Author Topic: G1176 HJÆLPETRÅD!  (Read 341982 times)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #315 on: March 28, 2007, 08:41:57 AM »
..check også at udgangs-transistorerne (bd139/140 el. lign.) vender rigtigt, og ikke er byttet om!

Jakob E.

Offline dwoor

• nanoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #316 on: March 28, 2007, 06:59:26 PM »
Quote from: "gyraf"
..check også at udgangs-transistorerne (bd139/140 el. lign.) vender rigtigt, og ikke er byttet om!

Jakob E.

Jeg kan se at jeg har vendt BD517 eller BD518 forkert.. Skal teksten på disse vende udad.. Som dem med TO220 hus eller omvendt?

Er en transistor død, hvis den har været vendt forkert?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #317 on: March 29, 2007, 12:12:24 AM »
De skal vende hver sin vej.

Jeg havde fået byttet rundt på dem på en af mine maskiner og så var der ingen lyd igennem maskinen, så tripletjek lige dét også...

Jeg har ikke tjekket dem jeg havde vendt forkert efterfølgende. Jeg erstattede dem med nye fordi Jakob sagde at odds for at de var brændt af var ret store. Loddeøerne er ikke så glade for at man varmer for længe for mange gange så jeg ville klart bare skifte transistorerne ud. (Jeg har dog gemt de måske afbrændte transistorer for det tilfælde at de nu  alligevel ikke er brændt af begge to og jeg måske kan bruge en af dem som reservedel..) :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline dwoor

• nanoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #318 on: March 29, 2007, 07:55:58 AM »
Quote from: "Luny Tune"
De skal vende hver sin vej.

Jeg havde fået byttet rundt på dem på en af mine maskiner og så var der ingen lyd igennem maskinen, så tripletjek lige dét også...

Jeg har ikke tjekket dem jeg havde vendt forkert efterfølgende. Jeg erstattede dem med nye fordi Jakob sagde at odds for at de var brændt af var ret store. Loddeøerne er ikke så glade for at man varmer for længe for mange gange så jeg ville klart bare skifte transistorerne ud. (Jeg har dog gemt de måske afbrændte transistorer for det tilfælde at de nu  alligevel ikke er brændt af begge to og jeg måske kan bruge en af dem som reservedel..) :)

Jeg har lige bestilt en del transistorer til G1176 projektet igen. Så tjekke jeg det hele og skifter dem der evt. skulle sidde forkert... Ved det første tjek var det dog kun BD517 eller BD518 der sad forkert..

Offline dwoor

• nanoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #319 on: March 29, 2007, 09:34:35 PM »
Loddeøerne er ikke så glade for at man varmer for længe for mange gange så jeg ville klart bare skifte transistorerne ud. (Jeg har dog gemt de måske afbrændte transistorer for det tilfælde at de nu  alligevel ikke er brændt af begge to og jeg måske kan bruge en af dem som reservedel..) :)

Jeg glemte lige.. Hvis jeg har mistænke om at en komponent er futtet af, så klipper jeg komponenten af fra toppen, hvis det kan lade sig gøre. Så kan jeg trække benet igennem fra lodde siden. Så tager loddeøen ikke så meget skade.. Det er dog kun med de billige komponenter, og dem man kan klippe af  :D Det kræver dog en god tang  :wink:

Offline dwoor

• nanoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #320 on: March 31, 2007, 03:38:08 PM »
Nu har jeg skiftet de transistore og fået vendt det hele rigtig.. Jeg har stadig den "klikke" lyd på begge print (De 2 maskiner jeg laver)

Jeg har tjekket dioder, modstande, kondensatore osv.. Det sidder rigtigt..

Jeg har ikke kablet det hele færdigt, som er mit næste træk.. Måske det ændre på noget???

Michael har tidligere haft dette problem og fik rettet det.. Det var en transistor fejl, men mine skulle virke.. Jeg har stadig ikke 30 V på venstre ben på 7824 regulatoren, så jeg tænkte at jeg måske havde et problem med 0 fra ringkerne.. Jeg har sat de stik på med molex. Kan dette lave ballade? Jeg vil da prøve at lodde dem direkte på printet. Det er bare irriterende, når jeg hele tiden skal pille det af...

Så mine næste forsøg på løsninger bliver:

1. kable alt færdigt
2. lodde 0 og de to sekundære direkte fra ringkernen på printet..

Er der nogen der har andre forslag? Alt er velkommen.. (udover at forslå jeg skal købe to stk UREI 1176 på ebay  :lol:  )

Det lyder som om at noget står og aflader med de "klik"...

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #321 on: March 31, 2007, 04:13:32 PM »
Det er vel ikke specielt underligt at den ikke lyder som den skal når den ikke er færdig... F.eks. styres threshold blandt andet gennem ratio switch printet, men den kondensator (C21 så vidt jeg husker) der fastholder offset spændingen sidder ikke på Ratio switch printet. Jeg kan godt se at du måske burde have de rigtige spændinger til kredse og sådan, men ligefrem at iværksætte en større fejlsøgning på en maskine som ikke er færdig virker lidt fjollet. Lav den færdig så du har et ordentligt grundlag for at lytte på maskinen. Dét at begge ufærdige maskiner har samme "fejl" er måske også et hint... :wink:
Torben

Offline dwoor

• nanoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #322 on: March 31, 2007, 09:47:09 PM »
Det er vel ikke specielt underligt at den ikke lyder som den skal når den ikke er færdig... F.eks. styres threshold blandt andet gennem ratio switch printet, men den kondensator (C21 så vidt jeg husker) der fastholder offset spændingen sidder ikke på Ratio switch printet. Jeg kan godt se at du måske burde have de rigtige spændinger til kredse og sådan, men ligefrem at iværksætte en større fejlsøgning på en maskine som ikke er færdig virker lidt fjollet. Lav den færdig så du har et ordentligt grundlag for at lytte på maskinen. Dét at begge ufærdige maskiner har samme "fejl" er måske også et hint... :wink:

Oki.. Jeg havde bare den forståelse, at den burde lyde ok uden resten tilsluttet.. Altså uden den klikken..

