Author Topic: SSL9K HJÆLPETRÅD!  (Read 125847 times)

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« on: July 17, 2006, 12:53:44 PM »
Denne tråd har taget den vendig, at den vil være til hjælp for alle der vil bygge en SSL 9 K preamp. Så nu omdøber jeg den til en hjælpetråd...

Jeg vil lave 2 stk. 4 kanals SSL 9 K preamp med phantom power på hver kanal, phase shift. Jeg laver en liste over indkøb, som bliver lagt op når tiden er til det.

Jeg skal bruge hjælp til dette projekt, som jeg også skal med de andre vi/jeg har gang i..

Jeg har ledt hele Prodigy Prof DIY forrummet igennem for at finde en partslist.. Hver gang jeg finder et link, så virker det ikke..

Er der nogen her, som har en partslist til Ssl 9k, og evt. erfaringer med at bygge den?

Jeg vil smide mine erfaringer op, når jeg er færdig med dem.. Også indkøbsliste..

På forhånd tak!

Offline Black Dog

  • milliposter
  • Posts: 1266
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #1 on: July 17, 2006, 02:16:33 PM »
Neeno fra GroupDIY har kompileret diagram, printlayout og BOM i et pdf-dokument.
Men jeg kan ikke finde linket på groupdiy.com, så jeg har uploadet det til Soeren_dk's server her --> http://www.mentol.dk/diy/upload/DIY_9k_preamp.pdf

Du kan købe MAT-02 transistoren hos Analog Devices i USA eller Reichelt i tyskland.
Omeg laver nogle dual 2.2K potmetre der kan bruges til gain-kontrol, men der skal man vidst bestille mindst 25 stk. Prøv evt. at finde et produkt der bruger nogle magen til og bestil dem som reservedel dertil.
SSM2142 IC'erne kan fåes hos RS-Components, men jeg mener også at Burr Brown har et alternetiv der er direkte kompatibel med SSM2142..
Resten af stumperne burde kunne købes hos enhver elektronik-biks...

Hvis du vil have switche til 48V, fasevender og PAD inden preampen, skal du selv sørge for det - der kan et par Go Between kits fra jlmaudio.com måske redde din dag..

God fornøjelse  :)

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #2 on: July 19, 2006, 09:42:24 AM »
Tusinde tak for hjælpen... Super brugbart...

Har du lavet en SSL 9 K ? Og evt. Hvor mange I/O ?

Offline Black Dog

  • milliposter
  • Posts: 1266
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #3 on: July 19, 2006, 10:46:10 AM »
Så lidt, da :)

Jeg er selv igang med at bygge 4 kanaler, men venter på de sidste stumper før jeg kan komme videre. Indtil videre ser det sår'n her ud -->


Offline Søren Sømand

  • Global Moderator
  • mikroposter
  • Posts: 744
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #4 on: July 19, 2006, 01:51:49 PM »
:shock: Arhhhhh.... Dooooh... Hvorfor er jeg ikke også igang med dem....

Det ser fedt ud Lars, hvem står for pcb'erne?....  :D  :)

Søren Søfaren
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Black Dog

  • milliposter
  • Posts: 1266
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #5 on: July 19, 2006, 02:38:37 PM »

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #6 on: July 20, 2006, 02:46:43 PM »
Quote from: "Black Dog"
Så lidt, da :)

Jeg er selv igang med at bygge 4 kanaler, men venter på de sidste stumper før jeg kan komme videre. Indtil videre ser det sår'n her ud -->


Det ser sgu cool ud.. Jeg vil selv bygge 2 stk. 4 kanals, men er lidt ny i faget. Har du en indkøbsliste over det du har købt? Og vil du evt. give lidt feedback undervejs i din byggeproces? Det ville være en konge hjælpe..

Hvor meget har du lagt ud for den 4 kanals indtil videre?

