Author Topic: SSL9K HJÆLPETRÅD!  (Read 124442 times)

Offline marco

• mikroposter
    • http://www.pladeselskabetmarcosound.dk
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #135 on: February 22, 2007, 07:07:36 PM »
Quote from: "kjær"
Jeg ser lige, at den gamle installateur kaldes i manegen.

Den forsyningsspænding som du henter ud af væggen (stikkontakten) består af én fase og én nul som minimum. Heldigvis har langt de fleste derudover også en jord PE.

Potentialet er ca 230V mellem fase og nul. Det er også ca 230V mellem fase og jord. Men fordi nul og jord er koblet sammen i forsyningstransformeren er potentialet mellem nul og jord ca 0V.

Det her med at afbryde både fase og nul synes jeg ikke er en helt god ide. Set ud fra et funktionelt synspunkt er det lige meget om man afbryder i fase eller nul. Så længe der ingen gennemgang er, sker der ikke noget.

Men prøv at tænke den her igennem

Du opdager, at der er noget galt. Derfor afbryder du apparatet. Afbryderen sidder i nullen. Det vil sige, at der er fortsat potentiale mellem indmaden og stel.

Så siger du - jammen det kan ikke ske når jeg afbryder både fase og nul. Nej, måske ikke - men vil du nogensinde opdage hvis det ene kontaktsæt er svejset? Nej, det vil du ikke, og det er meget farligere fordi du tror at der afbrudt.

Derfor synes jeg, at I skal koble således: Fasen føres gennem afbryderen og til indgangssikringen i apparatet. Nullen føres bare lige igennem, og jord kobles til stel. Så kan i afbryde apparatet og pille sikringen ud uden at komme til skade

mvh

okay... men jeg piller jo aldrig i maskinen med strøm stikket sat i anyhow!..

men rart lige at få styr på alt det andet!!.. :D
G9 - GEQ1P
På vej - G7, G1176, GSSL, Forsell Optocomp og en G9 med Lundahl trafo!

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #136 on: February 22, 2007, 07:16:42 PM »
Quote from: "marco"
okay... men jeg piller jo aldrig i maskinen med strøm stikket sat i anyhow!..

Ikke længere, ihvertfald  :P  :D

Offline marco

• mikroposter
    • http://www.pladeselskabetmarcosound.dk
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #137 on: February 22, 2007, 07:17:28 PM »
true
G9 - GEQ1P
På vej - G7, G1176, GSSL, Forsell Optocomp og en G9 med Lundahl trafo!

Offline kjær

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #138 on: February 22, 2007, 07:22:34 PM »
Nej selvfølgelig, men ihukommende go'e gamle Murphy, så vil en eller anden på et eller andet tidspunkt glemme et eller andet, som medfører at en eller anden får et ordentligt rap over nallerne

edit: Jeg arbejdede på et tidspunkt sammen med en fyr fra New Zealand. Han fortalte, at Murphy har en fætter ved navn Paddy. Denne Paddy har også en lov.
Paddy's law: "Murphy was an optimist"
mvh
Søren Kjær

I thought I was wrong, but I was mistaken

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #139 on: February 22, 2007, 11:11:57 PM »
Nu har jeg næsten en SSL9K klar til test... Uhhhh...  8)  Der mangler lige et par test kabler til input / output, regulatorene...

Jeg fik teste de omeq pots og de gav fint fra ca. 0 ohm + de 39 og 27 ohms modstande til 2K2 ohm + modstandene.. Så det var da en af mine største bekymringer der forsvandt der.. Om de pots var de rigtige.. Men som Kjær skrev, så kan ham Murphy kommer forbi.. Nogle kalder ham vel Nemesis  :evil:

Jeg har også rettet kablerne til på on off kontakten..

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #140 on: February 23, 2007, 06:36:07 AM »
Quote from: "dwoor"
Nu har jeg næsten en SSL9K klar til test...

Fedest  :D

Jeg vil anbefale dig at tage alle dine chips ud af soklerne, før du sætter spænding på, så du kan tjekke at du har de rigtige spændinger de rigtige steder.
Find databladene på de forskellige chips, for at se deres benforbindelser.
Så ryger der (forhåbenligt) ikke noget i svinget, hvis du har lavet en monteringsfejl..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #141 on: February 23, 2007, 08:37:34 AM »
Quote from: "Black Dog"
Nu har jeg næsten en SSL9K klar til test...

Fedest  :D

Jeg vil anbefale dig at tage alle dine chips ud af soklerne, før du sætter spænding på, så du kan tjekke at du har de rigtige spændinger de rigtige steder.
Find databladene på de forskellige chips, for at se deres benforbindelser.
Så ryger der (forhåbenligt) ikke noget i svinget, hvis du har lavet en monteringsfejl..

Ok.. Jeg tester et print af gangen, så det er lidt mere overskueligt..

Hvordan måler jeg i soklerne de spændinger jeg skal finde? Finder jeg en 0 også måler hver enkelt benholder?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #142 on: February 23, 2007, 09:29:18 AM »
Hvordan måler jeg i soklerne de spændinger jeg skal finde? Finder jeg en 0 også måler hver enkelt benholder?

Jeps, men tjek databladene, så du er sikker på at du måler de rigtige steder..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #143 on: February 25, 2007, 05:06:32 PM »
Yiirrr

Så har jeg -15V.... Jeg takker mange gange Lars... Nu skal der testes SSL9K, når jeg har fundet datablade osv...

