Author Topic: SSL9K HJÆLPETRÅD!  (Read 124443 times)

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #120 on: February 20, 2007, 06:23:09 PM »
Quote from: "dwoor"
Imorges svarede jeg El-supply:

Mit svar
En gut jeg har snakket med siger, at han med samme print flere gange har neddroslet på denne måde..

7815 neddrosler fint til +15V, men det er 7915 der ikke gør det..!

Svar El-supply:
Hej igen det er desværre ikke så nemt da jeg nu må konstatere at det er en negativ regulator du har problemer med.
Det nr jeg først oplyste dig im var en positiv regulator. jeg har ikke denne low dropmodel som en negativ regulator, så derfor har jeg svært ved at løse dit problem.
en alm sp. reg. skal efter min viden have mindst  5-7 v mere ind end end den giver ud.
Om der kan være forskel på forskellige fabrikator skal jeg ikke sige. Du må kikke på nogle datablade som du kan finde evt. på Google.
Men umiddelbart må jeg mene du skal øge dit input.

Har du fortalt dem, hvilken ringkerne du bruger?
Det lyder somom de måske tror du bruger en 2x15V ringerne..

..men go' stil, at de svarer så grundigt - det er sgu service..!

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #121 on: February 20, 2007, 07:04:26 PM »
Jeg skrev til ham, at jeg ville neddrosle fra en 18V til 15V.. Så jeg regnede med, at han gik ud fra det var en 18V ringkerne..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #122 on: February 22, 2007, 12:09:12 AM »
Black dog (Lars)

Har du altid 0 og fasen fra strømnettet (Tro jeg nok de hedder  :lol:  ) på din on off knap?

Jeg syntes jeg kan se det på dine færdige projekter (billederne).. Jeg har kun den ene ledning fra strømnettet på on off knappen.. Har det nogen praktisk betydning at begge er på, eller om man kun bruger den ene?

Offline marco

• mikroposter
    • http://www.pladeselskabetmarcosound.dk
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #123 on: February 22, 2007, 06:37:32 AM »
Jeg skrev til ham, at jeg ville neddrosle fra en 18V til 15V.. Så jeg regnede med, at han gik ud fra det var en 18V ringkerne..

Jamen det du gør i din PSU, er at du ensretter de to primære spoler i ringkernen, og det får du 25V+ volt af!.. så du har mere end de 18 volt!.

Black dog (Lars)

Har du altid 0 og fasen fra strømnettet (Tro jeg nok de hedder  :lol:  ) på din on off knap?

Jeg syntes jeg kan se det på dine færdige projekter (billederne).. Jeg har kun den ene ledning fra strømnettet på on off knappen.. Har det nogen praktisk betydning at begge er på, eller om man kun bruger den ene?

Hmm.. så vidt jeg ved har vi AC i væggen... og derfor ingen "0".. vi har 2 faser med 110-115 volt i hver! Lars, og jeg selv i de projekter jeg bygger, fører begge faser frem til "On/off" knappen. og begge "inputs" (kan man kalde det det?)  til ringkernen frem til fronten.

PS: tag lige alt hvad jeg siger med et gran salt, hvis grøn er nybegynder og rød er ekspert.. er jeg nok sådan lidt gul og blå, men stadig med lidt grønligt skær!
G9 - GEQ1P
På vej - G7, G1176, GSSL, Forsell Optocomp og en G9 med Lundahl trafo!

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #124 on: February 22, 2007, 07:00:42 AM »
Vi skal vist lige have Kjær(eller en anden kløgtig fætter) på banen, så han kan forklare os de gældende regler.

Det fungere fint i praksis, bare at afbryde fasen, men mon ikke der er lavet regler om den slags..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #125 on: February 22, 2007, 08:50:59 AM »
Quote from: "Black Dog"
Vi skal vist lige have Kjær(eller en anden kløgtig fætter) på banen, så han kan forklare os de gældende regler.

Det fungere fint i praksis, bare at afbryde fasen, men mon ikke der er lavet regler om den slags..

Det er vel heller ikke være, end at jeg kan koble begge kabler på. Men et svar om reglerne ville være fedt..

Marco: Jeg er glad for alt hjælp, da jeg er lysegrøn..

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #126 on: February 22, 2007, 08:52:20 AM »
Quote from: "Black Dog"
Quote from: "gyraf"
..husk også lige at benforbindelserne på 78xx og 79xx er forskellige!!

78xx er in-0-ud, og 79xx er 0-in-ud - se datasheet

Jakob E.

Men printet er jo designet til 78xx og 79xx - laves der 79xx med forskellige benforbindelser?

Jeg kan ikke holde op med at tænke på det her  :?

Databladene fra Seme Lab, Fairchild, ST, KEC, National og Motorola er allesammen enige om at en 7915 er 0-in-ud  :roll:

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #127 on: February 22, 2007, 09:51:21 AM »
Altid 0-in-ud for 79XX, men ikke nødvendigvis hvis det er en 79LXX

Jakob E.

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #128 on: February 22, 2007, 09:56:46 AM »
Tak, Jakob!

Jeg tænkte nok jeg havde overset et-eller-andet..

Hvis posten er vaks, har han tre 7915 med til dwoor idag - jeg håber saftsusemig det er det der-skal-til..!

Offline kjær

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #129 on: February 22, 2007, 11:39:39 AM »
Jeg ser lige, at den gamle installateur kaldes i manegen.

Den forsyningsspænding som du henter ud af væggen (stikkontakten) består af én fase og én nul som minimum. Heldigvis har langt de fleste derudover også en jord PE.

Potentialet er ca 230V mellem fase og nul. Det er også ca 230V mellem fase og jord. Men fordi nul og jord er koblet sammen i forsyningstransformeren er potentialet mellem nul og jord ca 0V.

Det her med at afbryde både fase og nul synes jeg ikke er en helt god ide. Set ud fra et funktionelt synspunkt er det lige meget om man afbryder i fase eller nul. Så længe der ingen gennemgang er, sker der ikke noget.

Men prøv at tænke den her igennem

Du opdager, at der er noget galt. Derfor afbryder du apparatet. Afbryderen sidder i nullen. Det vil sige, at der er fortsat potentiale mellem indmaden og stel.

Så siger du - jammen det kan ikke ske når jeg afbryder både fase og nul. Nej, måske ikke - men vil du nogensinde opdage hvis det ene kontaktsæt er svejset? Nej, det vil du ikke, og det er meget farligere fordi du tror at der afbrudt.

Derfor synes jeg, at I skal koble således: Fasen føres gennem afbryderen og til indgangssikringen i apparatet. Nullen føres bare lige igennem, og jord kobles til stel. Så kan i afbryde apparatet og pille sikringen ud uden at komme til skade

mvh
mvh
Søren Kjær

I thought I was wrong, but I was mistaken

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #130 on: February 22, 2007, 11:46:47 AM »
Tak, Søren  :thumbup:

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #131 on: February 22, 2007, 12:05:07 PM »
Her er en opdateret tegning, der følger Sørens fine forslag -->

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #132 on: February 22, 2007, 12:08:45 PM »
Super oplysning!

Jeg vil godt lige takke for de mange gode oplysninger som kommer fra tid til anden fra folk der virkelig VED noget. Jeg er helt sikker på at der er mange som mig der tager dem til sig men for ikke at oversmåmme trådene ikke takker behørigt! Disse oplysninger er dog MEGET kærkomne!

Tak for det. Ens værste mareridt er jo nærmest at ens hjemmebyg pludselig bryder ud i lys lue, så jo mere sikret man kan bygge sine maskiner og i øvrigt vide at man overholder gode retningslinier desto bedre.

:thumbup:
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline kjær

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #133 on: February 22, 2007, 12:35:31 PM »
Velbekomme

Jeg er bare så ræd for, at der er en eller anden DIY'er der kommer til skade fordi man ikke helt har styr på hvad der sker foran strømforsyningen.

I ved meget mere om hvad der sker efter strømforsyningen, og her kommer jeg altså lidt til kort.

Hvad angår elsikkerhed kan jeg henvise til sikkerhedsstyrelsens hjemmeside www.sik.dk hvor der er en masse anvisninger osv. Det er lidt tung læsning, og juristeri, men det er altså dem der forvalter og tolker hvordan bestemmelserne skal forstås. Der kan altså godt være guldkorn at hente.
mvh
Søren Kjær

I thought I was wrong, but I was mistaken

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #134 on: February 22, 2007, 06:00:59 PM »
Jeg takker for de gode svar.. Jeg får loddet ledningen bag sikringen på on off kontakten...

Til Lars.. Mit postbud kom ikke med regulatorene idag.. Det er jo sne og min postmand er bange for at lave mere end højst nødvendigt.. Han skal måske gå over lidt sne  :lol:  Selvom jeg fjernede alt sne for ham...  :evil:

Jeg giver feedback, så snart jeg har regulatorene er i.. Jeg har også en del at se til i weekenden, så det bliver muligvis først søndag aften...