Author Topic: G1176 HJÆLPETRÅD!  (Read 341971 times)

Offline Jens Ledet

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #510 on: April 19, 2008, 02:27:21 PM »
Der var lige noget med noget helligdag. Men nu er den her Takker mange gange :-)

Mvh jens
Nu med 2x G-ssl i studiet :-)
Og 2x 1176 :-)

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #511 on: May 26, 2008, 09:32:02 PM »
Jeg vil gerne bestille en 1176'erfrontplade fra Schaeffer, men frontpanel designer er stadig ikke tilgængeligt til mac  :(
Er der nogen der ved eller kan tjekke om den fpd-fil som er lagt op her: http://www.nrgrecording.de/html/schaeffer.html passer til Sifam al-29 meter og industrikasser fra Benkler?

Offline Rigpa

• nanoposter
    • www.MicroSonic.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #512 on: July 08, 2008, 02:12:51 PM »
Quote from: "René F"
Er der nogen der ved om Mnats boards har samme fejl med fasevendingen???

MNATS skriver på sin side:

output pads: These pads are located right near the output transformer. Please note that if you are using Jakob's rev 7 boards the pad designations are reversed, that is, the pads go - 0 + left to right. My boards go + 0 - left to right, the opposite of the input pads.

MNATS output pads på printet er vendt om. Det er hans input pads ikke. Jeg har checket dem og det virker

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #513 on: July 10, 2008, 04:22:12 PM »
Quote from: "Black Dog"
Quote from: "gyraf"
Af samme grund har vi valgt/anbefalet at køre den 2:1 - dér opfører den sig som den skal.

..og hvis man så savner noget gain, kan man lægge 1K3 henover R33 for 6dB's ekstra forstærkning i det sidste trin -->

R33's værdi er 11k - ifølge  denne omregner er en 11k og en 1k3 i parallel ca. 1163 ohm. Hvis man nu er for doven til at skulle have to modstande sat oven i hinanden, kunne man så ikke bare smække en 1k2 (som oven i købet er en standardværdi) i på R33's plads?

Offline Black Dog

• milliposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #514 on: July 10, 2008, 05:47:15 PM »
Jo da..

Lars

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #515 on: July 11, 2008, 02:15:22 AM »
Quote from: "Rigpa"
Quote from: "René F"
Er der nogen der ved om Mnats boards har samme fejl med fasevendingen???
MNATS skriver på sin side:

output pads: These pads are located right near the output transformer. Please note that if you are using Jakob's rev 7 boards the pad designations are reversed, that is, the pads go - 0 + left to right. My boards go + 0 - left to right, the opposite of the input pads.

MNATS output pads på printet er vendt om. Det er hans input pads ikke. Jeg har checket dem og det virker

Faktisk tror jeg det er en fejl i Lundahls arbejdstegning hér der er kilden til fase vendingen. Så vidt jeg kan se så har han byttet om på + og - på sekundær-siden fra den øverste tegning til den nederste tegning, og hvis Jakob er gået ud fra producentens anvisninger og der er fejl i dem, ja så bliver der jo også fejl i resultatet.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #516 on: July 16, 2008, 09:47:28 PM »
Jeg har noget bøvl med en 1176'er som jeg ikke kan hitte ud af og heller ikke har kunnet finde beskrevet her eller på den internationale.

Her kommer nogle symptomer:
Der er signal igennem og den komprimerer nogenlunde som den skal, men hvis jeg skruer mere op end kl.12 for outputtet kommer der nogle mærkelige knirkeagtige lyde og der kommer en del støj også. Desuden er den meget følsom i forhold til attack-clicks hvis jeg sætter attack til hurtigere end ca.15.
Jeg gik i gang med at foretage justeringen og oplevede at det gav nogle vilde udslag ved at dreje på q-bias - det var som om at den havde et punkt ca. midt på hvor den væltede voldsomt til den ene eller den anden side - slet ikke så jævnt som på de andre 1176'ere jeg har prøvet at justere.
I bypass mode overstyrer den meget hurtigt selv ved meget lavt output.

Her kommer mine egne tanker om problemet:
Jeg tror ikke den køleplade jeg har på regulatoren er helt stor nok, for den bliver ret varm og jeg oplevede lige at der pludselig kom knas og knitren efter at den havde stået tændt i en 10 minutters tid (og det forsvandt efter at have den slukket i nogle minutter). Det kan jo nemt fikses med en større køleprofil eller evt. ved at montere regulatoren på chassis'et. Jeg tror dog ikke at det er det, der giver de andre problemer (jeg har også de rigtige spændinger de steder hvor det er angivet på printet).

Efter at have trippeltjekket for loddefejl og fejl i forkabling har min mistanke samlet sig om evt. defekte transistorer. Jeg ved bare ikke hvilke det ville være mest fornuftigt at starte med at skifte ud, så tips modtages med kyshånd!

En anden mistanke handler om nogle af de keramiske kondensatorer - jeg kan ikke måle kapacitans med mit multimeter, så jeg måtte gå efter værdierne der var skrevet på dem (jeg har fået en frygtelig masse som var mere eller mindre usorterede), men jeg er ikke 100% sikker på at jeg har forstået dem rigtigt (der står de rigtige tal på, men jeg synes ikke altid det er helt klart om der skal ganges med 100 eller sådan noget) - umiddelbart tror jeg ikke det kan være årsagen til problemet, men hvis det er en mulighed så lad mig vide det og jeg skaffer nogle andre kondensatorer.

