Jeg ser lige, at den gamle installateur kaldes i manegen.
Den forsyningsspænding som du henter ud af væggen (stikkontakten) består af én fase og én nul som minimum. Heldigvis har langt de fleste derudover også en jord PE.
Potentialet er ca 230V mellem fase og nul. Det er også ca 230V mellem fase og jord. Men fordi nul og jord er koblet sammen i forsyningstransformeren er potentialet mellem nul og jord ca 0V.
Det her med at afbryde både fase og nul synes jeg ikke er en helt god ide. Set ud fra et funktionelt synspunkt er det lige meget om man afbryder i fase eller nul. Så længe der ingen gennemgang er, sker der ikke noget.
Men prøv at tænke den her igennem
Du opdager, at der er noget galt. Derfor afbryder du apparatet. Afbryderen sidder i nullen. Det vil sige, at der er fortsat potentiale mellem indmaden og stel.
Så siger du - jammen det kan ikke ske når jeg afbryder både fase og nul. Nej, måske ikke - men vil du nogensinde opdage hvis det ene kontaktsæt er svejset? Nej, det vil du ikke, og det er meget farligere fordi du tror at der afbrudt.
Derfor synes jeg, at I skal koble således: Fasen føres gennem afbryderen og til indgangssikringen i apparatet. Nullen føres bare lige igennem, og jord kobles til stel. Så kan i afbryde apparatet og pille sikringen ud uden at komme til skade
mvh