Author Topic: G1176 HJÆLPETRÅD!  (Read 341990 times)

Offline Jakobz

• picoposter
Re: G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #810 on: February 16, 2012, 05:50:17 PM »
Hey Jens,

At den overstyrer tror jeg ikke er noget du kan bias justere dig ud af, Jeg tror mest at bias justeringen har at gøre med hvordan og hvor meget den tager fat (sådan lyder det ihvertfald) så selve justeringen tror jeg roligt du kan gemme til du har ren lyd igennem.

Mon ikke der er flere af den slags  smuttere man ofte laver og som man ender med at bruge uendelig lang tid på at lede efter  :)
 Jeg kan varmt anbefale at bygge en simpel probe ala denne her http://diy-fever.com/misc/audio-probe/ På den måde kan man gå printet efter, fra indgang til udgang  og lytte sig frem til hvor distortion opstår. Hvis du har brug for et par newbie men friske øjne på det kan jeg også komme forbi og se om jeg kan finde noget.

Reagere meteret når du drejer på Zero adj. potten?
Gssl, G1176, Pultec, Neve 1073, G7, G9.
www.moerkvaerk.dk

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
  • working hard or hardly working?...
« Reply #811 on: February 16, 2012, 06:15:28 PM »
Hej Jakob...
Jeg prøver lige i aften at tjekke om maskinen reagerer på zero adj potten. Du må meget gerne kigge forbi hvis du har tid. Så har jeg en kop kaffe eller lign klar ;) Det kunne være rigtig fedt at få lidt friske øjne på det.
Jeg har godt set den testprobe. Dog har jeg ikke fået en skruet sammen endnu. Jeg regner med at tage ned og købe ind til den i morgen.

Offline Jakobz

• picoposter
« Reply #812 on: February 16, 2012, 06:25:43 PM »
Proben har flere gange hjulpet mig når jeg sad fast, senest havde jeg et irriterende  lowcut i en gssl hvor jeg havde tjekket alt igennem hundrede gange. Da jeg så probede mig igennem printet fandt jeg ud af at det var en lille kondensator der var synderen, når jeg lyttede til signalet foran og bagved den kunne man tydeligt høre at lyden blev tyndere, det havde jeg aldrig fundet ud af på andre måder :) Så den kan anbefales. Du kan bare ringe så kan vi aftale noget.
Gssl, G1176, Pultec, Neve 1073, G7, G9.
www.moerkvaerk.dk

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #813 on: February 16, 2012, 06:34:21 PM »
Super fedt Jakob. Den lyder som et rigtig godt værktøj. Måske man burde vænne sig til at gøre dette ved alle diy-projekter - også selvom de tilsyneladende virker?... Jeg mener, udfra det du nævner, så lyder det til at man kan spotte en masse "små" fejl, man måske ikke lige ville lægge mærket til i farten. Jeg giver nok et kald i aften eller i morgen, så kan vi lige aftale tidspunkt osv :)

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #814 on: February 18, 2012, 05:38:50 PM »
Så fandt jeg skisme fejlen. Aner ikke hvorfor jeg havde overset at jeg slet ikke havde fået loddet R40 og R41 i boardet - pinligt!!! Jeg opdagede det først da jeg ville rende boardet igennem og tjekke spændingerne på transistorerne. Da jeg nåede til Q8 og Q9 kunne jeg godt se, at spændingerne ikke helt passede med dem i diagrammet. Samtidig kunne jeg se fire tomme huller til ben i printet hvilket viste sig at være R40 og R41. Nå men maskinen overstyrer ikke mere....

Nu skal jeg så igang med Qbias kalibreringen. Jeg har dog lige et par spørgsmål som jeg håber nogle kan hjælpe med.
1. Jeg sender en 1Khz sinustone igennem maskinen fra Logic (testoscilatoren). I dette plugin sætter jeg volumen til 0dB. Mit spor i Logic står også på 0 dB. Når jeg så måler med mit multimeter, sæter jeg målepindede på + og - på XLR-input. Burde jeg så ikke måle 0,775 volt i vekselspænding? Mit multimeter viser i hvert fald noget helt andet - over 3 volt ???

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #815 on: February 19, 2012, 01:40:26 PM »
0dB digitalt siger intet om level i "den virkelige verden" - her bruger man dBm.

Hvis du justerer computer output så du får 775mV AC ved f.eks. 100Hz, ved du hvordan "interne" og "virkelige" levels er relaterede til hinanden.

Jakob E.

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #816 on: February 24, 2012, 12:44:35 PM »
Ups, det forklarer jo del - tak for det Jakob :) Måden jeg har gjort det på nu er, at jeg måler på XLR-input med voltmeter og skruer ned i Logic til jeg rammer 0.775 volt på mit voltmeter.

