Author Topic: Istandsætning af Fender Super Reverb  (Read 2403 times)

Offline gamleole

• picoposter
Istandsætning af Fender Super Reverb
« on: February 20, 2018, 09:43:00 PM »
Hej!

Jeg har en Fender Super Reverb fra ca 78, som jeg gerne vil have sat i stand med nye elektrolytter, power-rør og sokler, bias justering (evt. erstatte den eksisterende "tube matching" pot med en regulær bias pot) og hvad der ellers trænger.

Jeg leder efter en i østjylland (gerne omkring Århus) som kan hjælpe med dette.

Jeg går på elektronik og svagstrøm på teknisk skole så jeg håbede på at der var en, som evt. ville lade mig kigge lidt med under processen, da jeg naturligvis har en stor interesse i teorien bag. Jeg er nemlig ikke helt frisk på at begive mig ud i det selv, da det jo er høje spændinger der arbejdes med!

Hvis det nu er man gerne vil hjælpe, men ikke lige er frisk på at jeg kigger med er dette selvfølgelig også fuldt ud forståeligt! (betaler selvfølgelig gerne for hjælpen!)

Vh Simon

ksor

• Guest
Re: Istandsætning af Fender Super Reverb
« Reply #1 on: February 23, 2018, 09:26:30 AM »
Som du selv siger - pas på de høje spændinger !

MEN ellers kan du jo prøve at indgyde dig selv noget selvtillid til at løse opgaven ved at se på YouTube - der er snesevis a videoer, som ret detaljeret viser, hvordan det gøres:

nye lytter
justering af bias
alm. vedligehold

men du skal selvfølgelig kunne forstå engelsk.

Offline gamleole

• picoposter
Re: Istandsætning af Fender Super Reverb
« Reply #2 on: February 25, 2018, 01:23:10 PM »
Jeg har set en del videoer efterhånden, og vil da også sagtens kunne skifte elektrolytter samt nogle enkelte modstande. Der hvor jeg kommer lidt til kors er ved justering af bias. Det ville naturligvis være fedest at få installeret et decideret biaspotmeter. Har læst lidt på forums omkring emnet, men er ikke helt kommet frem til, hvordan dette skal gribes an. Derudover virker der til at være en smule uenighed omkring, hvorvidt den bedste løsning ville være at modificere forstærkeren til regulerbart bias eller om man er bedre tjent ved at lade den stå som den er. Jeg er også en smule i tvivl om, hvilken modstand det er som regulerer rørenes hvilespænding? Jeg har vedhæftet diagrammet over min super reverb.