Author Topic: Båndmikrofon kabling  (Read 4662 times)

Offline chrisma

  • picoposter
  • Posts: 19
Båndmikrofon kabling
« on: February 18, 2018, 10:21:21 AM »
Hej alle
Jeg er i gang med at bygge en båndmikrofon. Designet er så simpelt som muligt. Jeg bruger en Lundahl 2914 trafo http://www.lundahl.se/wp-content/uploads/datasheets/2914.pdf. Jeg har flere steder lagt mærke til at DIY folk og etablerede producenter trækker 2 kabler fra den ene ende af båndet ned til trafoen. Jeg undres... er der nogen det har en forklaring på hvorfor? Eller bare et gæt?
Vh Christian

Offline Bodtbody

  • picoposter
  • Posts: 49
Re: Båndmikrofon kabling
« Reply #1 on: February 18, 2018, 05:22:36 PM »
den ende af båndet der er længst fra transformatoren forbindes med to ledninger der løber på hver sin side af magneterne og ned til transformatoren.To ledninger der er lige lange og lige tykke.
Det vil dæmpe indstålende støj (udfase)

Det er  meget forskelligt hvor meget støj der indstråles i en mikrofon . og meget vigtigt at mikrofonen er af metal og der er et metalgitter foran åbningen. Det er en fin transformator du vælger og du forbinder den som den alternative der vises nederst på siden , du skal ikke bruge ben 4 ( can/core)

Offline chrisma

  • picoposter
  • Posts: 19
Re: Båndmikrofon kabling
« Reply #2 on: February 18, 2018, 06:41:15 PM »
Aaah for pokker. Det er ledningernes placering i forhold til magnetfeltet selvfølgelig. Så tror jeg tiøren faldt. Tak for svar Jørn :) jep, huset er metal med gitter omkring bånd, og det bliver så forbundet til trafoens stel (pin 4). Så må vi se hvor meget jeg kommer til at eksperimentere med selve båndet :)

Offline Bodtbody

  • picoposter
  • Posts: 49
Re: Båndmikrofon kabling
« Reply #3 on: February 24, 2018, 10:27:32 AM »
nej der er ikke magneterne der støjer , faktisk støjer en båndmikrofon overhovedet ikke , den er helt tyst.
Så når jeg omtaler støj er det udefra kommende støj.
og så lige forbindelser på transformator , du skal ikke bruge ben 4 til noget !
lad os høre når du kommer videre , det er altid spændende at høre om

Offline chrisma

  • picoposter
  • Posts: 19
Re: Båndmikrofon kabling
« Reply #4 on: February 26, 2018, 08:47:33 AM »
nej der er ikke magneterne der støjer , faktisk støjer en båndmikrofon overhovedet ikke , den er helt tyst.
Så når jeg omtaler støj er det udefra kommende støj.
Så forstår jeg ikke hvordan støjen i to lige lange kabler, der går fra samme sted til samme sted kan udfases? Tænkte at støjen (udefrakommende) på en måde blev fasevendt i forhold til magnetfeltet... men kan godt selv høre at det lyder lidt hokus pokus  :o
Ok, jeg lader pin 4 være. Så chassis forbindes kun til xlr's pin 1, korrekt?
Jeg har haft lyd igennem første prototype. Lavere output end håbet, men har brugt et par lige lovligt flade magneter, så jeg tænker at det er årsagen. Købte lidt forskelligt, så nummer to bliver med kraftigere magneter. Så kommer jeg nok derefter mest til at bruge tid på at eksperimentere med hvor stramt/ løst båndet skal sidde.
Tak for feedback!

Offline Bodtbody

  • picoposter
  • Posts: 49
Re: Båndmikrofon kabling
« Reply #5 on: February 28, 2018, 12:19:26 AM »
ja chassis til ben 1 , skærm. og så er det jo en ballanceret mikrofon , så du har plus og minus på de andre ben ( 2 og 3)

se godt efter at du har forbundet til transformator rigtigt , så du får den til at blive 1 :37

Offline chrisma

  • picoposter
  • Posts: 19
Re: Båndmikrofon kabling
« Reply #6 on: March 12, 2018, 09:22:52 AM »
Så fik jeg lavet en version 2 med nogle andre magneter. Højere output denne gang og absolut ingen støj. Den lyder rigtigt fint! Nu skal jeg bare have prøvet den på lidt forskellige kilder og beslutte mig for om båndet skal løsnes/ strammes eller om jeg rent faktisk er i mål   :o