Det var det hele - jeg håber nogen har et forslag til hvor jeg kan prøve at gribe fat  :P

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #517 on: July 20, 2008, 10:56:52 PM »
Efter en hyggelig søndag med den drilske G1176 er jeg stadig ikke i mål  :twisted:

Jeg har dog fået indkredset problemet lidt mere: Der er to forskellige symptomer (som muligvis hænger sammen - aner det ikke rigtig). Det første er at hvis jeg uden noget input skruer højere op for mit output-pot end kl.15 opstår der en del støj - sådan en slags susen. Det andet symptom er en slags klikken, der er i hele signal-kæden bortset fra før R6 som er den 27k modstand, der sidder lige efter input-pot'et. Denne klikken er der til gengæld væk når compen er i bypass mode. Dette kunne tyde på at problemet er et sted i GR-kredsløbet. Kliksne giver også tydeligt udslag på meteret.

Jeg har gradvist fået elimineret en hel del mulige problemkilder: jeg har rokeret rundt på samtlige BC107'ere, de to BF245'ere og  de to BD560'er og så har jeg udskiftet TL071'eren - ingenting har gjort nogen forskel. Det giver ikke umiddelbart mening ifølge min forståelse af maskinen at udskifte BD139 og BD 140, men jeg tror nu alligevel at det må være mit næste forsøg engang i morgen eller overmorgen.

Bare lige en lille update på forløbet - hvis nogen har et tip er de velkomne  :P

Offline Rigpa

• nanoposter
    • www.MicroSonic.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #518 on: July 22, 2008, 11:09:35 AM »
Ingen goe ideer herfra desværre, men jeg følger med og yder al den moralske og åndelige støtte jeg kan levere.... :D

Er dine kabler trukket korrekt?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #519 on: July 22, 2008, 11:24:43 AM »
Ja, jeg vil også godt lige nævne at også jeg, og helt sikkert flere andre, bestemt kigger med men jeg har heller ingen ideer.

Bare så du ved at det ikk er manglende opmærksomhed der er baggrunden for de manglende indlæg.
Torben

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #520 on: July 22, 2008, 11:55:27 AM »
..ditto..

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #521 on: July 22, 2008, 12:11:54 PM »
Tak for støtten - jeg tænkte nok at de manglende svar var et udtryk for at der ikke var andet at gøre end at prøve sig frem. Jeg tror jeg fik fat i problemet i går da jeg skiftede bd139 - jeg havde ikke tid til at tjekke det igennem men umiddelbart så det ud til at kliksne var væk. Der var dog stadig det problem at jeg får en del støj når output-pottet går over ca. kl.15. Det er muligvis pottet der løber løbsk - det skal jeg lige have tjekket. Ellers forsøger jeg at skifte bd140 også.

Med lidt held er der et nyt afsnit i føljetonen her i aften  :D

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #522 on: July 23, 2008, 02:01:57 AM »
Øv, stadig ingen fremskridt.

Det har vist sig at de kliks jeg fik skyldtes at attack og release var sat op på hurtigst - og det er jo ganske normalt at der kan opstå distortion der.

Jeg kan dog stadig slet ikke tæmme maskinen når den skal justeres. Altså, der er lyd igennem og den komprimerer og det lyder umiddelbart som det skal. Når jeg justerer q-bias har den et voldsomt knæk cirka midt på trimmepotmeteret hvor den pludselig gainer rigtig meget - det var det knæk som jeg tidligere bemærkede ved at skrue op for outputtet. Når jeg så skal justere gr-meter tracking får jeg problemer. Jeg kan godt få den til at komprimere med 6dB, men uanset hvordan jeg drejer på gr meter track-trimmeren kan jeg kun få meteret til at vise OVER 0... Meget mystisk. Jeg har prøvet at skifte Q10 - altså den BF 245 der sidder op ad gr meter track-trimmeren, men uden held.

Pyh, jeg er så småt ved at løbe tør for gide ideer...

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #523 on: July 23, 2008, 02:24:08 AM »
Jeg synes det lyder som en "tilfældig fejl", altså sådan noget som en kortslutning et eller andet sted, en forkert værdi eller lignende... Det er nogle weird symptomer som virker underligt usammenhængende. For mig i det mindste...! :)

Det med at det er naturligt nok at den "klikker" ved hurtigste settings kan jeg ikke nikke genkendende til. Distortion ja, men ligefrem klikkeri? Hvis du sender vokal igennem den bør det lyde ganske fint også ved hurtigste settings. Selv distortion kan være ret svær at spotte.
Torben

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #524 on: July 23, 2008, 10:34:33 AM »
Ja, nu hvor jeg efterhånden har været efter alle transistorer og FET's er det vidst på tide at køre en tur med tjek af lodninger, forkabling, og modstandsværdier en gang mere - jeg må helt til bunds igen  :x  Det er sgu noget bøvl, men når jeg får den op at køre bliver det jo bare det federe  :P

Jeg tror ikke det er fordi jeg justerer den forkert for jeg har allerede justeret et par stykker, men jeg kommer lidt i tvivl om om jeg griber det helt rigtigt an, faktisk. Jeg bruger mit multimeter til at justere q-bias med, da jeg der kan vælge imellem visning af Vac og dB. Er det ikke rigtigt nok at jeg skal måle imellem ground og + (varm) når jeg måler det? Jeg synes jeg har oplevet nogle lidt uventede ting når jeg har målt imellem ground og - (kold) eller imellem + og -... Så hvis nogen der har helt styr på det gider at ridse det op ville det være dejligt - som sagt tror jeg ikke det er her min fejl ligger, men det ville være rart at være helt sikker på at jeg ordner justeringen korrekt.