Author Topic: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!  (Read 118737 times)

Offline Lasselakken

• mikroposter
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #210 on: August 01, 2012, 02:26:53 PM »
Ok - tak for det!
Jeg bruger ECC88, men jeg har noget mere end de 6,3 volt på glødespændingen. Jeg mener jeg målte det til knap 8 volt. Bør det ikke justeres ned?

Offline steand

• nanoposter
« Reply #211 on: August 01, 2012, 11:04:54 PM »
Jo

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #212 on: August 02, 2012, 07:25:51 AM »
Med LM317 og 470R og 1K8, så skulle du gerne have ca. 6.3V glødespænding.

Husk at måle med belastning på - 317 regulerer først når den belastes lidt

Jakob E.

Offline Lasselakken

• mikroposter
« Reply #213 on: August 02, 2012, 10:48:34 AM »
Med LM317 og 470R og 1K8, så skulle du gerne have ca. 6.3V glødespænding.

Husk at måle med belastning på - 317 regulerer først når den belastes lidt

Jakob E.
Ok. Jeg har røret i, så der er belastning på, men jeg tror lige at jeg skal dobbelttjekke at jeg måler det rigtige sted...

Offline Lasselakken

• mikroposter
« Reply #214 on: August 12, 2012, 07:19:22 PM »
Godt, så fik jeg lige skiftet batteri i multimeteret og tjekket lidt mere op på målestederne. Jeg har lige omkring 6,2 på glødespændingen på begge kanaler, så det er vist helt fint. Højspændingen lander lige omkring 215-220v - det er jo lidt under de 250v... Så vidt jeg ved er det ok med lidt afvigelse, men er det her så meget at jeg skal prøve at ramme bedre?

Den ene kanal fungerer fint bortset fra lidt bøvl med værdierne omkring hi-boost - switchene er ikke direkte i printet, men med ledninger, så jeg skal vist lige have dobbelttjekket et par gange. Den anden kanal er bare bomstille. Efter lidt søgen rundt mistænker jeg at der måske kan være et problem med input-trafoen. Når jeg kommer ned i studiet hvor jeg har min tinsuger, skal jeg lige prøve at lodde den ud og køre ubalanceret ind for at se om det går bedre... Jeg skal nok poste billeder, når jeg får mulighed  ;)

Offline Lasselakken

• mikroposter
« Reply #215 on: August 12, 2012, 07:38:35 PM »
Jo, og så lige en anden ting. Jeg vil gerne have noget lys i krabaten... Jeg forestiller mig at der skal være 3 røde LEDs: en til power, og en til bypass for hver kanal. Jeg har et 24v udtag på min strømtransformer som jeg ikke bruger til noget. Ved hjælp af denne regnemodel: http://led.linear1.org/led.wiz har jeg regnet mig frem til at jeg skal have en 1200ohm/1w modstand på hvis jeg har 1 LED og en 1000ohm/1w modstand hvis jeg har 3 LEDs. Nu vil det jo så være forskelligt om jeg har 1, 2 eller 3 LEDs tændt alt efter hvor mange kanaler jeg har bypassed, men mon ikke det går med en modstand i det leje.

Jeg er dog i tvivl om om jeg regner rigtigt. Er LEDs ligeglade med om det er jævn- eller vekselstrøm? Det er vekselstrøm jeg har til rådighed.

Jeg vedhæfter lige billeder af de to udregninger. Vil nogen lige kigge mig over skulderen og sige om jeg er helt off eller på rette vej?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #216 on: August 12, 2012, 11:58:16 PM »
leds skal have jævnstrøm. hvis du giver den ac giver den et kort glimt og dør. Du skal også vende den rigtig dvs der er et + på ledden
« Last Edit: August 13, 2012, 12:15:46 AM by sheep_production »

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #217 on: August 13, 2012, 12:14:06 AM »
med en led der skal have 2v 20ma får jeg det til en 1100ohm 1w. Jeg er ikke sikker på hvordan du kan lave det med tre men hvis vi antager at du har et sammenlagt forbrug på 60ma bliver modstands værdien 367ohm så forstår ikke lige hvordan det skulle blive 1000ohm med 3 leds når jeg kigger i den pdf.... En ting mere at tage i betragtning er at din 24v ac sikkert er højere end angivet. jeg skyder på omkring 26v. Jeg tror du skal ud i noget med nogle relæer ala det i ssc boardet eller endnu nemmere måske bare bruge nogle pærer istedet for leds.

Offline Lasselakken

• mikroposter
« Reply #218 on: August 13, 2012, 01:08:25 AM »
Hmm, ok - det kan godt være at jeg skal tænke det lidt anderledes med det lys. Jeg behøver egentlig heller ikke at bruge 24v-udtaget. Jeg kunne vel i virkeligheden måske godt trække fra de 6,3v til glødespændingen. Ville det være en ide at tilslutte hver LED separat (det må vel så blive parallelt) med hver sin modstand? I så fald skal det ifølge udregneren være en 220ohms modstand.

