Her er et lille uddrag fra
https://www.forbrug.dk/raad-og-rettigheder/snyd-og-bedrag/kopivarer/"
Som privatperson må du gerne eje og bruge kopivarer i Danmark, men du må ikke sælge dem."
Det er den korte og klare version.
Vi må altså ikke sælge de kloner som vi laver selv, og det må andre heller ikke. Heller ikke på brugtmarkedet.
Nogle tror det er ulovligt overhovedet at lave tingene selv, men det er det altså ikke i Danmark. Men vi må ikke sælge dem. Vi kan være kreative med navnene på det vi bygger, men vi må ikke sælge kopier af andres kommercielle varer.
Jeg tror at der er en gråzone i hvorvidt man må sælge sit ufærdige projekt, men det tror jeg faktisk ikke der er noget i vejen for. Kopien er jo endnu ikke en kopi, men et projekt, der potentielt godt kunne (blive skilt ad og) ende som noget andet.
Jeg vil opfordre til at man sælger "projekter" (og stumper og alt det andet naturligvis) hér på "Markedspladsen", da det jo handler om DIY på vores forum, og at sælge kopier er jo så også ulovligt hér.
Jeg synes bare det er vigtigt at vi lige ved hvad loven siger på området, og det er jo et spørgsmål som dukker op fra tid til anden.