Offline Black Dog

  • milliposter
  • Posts: 1266
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #7 on: July 20, 2006, 03:03:44 PM »
Jeg har bare brugt Neeno's .pdf-fil, da jeg shoppede, men de har været undervejs i et års tid og jeg har desværre ikke holdt styr på hvor jeg har købt stumperne, eller hvor meget jeg har måttet bløde..

Jeg skal nok lægge nogle billeder op når de er færdige, men det er nok for sent at gå igang med at dokumentere hele processen nu..

Hvis du har nogle konkreste spørgsmål, synes jeg du skal oprette en SSL9K hjælpetråd, så vi har det hele samlet et sted - og jeg skal ihvertfald nok svare så godt jeg kan  :)

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #8 on: July 26, 2006, 03:41:34 PM »
Quote from: "Black Dog"
Jeg har bare brugt Neeno's .pdf-fil, da jeg shoppede, men de har været undervejs i et års tid og jeg har desværre ikke holdt styr på hvor jeg har købt stumperne, eller hvor meget jeg har måttet bløde..

Jeg skal nok lægge nogle billeder op når de er færdige, men det er nok for sent at gå igang med at dokumentere hele processen nu..

Hvis du har nogle konkreste spørgsmål, synes jeg du skal oprette en SSL9K hjælpetråd, så vi har det hele samlet et sted - og jeg skal ihvertfald nok svare så godt jeg kan  :)


Jeg laver både en SSL 9 k hjælpetråd og indkøbslister, når jeg er længere fremme i processen.

Lige nu sidder jeg og afkoder den indkøbsliste, og jeg er sgu meget grøn i faget.. Jeg søgte hos El-supply efter en 470nF kondensator, og der kom en del op.. 470nF/100V, 470nF/250V osv...

Hvordan har du fået afkodet disse "runer"?

Hvordan har du fundet fremtil, hvilken størrelse PSU der skal til en 4 kanals SSL 9 K?

Jeg er igang med at læse en allerh... masse herinde, så det skulle nok blive bedre med tiden.. Men jeg håber du vil hjælpe lidt indtil da..

Offline Black Dog

  • milliposter
  • Posts: 1266
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #9 on: July 26, 2006, 04:31:26 PM »
Quote from: "dwoor"
Jeg laver både en SSL 9 k hjælpetråd og indkøbslister, når jeg er længere fremme i processen.


Honky dory :)

Quote from: "dwoor"
Hvordan har du fået afkodet disse "runer"?


Ved at sammenholde diagram, print og materiale-listen.

Du behøver kun spekulere på hvor mange Volt dine stumper kan håndtere de steder hvor det står skrevet. F.eks C84, der skal være mindst 63V. Du skal mere fokusere på at benafstanden passer i forhold til printet.

Quote from: "dwoor"
Hvordan har du fundet fremtil, hvilken størrelse PSU der skal til en 4 kanals SSL 9 K?


Det har jeg slet ikke :lol:
Jeg har bare bygget bygget strømforsyningen og tjekket at den virker med en tilfældig ringkerne. Men mon ikke 30VA kan gøre det? Det kan være jeg skal spørge i hjælpetråden..

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #10 on: July 26, 2006, 04:58:18 PM »
Oki.. Takker...

Så køber du bare de billigste komponenter, som de har på El-supply? Når de ikke angiver Volt!

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #11 on: July 26, 2006, 06:49:17 PM »
Quote
Det har jeg slet ikke  
Jeg har bare bygget bygget strømforsyningen og tjekket at den virker med en tilfældig ringkerne. Men mon ikke 30VA kan gøre det? Det kan være jeg skal spørge i hjælpetråden..


Hvor mange V skal der bruges til SSL 9 K? Hvis man gerne vil have phantom power på hver kanal?

Offline Black Dog

  • milliposter
  • Posts: 1266
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #12 on: July 27, 2006, 09:56:56 AM »
Quote from: "dwoor"
Så køber du bare de billigste komponenter, som de har på El-supply? Når de ikke angiver Volt!