Nu fandt jeg i øvrigt ud af hvorfor den ene kanal var død - der var en stor fed loddeklat inde under rørsoklen  :o Heldigvis gjorde den ikke andet end at forbinde alt input til jord. Efter jeg fik fikset den faldt mine spændinger også bedre på plads. Der er ca. 230v på den ene kanal og ca.245v på den anden. Jeg har ingen anelse om hvorfor der er forskel, men mon ikke det er godt nok...

Jeg har dog stadig lidt problemer med high-delen af filteret. På min high-boost går den fra ca. 1kHz til ca.18kHz (når jeg ser på meteret og lytter) på indstillingerne (på fronten) 1 til 5 kHz. På indstillingen 8kHz hopper den så ned igen til ca.1kHz (klingende) og bevæger sig trinvist opad på de følgende indstillinger.
Hi-cut'en ændrer sig kun en lille smule imellem 4kHz og 8kHz og har så ingen ændring på de resterende indstillinger. Det er fuldstændig samme reaktion på de to kanaler.
Jeg synes at jeg har gået kablingen ret grundigt efter og har ikke kunnet finde noget... Er der andet jeg bør se efter?

En anden ting, der undrer mig. Det giver lidt lyd når jeg banker på kassen og især hvis jeg banker let på rørene. Er det normalt?

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #219 on: August 13, 2012, 02:31:57 AM »
hvis man tapper blødt på et rør skal der ikke være andet end hiss, "pops, spikes, rattling, or noises other than a normal hiss. Any noise present in the audio path is a sign of a bad tube".  Du må ikke hænge mig op om dette også gælder i gpeq., men er ellers et tegn på mikrofonisk rør.

Hvis der er problemer i filter sektionen kan fejlen kun være i komponenterne på filterboardet eller i kablingen op til filterboardet. Jeg havde i en af mine forbundet filteret forkert hvilket gav en spøjs low del. 

Offline Lasselakken

• mikroposter
« Reply #220 on: August 14, 2012, 12:12:20 PM »
Det er ikke sådan at rørene laver deres egne lyde (altså f.eks. en feedende tone el. lign.), men det er som om at de fungerer som en slags kontaktmikrofon - at man kan høre lyden af mit bank i outputtet fra maskinen.

Offline Ole W. Bertelsen

• picoposter
Ringkerner?
« Reply #221 on: November 30, 2012, 03:41:21 PM »
Hej!
Jeg er ved at samle en geqp, og af frygt for at brænde maskinen af (incl. mig selv!) vil jeg lige dobbelt tjekke med jer herinde, at jeg har tilsluttet mine ringkerner korrekt! :-) Ringkernerne er dem fra indkøblisten, og det er 12V eren der sidder til venstre på billedet! :-)

På forhånd tusind tak!

Offline sheep_production

• nanoposter
« Reply #222 on: November 30, 2012, 11:15:30 PM »
For en sikkerheds skyld vil det nok være en hjælp til dem der vil hjælpe dig hvis du lige skriver hvad der står vedr farverne på ringkernerne. Dine skruer er ret lange og jeg vil bare lige nævne at hvis de kommer i kontakt med chasis i begge ender så bliver der seriøst ballade. nu har du jo monteret dem på siden så det er svært at forestille sig det bliver et prolem.

Offline Ole W. Bertelsen

• picoposter
« Reply #223 on: December 01, 2012, 03:23:57 PM »
Selvfølgelig, og tak for svar! :-)
På 12V'eren (den til venstre) står der : PRI 230V/50-60Hz ge-ge
                                                         Sec 2x12V/2,08A gn-rt/bn-bl

Og på 15V'eren : PRI 230/50-60Hz ge-ge
                          Sec 2x15V/1A gn-rt/bn-bl

Hvad angår skruer og montering er det bare midlertidigt som det ser ud på billedet. Er væbnet til tænderne med kortere skruer og krympeflex, vil bare ikke gøre færdig før jeg er helt sikker på, at alt er som det skal være! :-)             

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #224 on: December 13, 2012, 02:14:46 PM »
Det ser rigtig nok ud i princippet men nu hvor de står oven over hinanden på billedet og du siger at 12V trafoen er den til venstre så skal du lige ha' tjekket op på dét.

Ser du maskinen forfra eller bagfra når du siger "til venstre"?

Hvis du ser den bagfra som i pdf-filen til projektet så er den venstre altså 15V trafoen. Dvs. det er den trafo der for netspændingen ind som er 15V.

Dobbelttjek at du bruger den rigtige effektmodstand. Den "3W 3.3K OHM EFFEKTMODSTAND" der er specificeret på indkøbssedlen skal skiftes til en 18K eller 22K/3W når du benytter en 15V trafo.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter