Author Topic: SSL9K HJÆLPETRÅD!  (Read 124444 times)

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #105 on: February 17, 2007, 11:19:51 AM »
Jeg har sat printspyd og molex stik i de punkter, så jeg kan kun trække over printene.. Hvilket jeg så har lært nu kan være irriterende.. Jeg må prøve at få flettet de kabler, eller lærer at leve med at den første kasse aldrig skal åbnes igen  :lol:

Men der var hurtigt forsendelse fra Bornholm.. Jeg har regulatorene her, og regner med at kører på igen i aften...

Men der mangler jo lidt..

Skal XLR ind stikkene trækkes op til main printet, hvor der står input. Fra main printet til line balancer printet via de to stik, og fra Line balancer tre bind ud til XLR out? Selvfølgelig skelt op til hver kanal, og med phantom printene på også..

Cirka sådan her:

Hvordan skal de omeqpots sættes på main printet.. For det er mig godt nok en stor gåde  :lol:

Det skulle være de specielt fremstillet (hvad prisen også siger), som jeg fik hjem i tidernes morgen.. Så ?!?!

Jeg har et billede her:

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #106 on: February 17, 2007, 04:15:43 PM »
Quote from: "dwoor"
Skal XLR ind stikkene trækkes op til main printet, hvor der står input. Fra main printet til line balancer printet via de to stik, og fra Line balancer tre bind ud til XLR out?

Jeps, pånær de kanaler, hvor du bruger dine Go Between kits. Der skal forbindelsen være XLR-in -> Go Between -> Preamp -> Line Balancer -> XLR-out.

Din tegning er meget lille, så det er lidt svært at orientere sig - men det ser umiddelbart helt rigtigt ud..

Når du forkabler dine input XLR(men IKKE dine outputs), skal du lave en lus fra ben-1 til dit stjernepunkt(der hvor jorden fra lysnettet er forbundet til chassis'et).

Hvordan skal de omeqpots sættes på main printet..

Potmetrene skal forbindes der hvor der står "Gain A" og "Gain B" på printet.
Du skal montere en 27 Ohm modstand i serie med potmeteret ved "Gain A" og en 39 Ohm ved "Gain B" -->

Du kan tjekke om du har monteret dem korrekt ved at måle modstanden mellem de to punkter, hvor hvert potmeter monteres.
Når du skruer potmeteret helt mod uret, skal modstanden ca. være 2K2 - med uret skal den være tæt på (men ikke helt) 0 Ohm..

Forresten - hvis du får nogle potmetre i overskud, må du endelig sige til - jeg kunne godt bruge 4 stk.
Vores gruppekøb på groupdiy.com blev lidt en fiasko, fordi ham der organiserede det, stak af med gysserne :roll:

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #107 on: February 17, 2007, 08:31:06 PM »
Jeg har desværre ikke flere omeq pots tilbage.. Men da jeg bestilte fik jeg dem meget hurtigt derefter...

Har du prøvet at snakke med dem fra Omeq?

Jeg smider lige en masse billeder op, når jeg har kablet færdigt..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #108 on: February 17, 2007, 08:37:38 PM »
Quote from: "Black Dog"
Når du forkabler dine input XLR(men IKKE dine outputs), skal du lave en lus fra ben-1 til dit stjernepunkt(der hvor jorden fra lysnettet er forbundet til chassis'et).

Er ben 1 der som hedder gnd på input på printet?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #109 on: February 17, 2007, 09:17:28 PM »
Jeg har desværre ikke flere omeq pots tilbage..

Ingen problemer - det var bare hvis du havde nogle i overskud..

Er ben 1 der som hedder gnd på input på printet?

Ja, ben 1 på XLR-bøsningen skal også forbindes til gnd på printet..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #110 on: February 17, 2007, 10:02:44 PM »
Nu har jeg skiftet regulatorene, og jeg måler +15V, men -18V... Jeg fatter ikke helt hvad der sker...

Har du nogen ideer? Det er 7915, som jeg har sat i...

Og jeg går udfra, at der ikke er nogen bestemt retning, som de potmeter skal tilsluttes på?? Alt Gain A til Gain A.. osv.. For der står jo ikke meget på om det  :?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #111 on: February 18, 2007, 01:43:49 PM »
Har du nogen ideer?

Siden forsyningen lavede de rigtige spændinger før, tror jeg enten du har en defekt regulator, eller også har du sat en 18V i ved en fejl..

Og jeg går udfra, at der ikke er nogen bestemt retning, som de potmeter skal tilsluttes på??

Det er korrekt..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #112 on: February 18, 2007, 09:50:44 PM »
Quote from: "Black Dog"
Har du nogen ideer?

