Author Topic: G1176 HJÆLPETRÅD!  (Read 346386 times)

Anonymous

  • Guest
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #15 on: December 10, 2005, 12:44:03 PM »
Quote from: "Luny Tune"


For at gøre det hele allernemmest for mig selv i denne situation har jeg naturligvis loddet transistorerne så tæt på printet at jeg ikke umiddelbart kan komme til benene. Det har jeg så lært nu ikke at gøre mere.

Mit spørgsmål er: Er der nogen som kender til et sted med en tegning over signalvejen set fra loddesiden af printet?


Hehe.. noget hø med dine transistor. :-)

Jeg har lige lyn-hurtigt lavet et signal vej på diagrammet.
(håber at det så er nogen lunde rigtigt)
Men du skal selv lige finde komponenterne på dit print.

http://www.hookah.dk/1176schsignalvej.JPG

Men ellers dobbelt tjek at dine transistor/dioder vender rigtigt, og mærk evt efter med en finger om nogle komponenter bliver meget varme ??
(7824 gør nok, men er normalt)

Og tag en ekstra "kigger" på at du nu har loddet alle komponenter...
(det er den fejl jeg selv typisk begår.. øvøv)

Et oscilloscope + tone generator vil nok være at fortrække til sådan en fejlfindning.. .... .. . . . .. .. ..... ... .. ..

Offline hookah

  • nanoposter
  • Posts: 182
    • http://www.hookahmusic.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #16 on: December 10, 2005, 12:45:49 PM »
Hov..  :oops:  glemte at logge ind da jeg skrev.

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #17 on: December 10, 2005, 02:48:41 PM »
Ja, det er lidt af en bitch for jeg har triplechecket ALT før jeg satte loddekolben på, netop for at undgå denne situation. Men "ALT" må jeg jo så tage med et gran salt, for ET eller andet HAR jeg jo gjort galt.

Tak for signalvejen! :D
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #18 on: December 11, 2005, 01:08:07 PM »
Quote from: "gyraf"
Nej, på transformatorbalanceret skal -/kold/pin3 ALTID lægges til stel når man interfacer til noget ubalanceret. Gælder både inputs og outputs!

Hov, er der så et specielt forbehold jeg skal tage når jeg nu kører med elektronisk balanceret input?

For at gøre det helt basic nu angående selve forbindelsen til mit ubalancerede insertpunkt i pulten så tro jeg at jeg vil lodde stikkene i G1176'eren så den kører ubalanceret. Så kan jeg jo ændre det når den en dag skal indgå i en balanceret kæde.

Er det så korrekt at jeg skal lægge pin 3 til stel på både input og output?
Eller skal jeg løfte pin 3 på inputtet?

Jeg kan ikke huske fra anvisningerne om samme problemstilling på GSSL'en om pin 3 SKAL være løftet i den ene ende...(?)
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #19 on: December 11, 2005, 06:47:54 PM »
Quote
Er det så korrekt at jeg skal lægge pin 3 til stel på både input og output?


Ja - på inputs skal minus altid lægges til stel hvis man sender ubalanceret ind i en balanceret indgang.

På outputs bør man lade minus hænge frit, hvis det er en elektronisk balanceret udgang.

Jakob E.

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #20 on: December 12, 2005, 06:30:06 AM »
Ja, jeg må med skam indrømme at det VAR mig der havde kvajet mig. Jeg havde triplechecket ALT, og HVER gang er det lykkedes mig ikke at se jeg havde byttet rundt på de to output transistorer.:oops: Hver gang jeg kom til dem holdt jeg dem op mod billedet på nrgrecording's troubleshooting side fordi der skulle laves det trick med at bytte rundt på benene, men er så kommet til at tolke billedet som var det taget fra den anden side. Pinligt!!:roll:

Nå, men hvor er det fedt at lære det, selvom det er på den hårde måde.

Og jeg fokuserer så på at jeg så byttede BD135/136 ud med 139/140 som Jakob foreslog til indkøbsseddelen, og da de var byttet så spiller G1176'eren bare.

Og lad mig sige det til jer andre som enten selv er ved at bygge en eller er tilmeldt bygge weekenden hos Gustav: GLÆD JER!!
For satan den lyder godt! Jeg har lige testet den på lilletromme, bas, dist. guitar, og selvfølgelig vokal. Den lyder svinehamrende godt på det hele. Og jeg har ikke engang justeret den endnu.

Jeg havde den på en distortion guitar i få sekunder før jeg kunne høre hvor Eddie Van Halen får sit lækre attack og svup i lyden fra. Enhver der kender 1176'eren må kunne genkende dens karakter på Ain't Talkin' 'Bout Love riffet.
Jeg havde den lige møvet på en hardrock bas spillet med plekter...HELLOOO!!:P
Hardrock vokal? BAM!
Blødt sunget jazzvokal?WOW! Faktisk har den allerede leveret på en jazzvokal som jeg indspillede i aftes. Den skulle sendes til Italien og jeg øjnede lige chancen for at få den fede comp på inden jeg uploadede filen. Hehehe Compen var ca. 20 minutter gammel.:lol:

Jeg har tracket vokal med en 1176'er før, men har ikke haft mulighed for at eksperimentere overhovedet.

Jeg lavede germanium-diodebroen som Jakob foreslog til det alternative meter jeg har købt, og nu fungerer det som det skal. Det kan dog lige nu kun bruges som rettesnor for det slår ikke ud helt som jeg kan høre at det bør i GR mode, men lyden er der og det er det vigtigste lige nu. Det er lidt ligesom med meteret på GSSL'en fra sidste byggeweekend. Det er lidt vel wild men maskinen lyder som den skal.

Og NU skal jeg i seng:!: Der kommer billeder så snart jeg har fået frontpladen på.

Ikke at forglemme! Tak til Jakob for at gøre det muligt, og tak for hjælpen til alle der hjalp.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Søren Sømand

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 744
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #21 on: December 12, 2005, 08:15:26 AM »
Til Lykke Torben... Godt gået... Det er den fedeste oplevelse.... Du må også meget gerne smide et billede af de transistorer.... :D

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #22 on: December 12, 2005, 11:02:49 AM »
Tak Søren!:D Jeg skal nok poste et billede af transistorerne også.:)

Jeg har fundet ud af at meteret ikke alligevel behøver diodebroen. Problemet med at der ingen lyd kom igennem havde jo noget at gøre med diodernes forkerte retning og transistorerne skal jo spille sammen med de to 4003 dioder ved siden af, så problemerne med meteret har nok skyldtes at der dels skete en form for ensretning dér i kredsløbet samtidigt med at stel røg i signalvejen. Det passer også med at jeg skrev at meteret i GR mode hvilede omkring -15 dB. Det gør det nemlig også med transistorerne monteret rigtigt og diodebroen på meteret. Uden diodebroen står nålen næsten på nul med trimpotten i midten.

Så symptomerne på at der slet og ret er byttet om på de to output transistorer er altså:
- Ingen signal gennem maskinen. Den smule der kan høres hvis man skruer meget op stammer andetsteds fra.
- Der høres kun brum, som blot bliver kraftigere hvis input-kablet pilles ud.
- Meteret kliner sig i GR mode enten mod venstre væg af meteret eller hviler på ca. -15 dB. I VU mode står det hvor det skal (i "hvileposition") men rokker lidt frem og tilbage.
- Ingen knapper har nogen som helst effekt.

Det der måske kan være interessant her er at det altså kan ses direkte på meteret hvis der er bøvl med dioderne lige dér i kredsløbet! Eller er det kun hvis tilfældet er som det var hos fjolset hér?

Jeg har så et par følgespørgsmål:

Kan jeg smide de to output transistorer som sad forkert ud? Kan jeg regne med at de er futtet af?

I Bypass mode er der seriøst spark i maskinen. Den kan bruges som en fed distortion. En type fed solid state distortion af typen som vil lyde fedt på f.eks. bas eller en synth. Man skal bare stille input efter sit behov for distortion. Men...er det meningen? Jeg mener at have læst at det også er sådan med den originale 1176'er hvis man drejer Attack helt til venstre i en Off position. Der er så nogle groupdiy som skriver om at det ikke er "måden" at lave bypass på, og det kan jeg da godt følge, men det er nu en cool effekt. Problemet er at det er lidt svært at A/B teste sit signal med og uden comp. Lige nu hiver jeg så bare return kablet ud af krydsfeltet, og vil have det helt fint med det i øvrigt. Alt lyder fedest med maskinen PÅ!!:P
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Black Dog

  • milliposter
  • Posts: 1266
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #23 on: December 12, 2005, 11:30:06 AM »
Tillykke med den! Og godt gået  :D

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #24 on: December 12, 2005, 12:16:30 PM »
Godt gået, Torben!!

Quote
I Bypass mode er der seriøst spark i maskinen. Den kan bruges som en fed distortion. En type fed solid state distortion af typen som vil lyde fedt på f.eks. bas eller en synth. Man skal bare stille input efter sit behov for distortion. Men...er det meningen?


Ja. 1176 kan bruges som preamp også - der er masser af gain i den i bypass.

Quote
Jeg mener at have læst at det også er sådan med den originale 1176'er hvis man drejer Attack helt til venstre i en Off position.


Jeps - jeg har bare flyttet bypass over til meter-omskifteren, så man kan bypasse uden at ændre sin attack-setting (hvilket er irriterende når man lige har fundet den helt rigtige timing)

Quote
Der er så nogle groupdiy som skriver om at det ikke er "måden" at lave bypass på, og det kan jeg da godt følge, men det er nu en cool effekt. Problemet er at det er lidt svært at A/B teste sit signal med og uden comp. Lige nu hiver jeg så bare return kablet ud af krydsfeltet, og vil have det helt fint med det i øvrigt. Alt lyder fedest med maskinen PÅ!!


Det der med hard-bypass som nogen snakker om på Gdiy er lidt noget pjat - hvis du ikke vil have 1176 på, lader du jo bare være med at patche den ind. Bypasssen er primitiv, men har fungeret fint på originalen i mere end 35 år..

Jakob E.

Offline Michael

  • mikroposter
  • Posts: 959
    • http://www.artbyaccident.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #25 on: December 12, 2005, 04:39:37 PM »
Hey hey Torben.
Tillykke, godt kæmpet :D
Og efter din beskrivelse glæder jeg mig mere til Januar, end mit barnebarn gør til juleaften, hahaha :mrgreen:
Kanon, f*** jeg er glad på dine vegne. :)
Hygge......:-) Michael.

Offline hookah

  • nanoposter
  • Posts: 182
    • http://www.hookahmusic.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #26 on: December 12, 2005, 06:10:29 PM »
Det er jo fantastisk !!!!
Jeg glæder mig også nu !!!

Jeg mangler dog stadig at få ringkerne + output tranformator før jeg har lyd igennem...

Laver du selv front panelet, eller betaler du dig fra det hos f.eks schaeffer ?

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #27 on: December 12, 2005, 06:25:58 PM »
Ja, der går jeg Schaeffer vejen. Det skal se ordentligt ud når det sidder i racket. :P
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #28 on: December 12, 2005, 10:46:34 PM »
Den kan bruges som preamp? Ja, så er det ikke så underligt med den feature.

Den lyder altså fedt på den måde også. Ikke specielt "clean", så vidt jeg lige kan høre, men fedt.

Jakob, kan du sige mig om da nu de to "gamle" output transistorer har haft byttet plads de så kan tænkes at være futtet af?
Og om der er andre komponenter i kredsløbet jeg måske bør "safety-skifte" efter at de har siddet forkert?

Nå, jeg har to småting jeg lige vil dele.

For det første var jeg lidt hurtig til at få loddet diodebroen af. Det viste sig at selvom meteret fungerer fint i GR mode i maskinen så skal diodebroen altså på for at meteret også fungerer som VU meter.

Der sidder sikkert en eller anden og tænker:"DIODEBRO??" Men når jeg er færdig og skal tage billeder af maskinen så tager jeg lige billeder af både output transistorerne og diodebroen også og fortæller hvordan den er sat sammen og hvilket meter det er jeg har brugt. Da mit meter lader til at virke er det dermed muligt at bruge andre fra samme serie og som har næsten samme mål som "originalen". Hvor præcist det ender med at være skal jeg nok oplyse om.

For det andet vil jeg lige vise hvordan der kan ses noget forskel grafisk.

Jeg optog i går noget vokal til en jazz skive. Jeg compede derefter sporet med GSSL'en lige til det punkt dér hvor den gennemgående ikke er specielt hørbar, men der hvor vokalen lige er lidt kraftig kan man godt høre compen holder den i snor.
Da jeg så blev færdig med G1176'eren måtte jeg naturligvis lige samme tur i gennem med dén. Jeg indstillede den efter samme kriterier på øret.
Rækkefølgen oppe fra og ned er Original, GSSL og G1176.

G1176'eren nivellerer langt mere effektivt før man synes at kunne høre maskinen arbejde. Og hvilken lækker karakter resultatet får... MUMS!:P
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Michael

  • mikroposter
  • Posts: 959
    • http://www.artbyaccident.dk
G1176 HJÆLPETRÅD!
« Reply #29 on: December 12, 2005, 11:54:34 PM »
Quote from: "Luny Tune"
Da jeg så blev færdig med G1176'eren måtte jeg naturligvis lige samme tur i gennem med dén. Jeg indstillede den efter samme kriterier på øret.
Rækkefølgen oppe fra og ned er Original, GSSL og G1176.

G1176'eren nivellerer langt mere effektivt før man synes at kunne høre maskinen arbejde. Og hvilken lækker karakter resultatet får... MUMS!:P

Så Torben, nu stopper du, ellers kan jeg sgu' ikke holde ventetiden ud, januar er lige ved at være for langt væk, hahaha........
Men for hutten da, YIHAAA............... det er fedt Torben, fedt. :D
Hygge......:-) Michael.