Author Topic: G1176 HJÆLPETRÅD!  (Read 341975 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #75 on: February 01, 2006, 09:17:05 PM »
Nå, for søren. Jeg manglede jo at lave den lille finte med at få forbundet tingene til stel. Ben 1 på input XLR og jord er nu lagt til stelskrue. Skal 0 også det, eller hvad?

Jeg har nemlig stadig noget støj...! Som lyder lidt som når man tager kablet ud af sin guitar og holder på det så man næsten fjerner støjen ved sin berøring, men alligevel ikke helt. En lidt knitre-agtig zzzzzzz... Damn, jeg er god til lydord i dag... :?

ELLER er der en mulig sammenhæng mellem støjen og det lidt lavere output end på min anden maskine? Et forslag til hvor jeg så bør lede efter lidt loddesjusk?

Eller er det de dårlige lytter dér? Dem fik jeg jo ikke skiftet.

Jakob, kan du i øvrigt sige hvilken størrelse Unbacho nøgle der passer til spændeskruen på knapperne. Ved du det? Ellers vil jeg prøve at støve det op på nettet... Og så skal jeg nok huske at poste det her. :) Jeg vil ikke lige pille en Ratio knappen af for at programmere switchen om, hvis nu jeg ikke kan få knappen til at sidde fast igen. :wink:[/i]
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Black Dog

• milliposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #76 on: February 01, 2006, 09:27:15 PM »
Quote from: "Luny Tune"
Nå, for søren. Jeg manglede jo at lave den lille finte med at få forbundet tingene til stel. Ben 1 på input XLR og jord er nu lagt til stelskrue. Skal 0 også det, eller hvad?

Nul fra ringkernen skal forbindes på printet(i midten), der hvor der står 24-0-24.

Jeg har nemlig stadig noget støj...! Som lyder lidt som når man tager kablet ud af sin guitar og holder på det så man næsten fjerner støjen ved sin berøring, men alligevel ikke helt. En lidt knitre-agtig zzzzzzz... Damn, jeg er god til lydord i dag... :?

Du kan prøve at trække en ledning fra dit stjernepunkt ved XLRin ud til fronten, f.eks ved at lodde det på attack-potentiometeret.
Det virkede rigtig effektivt på ihvertfald én af maskinerne i odense..

Offline Jeppe E

• picoposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #77 on: February 01, 2006, 11:18:21 PM »

Jakob, kan du i øvrigt sige hvilken størrelse Unbacho nøgle der passer til spændeskruen på knapperne.

Tror bare du skal købe et sæt i tommemål, fås hos Harald Nyborg for 35 kr. eller deromkring, så vidt jeg husker. Købte et sæt i sin tid til min Leslie 147 (meget frustrerende at have skilt den lille motor næsten helt ad for at smøre den, for blot at opdage den sidste skrue var en Unbacho i størrelsen 3/32" eller deromkring  :x )

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #78 on: February 02, 2006, 09:19:36 AM »
Du kan prøve at trække en ledning fra dit stjernepunkt ved XLRin ud til fronten, f.eks ved at lodde det på attack-potentiometeret.

Men dette virker altså kun hvis hele potmeteret er af metal og har forbindelse til metallet i frontpladen, ikke hvis det er plastik der jo ikke forbinder til frontpladen.

Bedst er det nok at tage en lille fil og file ned til metallet IMELLEM frontplade og kasse - der hvor frontplade skrues på - og så sætte en ledning i klemme her, og ned til chassis-punktet på input-xlr-stikket.

Brug evt. et Ohm-meter til at check'e at alle dele af kassen har forbindelse til XLRpin1

Jakob E.

Offline Black Dog

• milliposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #79 on: February 02, 2006, 09:23:38 AM »
Quote from: "gyraf"
Bedst er det nok at tage en lille fil og file ned til metallet IMELLEM frontplade og kasse - der hvor frontplade skrues på - og så sætte en ledning i klemme her, og ned til chassis-punktet på input-xlr-stikket.