Det bestemmer man selv - det er dét, der er det fede ved DIY.
Jeg har ikke selv købt mine stumper hos El-supply(jeg anede slet ikke de eksisterede dengang), men de har et godt(og rimeligt billigt) udvalg af Wima polyer, så dem ville jeg nok gå efter.
De sælger også elektrolytter og keramiske kondensatorer, men der får man vidst bare det de har på lager for tiden - hvilket nok skal være fine sager..
Under modstande --> 1% kan du finde alle de modstandsværdier du skal bruge..

Quote from: "dwoor"
Hvor mange V skal der bruges til SSL 9 K? Hvis man gerne vil have phantom power på hver kanal?


Så vidt jeg husker bruger phantom(48V) max 12mA pr. kanal, men det har ikke noget at gøre med, hvor mange Volt printet skal forsynes med.

Ifølge diagrammet skal 5534'erne have +/-18V og TL052 +/-15V.
Du kan fodre det hele med +/-15V(på bekostning af lidt headroom) eller lave en ekstra forsyning reguleret til +/- 18V.

Kan du ikke omdøbe tråden til SSL9K HJÆLPETRÅD! ..? Så kan vi måske få Torben til at flytte den til projektspecifikt-forummet..
Jeg tror de ting vi vender her, kan være nyttige for andre der vil kaste sig ud i det.. Lyder det som en god idé?

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #13 on: July 27, 2006, 12:06:07 PM »
Quote from: "Black Dog"
Quote from: "dwoor"
Så køber du bare de billigste komponenter, som de har på El-supply? Når de ikke angiver Volt!


Det bestemmer man selv - det er dét, der er det fede ved DIY.
Jeg har ikke selv købt mine stumper hos El-supply(jeg anede slet ikke de eksisterede dengang), men de har et godt(og rimeligt billigt) udvalg af Wima polyer, så dem ville jeg nok gå efter.
De sælger også elektrolytter og keramiske kondensatorer, men der får man vidst bare det de har på lager for tiden - hvilket nok skal være fine sager..
Under modstande --> 1% kan du finde alle de modstandsværdier du skal bruge..

Quote from: "dwoor"
Hvor mange V skal der bruges til SSL 9 K? Hvis man gerne vil have phantom power på hver kanal?


Så vidt jeg husker bruger phantom(48V) max 12mA pr. kanal, men det har ikke noget at gøre med, hvor mange Volt printet skal forsynes med.

Ifølge diagrammet skal 5534'erne have +/-18V og TL052 +/-15V.
Du kan fodre det hele med +/-15V(på bekostning af lidt headroom) eller lave en ekstra forsyning reguleret til +/- 18V.

Kan du ikke omdøbe tråden til SSL9K HJÆLPETRÅD! ..? Så kan vi måske få Torben til at flytte den til projektspecifikt-forummet..
Jeg tror de ting vi vender her, kan være nyttige for andre der vil kaste sig ud i det.. Lyder det som en god idé?


Jeg har omdøbt tråden og kontaktet Torben..

Jeg fik læst en del tråde om kvaliteten af komponeterne, hvor du også har skrevet.. Så nu ved jeg en del mere om kvaliteten, som du også har skrevet her..

Der stod også noget om ringkernetrafoer, og det ikke var så let at beregne sig frem til, men man skulle find en der bare gav nok power.. Hvad vil du foreslå til et SSL9 K preamp, med 4 kanaler som har phantom? Eller hvad bruger du?

Offline dwoor

  • nanoposter
  • Posts: 478
SSL9K HJÆLPETRÅD!
« Reply #14 on: July 27, 2006, 01:42:55 PM »
Black Dog:

Jeg har lidt problemer med at finde de komponenter der hedder 2.2uF og især 2.2uF / 63V.. Samme problem er der med 220uF/25V

Hvor fandt du disse?

Den komponent der hedder Cx.. Øhh, hvad handler man ind der ?

Der er også den modstand der hedder 2.5K Log B / 2 DECK / COAX.. Der stod jeg helt af...

Hvor fandt du IC'erne henne?

Jeg håber du vil hjælpe..