Jeg vender tilbage en erfaring rigere senere..  :wink:

Offline dwoor

• nanoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #323 on: April 08, 2007, 03:58:22 PM »
Nu har jeg kablet maskinerne, men jeg har stadig den samme fejl.. Der hvor der skal være 30 V er der kun 3,3 V. Jeg har - 10 V hvor der skal være det i følge printet.. Jeg har tjekket modstande, lytter osv., men jeg har ikke umiddelbart kunne se nogen fejl. Måske kan jeg ikke se skoven for bare træer??

Det lyder som om, at den klikken kommer fra den optional 1000/35V lyt ved Q8. Den klikken forsvinder efter lidt tid når der komme 35,4 V fra til 7824 in ben. Men den sender ikke mere end 3,3V ud på out benet.

Kan fejlen ligge ved den 1K1 1W modstand, som er lavet i parallelt? Skal modstande vende den samme vej? Eller er der noget andet specielt jeg skal tage højde for her?

Jeg har input trafo i og har sat de optional komponenter i.. Kan dette lave fejlen? Og er der noget jeg skal være meget opmærksom på med de komponenter?

Jeg håber I kan hjælpe, for jeg kan ikke helt finde den fejl. Men den er på begge mine 1176’ere  :x

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #324 on: April 09, 2007, 11:17:41 AM »
Hvis udgangstransistorerne (BD517/18 ) har været brændt af, kan de meget vel have taget driver-transistorerne før disse med sig også. Når man så skifter udgangstransistorerne, og drivertransistorerne er brændt af, kan man brænde udgangstransistorerne af igen.

Det er derfor at vi ikke anbefaler 1176 til begyndere - fejl kan meget let "brede sig" tilbage (eller frem) i systemet når først noget er brændt af.

Prøv at lodde alle transistorer i udgangstrinnet (efter output level) ud, og check at din +30V forsyningsspænding bliver normal.

Check så dine transistorer (f.eks. med diodetester i voltmeter, søg på int. forum el. lign. for procedure) og lod dem i en af gangen, mens du imellem hver kontrollerer at din +30 stadig er glad når du tænder.

Jakob E.

Offline dwoor

• nanoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #325 on: April 09, 2007, 01:17:51 PM »
Hvis udgangstransistorerne (BD517/18 ) har været brændt af, kan de meget vel have taget driver-transistorerne før disse med sig også. Når man så skifter udgangstransistorerne, og drivertransistorerne er brændt af, kan man brænde udgangstransistorerne af igen.

Det er derfor at vi ikke anbefaler 1176 til begyndere - fejl kan meget let "brede sig" tilbage (eller frem) i systemet når først noget er brændt af.

Prøv at lodde alle transistorer i udgangstrinnet (efter output level) ud, og check at din +30V forsyningsspænding bliver normal.

Check så dine transistorer (f.eks. med diodetester i voltmeter, søg på int. forum el. lign. for procedure) og lod dem i en af gangen, mens du imellem hver kontrollerer at din +30 stadig er glad når du tænder.

Jakob E.

Det prøver jeg.. Tak for hjælpen..

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #326 on: April 09, 2007, 03:09:52 PM »
Hvis udgangstransistorerne (BD517/18 ) har været brændt af, kan de meget vel have taget driver-transistorerne før disse med sig også. Når man så skifter udgangstransistorerne, og drivertransistorerne er brændt af, kan man brænde udgangstransistorerne af igen.Jakob E.

Jeg kan kun bekræfte disse ord.
Tog mig 3 omgange at få rettet op på transistorene, fordi jeg ikke vidste bedre. :roll:
Hygge......:-) Michael.

Offline dwoor

• nanoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #327 on: April 09, 2007, 08:10:10 PM »
Nu har jeg prøvet at lodde kæden af, og problemet opstår først når BD518 kommer i igen. Altså at de 30V falder til 3,3V

Jeg er ved at finde data blade på alle transistorene, så jeg ved hvad jeg skal måle og ikke måle ved test.

Kan jeg regne med de angivne volt fra diagrammet, når jeg ikke har alle transistore i?

EDIT:

For at være helt helt sikker.. Er det nogen der kan bekræftige, at jeg har sat BD139 og BD140'erne korrekt i. De er sat så de tre prikker på fronten (?) på BD139 (BD517) vender mod output trafo'en, og teksten og de tre prikker på BD140 (BD518) vender mod input trafoen..

Bare så den fejl er udelukket.. Jeg har ikke kunne finde et billede der viser det, og de datasheets fortæller om alt andet end det. Det er noget lettere at se med TO-220 huse..

Findes der et site, hvor man kan slå disse ting op? Jeg har ikke fundet et endnu..

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #328 on: April 09, 2007, 09:54:43 PM »
Er BD 139 og BD 140 ikke erstatninger for de oprindelige BD 517 0g BD 518, der er angivet på printet??
I så fald, husker du så at krydse benene på den måde, der er forklaret et sted her i tråden?
Hygge......:-) Michael.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #329 on: April 09, 2007, 10:17:20 PM »
Ikke alene skal benene krydses, transistorerne skal også vende hver sin vej. :!:
Torben