October 14, 2017, 04:32:28 PM »
Ja, det var også noget af det første, jeg forsøgte, men når jeg fjerner den orange ledning fra potmeteret, så er der stadig radio-signal i højttaleren - i lavere niveau, men stadig tydeligt.