Jeg har prøvet at lave en "qbias" justering, "GR meter zero" og er nu igang med "GR meter trck" justering. Der findes jo en masse forskellige tutorials der ganske overskueligt viser hvorledes det skal gøres. Dog render jeg ind i problemer lige meget hvilken tutorial jeg vælger - min maskine opfører sig ganske enkelt "anderledes" end de gør i de forskellige tutorials ??? Jeg har her til formiddag siddet og målt alle spændinger ud fra Jakobs diagram, og det lader til, at jeg har nogle seriøse problemer ved "GR Control Amp" i diagrammet. Jeg får nogle helt andre spændinger. Jeg har vedhæftet en fil, så man kan se mine spændinger (dem der er ring om, er dem jeg synes der afviger)...

Nogen der ved hvorfor jeg får disse målinger - bør jeg skifte alle komponenter omkring "GR Control Amp"? Jeg har fint lyd igennem, men mit VU-meter (Sifam al 29) opfører sig bare underligt når jeg prøver at kalibrere maskinen...

Håber I kan hjælpe mig lidt videre i min søgen efter fejlen(e)...

« Last Edit: February 24, 2012, 12:46:26 PM by Jens Sejersen »

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #817 on: February 24, 2012, 04:27:17 PM »
check i og omkring Q14 og Q15..?

hint: der ska' være ca. 0.6V forskel på basis og emitter, som på originalen

Jakob E.

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #818 on: February 25, 2012, 06:14:00 PM »
Tak for hintet Jakob ;) Virkelig dejligt med lidt hjælp...

Jeg har nu målt rundt om de fleste transistorer, og noteret spændingerne ind i et skema (som er vedhæftet). Jeg kan godt se, at Q15 ser ud til at være gået i stykker for jeg måler en spændingsforskel på 21.28 volt mellem basis og emitter :o... Men kan jeg nu være sikker på, at det kun er Q 15 der er i stykker. Kunne det ikke også skyldes, at et af de andre komponenter - f.eks. en modstand, også var brændt af. Spørgsmålet er så, hvilke komponenter, jeg burde skifte for at være sikker på, at alle komponenter "har det godt". Burde man skifte samtlige komponenter i "GR Control Amp" kredsløbet, eller burde det være nok med kun at skifte Q 15?

Jeg har dobbelttjekket alle modstande i dette kredsløb ved at aflæse farvekoderne, og de stemmer alle - med undtagelse af en modstand. R67 skal iflg. diagrammet være 38.3 K, men min værdi viser 35.3 K med en tolerance på 10%. Altså sniger jeg jo mig op på  ca. 38.8 K. Bør denne skiftes, eller er det ok?

Jakob, dette er måske et dumt spørgsmål, men kan man altid regne med en forskel på 0.6 volt mellem basis og emitter, eller er det blot i dette projekt, at det forholder sig sådan? Grunden til jeg spørger er, at hvis det er en almen gyldig regel, så er det jo er en god huskeregel ved fremtidige projekter (f.eks. G9 eller lign.)...

Har forøvrigt fået smidt knapperne på fronten nu - den ser SÅ cool ud!!! ;D Og jeg synes også den lyder godt, selvom det lader til, at den ikke arbejder helt rigtigt endnu...

Offline steand

• nanoposter
« Reply #819 on: February 25, 2012, 09:46:50 PM »
Den ser ud til at være helt galt med q15.
Der er altid ca. 0,6-0,7 volt mellem basis og emitter på bipolare transistorer, som dem i 1176…
Så start med at skifte q15.

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #820 on: February 28, 2012, 12:08:01 AM »
Så har jeg fået skiftet Q15 og Q14. Mine spændinger er blevet meget bedre, men har stadig svært ved at få kalibreret maskinen rigtigt. Tror jeg må have lavet en wiringbrøler et eller andet sted - har bare gået det hele igennem 80 gange efterhånden :)

Har justeringer af output potmetret indflydelse på hvordan meteret (nålen) bevæger sig - det være sig i GR eller VU?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #821 on: February 28, 2012, 12:19:05 AM »
det har vu ikke i gr.

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #822 on: February 28, 2012, 08:56:32 AM »
Ok... Jamen så er der helt sikkert noget galt fordi mit VU meter påvirkes i høj grad når jeg skruer på output pot. Hvad kan dette skyldes?

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #823 on: February 28, 2012, 09:12:10 AM »
Det var da egentligt pudsigt. En af af de vejledninger (har vedhæftet den) til "Meter Trck" adjustment skriver netop, at man skal skrue på output til VU viser 0... (punkt 5 under Gain Reduction Meter Tracking)...

Offline Jens Sejersen

• nanoposter
« Reply #824 on: February 28, 2012, 10:35:50 AM »
det har vu ikke i gr.
Hovsa... tror jeg misforstod dig... Altså nålen på metret påvirkes hvis jeg drejer på output pot. når maskinen står i VU ikke?.. Og når maskinen står i GR påvirkes nålen ikke af output pot - er det ikke rigtigt forstået?