Author Topic: G1176 HJÆLPETRÅD!  (Read 341974 times)

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
  • working hard or hardly working?...
Re: G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #795 on: December 28, 2011, 05:41:54 PM »
Ok - tak for hjælpen. Jeg har godt lagt mærket til, at mit multimeter opfører sig højst besynderligt ved målinger i pf-området. Jeg har snart fyldt printet med kapacitorer men mangler et par stykker som jeg ikke er helt sikker på. Problemet er, at jeg på ingen måde kan læse mig frem til hvad der står på dem - grrr... Og når man så heller ikke rigtig kan måle sig frem, ja så er man på den ;D

Jeg har en, hvor der står 100j - kan det ikke passe, at dette komponent har en værdi på 10 pF og at "j'et" bare er tolerencen?

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #796 on: December 28, 2011, 06:14:05 PM »
Mht. knapperne skal jeg have købt nogle fra Musikding. Jeg bruger Jakobs frontpaneldesign, og kan se, at jeg skal bruge dem der hedder PKES 90/120. Jeg tror de har lavet om på selve varerteksten fordi, jeg kan sagtens finde knapperne, men kan ikke længere se hvilke der PKES 90 og PKES 120. Nu hedder de bare "Black Fluted Silver Center xx mm" (xx = diameteren på selve knappen - eks. 45 mm, som er den største).

Er der en venlig sjæl som har en 1176 og som vil måle diameteren på knapperne?

Venlig hilsen Jens

Offline Jakobz

• picoposter
« Reply #797 on: December 29, 2011, 10:29:25 PM »
Hej Jens
Du kan se målene på pkes knapperne her http://www.nrgrecording.de/html/gyraf_knobs.html også finde nogen med tilsvarende mål.
Gssl, G1176, Pultec, Neve 1073, G7, G9.
www.moerkvaerk.dk

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #798 on: December 30, 2011, 11:03:38 AM »
Hej Jacob, lang tid siden ;)
Tusind tak for linket... Det lader til at musikding slet ikke sælger disse knapper mere? Nå men så må jeg jo lige gå i tænkebox med hvilke knapper der skal pryde min 1176 når jeg engang når så langt ;D

Bøvler dog stadig med de kapacitors som jeg ikke kan læse værdien på. Måske jeg bare skulle stikke ud i Elfa og få nogle tilsvarende til dem fra styklisten...

Offline Jakobz

• picoposter
« Reply #799 on: January 03, 2012, 10:35:21 AM »
Jeg mener at man stadig kan få en der tilsvarer pkes90b inde på musikding. Jeg tror måske jeg har nogen af de store knapper liggende et sted, jeg får lige kigget efter i løbet af ugen.
www.moerkvaerk.dk

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #800 on: January 03, 2012, 02:18:41 PM »
Super fedt at du gider hjælpe.
Iflg. det link du sendte i ovenstående post skal PKES 90B og PKES 120B være henholdsvis 25,7 mm og 33 mm i diameter. Jeg kan godt finde dem på 33 mm (dem som du måske har derhjemme) på musikding, kan jeg ikke finde nogen på 25,7 mm eller 26 mm... De har 23mm og 27mm... Mon det ikke bare er dem på 27 mm jeg skal bruge så?

Offline Jakobz

• picoposter
www.moerkvaerk.dk

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #802 on: January 03, 2012, 05:02:35 PM »
Nej de er nemlig ikke helt ens de to knapper du linker til :)

Offline Jakobz

• picoposter
« Reply #803 on: January 03, 2012, 08:46:30 PM »
ups det er da også rigtigt.
www.moerkvaerk.dk

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #804 on: January 04, 2012, 10:35:44 AM »
Tror bare jeg køber 33 mm og 27 mm og håber på de passer. Samtidig køber jeg også lige nogle af de der Tube Tech knapper i tilfælde af de andre ikke passer (intet ondt ord om Tube Tech, men designet på de andre knapper der ligner Jacobs "Gyraffer" er bare federe!!!)...

Tak for hjælpen...
OFFTOPIC: Jakob, kan du ikke sende en PM med dit nummer - tror dit nummer røg da jeg skiftede telefon...

