Author Topic: G1176 HJÆLPETRÅD!  (Read 341976 times)

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #525 on: July 23, 2008, 10:43:18 AM »
Er det ikke rigtigt nok at jeg skal måle imellem ground og + (varm) når jeg måler det?

Jo, men når noget er transformer-balanceret er det absolut nødvendigt at lægge -/kold sammen med 0/stel når man kører ubalanceret (=måler på den)

Jakob E.

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #526 on: July 23, 2008, 10:54:26 AM »
Aha! Det havde jeg ikke tænkt på - jeg vidste godt at man skal lægge kold og stel sammen når man kører ubalanceret, men jeg havde slet ikke lige tænkt at jeg jo nødvendigvis kører ubalanceret når jeg måler med multimeteret. Hmm... jeg kan ikke lige se om det kan gøre en forskel i forhold til den maskine jeg har bøvl med lige nu - det må komme an på en prøve i aften!

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #527 on: July 25, 2008, 11:31:39 PM »
Ok, nu har jeg fået eksperimenteret lidt med min justeringsproces og har fået helt styr på det. Det har dog også vist sig at det ikke er et spørgsmål om justering, der driller mig med den 1176'er.

Til gengæld har jeg med sikkerhed konstateret at jeg har en masse støj i kredsløbet og jeg tror måske det hænger sammen med den fejl der er et eller andet sted. Her er hvad jeg har gjort:
Med maskinen i bypass drejer jeg q-bias-trimmeren helt mod uret (der hvor den (normalt) forstærker mindst). Jeg putter et 0dB 1kHz signal ind og justerer in og out så jeg har +1db ud. Når jeg så drejer på trimmeren stiger signalet først kraftigt og falder derefter langsomt igen indtil jeg har drejet den helt med uret. Hvis jeg ikke har noget signal ind kan jeg lave helt op til omkring 0dB støj ved at jsutere på q-bias-trimmeren...
Jeg har haft trimmeren tage ud af kredsløbet og den måler helt fint. Jeg har også været printet igennem for dårlige lodninger adskillige gange og skulle mene det var ok - det samme med forkablingen.

Min mistanke er nu på kompnenterne - særligt de keramiske kondensatorer da værdierne ikke er helt entydige at aflæse på nogle af dem og da jeg ikke har noget der kan måle kapacitans. Er der noget hold i den mistanke eller skulle jeg hellere koncentrere mig om andre ting? Hvis der er hold i den er der så nogen der har et bud på hvilke(n) der burde have et tjek?

Jeg har forgæves forsøgt at finde q-bias-trimmeren i det originale diagram... er den der slet ikke fordi  de var trimmede i forvejen eller er det bare mig der er blind?

Offline Rigpa

• nanoposter
    • www.MicroSonic.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #528 on: July 27, 2008, 12:15:05 AM »
I diagrammet til venstre for strømforsyning, næsten nederst på siden sidder Q Bias under release og attack.

Offline Rigpa

• nanoposter
    • www.MicroSonic.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #529 on: July 27, 2008, 12:40:23 AM »
Quote from: "Lasselakken"
Hvis jeg ikke har noget signal ind kan jeg lave helt op til omkring 0dB støj ved at jsutere på q-bias-trimmeren...

Betyder det at du har støj allerede i indgangstrinnet? Hvordan reagerer støjen når du drejer på input potmeteret?

Hvordan er støjen i forhold til et lydsignal?

Er der et af trinnene der forstærker for meget?

Offline Anker Rose Skov

• picoposter
færdig med 1176 - eller???
« Reply #530 on: August 11, 2008, 05:42:08 PM »
Okay så blev jeg færdig med mit første DIY projekt – en 1176´er og det er herre fedt. Hvis jeg fattede beskrivelsen af hvordan man lægger billeder ind, så smed jeg gerne et par stykker, så allerede her har jeg brug for hjælp.

Nå men i tillæg til at den er færdig har jeg selvfølgelig testet den lidt og har derfor et par opklarende spørgsmål.

Jeg har læst et sted at den fasevender signalet, så jeg skal bytte om på + og – på enten Output eller input. Holder den stadig?

På mit XLR out har jeg på terminal 1= skærm, 2 =rød og 3= hvid og på boardet har jeg hvid i -, skærm i 0 og rød i +. Er det rigtigt? På mit XLR ind har jeg på 1= skærm, 2= rød og 3 = hvid. På boardet har jeg Skærm i 0, rød i + og hvid i -. Er det rigtigt?

Så er der Meteret. Er der en let måde at justere det på? Især sidste punkt med ”GR meter Trck” voldte problemer. Jeg fik hjælp til at justere det for det var sgu ret forvirrende med alle de ting man skulle bruge til det. Brugte både Gyraf, en engelsk udgave og den originale fra Urei 1176 vejledningen og til sidst så var det som om ham min hjælper opgav lidt. Så jeg endte op med et meter der var ”næsten justeret”!!!???

Men selv om mit meter ikke er justeret kan jeg vel godt bruge kompressoren – jeg kan bare ikke stole på hvad meteret viser eller hvordan skal jeg forholde mig?