Jeg takker og tillykke med dagen forleden..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #144 on: February 25, 2007, 06:56:25 PM »
Så fik jeg strøm igennem det hele..

Jeg målte de rigtige + - volt til IC'erne, så jeg prøvede at smide en mic på og smide den på en lille Behringer mixer.

Jeg skulle teste om der var hul igennem.. Men ark nej, den lyd meget skidt... Nærmest som en moog pedal eller noget støj som stiger og stiger.. Såen en summen argtig ting.. Fuck noget l...  :evil:

Der er ikke nogle komponenter der ser ud som om de er futtet af.. Men regulatorene bliver godt nok varme, når jeg sætter alle print på.

Jeg er lidt på barbund her.. Så alt hjælp er velkommen...

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #145 on: February 25, 2007, 09:40:02 PM »
Dejligt at du har fået forsyningen til at spille.
Hvis regulatorene bliver for varme, skal de nok havde en større køleprofil.
Men start med at teste en preamp af gangen, så vi ikke skal spekulere på, om det er forsyningen der laver ballade..

Tjek og dobbelt-tjek(!) dine komponent værdier, placeringen af dem og din forkabling.

Har du noget testgrej? En tonegenerator og et oscilloscob er rigtig brugbart til sår'n noget her.
Alternativt kan du bruge dit DAW til at generere en sinus-tone og lave en probe ligesom den her, så du kan spore signalet rundt på printene -->
http://www.diyfactory.com/data/mbsignaltracing.htm

Tag evt. et par højopløselige billeder af begge sider af dine print og af hele konstruktionen, så vi ka' få syn for sagen..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #146 on: February 25, 2007, 10:24:31 PM »
Jeg er igang og jeg vender snart tilbage med mere info..

Kan problemet opstår, hvis jeg ikke har jord på mit 230V stik? For det har jeg ikke lige ved hånden og skal flytte mit komfur  :shock:

Jeg skal lige ha handlet lidt dele til den probe.. Jeg har dog ikke mit DAW herhjemme, men i øve lokalet.. Jeg bruger min egen pc til at teste igennem. Jeg han en lille mixer og den burde kunne bruges til at sende en sinus tone igennem.. Så vil jeg afspille den sinus tone fra win amp igennem mixeren til proben.. Er der nogen der har en sinus tone som mp3? Jeg er først i øve lokalet tirsdag og vil gerne igang med at tjekke signalet igennem... (Hvis jeg kan finde alt til proben herhjemme  :roll:  )

Der er ikke meget plads til de køleprofiler.. Er det en mulighed at flytte de regulatorene ned på chassi kassen? Selfølgelig med isolerings skiver, plader osv.. Mine kasser er lavet i aluminium og vil lede varmen hurtigt væk..

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #147 on: February 25, 2007, 10:58:30 PM »
Kan problemet opstår, hvis jeg ikke har jord på mit 230V stik?

Niksen-biksen..

Der er ikke meget plads til de køleprofiler.. Er det en mulighed at flytte de regulatorene ned på chassi kassen? Selfølgelig med isolerings skiver, plader osv.. Mine kasser er lavet i aluminium og vil lede varmen hurtigt væk..

Det nemmeste er nok, at lave én stor køleprofil og isolere med skiver..
Men ja, du ka' sagtens montere dem direkte på chassis'et, hvis du isolere.

Det er mest kritisk med 7815 og 7915 - du bruger ikke særligt meget strøm til phantom..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #148 on: February 26, 2007, 10:30:34 PM »
Så fik jeg en smule hul igennem.. Jeg prøvede at sætte en kanal på med en line balancer og der kom lidt lyd igennem.. Meget distorted, men lyd fra min stemme.. Jeg kan skrue op og ned for volumen på omeq pots'ne..

Det virker som om det blev bedre med et mindre antal kanaler på.. Jeg måler dog fint 15V + - hvor jeg har kablet til...

Jeg prøver at få smidt lidt billeder op i aften...

Men lad os starte med In out kablerne, så det er på plads..

Jeg bruger molex stik til at tilkoble in out kablerne.. På input har jeg sat blåt kabel til minus på print, rødt til plus på print og skærm på gnd på printet. I den anden ende har jeg et xlr, hvor rød plus sidder på 2, blå minus på 3 og ground på 1. Det skulle være rigtigt..

På out sidder rød plus til tip på et stereo jack (Jeg bruger det som insert). Gnd til sleeve, og blå minus til ring..

Undskyld hvis det er lidt svært læseligt, men for en lysegrøn DIY'er.. Så er det nok det jeg kan leverer :lol:

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #149 on: February 26, 2007, 11:19:39 PM »
Her er en masse billeder af main print, pots og line balancers.. Jeg har taget nogle med kabling og nogle uden... Jeg har zippet dem ned..

http://www.small-mindedness.com/diy/ssl9kpic.zip

Jeg venter med at lave afkøling af regulatorene, da jeg har nogle forskellige køleprofiler på vej fra Bornholm..

Jeg har også testet en kanal mere, og der var problemet det samme.. Mærkeligt at det er anderledes når alle print var på  :roll:

Nu kører jeg på med at tjekke konponenter, lodninger, kabling osv.. Det bliver nok også lettere når proben er lavet..