Author Topic: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!  (Read 118727 times)

Offline nick

• picoposter
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #150 on: August 18, 2010, 10:34:26 PM »
Ja det er sandsynligvis Lorlin switches.Må lige lure Elma'erne.Men jeg må lige have luret hvo'n man aflader inden jeg begynder at skifte dem,hehe   takker Sheep  :)

Offline ahstarr

• picoposter
« Reply #151 on: October 11, 2010, 08:44:53 PM »
Hej Allesammen:)

Jeg har nu færdigbygget to pulteq, men har noget brum på dem begge desværre, det er lidt for meget til at at det er sjovt at optage med dem.

Jeg fangede et par råd "ude i byen" : 1. det kan være en ide at lægge en kapsel på røret, da det kan være med til at skabe unødvendig støj, når det er placeret tæt på de store lytter.
2. smæk en madkasse udenpå strømforsyningen.

Er der nogle af jer der har haft brum problemer som har prøvet disse ting???

/andreas

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #152 on: October 11, 2010, 09:08:42 PM »
Det kan være et dårligt rør men som regel er det noget med stel at gøre.
Hvordan har du lavet stel forbindelsen?

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline ahstarr

• picoposter
« Reply #153 on: October 11, 2010, 09:20:23 PM »
skærmen fra xlr output er ført over på chassis lige såvel er jord fra selve strømstikket...

Offline Andreas

• picoposter
« Reply #154 on: October 12, 2010, 04:37:29 AM »
Når du skriver skærmen, mener du så xlr ben 1 eller den ekstra "skærm" loddeflig der sidder på xlr connectoren? hvis du mener den ekstra loddeflig så skal du lave det om så pin 1 går til stel, ellers er hele dit kredsløb ikke forbundet til kassen nogen steder og så har du med garanti brum...

/Andreas

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #155 on: December 08, 2010, 12:42:22 PM »
Hey.

Jeg har igennem længere haft lidt bøvl med min Pultec. Lyden begyndte pludselig at fade ud og blive meget meget tynd, næsten uhørlig, for så at fade tilbage igen. Den stod så helt af og jeg har lige haft den åbnet, tjekket alle lodninger og hvad jeg nu ellers kunne komme til og så skiftede jeg rør for at se om det var det. Det var det ikke.

Jeg har så prøvet at fyre op for den og kan se at røret gløder, men tager til og fra i styrke. Når jeg kan høre et meget svagt signal, så virker det ikke til at kredsløbet som sådan er aktivt, dvs. at det har ingen indvirkning at skrue på frekvenserne.

Jeg har dog en teori om at det kan være LM317 der er ved at stå af, for et eller andet siger en kliklyd når røret aftager i gløde styrke. Kan en defekt eller underafkølet LM317 være årsagen? Der kommer jo tydeligvis spænding på røret da det gløder, endda rimelig kraftigt til tider (har ikke målt endnu, da jeg ikke tør rode for meget dernede med spænding på).

Nå, mens jeg skriver er den stået helt af, jeg kan slet ikke tænde den nu. Kan LM317 brænde af? Køleprofilen blev meget varm når maskinen var tændt.
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #156 on: December 09, 2010, 09:35:39 AM »
Øøøøh, ok. Nu har jeg haft vendt printet om for at måle. Jeg får 350 V ud på den yderste lyt, den anden lyt smider 6.8 V ud. Det mærkelige er at 3k3'eren bliver så varm at tinnet smelter!!! Kan det være den der er stået af så? Og i såfald, nogen der har nogle ideer til hvor og hvordan jeg skal lede efter fejlen?
Den aflader desuden også fra 350 V til 0 V på under et minut, uden  jeg har smidt noget henover lytterne, kan det have noget at sige?

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #157 on: December 09, 2010, 11:57:11 AM »
Der må være noget der kortslutter din strømforsyning - 6.8V på lyt2 er en fejl. Og så bliver 3K3 vred og varm, fordi al strøm afsættes heri. Hvis apparatet fungerede korrekt før dette, ville jeg prøve med et nyt rør (ku' tyde på at det er kortsluttet på en eller anden træls måde).

Sørg for at "opgradere" 3K3-modstanden så du får ca. 240V (220-260) på anoden på røret - højere spænding er skidt for røret.

Jakob E.
« Last Edit: December 09, 2010, 12:00:57 PM by gyraf »

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #158 on: December 09, 2010, 12:44:49 PM »
Apparatet har fungeret perfekt i over 2 år.

Kunne heller ikke forstå at der kun var 6.8V på lyt2.

Jeg har dog også prøvet at smide nye rør i, to endda. Jeg bliver dog bare lige kort i tvivl om det er den rigtige type. Der sad et PCC88 rør i, men dem jeg har købt er PC88.

Jeg må prøve endnu et rør og så smide en ny 3K3 i, går ud fra den er brændt af.

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #159 on: December 09, 2010, 04:37:40 PM »
hvis din gpultec er fra den byggeweekend der var i gustavs sommerhus så var der noget med at vi brugte et andet rør med nogle lidt andre spændinger.

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #160 on: December 09, 2010, 05:32:39 PM »
Nej, det er fra byggeweekenden før det, men også hos Gustav.

Vi byggede alle med PCC88 rør, men jeg går ud fra at selvom det bare hedder PC88, så er det også kompatibelt.

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #161 on: December 09, 2010, 08:19:41 PM »
Nej, det er fra byggeweekenden før det, men også hos Gustav.

Vi byggede alle med PCC88 rør, men jeg går ud fra at selvom det bare hedder PC88, så er det også kompatibelt.

Det tror jeg faktisk ikke:

http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_pc88.html
http://www.radiomuseum.org/tubes/tube_pcc88.html

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #162 on: December 09, 2010, 08:53:29 PM »
Nej det kan jeg sgu da godt se nu. Sikke en bummert. Men god side, tak for det link  :)

Håber ikke det har ødelagt mere en den 3k3'er der. Jeg må finde et PCC88 og få stoppet i.

Tak for det.

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #163 on: December 09, 2010, 09:59:15 PM »
jeg har oxo en af dem tror jeg. Det er dem der blev født med rød front ikke?. Jeg synes den lyder en smule anderledes end mine 2 andre og har spekuleret i om i byggede med både lundahl ind og ud? Den er ikke til at komme til i racket så har ikke kunne åbne for at se.
« Last Edit: December 09, 2010, 10:00:55 PM by sheep_production »

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #164 on: December 10, 2010, 11:09:05 AM »
Jo, det var den omgang med røde fronte.

Og som du netop har tænkt, så er der lundahl på både ind og ud. Den lyder pisse godt (når den virker  ;D)

Hvad har du i dine to andre da? Og er det de samme frekvenser der er valgt? Forskellen kunne jo godt komme hvis du har andre trafoer og et andet rør i. Så vidt jeg kan forstå gør det ikke den heeeelt vilde forskel at skifte røret, men mange bække små!