Hvordan skal den lyde og hvad skal jeg forvente? Ved godt at det er lidt et retorisk spørgsmål – for den lyder fint (tror jeg) og jeg kan høre at den tager ved. Men jeg kan ikke høre den STORE forskel på om jeg har ratio på 4:1 eller 20:1 – er der noget bestemt den er godt at teste med? Jeg har prøvet med min bas og optaget det i Cubase og kan ikke se den HELT store forskel på wave-filerne der er optaget. Skal jeg kunne det og hvad skal jeg kigge efter? Havde attack og release skruet helt ccw – måske derfor? Måske er der røget et par kompononter, men jeg har ikke haft noget der lød underligt, melt down eller andet som kunne indikere at nogle komponenter er røget.

Ved godt det er en lang smøre, men håber nogle kan overskue at svare.

Anker

ps - har i går bestilt print til G9 :lol: , men sig det ikke til min kæreste, hun er træt af DIY-rod i vores lejlighed 8)
Det er bedre at komme galt afsted - end slet ikke komme afsted!

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #531 on: August 19, 2008, 05:15:10 PM »
Så lykkedes det endelig :-) tak for opbakningen og tips alle sammen. Det viste sig at være de der 200pF keramiske kondensatorer (eller den ene 220pF - jeg plejer bare at bruge samme værdi) den var gal med. Jeg havde fundet nogle hvor der stod "K1K 223" på og gættede på at det måtte være 223pF - det var det åbenbart ikke. Jeg har ikke et multimeter der kan måle kapacitans, men jeg skiftede de tre kondensatorer ud med nogle fra en fungerende maskine og så skal jeg ellers love for at piben fik en anden lyd  :party:

Når jeg bladrer tilbage i denne tråd kan jeg se at de keramiske kondensatorer var en af mine første mistanker, så det kan ærgre at jeg først tjekker nu, men sådan er det jo - der er så mange ting der kan være i vejen...

Offline gyraf

• kiloposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #532 on: August 20, 2008, 10:35:06 AM »
223 betyder 22-og-tre-nuller (i pF) - altså 22nF

221 ville være 220pF

220 kan både betyde 22pF og 220pF !!!

Offline Jens Ledet

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #533 on: August 20, 2008, 11:19:28 AM »
Det er da fuldtændig ånsvagt :-( er der ikke en måde at kænde forskel på 220pf og 22pf? man budte vel så skrive 22 på og ikke 220 da der kan opstå forvirring om 0ét
Mvh Jens
Nu med 2x G-ssl i studiet :-)
Og 2x 1176 :-)

Offline Lasselakken

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #534 on: August 20, 2008, 02:31:25 PM »
Quote from: "gyraf"
223 betyder 22-og-tre-nuller (i pF) - altså 22nF

221 ville være 220pF

220 kan både betyde 22pF og 220pF !!!

Ah, fedt - det var rart at vide - undrede mig også lidt over at tallene tit slutter på 2 eller 3 eller sådan... Det skulle jeg have vidst for en måned siden - så var jeg ikke gået frustreret i seng så ofte  :D Nej, fejlsøgningen var slet ikke så slem - man lærer jo lidt hele tiden og det er jo alt sammen også bare for hyggens skyld!

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #535 on: August 20, 2008, 04:02:13 PM »
Jo, man kan jo kende forskel ved at kende serien af kondensatorer fra den samme producent så man ligesom bruger deres termer og principper.

At man selv vælger at blande tingene og indkøbe varer fra forskellige producenter der kører forskellige standarder er jo så noget man kan forventes at vide noget om "farerne" ved selv.

Deres standarder er jo netop noget de praktiserer for at deres kunder let skal kunne finde rundt i det. Størstedelen af kunderne, og dem der får lov at "bestemme" sådanne ting, er jo store elektronikvirksomheder.

De synes måske også det er lettere at se forskel på 220 og 226 end på 22p og 22µ når vi er nede i de små skriftstørrelser de bruger.

Den samme producent ville heller ikke skrive både 220 for 22pF og OGSÅ bare 220 for 220pF.

Når man blander producenter så kan man også forvente at disse standarder blandes.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Jens Ledet

• mikroposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #536 on: August 20, 2008, 05:53:43 PM »
Ja man må lige holde tungen lige i munden
Mvh Jens
Nu med 2x G-ssl i studiet :-)
Og 2x 1176 :-)

Offline gyraf

• kiloposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #537 on: August 21, 2008, 09:27:23 AM »
..det værste er næsten at nogle producenter af keramiske kondensatorer skriver værdien med næsten ulæselig farve - f.eks lysebrun på gul, eller grå på lyseblå. De skulle have nogen bank, som Brian ville sige.

Jakob E.

Offline Rigpa

• nanoposter
    • www.MicroSonic.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #538 on: August 22, 2008, 12:11:31 PM »
Fedt at den virker - Til lykke med det :D

Offline Morten Pilegaard

• picoposter
    • http://www.mpj.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #539 on: September 03, 2008, 12:23:11 PM »
Hejsa.
Et lille kort spoergsmaal: Jeg er paa god kurs med min foerste G1176, baseret paa mnats print, (revision J), men jeg har problemer med at finde et diagram der passer?
Jeg kan kun finde et diagram til Revision D, som er en helt anden maskine.

Er der nogen der ligger inde med et saadant? Og/eller hoejoploesningsfotos?

Bedste hilsner,
Morten.