Author Topic: SSL9K HJÆLPETRÅD!  (Read 124435 times)

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #30 on: July 28, 2006, 09:33:24 AM »
Quote from: "dwoor"
Hvordan lave du en on/off knap på preampen?

Med en switch, der kan håndtere store startstrømme - f.eks RS nr. 316-800

Den PAD funktion der er på det kit.. Løfter den DB med 20 eller omvendt?

Pad'en dæmper signalet inden preampen - 20dB lyder fornuftigt, men du kan nemt ændre det til noget andet ved at skifte en modstand..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #31 on: July 31, 2006, 04:00:59 PM »
Black Dog:

Ved du hvor man kan købe de potmeter på en online shop? Eller noget der minder om disse? Jeg kan ikke finde dem på nettet!

Under power supply er der to komponter jeg ikke kan finde. Bridge BR1 og 2.. Hvad har du brugt der?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #32 on: July 31, 2006, 04:26:51 PM »
Black Dog:

Ved du hvor man kan købe de potmeter på en online shop? Eller noget der minder om disse? Jeg kan ikke finde dem på nettet!

Jeg tror ikke de har nogen web-shop, men du kan prøve at kontake dem her:

Omeg Limited
Imberhorne Industrial Estate
East Grinstead
West Sussex RH19 1RJ
UK
Tel. +44(0)1342 410420
Fax. +44(0)1342 316253
sales@omeg.co.uk

..og spørge efter nogle "dual 2K2 reverse log pots"..

Under power supply er der to komponter jeg ikke kan finde. Bridge BR1 og 2.. Hvad har du brugt der?

En diodebro - f.eks: 263250   BROKOBLING RUND 250V AC/1.5A

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #33 on: August 03, 2006, 10:23:22 PM »
Quote from: "Black Dog"
Black Dog:

Jeg tror ikke de har nogen web-shop, men du kan prøve at kontake dem her:

Omeg Limited
Imberhorne Industrial Estate
East Grinstead
West Sussex RH19 1RJ
UK
Tel. +44(0)1342 410420
Fax. +44(0)1342 316253
sales@omeg.co.uk

..og spørge efter nogle "dual 2K2 reverse log pots"..

En diodebro - f.eks: 263250   BROKOBLING RUND 250V AC/1.5A

Black Dog:

Jeg har kontaktet Omeg og de vil gerne lave de potmeter til mig.. Der er disse typer og vælge imellem:

http://www.omeg.co.uk/p2g2bub2.htm

http://www.omeg.co.uk/p2g6bubc.htm

http://www.omeg.co.uk/e2ge16bc.htm

Jeg spurgte om de data de skulle bruge for at lave dem, og her blev jeg lidt i tvivl..

The models vary in:

Size (length, width and height off board)

Body material (nylon or metal)

Rotation Angles

Electrical and mechanical specifications

Estimated cost for any of the 3 types is

2.17 gbp each (minimum quantity 12 pcs)

Postage 8.00 gbp

Manufacturing time 2-3 weeks

Payment accepted by Bank transfer, Bank draft, Visa or MasterCard before final pot assembly.

Jeg faldt over "Rotation Angles".. For det er jo et reversed potmeter.. Men er det stadig et left to right?

Hvor langt gevin er der nomalt på de pots der bruges til de DIY ting herinde? Akslen er normalt 6 mm ik?

De skal kunne sidde i en 1 unit kasse, så målene giver sig selv. Og de tekniske specs må være "dual 2K2 reverse log pots", så det er vel også ok..

Men hvilke ville du vælge? Jeg vil dog gerne have metal..

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #34 on: August 04, 2006, 09:47:50 AM »
Jeg ville gå efter et med en skaft-diameter på 6mm, da de fleste knapper passer herpå.. Om basen er 7 eller 10mm betyder ikke det store..
Jeg er langt fra potmeter-ekspert, men mon ikke rotation angle bliver defineret af, at det er et omvendt potmeter..
Jeg tror ikke du får problemer med at stoppe dem  en 1HE kasse..

Ang. længden på gevindet, skal du bare sørge for, at det kan nå ud igennem dit frontpanel..

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #35 on: August 04, 2006, 01:24:19 PM »
..rotation angle er vist bare hvor langt potmetret kan drejes - plejer at være omkr. 300grader..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #36 on: August 04, 2006, 05:31:30 PM »
Jeg takker mange gange..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #37 on: September 19, 2006, 07:22:26 PM »
Så er jeg kommet igang med at samle printene til disse SSL9k..

Jeg er stødt ind i lidt problemer allerede.. Jeg har jo bestilt ind til lidt flere projekter, hvilket har skabt et komponet helvede  :twisted:  Så jeg sidder med to slags bridges BR1 og BR2 på supply printet, men kun den ene type skal i.

Black Dog: Hvad står der på toppen af de bridges du har sagt i dine SSL9K ? Den ene type jeg har hedder W10M og den anden RB154

Black Dog: Hvad har du sat i den plads der hedder D1 på power supply printet?

Det er ellers meget hyggeligt at lave disse DIY. Jeg ville dog ha ønsket mig en lidt bedre sortering af komponenter... Det går der nok et par dage med nu  :D

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #38 on: September 19, 2006, 07:49:13 PM »
Lidt mere og endnu engang til Black Dog:

Er der en grænse for hvor mange preamp print man kan sætte til et power supply print? Så længe ringkernen levere nok mA!

Jeg har tænkt på at lave en unit med 6 pre og en med 4 pre. Eller 2 af 5 pre, men så skal jeg bruge et balanced line drive print mere.. Men det går jo nok..

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #39 on: September 19, 2006, 10:17:53 PM »

Stærkt! Det er ganske hyggeligt at lodde komponenter i, synes jeg.
Du kan med fordel tage dig rigtig god tid, så du er helt sikker på at komponenterne vender rigtigt, har de korrekte værdier og at dine lodninger er gode.
Det sparer én for en masse bøvl senere hen..

Jeg er stødt ind i lidt problemer allerede.. Jeg har jo bestilt ind til lidt flere projekter, hvilket har skabt et komponet helvede  :twisted:  Så jeg sidder med to slags bridges BR1 og BR2 på supply printet, men kun den ene type skal i.

Så er det bare med at få sorteret det hele, mens du stadig har dine indkøb friskt i hukommelsen og følgesedlerne ved hånden :D

Black Dog: Hvad står der på toppen af de bridges du har sagt i dine SSL9K ? Den ene type jeg har hedder W10M og den anden RB154

Der står W04G på toppen af mine, men jeg aner ikke hvad det betyder.
Diodebroer er sår'n lidt universelle, men har nogle forskellige grænser for, hvor meget strøm og hvor store spændinger de kan håndtere - f.eks 250V/1.5A..

1N4003

Er der en grænse for hvor mange preamp print man kan sætte til et power supply print? Så længe ringkernen levere nok mA!

Jeg har tænkt på at lave en unit med 6 pre og en med 4 pre. Eller 2 af 5 pre, men så skal jeg bruge et balanced line drive print mere.. Men det går jo nok..

Det er der nok, men jeg er ikke 100% på, hvordan jeg skal vurdere det.
Dine diodebroer skal ihvertfald kunne klare mosten og hvis du kigger databladende for de forskellige opamps igennem og finder deres strømforbrug, kan du nok sjusse dig frem til en maksimal belastning af strømforsyningen... tror jeg..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #40 on: September 19, 2006, 10:55:07 PM »

Stærkt! Det er ganske hyggeligt at lodde komponenter i, synes jeg.
Du kan med fordel tage dig rigtig god tid, så du er helt sikker på at komponenterne vender rigtigt, har de korrekte værdier og at dine lodninger er gode.
Det sparer én for en masse bøvl senere hen..

Jeg har en eks prof til at lodde det hele, så det skulle går godt.. Jeg samler dem bare, men han tjekker om det sidder ok i osv..

Så er det bare med at få sorteret det hele, mens du stadig har dine indkøb friskt i hukommelsen og følgesedlerne ved hånden :D
Det skal sgu nok gå.. Hvis man bliver ved med at sætte det rigtige i hvert print, og indkøbene er i orden.. Så spinder det vel  :roll:

Der står W04G på toppen af mine, men jeg aner ikke hvad det betyder.
Diodebroer er sår'n lidt universelle, men har nogle forskellige grænser for, hvor meget strøm og hvor store spændinger de kan håndtere - f.eks 250V/1.5A..

Bruger Gssl'en, G9'eren eller G1176'en nogle bridges? For jeg har 4 af en type og 2 af en anden. Eftersom jeg skal bruge 4 til SSL9K'en, så giver det stort set sig selv. For jeg havde styr på det da jeg bestilte  :D  Der er korte ben på de 4 men lange på de 2 andre (W10M)

1N4003
Hos EL-supply? Og er det den diode?

Det er der nok, men jeg er ikke 100% på, hvordan jeg skal vurdere det.
Dine diodebroer skal ihvertfald kunne klare mosten og hvis du kigger databladende for de forskellige opamps igennem og finder deres strømforbrug, kan du nok sjusse dig frem til en maksimal belastning af strømforsyningen... tror jeg..

Er der nogen der har styr på dette og kan hjælpe? For jeg stod lidt af på opamps, diodebroer og beregningen af strømforbrug..

Jeg må sgu nok erkende, at jeg er bedre til at smide komponenter i printene end at læse datablade og rent faktisk forstå dem.. Jeg prøver at lære lidt henad vejen....

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #41 on: September 19, 2006, 11:20:31 PM »

1N4003
Hos EL-supply? Og er det den diode?

Jeps, det er en ensretterdiode, med en breakdown-voltage på 200V.

-->

http://el-supply.dk/?Gid=&Vid=3641

Jeg må sgu nok erkende, at jeg er bedre til at smide komponenter i printene end at læse datablade og rent faktisk forstå dem.. Jeg prøver at lære lidt henad vejen....

Hvis jeg var så klog som jeg lød, havde jeg bare lavet udregningerne.
Learning by doing giver rigtig god mening i forhold til gør-det-selv. Jo mere du selv laver, jo mere lærer du af det.

Plus, man kan dyrke sin gear-fetisch under dække af at blive klogere :mrgreen:

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #42 on: October 05, 2006, 09:28:12 AM »
Black Dog:

Skal de Diodebroer vender en "rigtig" vej eller er dette underordnet?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #43 on: October 05, 2006, 09:36:41 AM »
Jeps, der er typisk et kryds ved det ene ben på broen - det skal monteres i det hul hvor øen er firkantet.

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #44 on: October 05, 2006, 10:26:44 AM »
Og ja, det er meget vigtigt at diodebroen vender rigtigt - du ka' brænde alle komponenterne af på een gang hvis du vender den forkert og sætter strøm til.. :!: