Ja, altså jeg ville ikke tøve et sekund med at udskifte alle elektrolytter i maskinen. Jeg ville starte i strømforsyningen, fordi det er det første sted i maskinen hvor der er "svingninger" (50 Hz, som i switchmode kan fordobles flere gange og forplante sig i kredsløbet), men hvis ikke det er nok, så straks videre og bare udskifte alle i hele maskinen. Og så mange er der jo heller ikke i maskinen at det vil tage sååå lang tid igen.
Jeg tænker sådan på det, at der jo ikke er noget der er lavet til at skulle frembringe lyd i maskinen, så hvis der opstår lyd må det være fordi svingningerne ikke stoppes/glattes ordentligt ud af en kondensator. Det er nærliggende at gætte på en elektrolyt fordi de tørrer ud med tiden og så kan netop denne fejltype opstå.
Jeg har selv haft en gammel stereokompressor der begyndte at stå og vise konstant gain-reduction på begge kanaler. Så udskiftede jeg elektrolytterne i strømforsyningen og bingo, nu spiller den som den skal igen.
Jeg havde en aktiv højttaler i stuen som pludselig begyndte at brumme rigtig højt og lød næsten som hvis du har skruet op på en amp og piller stikket ud af guitaren. Hamrende højt. Jeg tjekkede kabler tilsluttet og sådan, men den larmede også selvom jeg pillede stikket ud af den. Så siger logikken mig at da der ikke er noget i den der kan frembringe en tone på den måde, så må det være strømforsyningen, der ikke glatter den ensrettede vekselspænding ud, så ud med forstærkeren og ganske rigtigt, så var der en af kondensatorerne der var blevet lidt tykmavet og var vokset lidt opad også. Jeg skiftede alle fire der sad der, fordi når først den ene går, så er det jo tegn på at komponenterne er ved at nærme sig deres "mindst holdbar til"-dato, og da der vel var stumper for 12-18 kr selv med overdimensionerede Panasonic-lytter, så kunne jeg lige så godt gøre det ordentligt.
Og så har jeg lige haft en Soundelux U195 til reparation for en kollega fordi den begyndte at lave sådan nogle svage pfffpfffffffffpffffffpffffff prutte lyde, og det er ikke så godt når den bruges til voice-over. Jeg udskiftede de to elektrolytter i den, og så var det væk. Han var begyndt at snakke om at skulle købe ny osv. så han var lidt glad da han fik den tilbage. 1,60 kr er trods alt lidt billigere end 10.000,-

Der er jo en sandsynlighed til stede for, at det kan være noget andet, men jeg ville klart starte dér. Ikke mindst fordi, at selvom det skulle vise sig IKKE at være en eller flere elektrolytter der laver ballade, så er det vist ved at nærme sig de tider hvor der VIL opstå ballade med en eller flere elektrolytter. Den har nogle år på bagen, ikk'?
Og når du skifter lytterne ud, så overdimensionér temperaturen de er specificeret til at kunne håndtere. Der sidder sikkert nogle i til 85°, så sæt nogle i der er rated til 105°. Jeg bruger
Panasonic FC, som du kan se på billedet af mikrofonen efter jeg havde loddet de nye i.