Det er noteret - tak for tippet  :D

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #80 on: February 02, 2006, 11:46:53 AM »
Ok, det viste sig så at være noget andet. Pin 1 på output XLR var loddet til stikkets hus og havde dermed forbindelse til chassis. jeg har ikke selv loddet det op sådan så enten har jeg bøffet et stik fra en anden som havde loddet det op sådan i forvejen, eller også var alle stik loddet sådan op og så må der næsten være flere som har problemet!?!

Nå, men et lille klip og bingo så blev der stille! :D
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #81 on: February 03, 2006, 02:11:47 AM »
Er det virkelig kun mig der har lidt problemer? :?:

Nå, men the plot thickens her hos mig.

Det lader til at jeg har et problem på begge maskiner. Det er forskellige problemer men jeg kan jo så se/høre på den anden hvordan det burde være...

Den første jeg byggede har et problem med valg af Ratio, men spiller fint højt. Og den lyder i øvrigt fantaskisk, men der er altså et problem. Når jeg skifter Ratio på byggeweekend maskinen er effekten spot on. Jeg stiller den i 20:1 og gainer op så den reducerer gainen præcis 20dB. Når jeg så vælger en af de andre Ratios så reducerer den gain præcis til -12, -8 og -4 dB. (Dette er målt på maskinens eget meter. Efter pultens VU er forskellen på reduction mellem de forskellige ratios mindre. Det er ikke et problem og er nok bare et spørgsmål om at få justeret meteret til at reflektere virkeligheden.) Den første maskine lægger også an til at ændre outputtet på samme måde men efter et halvt til et helt sekund efter Ratioskiftet fader den tilbage til samme niveau. Da det virker som en opladning eller afladning forestiller jeg mig det har noget med en kondensator at gøre, men hvor skal jeg lede??

Byggeweekend maskinen har så derimod stadig et problem med at der for det første ikke er så meget output som på den første jeg byggede også selvom jeg gainer helt op for inputtet. For inputtet kan ikke gaines så meget at der virkelig bliver compet voldsomt. Og jeg taler naturligvis om et input omkring 0dB.
Nuvel, der har været lidt øvl med input potmeteret, og jeg skal have skiftet det for en sikkerheds skyld, men den løse forbindelse lader til at være væk efter jeg lige efterloddede. Der blev jo byttet lidt rundt på et par ledninger under testen på Fyn :oops: og jeg syntes så lige at jeg ville sikre mig at alt sidder ordentligt. Men selvom inputpotten er defekt kan det så have så stor indflydelse? Det er som om der bliver skruet ned efter gainreduction sådan at gain-makeup'en selv ikke er nok...
Torben

Offline hookah

• nanoposter
    • http://www.hookahmusic.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #82 on: February 03, 2006, 08:58:29 AM »
Den første maskine lægger også an til at ændre outputtet på samme måde men efter et halvt til et helt sekund efter Ratioskiftet fader den tilbage til samme niveau.

Uhh er det en fejl ??? For sådan gør min også !!
Men jeg har ikke rigtigt tænkt over det, andet at det nok bare er en "bryde før slutte" switch der sidder i den. (hmm eller måske fordi det IKKE er ?????)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #83 on: February 03, 2006, 09:47:49 AM »
Ja, jeg har også tænkt at det nok var dens måde at bevare samme level ud af maskinen hele tiden på, men sådan gør byggeweekendmaskinen ikke og på dén er det også ret tydeligt at høre forskel på de forskellige ratios. Det synes jeg er en del sværere på den første maskine. En sammenhæng?
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #84 on: February 06, 2006, 01:54:36 PM »
Nå, jeg har justeret godt frem og tibage på maskinerne. Det virker for mig som om det er byggeweekend maskinen der kører mest korrekt, omend jeg så nok må tilastå at jeg begynder at savne en smule output fordi så står output potten for fuld blæs hele tiden nærmest når vi kommer over 4:1 ratio.

Inden jeg overhocedet overvejer tricket med output trafoen vil jeg godt lige høre om det har nogen som helst betydning for lyden andet end niveaumæssigt?

Problemet med min første maskine er at der ikke rigtig er forskel på ratio indstillingerne, og det ser da også helt ens ud på meteret ligegyldig hvilken ratio jeg vælger.

Kan man forestille sig at der er tale om defekte BF245'ere? Eller i hvert fald den dér er den aktive VCA. Den anden hjælper meteret til at vise hvad der foregår, og meteret ser altså ud til at reflektere fint hvad der sker... Og reflekterer blandt andet det jeg hører, nemlig at jeg ikke rigtig kan høre forskel på ratio indstillingerne...
Torben

Offline gyraf

• kiloposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #85 on: February 06, 2006, 02:05:34 PM »
Prøv at bytte de to BF245'ere rundt - kan være at du har fået en der er lidt hysterisk. Og prøv evt. med en helt ny fra en anden sending.

Inden jeg overhocedet overvejer tricket med output trafoen vil jeg godt lige høre om det har nogen som helst betydning for lyden andet end niveaumæssigt?

Trafo-reverse-trik'et vil sandsynligvis give en smule mere trafolyd (og det ka' vi godt li') - og ret meget højere output.

Til gengæld kommer den til at ikke at kunne drive ligeså lave impedanser, men det er vi nok ligeglade med, hvis vi mangler level..

Jakob E.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #86 on: February 06, 2006, 02:42:32 PM »
Ok, super! jeg vil prøve at bytte FET'erne rundt. Jeg kunne jo spørge om "den defekte" så vil give forkert styring af meteret, men det får jeg jo at se... :)

Jeg må kigge på trafotricket hvis jeg synes det er nødvendigt senere. Selvom mere trafolyd jo ikke ligefrem er en skræmmende tanke... :)
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #87 on: February 06, 2006, 11:42:13 PM »
Nu har jeg prøvet at bytte FET'erne rundt og det gav både en mere korrekt compression og det ser også mere rigtigt ud på meteret. (Det skal justeres igen. Men den udligner stadig output niveauet ved ratioskift. Skal den det? Altså kompensere sådan at den skruer op (efter et øjeblik) så niveauet ud af maskinen er det samme hele tiden?

(Hvis ja, så er der nohget galt med den anden maskine...)
Torben

Offline gyraf

• kiloposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #88 on: February 07, 2006, 09:15:31 AM »
Hvis det du spørger om er, om den flytter threshold en smule, når man flytter ratio, så ja..

Ved høje ratios flyttes threshold med op, så "mængden-af-kompression" forbliver lidt den samme (det gør den så ikke helt alligevel, men tilnærmet)

Denne funktion ligger i den anden halvdel af ratio switchen, som jo består af to dele: En del, der er en variabel "gain" for sidechainen, og en anden del, der - variabelt - lægger en smule DC ind som sidechain-signalet skal udligne, før det gælder.

Jakob E.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #89 on: February 07, 2006, 10:26:25 AM »
Ah ok, så det er sådan det gøres. Jamen selvfølgelig, så bevares den samme mængde comp. Ok.

Men er det ok at den sådan lige springer lidt i niveau før den finder på plads igen når man skifter ratio, eller er det noget der bør foregå meget hurtigt?

Og når nu byggeweekend maskinen så ikke gør det samme, men falder mere i output level for hvert ratio trin opad. Hvor leder jeg så?

Jeg har kigget på diagrammet og forestiller mig at jeg skal lede i området omkring Q1. men jeg kan ikke gennemskue hvad der kompenserer med at lette thresholdet når ratio skiftes. Jeg troede maskinen arbejdede med et fast threshold og det bare var input level der provokerer dette faste threshold. men er det så Q-Bias der påvirkes? Det er det eneste jeg umiddelbart kan få øje på skulle kunne reguleres... Altså med min særdeles begrænsede forståelse. :oops:

Er det overhovedet rigtigt af mig at lede i sidechainen?
Torben