Siden forsyningen lavede de rigtige spændinger før, tror jeg enten du har en defekt regulator, eller også har du sat en 18V i ved en fejl..

Jeg har skiftet alle tre, og det er den samme fejl på dem alle... Det er her de samme målinger jeg laver på hver af de tre PSU jeg har lavet...

Regulatorene hedder

7815CT REY516 : http://www.el-supply.dk/?Gid=&Vid=3313

L7915CV WKO0000019 China : http://www.el-supply.dk/?Gid=&Vid=3331

Skulle de ikke være de rigtige?

Her har jeg målt plus siden:

Her har jeg målt minus siden:

Kan der mangler noget der neddrosler spændingen inden det kommer til minus regulatorene? Eller er de syge regulatore?

Har du målt dine, om du har de rigtige spændninger?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #113 on: February 18, 2007, 10:44:51 PM »
Jeg har skiftet alle tre, og det er den samme fejl på dem alle... Det er her de samme målinger jeg laver på hver af de tre PSU jeg har lavet...

Så må det næsten være de forkerte du har fået leveret - står der 7915 på dem?

Har du målt dine, om du har de rigtige spændninger?

Jeps, jeg har brugt en, reguleret til +/-18V her -->
http://www.tunetown.dk/forum/viewtopic.php?t=367

..og en reguleret til +/-15V her -->
http://www.tunetown.dk/forum/viewtopic.php?t=512

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #114 on: February 18, 2007, 10:57:12 PM »
Ja, der står 7915 på... Jeg skriver til El-supply og klager lidt.. Mon ikke de sender tre nye herover?

Her er hvad der står på regulatoren...
Code: [Select]
L7915CV WKO0000019 China : http://www.el-supply.dk/?Gid=&Vid=3331

Jeg kan se du har fundet et formål til de mange ekstra PSU print til SSL9K projektet, som Gustav sender ud  8)  Jeg har 9 af disse og ligge...

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #115 on: February 20, 2007, 08:51:03 AM »
Jeg skrev dette til El supply:

Hej

De 7915 -15V regulatore i har sendt til mig, virker ikke helt efter hensigten.. De skulle neddrosle en - 18V til -15V, men det sker ikke.. Jeg måler stadig -18V.. Kan de regulatorer være defekte eller på en anden måde forkerte? 7815 virker fint og neddrosler til +15V fra +18V

Jeg står og mangler disse regulatore, og håber I kan hjælpe mig snarest..

Og fik dette svar:

En standard 7815 er ikke stabil ved kun 18 v ind den skal mindst op på 20-22 volt
Har man kun 18 volt skal man bruge nogle andre typer der kaldes Low Drop  feks LM2940CT-15
den er noget dyrere men klarer kravene.( vi kan skaffe den pris ca 10kr/stk)

Har du huskét at afkoble før og efter med 100 nf kondensatorer? det kan også hjælpe.

Er det noget som jeg skal tage for gode vare, og bestille disse nye regulatorere?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #116 on: February 20, 2007, 09:21:18 AM »
Når du ensretter dine 18VAC fra ringkernen får du ca. 25V, hvilket er alt rigeligt at regulere på..

Skulle jeg ikke lige sende dig en håndfuld 7915, som jeg ved virker?

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #117 on: February 20, 2007, 11:32:26 AM »
..husk også lige at benforbindelserne på 78xx og 79xx er forskellige!!

78xx er in-0-ud, og 79xx er 0-in-ud - se datasheet

Jakob E.

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #118 on: February 20, 2007, 01:08:56 PM »
Quote from: "gyraf"
..husk også lige at benforbindelserne på 78xx og 79xx er forskellige!!

78xx er in-0-ud, og 79xx er 0-in-ud - se datasheet

Jakob E.

Men printet er jo designet til 78xx og 79xx - laves der 79xx med forskellige benforbindelser?

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #119 on: February 20, 2007, 06:17:07 PM »
Imorges svarede jeg El-supply:

Mit svar
En gut jeg har snakket med siger, at han med samme print flere gange har neddroslet på denne måde..

7815 neddrosler fint til +15V, men det er 7915 der ikke gør det..!

Svar El-supply:
Hej igen det er desværre ikke så nemt da jeg nu må konstatere at det er en negativ regulator du har problemer med.
Det nr jeg først oplyste dig im var en positiv regulator. jeg har ikke denne low dropmodel som en negativ regulator, så derfor har jeg svært ved at løse dit problem.
en alm sp. reg. skal efter min viden have mindst  5-7 v mere ind end end den giver ud.
Om der kan være forskel på forskellige fabrikator skal jeg ikke sige. Du må kikke på nogle datablade som du kan finde evt. på Google.
Men umiddelbart må jeg mene du skal øge dit input.