Author Topic: G1176 HJÆLPETRÅD!  (Read 342005 times)

Offline marco

• mikroposter
    • http://www.pladeselskabetmarcosound.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #240 on: December 04, 2006, 10:07:17 AM »
Quote from: "GustavG"

Jeg er for øvrigt meget spændt på hvordan det kommer til at se ud. Det kan godt ende helt galt den her gang. Hvis den gyldne var lidt over toppen, så kan den her muligvis få folk til at vende om og tage hjem når de træder ind i lokalet til byggeweekend.

Gustav

jeg glæder mig til at de den!!.. jeg er vild med dine design, og "underdimensionerede" metre.. eller var det omvendt!! :D :D
G9 - GEQ1P
På vej - G7, G1176, GSSL, Forsell Optocomp og en G9 med Lundahl trafo!

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #241 on: January 04, 2007, 01:37:10 PM »
Så er jeg snart ved at være klar til at få fyret op under min G1176. Jeg tænkte at jeg måske kunne starte op og lave nogle målinger for at sikre mig at alt er ok inden jeg laver al den interne forkabling etc.

Kan det lade sig gøre bare at forbinde strømtrafoen og main-boardet og så måle om spændingen er rigtig på de angivne steder før man tilslutter meter og de små print? Jeg har ikke loddet in-/output-trafoerne i endnu og tænkte at det måske var smart at lave målingerne inden de kom i - god ide eller no-go?

Og er det noget rod hvis nu jeg f.eks. gik i gang med at teste inden jeg borer huller til tingene - dvs. med printet bare stående på afstandsstykkerne og strømtrafoen liggende løst i kassen (det er jo næsten et must hvis jeg skal eksperimentere med placering ift. støj og sådan)

Lige en sidste ting - skulle nok have været i newbie, men nu var jeg lige i gang her. Jeg skal have sat en sikring i min strøm/apparat/hvadkaldermandet/strømindgangsbøsning og er lidt i tvivl om hvad man bruger her. Jeg har nogle 1,25A T(ræg) 250v liggende - er det passende?

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.lavfrekvent.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #242 on: January 04, 2007, 10:39:59 PM »

Jeg har loddet alt i printene, så jeg mangler forkabling og kassesager. Jeg skal også lige lure det med switches i stedet for lorlins i midten, men det går nok. Jeg havde ikke tid til at komme længere i dag, og det varer lidt før jeg kommer videre.

Og så har jeg "dummet" mig med metre. Jeg havde tænkt mig det skulle være symmetrisk, men det bliver det vist ikke, med mindre man kan få at meter til at opføre sig omvendt?

Gustav

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #243 on: January 04, 2007, 10:59:04 PM »
Fårk det ser lækkert ud :D
Dumme spørgsmål, men vil meteret ikke opføre sig omvent, hvis man bytter om på + og - :?:
Hygge......:-) Michael.

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.lavfrekvent.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #244 on: January 04, 2007, 11:08:36 PM »
Quote from: "Michael"
Fårk det ser lækkert ud :D
Dumme spørgsmål, men vil meteret ikke opføre sig omvent, hvis man bytter om på + og - :?:

Jeg mener bare, at det stod i sit normale udgangspunkt og prøvede på at komme den forkerte vej, sidst jeg havde byttet om på - og + på et meter. Hvis det her skulle blive symmetrisk, skulle jeg have det ene meter til "starte oppefra", og gå baglæns.

Det er ikke vigtigt. Der er ikke langt fra fejl til feature hos Lavfrekvent.

Gustav

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #245 on: January 04, 2007, 11:28:07 PM »
Quote from: "GustavG"
Der er ikke langt fra fejl til feature hos Lavfrekvent.
Gustav

:lol:  :lol: LMAO......... :lol:
Hygge......:-) Michael.

