Author Topic: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!  (Read 118735 times)

Offline Vagn

• picoposter
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #75 on: May 07, 2009, 03:43:05 PM »
Det må være en dårlig spøg  :D

Du kan da umuligt finde på at rode med rørgrej med højspænding, hvis du ikke har erfaring!!!!!!!!!!!

Hvis du sætter en 2 ohms modstand på lytterrne  ::) - og disse står med fuld spænding på - så vil de højest sandsynligt ryge i luften - no kidding.

Hold nallerne væk - hvis du er nybegynder !!!! Det er mit bedste råd til dig.  :-X

Det har jeg nu ikke taenkt mig men jeg har derimod taenkt mig at saette mig forsigtigt ind i tingene foerst.
Man skal vel laere det paa et tidspunkt.

takker
« Last Edit: May 07, 2009, 03:47:54 PM by Vagn »

Offline bluesfendermanblues

• nanoposter
« Reply #76 on: May 07, 2009, 03:56:49 PM »
Du tjekker spaendengen ved at bruge et multimeter (VOLT DC) og maaler imellem stel (-) og plus paa elektrolytten.

Du skal bruge een 220 Kohm/5w pr. elektrolyt for at aflade hver af disse.

Pas nu paa!!
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline Vagn

• picoposter
« Reply #77 on: May 07, 2009, 11:14:09 PM »
Mange tak
Ved naermere eftertanke tror jeg du har ret i at jeg er for greon paa omraadet. Jeg vil proeve at faa noget lokal assistence fra en mere kundig end jeg.
« Last Edit: May 08, 2009, 03:50:24 AM by Vagn »

Offline bluesfendermanblues

• nanoposter
« Reply #78 on: May 08, 2009, 08:20:32 AM »
 ;)
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #79 on: November 05, 2009, 10:10:50 PM »
Hej

inspireret af denne tråd http://www.groupdiy.dk/index.php?topic=287.msg16385#msg16385 så har jeg købt OEP A262A2E til min Gpultec.

jeg har kigget lidt i databladet for begge og fundet ud af at OEP'en skal sættes sådan her op:

OEP   Lundahl
1   1
3   2
9   3
4   4
2   5
5   6
7   7
8   9
6   10

er der nogle trafo kyndige der gider at dobbelt tjekke for mig??

på forhånd tak

/Anders

PS. troben (hvis du ser dette) jeg prøvede at uploade et jpg billede af begge trafoers winding, men der stod at uploade folderen var fuld...

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #80 on: November 11, 2009, 03:34:29 PM »
AndersB:

Virkede den opsætning, som du har beskrevet omkring QEP trafoerne? Jeg skal selv til at lave samme nummer på 2 stk. Pultec..  ;D

Offline ahstarr

• picoposter
« Reply #81 on: November 12, 2009, 09:39:04 PM »
allright. Tusinde tak for det. Nu tror jeg faktisk, jeg fatter det med trafoerne. Fedest...
Jeg anskaffer mig både en 18k og en 22k modstand, og så kan jeg jo bare se, hvafor'n en der rammer tættest på 250v.. :)

Brug evt en 10K/2W modstand som du forbinder over de store 220uf kondensatore.

Jeg er nød til lige at spørge om det er sådan du mener:

eller sådan her:

Og de skal vel fæstnes med næb? For de kan, så vidt jeg har forstået, ikke være monteret permanent?

Alternativt kan jeg vel, som nævnt i starten af denne tråd, fæstne en modstand med næb på xlrpin1 og 18/22K modstanden? For det virker umuddelbart lidt risky at skulle ind under de 350v lytter med næb!

Jeg går ud fra at det er den sidste mulighed som man skal bruge ved montering, men vil lige være helt sikker!?

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #82 on: November 13, 2009, 06:09:52 PM »
AndersB:

Virkede den opsætning, som du har beskrevet omkring QEP trafoerne? Jeg skal selv til at lave samme nummer på 2 stk. Pultec..  Grin

Tjaa... det ved jeg ikke endnu. Jeg har fået den samlet og strøm på og måler ca 262 v DC på HT hvilket jo er fint nok. men lyden er helt svag og tynd... jeg er ikke gået igang med at debugge endnu... vil lige lede lidt efter nogle med lignende symptomer.

Dvs. næsten ingen hul igennem og ingen af knapperne fungerer. ???

Jeg mistænker dog min trafo opsætning for noget af problemet.

jeg skal nok vende tilbage  senere - lige nu er der en 10 musical numre der skal skrives...

/Anders B

G9, GSSL, 2 x G1176,LA-4A, Neumann EQ W492, GEQP-1 med OEP trafos, mindst 20 DIY guitarpedaler :-), Real McTube Rør-preamp... Og et oscilloskop samt et lækkert dB-meter:)

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #83 on: November 13, 2009, 06:28:59 PM »
Hmmm.... noget tyder på at det er mine trafoer der laver balladen...

@ Dwoor:

Nope - på den igen. det er ikke rigtigt.

/AndersB

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #84 on: November 13, 2009, 11:08:50 PM »
@Dwoor:

Her er den rigtige

OEP A262A2E   Lundahl 5402
Pri    S1                 2
Pri    S2                 4
Pri    F1                 1
Pri    F2                 5
Sec   S1                 7
Sec   S2                 9
Sec   F1                 6
Sec   F2                10
Core (midter pin)         3

Ret fedt - at jeg selv fandt ud af det. En klar personlig DIY sejr :-)

Husk at vende output trafo'en om således du sender ind på sekundær siden og ud på primær siden

/Anders B

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #85 on: November 14, 2009, 01:51:08 PM »
AndersB:

Super.. Så skal der loddes lidt igen  ;D

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #86 on: November 26, 2009, 10:45:29 AM »
AndersB: Satte du screening cans på dine OEP'er?? For at dække for indstråling...

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #87 on: December 01, 2009, 06:34:46 PM »
@dwoor: Ja, det gjorde jeg. jeg ved ikke om det var nødvendigt, men jeg gad ikke bestille igen så jeg tog dem bare med. og så dyre var de heller ikke. :)

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #88 on: December 02, 2009, 10:21:52 AM »
@dwoor: Ja, det gjorde jeg. jeg ved ikke om det var nødvendigt, men jeg gad ikke bestille igen så jeg tog dem bare med. og så dyre var de heller ikke. :)

AndersB: Det er også noget rigtigt ged at sætte på senere  ;D Men de har jo også en pris, men jeg køber nogle stykker til mit projekt..

Offline AndersB

• nanoposter
« Reply #89 on: December 02, 2009, 05:17:12 PM »
Grin Men de har jo også en pris, men jeg køber nogle stykker til mit projekt..

Fuldstændig rigtigt - jeg tror bare jeg handlede på automatik og købte dem Grin

Omvendt kan man sige at man måske slipper for noget brum bøvl og set overordnet er det jo absolut værd at tage med i overvejelserne.

Jeg testede i øvrigt min maskine med http://www.audiotester.de/mainE.htm hvilket gav nogle ok billeder af hvilke frekvenser maskinen arbejder med.