Se, det er dét der lige er sagen med det meter dér.
Men der er tilsyneladende råd for det. En foreslået løsning følger nedenunder.
Jeg kan ikke hitte ud af at omregne de specs jeg kan finde på Sifam meteret, så Jakob hjalp med nogle keypoints.
Et meter som vil kunne fungere i kredsløbet som det er nu bør være:
Et AC meter som reagerer med at slå fuldt ud ved 200-250uA (uA står for mikroampere. Du kom til at skrive mA.) Og meteret har en modstand på 600 Ohm.
Det lille meter jeg brugte (SU6) er et 250uA DC meter på 650 Ohm. De er som du kan se to forskelle. Det måler DC og det har en lidt større modstand. Modstanden betød ingenting og det har nok noget at gøre med at der efterfølgende kan justeres ret meget på de små trimmere på printet. Den anden forskel var at det målte på DC i stedet for AC. Den meget meget simple løsning på dét var bare at tage fire små germanium dioder (de egner sig bedst ved disse små spændinger) og loddede dem sammen til en lille ensretterbro og loddede dem direkte på meteret og ledningerne fast på dem. (Vi kan vende tilbage til hvordan du laver en ensretter senere. Det er a piece of cake!)
Det var dét!
Det meter som du henviser til er lavet til nogle lidt andre forhold, som du allerede har bemærket, men det kan tilsynesladende sagtens lade sig gøre at ordne det. (Jeg har set at der er en ude på groupdiy.com som har gjort det.) Der skal 500uA til for at få fuldt udslag, mens modstanden passer perfekt med de specificerede 600 Ohm. (De 650 Ohm du skriver er hentet ude fra Farnell så vidt jeg husker. De skriver nemlig forkert derude.)
Der er 2 løsninger du kan vælge mellem:
Jakob foreslår at montere et 4K7 potmeter (trimmer evt.) i stedet for den 3K6 modstand som sidder på printet med omskifteren til meteret. På den måde kan det lade sig gøre at kontrollere hvor meget strøm der løber gennem meteret.
Den anden løsning som jeg har hentet fra tråden på groupdiy.com er at det tilsyneladende passer med at montere en 2K2 Ohm modstand i stedet for 3K6 Ohm modstanden.
Uanset hvilken af de to ovenstående løsninger du vælger skal du også lave den lille diodebro.
Måske ser det forvirrende ud men det er faktisk bare to små indgreb; Lav en diodebro og skift en modstand.
Hvis det var mig så ville jeg lave tricket med potmeteret, fordi hvis du lige kigger en gang og tænker over hvad der vil ske i praksis, så er det jo sådan at hvis du stiller potmeteret i midten så bliver de 4,7 KOhm jo halveret og du har in effect 2,35 KOhm. Altså næsten præcis den modstand som der foreslås i den anden løsning. Hvis du måler potmeteret før du monterer det kan du faktisk stille det på præcis 2,2 KOhm og have den optimale løsning, nemlig Jakobs løsning med udgangspunkt i den anden. :wink: Dét er sq da smart! Hvis det så skulle vise sig ikke at passe med de 2,2 KOhm så er det bare at justere dig frem.
Endelig forstår jeg Jakob derhen at man før man overhovedet monterer delene kan sætte potmeteret (ell. en 2K2 modstand) i serie med meteret (med diodebroen på!), sende 1,228V (AC velsagtens ved 1 KHz eller noget) gennem dem og se om meteret hviler på 0dB, og dermed afgøre at dén opstilling virker. Evt. så at justere det på plads med potmeteret og når det hele skal monteres så erstatte potmeteret med en rigtig modstand med den værdi som man kan måle man endte med at stille potmeteret til.