Offline Black Dog

• milliposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #246 on: January 05, 2007, 08:10:48 AM »
Quote from: "Lasselakken"
Kan det lade sig gøre bare at forbinde strømtrafoen og main-boardet og så måle om spændingen er rigtig på de angivne steder før man tilslutter meter og de små print? Jeg har ikke loddet in-/output-trafoerne i endnu og tænkte at det måske var smart at lave målingerne inden de kom i - god ide eller no-go?

Fin idé..!
Du kan tjekke om strømforsyningen laver de rigtige spændinger.
Det er intet problem at audiotrafoerne ikke er kommet i endnu og du kan med fordel vente med at smide opamps i, til du har tjekket spændingerne.

Og er det noget rod hvis nu jeg f.eks. gik i gang med at teste inden jeg borer huller til tingene - dvs. med printet bare stående på afstandsstykkerne og strømtrafoen liggende løst i kassen (det er jo næsten et must hvis jeg skal eksperimentere med placering ift. støj og sådan)

Det kan du sagtens gøre..

Jeg skal have sat en sikring i min strøm/apparat/hvadkaldermandet/strømindgangsbøsning og er lidt i tvivl om hvad man bruger her. Jeg har nogle 1,25A T(ræg) 250v liggende - er det passende?

Jeg kan sgutte huske hvad projektet foreskriver, men jeg tror en 315mA el. 630mA 250V vil være passende..

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #247 on: January 05, 2007, 09:11:58 AM »
Helt enig - dog skal du nok montere ledningerne til de små "kontrol" print for at være sikker på at få korrekte spændinger at måle på.

Jakob E.

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #248 on: January 06, 2007, 07:17:22 PM »
Nej, nej, nej!!!!!

Så fik jeg samlet strømforsyningen til min G1176 og startet dyret op - kun mainboardet og uden trafoer og op-amps. Og hvad sker der? Den store elektrolyt (1000/50) går af med et knald - jeg har vendt den forkert!!!! Øv,øv,øv.. havde ellers både dobbel og trippeltjekket alt  :cry:

Nå, men jeg må jo på den igen så. Hvad kan være røget med i købet? Er det noget med at de to store transistorer BD139/140 typist står af efter sådan en behandling? Dem har jeg heldigvis et ekstra sæt af, men hvad med resten af transistorerne?

Øv, og jeg der troede jeg var så grundig...

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #249 on: January 06, 2007, 07:51:49 PM »
Øv øv! Nå, men du ved jo hvad der var galt, så....på'en igen!

Jeg ved ikke om der er andet der kan være stået af for kondensatoren ændrer jo ikke spændingen, men lagrer spænding, så der er vel ikke nødvendigvis futtet andet af, vil jeg tro....? Men jeg kan sagtens tage fejl.

Jeg ville personligt bare skifte lytten og prøve igen. Målespændingerne rundt omkring skal nok fortælle dig om der er noget galt. :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #250 on: January 06, 2007, 08:27:13 PM »
Jeg ville personligt bare skifte lytten og prøve igen.

Ditto. Og hold øje med spændingen over den når du tænder igen, så du kan slukke hurtigt hvis den bliver helt forkert. Det eneste jeg lige tænker kan være røget her er måske 4001-dioderne - men de ka' holde til en hel del..

Jakob E.

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #251 on: January 07, 2007, 12:34:23 AM »
Quote from: "gyraf"
Quote from: "Luny Tune"
Jeg ville personligt bare skifte lytten og prøve igen.

Ditto. Og hold øje med spændingen over den når du tænder igen, så du kan slukke hurtigt hvis den bliver helt forkert.

Ok, det vil jeg prøve... så snart lavpris elektronik åbner på mandag så jeg kan få fingrene i en ny lyt. Sur ventetid, men så kan jeg måske trøste mig med at få ordnet resten af forkablingen så alt er klar til endnu et power-up. Så må vi se hvad der sker der... kan stadig ikke fatte at jeg overså at den vendte forkert.