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #805 on: February 14, 2012, 04:40:04 PM »
Hej...
Er lige blevet færdig med min 1176 og har sat strøm til. Der var hverken noget der sprang i luften, noget der røg eller lugtede - jihaa ;D

Nu har jeg kun sat strøm - altså ikke hooked den op til en lydkilde endnu. Men meteret bevæger sig slet ikke når jeg tænder (det er sat til bypass). Jeg er blevet fortalt, at det burde stille sig omkring 0. Når jeg sætter meteret til GR slår det helt ud til højre. Når jeg sætter det til VU slår det helt ud til venstre. Er dette en normal adfærd?

Venlig hilsen Jens

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #806 on: February 14, 2012, 05:16:49 PM »
Nu har jeg prøvet at smide lyd igennem, og det lyd ikke særlig kønt. Lyden var MEGET overstyret - nærmest distortion-agtigt. Det være sig om den var sat til bypass eller GR. Det underlige er, at lyden påvirkes af allae parametrene (attack, release, input, output og ratio) selvom den er i bypass mode ???

Nogle der har et bud på, hvad der kan være galt?

Den er forøvrigt ikke kalibreret endnu...

På forhånd tak... Jens

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #807 on: February 14, 2012, 05:26:56 PM »
Hov... fandt lige ud af at release, attack og ratio ikke påvirker lyden i bypass, men input og output gør stadig

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #808 on: February 15, 2012, 02:27:33 PM »
Nå, men som sagt så lyder den stadig rimelig mærkelig når jeg sender lyd igennem den (distortion/overstyring etc.). Men der er hul igennem, så helt galt kan det jo ikke være:-).

Jeg har prøvet at foretage den der bias kalibrering (i håb om at dette kunne afhjælpe problemet). Men da jeg nåede til at skrue på selve biasmodstanden bevægede metret sig slet ikke. Derfor tænkte jeg, at der må være et eller andet galt - måske nogle komponenter der er røget. Jeg har prøvet at teste strømforsyning igen (dette blev også gjort før jeg stoppede alle komponenter i printet, hvor den viste rigtigt). Men denne gang viser mit multimeter -10 volt hvilket jo er ganske fint. Men over min voltage regulator måler jeg kun 24-25 volt, og den skulle gerne være 30 volt. Jeg har været heldig at foretage en måling der viser 30 volt, men næsten hver gang viser den 24,31 volt. Det er jo et fald på over 5 volt - er det ikke et problem? Og kunne mine problemer herved centreres omkring selve strømforsyningen på printet?

Hvis jeg vil prøve at fejlfinde ved at måle de steder i diagrammet som Jakob har skrevet ind, hvor stor en forskel må målingerne ca. afvige med ift. det, som står anført i diagrammet?

Mvh. Jens
« Last Edit: February 15, 2012, 02:29:36 PM by Jens Sejersen »

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #809 on: February 16, 2012, 04:08:18 PM »
Nu har jeg gået tjekket alle komponenter om de sidder og vender rigtig, og det burde de gøre. Da jeg tjekkede min wiring må jeg med skamme indrømme at jeg har lavet to fejl:
1. Jeg havde loddet mine ledninger på inputpotmetret forkert på. Skærm sad rigtigt, men de to ydre (cw og ccw) sad forkert. Dette er rettet nu.
2. Der er to huller til pad 18 - jeg bruger mnats rev. J print. Jeg var kommet til at stikke ledningen i det hul, som ikke havde forbindelse til det øverste ben på biasmodstanden.  Flot!!! ::) Nå men denne fejl er også rettet nu.

Efter disse rettelser har jeg prøvet at lave biaskalibreringen endnu engang. Desværre er der stadig en fejl som gør, at jeg ikke kan gennemføre denne kalibrering. Her er hvad jeg gør:
1. Indstiller kompressoren som jeg skal (input = ccw, output = cw, attack = ccw, release = cw, ratio = 20 og meterswitch = bypass).
2. Sender en 0 DB sinustone igennem maskinen
3. Drejer input med uret så metret vil ramme 1 DB over 0. Men der sker ikke en pind med nålen i metret, når jeg drejer på inputtet. Den står helt ude til venstre og rører sig ikke ud af stedet - heller ikke selvom jeg drejer på output og bias.

Derudover overstyrer den stadig :-\

På den ene side, er det super fedt selv at have fundet frem til nogle af fejlene. På den anden side er det ærgeligt at den stadig ikke fungere... Nå, men til en start må jeg jo trække i arbejdshandskerne og prøve at måle rundt på transistorerne om jeg får de rigtige spændinger.

Gode råd modtages med kyshånd ;D
« Last Edit: February 16, 2012, 04:09:57 PM by Jens Sejersen »