Author Topic: Gyrator eq, semi noob spørgsmål  (Read 330 times)

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Gyrator eq, semi noob spørgsmål
« on: March 11, 2020, 11:00:29 AM »
Hej,

jeg er i gang med at konstruere en Eq til min modular synthesizer. Jeg baserer ind til videre projektet på dette kredsløb fra Elliot sound projects:

Da det er til en synth er det ikke nødvendigt med balancering. Kredsløbet skal køre på 12V +/-. Jeg regner med at jeg ender med 2 bånd og et highpass.

Foreløbig ser min version sådan ud (Har kun implementeret et enkelt bånd ind til videre):

Jeg har breadboardet og kredsløbet virker som det skal. Grunden til værdierne på C2 og C3 er simpelthen at det var de eneste gode kondensatorer jeg havde ved hånden (100n Wima Film og 715p Orange drop), så det ændrer sig når jeg får bestilt lidt komponenter. Det lyder dog godt, om end en noget skarp Q værdi på 0.85 i følge beregneren.

Af den grund også mit første spørgsmål: Findes der nogle gyldne regler/tips i forhold til komponent værdier? Er der nogen faldgruber? (Jeg synes at have læst et sted at R6 ikke må have for høj værdi grundet støj, men kan ikke finde det igen).
Jeg synes jeg har lidt svært ved at finde reel info omkring det og jeg har desværre ikke indsigt nok endnu til at forstå hvad konsekvensen er ved at skrue på forholdet mellem C2, C3 og R6. Jeg har brugt denne beregner til at regne på det:

http://www.muzique.com/lab/gyrator.htm

Andet spørgsmål: Jeg har ind til videre implementeret et passivt 6db highpass filter. Værdierne af R1 og VR1 har jeg mere eller mindre eksperimenteret mig frem til ved breadboarding. C1 og R2 har jeg overført direkte fra diagrammet fra Elliot sound projects. Det lyder fint og er ganske brugbart, men er usikker på om implementeringen er best practice? Ville det være bedre at placere efter f.eks. R3? Og kan i anbefale et bedre passivt filter kredsløb end et RC filter? (Overvejer også at lave et aktivt, men jo simplere kredsløb, jo bedre til lige det her projekt).

Ja, generelt kunne jeg godt bare bruge lidt input til om jeg er på rette vej. Alle tips og kritik er også hjerteligt velkommen. Tak  :)
« Last Edit: March 11, 2020, 11:02:24 AM by Uncite »
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)