Jeg har ikke meget erfaring med fejlsøgning (så man kan jo sige at det her er held i uheld  :wink: ), men jeg har kigget på diagrammet og set at der er anført 35,4V på plus-siden af lytten. Så jeg tænker at jeg sætter mit voltmeter på hver sit ben af lytten (for minus-benet er så vidt jeg kan se forbundet til 0V/Ground) inden jeg starter op og er det stort anderledes end 35,4V så skynder jeg mig at slukke igen - lyder det fornuftigt?
Quote from: "gyraf"
Det eneste jeg lige tænker kan være røget her er måske 4001-dioderne - men de ka' holde til en hel del..

Du mener de fire 4003-dioder lige der hvor strømmen kommer ind eller?

Jeg lagde i øvrigt mærke til at min strømtrafo brummede en hel del da den var tændt (ved ikke om det stoppede da trafoen poppede, men jeg slukkede også straks derefter) - gad vide om det er tegn på andre problemer eller bare var en udløber af det med lytten. Jeg havde målt spændingen på trafoen inden jeg sluttede den til printet og det så helt fint ud - sådan cirka +/- 35V [EDIT: det var ikke +/- 35V, men bare 35V for det er nemlig AC=alternating current - er blevet klogere i dag og skal lige blære mig :-)] og ingen brum eller noget. Første gang jeg satte strøm til printet skete der ingenting - det viste sig at sikringen var sprunget - det var en 315mA. Jeg skiftede så til 630mA og så var det at det sagde brummmmmmmmmmmPOP!  :roll:

Offline Black Dog

• milliposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #252 on: January 07, 2007, 08:22:15 AM »
Så jeg tænker at jeg sætter mit voltmeter på hver sit ben af lytten (for minus-benet er så vidt jeg kan se forbundet til 0V/Ground) inden jeg starter op og er det stort anderledes end 35,4V så skynder jeg mig at slukke igen - lyder det fornuftigt?

Det lyder rigtig fornuftigt.
Vær opmærksom på, at den spænding du måler er ureguleret, så selvom der er lidt mere end 35V, passer det nok fint.

Hvis du ikke ka' vente til imorgen, når den lokale åbner igen, har jeg en lyt liggende, du ka' prøve med.
Jeg har en aftale her til formiddag, men jeg er hjemme igen hen på eftermiddagen, hvis det er..

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #253 on: January 07, 2007, 11:14:39 PM »
Så fik jeg skiftet den døde lyt - TAK LARS!! Fandmer cool sådan at kunne dingle ned på en søndag og få de komponenter som man brændte af om lørdagen  :D

Har fyret op og nu ser det straks mere fornuftigt ud. Jeg måler godt nok ca. +46V over lytten, men efter spændingsregulatoren hvor der er angivet +30V på printet måler jeg +30,8V og der hvor der er angivet -10V måler jeg -9,6 - så det er da vist slet ikke så skidt endda.
Quote from: "Black Dog"
Vær opmærksom på, at den spænding du måler er ureguleret, så selvom der er lidt mere end 35V, passer det nok fint.

Er de der +46V over lytten for meget for meget eller er det acceptabelt? Jeg går ud fra det er et spørgsmål om hvorvidt spændingsregulatoren kan klare det i længden. Jeg mærkede lige efter på køleprofilen efter at den havde stået tændt i et par minutter - den var helt klart lun, men ikke så varm at jeg ikke kunne holde på den.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #254 on: January 08, 2007, 01:11:26 AM »
Hvis du har de målespændinger som er angivet rundt omkring og køleprofilen kun bliver godt lun så er alt vist som det skal være. :D

Lyd igennem nu!! Kom så!! NU nu nu nu nu nu NU nu nu nu! Lyd igenneeeeeeeeeeeeem!!

NU! :P

Og billeder!!! MANGE billeder....og close-ups!!! Nuuuuuuuuuuu!
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter