Author Topic: SSL9K HJÆLPETRÅD!  (Read 124438 times)

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #90 on: February 13, 2007, 10:48:41 PM »
Quote from: "gyraf"
Til en "RINGKERNETRANSFORMATOR 2x18V/50VA" ville jeg bruge en 500mAT

Jakob E.

Jeg takker...

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #91 on: February 14, 2007, 03:28:47 PM »
Så har jeg fået kablet den første del...

Nu mangler resten bare  :lol:

Jeg skal ha + - 18 V til print plus jord, og 48V plus jord til de gobetweenkit..

Der er en + 18V og en - 18V minus plus en jord til begge på power supply. Skal jeg samle jorden, så jeg kan trække dem ud til printene som en jord og koble dem på hvert print?

+18 og -18V skal vel bare ud til deres respektive pladser på main print og line ballanceren? Med den samlet jord?

De 48V skal op til Gobetween kittet, men hvor skal 0 (nullen) hen?

http://www.jlmaudio.com/JLMDI.htm

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #92 on: February 15, 2007, 09:31:17 AM »
Quote from: "dwoor"

Cool - tjek lige at forsyningen laver de rigtige spændinger(+/-18V og 48V), inden du forbinder resten.

+18 og -18V skal vel bare ud til deres respektive pladser på main print og line ballanceren? Med den samlet jord?

Jeps, du forbinder bare +/-18V og 0V fra PSU printet til de andre print.

..jeg forstår ikke hvad du mener med samlet jord..

På preamp printet er der også tilslutninger for +/-15V til TL052'eren.
Ifølge databladet ka' TL052 godt nok holde til (max)18V, men siden der er lavet en seperat tilgang på printet - mærket +/-15V - er det nok bedst at holde sig til lidt under..

Du har for længst overhalet mig inden om, så jeg har ikke selv gjort mig nogle erfaringer med det, men her er et par idéer til, hvordan det kunne gøres:

Du kunne lave en ekstra PSU med 15V regulatorer(LM7815 og LM7915), som du føder fra den samme ringkerne som din 18V forsyning, men det er måske lidt omstændigt(?).

Du kunne også montere et par dioder i serie fra +18V til +15V og -18V til -15V på preamp-printet.
En 1N400x laver et spændingsfald på 0.6V, så med to i serie, vil du holde dig 1.2V under de 18V..

Alternativt ka' du skifte dine 18V regulatorer til 15V og forsyne hele herligheden med +/-15V, hvilket er den løsning jeg selv går efter..

0V på Go Between printet kommer fra dit mikrofon-signal, så du skal kun forbinde 48V fra strømforsyningen.

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #93 on: February 15, 2007, 06:44:05 PM »
Quote from: "Black Dog"

Cool - tjek lige at forsyningen laver de rigtige spændinger(+/-18V og 48V), inden du forbinder resten.

Jeps, du forbinder bare +/-18V og 0V fra PSU printet til de andre print.

..jeg forstår ikke hvad du mener med samlet jord..

Der er to 0V på psu printet, som jeg vist nok fik kaldt jord.. Skal disse to 0V samles til en, så jeg kan fører dem ud til printene?

Kan jeg bare sætte strøm på uden der er noget forbrug på?

På preamp printet er der også tilslutninger for +/-15V til TL052'eren.
Ifølge databladet ka' TL052 godt nok holde til (max)18V, men siden der er lavet en seperat tilgang på printet - mærket +/-15V - er det nok bedst at holde sig til lidt under..

Du har for længst overhalet mig inden om, så jeg har ikke selv gjort mig nogle erfaringer med det, men her er et par idéer til, hvordan det kunne gøres:

Du kunne lave en ekstra PSU med 15V regulatorer(LM7815 og LM7915), som du føder fra den samme ringkerne som din 18V forsyning, men det er måske lidt omstændigt(?).

Du kunne også montere et par dioder i serie fra +18V til +15V og -18V til -15V på preamp-printet.
En 1N400x laver et spændingsfald på 0.6V, så med to i serie, vil du holde dig 1.2V under de 18V..

Alternativt ka' du skifte dine 18V regulatorer til 15V og forsyne hele herligheden med +/-15V, hvilket er den løsning jeg selv går efter..

Den her skal jeg lige læse igennem når jeg kommer hjem igen.. Det er vist lidt langhåret...

EDIT Hvilke regulatore skulle jeg evt. skifte til? Jeg har jo en 18 V ringkerne og kan det gå med 15V uden man laver et trick eller så noget? :oops: Så fik jeg læst indlægget ordentligt..

0V på Go Between printet kommer fra dit mikrofon-signal, så du skal kun forbinde 48V fra strømforsyningen.

Det er jo et skønt lille ekstra print jeg fik mig der  :lol:

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #94 on: February 15, 2007, 09:49:41 PM »
Det virker meget omstændigt at lave tre nye power supply print, så den springer jeg over...

Det virker rimeligt simpelt at lave et veroboard med 2 x 2 dioder i serie til -15V og +15V.. Det er godt nok en fandens masse dioder, men de er billige.. Hvilken type vil du anbefale jeg bruger? Neddrosler de alle 0,6 V?
EDIT: Hvorfor ikke bruge en modstand istedet for en diode?

Ellers kan jeg skifte regulatorene, og det virker også simpelt.. Men som jeg læser lidt imellem linierne, så skal jeg også ha en 15V ringkerne til det? Er der nogen kendte konsekvenser ved at kører 15V på printene?

Tak for hjælpen... Den havde jeg aldrig selv set...

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #95 on: February 16, 2007, 08:38:38 AM »
Der er to 0V på psu printet, som jeg vist nok fik kaldt jord.. Skal disse to 0V samles til en, så jeg kan fører dem ud til printene?

Hvis du vender printet om, ka' du se, at begge 0V afgange på printet er forbundet, så det er hip som hap, hvilken en du vælger.

Kan jeg bare sætte strøm på uden der er noget forbrug på?

Det kan du sagtens.

Men som jeg læser lidt imellem linierne, så skal jeg også ha en 15V ringkerne til det?

7815 og 7915(der erstatter 7818 og 7918) ka' godt regulere ned fra 18V, så du ka' fint bruge den ringkerne du har.
Du vil måske få brug for at køle dem med en køleprofil, hvis de bliver så varme, at du ikke ka' holde en finger på dem i et par sekunder uden at brænde dig..

Er der nogen kendte konsekvenser ved at kører 15V på printene?

Du mister en (lille) smule headroom, men ellers ka' jeg ikke komme på noget..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #96 on: February 16, 2007, 09:33:03 AM »
Jeg skifter til 7915 og 7815..

Jeg har et par små køleprofiler på de 7818 og 7918 lige nu.. Er det nok eller skal der lidt større på?

Trækker du / I + - 18 V og 0V i serie eller fra et stjernepunkt ud til hvert print?

Hvordan laver du / I evt. denne stjerne? Ved at lodde kablet sammen og gi det krypflex?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #97 on: February 16, 2007, 04:12:31 PM »
Jeg har et par små køleprofiler på de 7818 og 7918 lige nu.. Er det nok eller skal der lidt større på?

Det kan du regne dig frem til, hvis du finder Jakob's vejledning der gemmer sig her på forummet et-eller-andet sted.
Alternativt, ka' du vente og se hvordan det går - der er efter mig mening ingen grund til at tage sorgerne på forskud..

Trækker du / I + - 18 V og 0V i serie eller fra et stjernepunkt ud til hvert print?

Hvordan laver du / I evt. denne stjerne? Ved at lodde kablet sammen og gi det krypflex?

Jeg plejer at forbinde strømmen til det første print og luse videre til de andre.
Du ka' se princippet her -->

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #98 on: February 16, 2007, 05:25:01 PM »
Ja, det virkede også mest logisk at gå fra print til print.. Og man ikke træk kabler fra PSU til hvert print..

Jeg tænkte på, om man kunne lave et lille veroboard med 7815 og 7915 regulatorerne, hvor man lavede de + - 15V. Men man ikke lavede et helt PSU board, men lodde på lige før regulatorerne på 18V PSU printene.. Så man fik en side PSU på 15V, men guffet kom fra 18V PSU'en.. Eller er det 18V PSU print ikke dimensioneret til mere end en regulator til – 18V, +18V og 48V ??

For det ville også være simpelt at bygge og samle.. Og nu har jeg både 7815, 7915 og 7818 og 7918 i huset.. (7815+7915 er på vej fra Bornholm)

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #99 on: February 16, 2007, 06:49:18 PM »
Ja, det virkede også mest logisk at gå fra print til print.. Og man ikke træk kabler fra PSU til hvert print..

Jeg tænkte på, om man kunne lave et lille veroboard med 7815 og 7915 regulatorerne, hvor man lavede de + - 15V. Men man ikke lavede et helt PSU board, men lodde på lige før regulatorerne på 18V PSU printene.. Så man fik en side PSU på 15V, men guffet kom fra 18V PSU'en.. Eller er det 18V PSU print ikke dimensioneret til mere end en regulator til – 18V, +18V og 48V ??

For det ville også være simpelt at bygge og samle.. Og nu har jeg både 7815, 7915 og 7818 og 7918 i huset.. (7815+7915 er på vej fra Bornholm)

Det kunnu du måske godt, men det ville være ret så omstændigt ift. hvad du får ud af det.

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #100 on: February 16, 2007, 07:00:39 PM »

Det kunnu du måske godt, men det ville være ret så omstændigt ift. hvad du får ud af det.

Det er nu ikke så meget for, hvad jeg for ud af det. Men for at undgå at skade loddeøerne, når de gamle regulatore skal af.. Det er lidt lettere at lodde et par ledninger på..

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #101 on: February 16, 2007, 07:41:23 PM »
Jeg har lige haft 230V på svinene... Og der er +18.10V med plus minus 0.05V og - 17.95 plus minus 0.05V.. Der er 46V på Phantom.. Er det gode målinger, eller skal de være lige i skabet?

Det kan også være, at jeg ikke helt har super kontakt til de printspyd jeg har sat i.. ?!!?!?!?

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #102 on: February 16, 2007, 10:03:46 PM »
Det er nu ikke så meget for, hvad jeg for ud af det. Men for at undgå at skade loddeøerne, når de gamle regulatore skal af..

Jeg har haft held til at varme alle tre ben på en gang og trække regulatoren ud.

Alternativt, ka' du klippe benene over, tæt på "kroppen" af regulatoren og lodde den anden på de afplippede ben fra oversiden af printet..

Jeg synes den bedste løsning er at skifte dem, men det står dig selvfølgeligt frit for, at gøre som du lyster..

Jeg har lige haft 230V på svinene... Og der er +18.10V med plus minus 0.05V og - 17.95 plus minus 0.05V.. Der er 46V på Phantom.. Er det gode målinger, eller skal de være lige i skabet?

Det kan også være, at jeg ikke helt har super kontakt til de printspyd jeg har sat i.. ?!!?!?!?

Det er bare super-duper - du har lige bygget en strømforsyning  :D

Offline dwoor

• nanoposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #103 on: February 16, 2007, 10:38:25 PM »
Jeg skifter dem... For det er jo det første DIY projekt jeg sætter strøm til.. Så er det nok klogt at holde sig lidt til de gode råd  :lol:

Jeg sætter bare de ekstra punkter (+-15V) på i -+ "18"V kablingen? (Som nu bliver til 15V) Self med hvert sit kabel til - og +  8)

Offline Black Dog

• milliposter
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #104 on: February 17, 2007, 09:10:18 AM »
Jeg sætter bare de ekstra punkter (+-15V) på i -+ "18"V kablingen?

Jepper - du ka' evt. lave en lus under printet, hvis det skal se lidt lækkert ud..