Author Topic: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!  (Read 120412 times)

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #90 on: January 17, 2010, 10:24:52 AM »


Det var sådan her man lavede afladningstricket på lytterne med 470k modstandene ik?

Sprg. 2:
Hvad er godt af bruge til lampe til power? Det er vist ikke på indkøbslisten.. Er der noget speceilt man skal bruge der?
« Last Edit: January 17, 2010, 12:00:25 PM by mica »
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline ahstarr

  • picoposter
  • Posts: 36
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #91 on: January 21, 2010, 10:18:32 AM »
Der var to typer ændringer på byggeweekenden:

1) Vi brugte et PCC88 rør i stedet for et ECC88 - fordi man kan få meget bedre rør for pengene hvis man går efter PCC88. Men PCC88 bruger 7V glødespænding, hvor ECC88 bruger 6,3V, så 470-ohm modstanden ved LM317-regulatoren skal ændres til 390 Ohm.

2) Vi ku' ikke få de 100mH-spoler som vi bruger to af til de tre nederste frekvenser på high-boost, så vi brugte en 82mH til den første, og en 150mH til den sidste i kæden. Dette medfører at den relaterede 18nF kondensator i stedet skal være 10nF, og 12nF-kondensatoren skal være 6n8 (6,8nF).

Jakob E.

Vil det sige at når man udskifter den 470 ohm modstand, behøver man ikke at sætte den trimmer på som hookah skriver om???

Offline gyraf

  • kiloposter
  • Posts: 1964
    • http://www.gyraf.dk
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #92 on: January 21, 2010, 10:31:15 AM »
ja

Offline ahstarr

  • picoposter
  • Posts: 36
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #93 on: January 21, 2010, 05:25:04 PM »

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #94 on: January 23, 2010, 09:58:49 PM »
Jeg har fundet svar på stort set det hele selv ved at søge lidt rundt herinde og på andre sider, men nu sidder jeg helt fast..
Jeg mangler kun en ting for at blive færdig... Jeg skal lodde ringtrafoerne på printet, men jeg aner ikke hvordan:



Jeg har sat 6 loddespyd på printet og har sat trafoerne på bagpladen på kassen.
Der er to gule og en blå, en brun, en grøn og en rød på hver trafo. Kan nogen forklare hvordan de sættes sammen og på print?
(Der er ingen indikationer på selve trafoerne på hvad farverne betyder..)
Den store er 12V og den lille er 15V, begge fra indkøbslisten her fra siden..
Jeg har også en håndfuld samlemuffer klar..



Og så vil jeg liiiige være sikker på jeg har lavet afladnings-tricket rigtigt inden jeg tænder.. Kan nogen se om det er sat rigtigt (2 stk - 3 W 470K OHM EFFEKTMODSTAND):



Jeg har fandme lært meget af det her projekt indtil videre, men er som sagt strandet her.. håber nogen kan få mig videre..
JEG PASSER MEGET PÅ, og hvis jeg føler noget er for usikkert roder jeg IKKE videre med det uden en prof ved min side, men håber da jeg kan komme i mål selv.. :)

Michael
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #95 on: January 23, 2010, 10:18:04 PM »
Der være en specificering af farvekoden på trafoerne. Tjek at der et eller andet sted står f.eks.:

gl-gl = 230V
rt-bn/gr-bl = 2 x 12V

Og skriv så lige hér hvad der står på bnegge trafoer. Det er dér hemmeligheden ligger.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #96 on: January 24, 2010, 12:04:24 PM »
Talema - TRT30215 og TRT50212.

Du har ret.. der står det her på:

12V


og den anden:

15V


Jeg er nok ude efter en udførlig beskrivelse som f.eks. "rød 12V og brun 15V sættes sammen og loddes på 1 .. osv" da jeg tror jeg står hurtigt af hvis det bliver super teknisk..

Ved ikke om det er muligt ud fra billeder og modelnummer..

Jeg er klar over det skal se nogenlunde sådan her ud (ikke den jeg sidder med nu - Den nedenunder har 2 x 12V af et andet mærke/model):




DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #97 on: January 24, 2010, 01:48:35 PM »
Lige præcis! ;D

Tricket er at afkode beskeden på trafoen. Det du kan se ud af måden det står på trafoen er at hvis du skal lave 2 x 12V med 0 i midten så er det Rød og Brun der skal lægges sammen og giver 0V. Det bruger vi jo i flere projekter og dét er måden at se det på.

De to gule er 230V ind
Grøn-rød = 12V/15V ud
Brun-blå = 12V/15V ud

(Det er samme farvekode på begge trafoer.)

Jeg kigger lige på monteringen...
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #98 on: January 24, 2010, 01:54:21 PM »
Tjek Hookas indlæg tidligere i tråden:
http://www.groupdiy.dk/index.php?topic=282.msg10032#msg10032
« Last Edit: January 24, 2010, 01:56:50 PM by Luny Tune »
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #99 on: January 24, 2010, 04:34:43 PM »
Ifølge Hookas diagram skal der kun bruges 4 af ledningerne på hver trafo?

230V fra 12V ringen på 1+2 (Gule ledninger)
12V fra 12V ringen på 3+6 (farver?)

230V fra 15V til powerswitch (Gule ledninger)
15V fra 15V ringen til 4+5 (farver?)

Så mangler der at blive brugt 2 ledninger på hver hvis jeg skal følge diagrammet?

som sagt: jeg er lost her??!
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #100 on: January 24, 2010, 05:56:27 PM »
Som sagt: Læs hans indlæg. ;) (Under tegningen.)

EDIT: Jeg kan se at hvis du er HELT lost så er der stadig én ting der ikke er besvaret i hans indlæg, nemlig lige præcis hvilke farver der skal lægges sammen. Men det skal så være Grøn+Brun og Rød+Blå.
« Last Edit: January 24, 2010, 05:59:48 PM by Luny Tune »
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #101 on: January 24, 2010, 08:12:35 PM »
Jeg må se om det giver mening senere, for lige nu ved jeg ikke hvad "Parallel kobles" betyder..
Når jeg engang finder ud af det, må jeg lave en guide som folk som mig kan forstå... det mangler vist.. :)
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #102 on: January 24, 2010, 08:48:02 PM »
Sorry, jeg havde ingen ide om at du ikke kender forskel på parallel og seriel.

Forestil dig at du monterer en modstand i hullerne til den på et print. Så sidder den ligesom den skal og gør i alle de projekter vi laver her.
Forestil dig så at hullerne er store nok til at der kan være mere end et modstandsben i hver.
Forestil dig at du tager endnu en modstand og placerer i de samme huller så der nu sidder to modstande stoppet ned samme sted på printet side om side.
De sidder nu parallelt.
Signalet som kommer ind i den ene modstand kommer samtidigt ind i den anden og forlader og så modstandende samtidigt på den anden side.

Forestil dig nu at du har to modstande og at du sætter dem efter hinanden.
Den ene ende af den ene lodder du på for enden af den anden modstand.
De to modstande sidder nu serielt.
Signalet som kommer ind i den ene skal ud af den anden ende før det kommer ind i den næste modstand.

Parallelt = Oven på hinanden
Serielt = Efter hinanden

I trafo-sammenhæng betyder det at det jeg forklarede med at forbinde Rød og Brun ville betyde at de sekundære vindinger ville blive sat i serie, altså efter hinanden. Alt i alt ville det for de 2 x 12V betyde at du mellem Grøn og Blå ville få 24V. 12V + 12V. Ligesom hvis du satte to batterier efter hinanden i serie. Den dobbelte spænding af bare én vinding/batteri.

Hvis de nu skal sidde parallelt så skal du montere de to sekundære vindinger "oven på hinanden. Det vil hér sige starten af den ene vinding forbindes til starten af den anden vinding og slutningen af vindingen på den ene forbindes til slutningen af vindingen på den anden. Igen ligesom med batterier får du nu samme spænding som med én vinding/batteri, men kan trække større strøm samlet set. (Eller du fordeler belastningen mellem de to vindinger/batterier.)

Dét vil sige at på tegningen skal du simpelthen se de to ledninger fra hver trafo til hensholdsvis 12V og 15V som de to vindinger på hver trafo som parallelt forbundne.

Som jeg skrev før så vil det sige at du ved at lægge ledningerne sammen som Grøn+Brun og Rød+Blå på hver trafo får henholdsvis 12 og 15 Volt på disse "to" ledninger.

See? Den ene ledning på tegningen er altså den grønne og den blå sat sammen og den anden ledning på tegningen er altså den røde og den blå sat sammen. Det gælder for begge trafoer.
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline mica

  • nanoposter
  • Posts: 249
    • SoundZ
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #103 on: January 24, 2010, 10:04:03 PM »
Tak for den gode gennemgang... super fedt du gider..
Det der forvirrer mig er, at på hookahs diagram har de to trafoernes ledninger INGEN forbindelse med hinanden, men på den færdige pultec med 2 x 12V trafoer jeg har taget billede af ovenfor, er der lagt ledninger sammen på kryds og tværs (eks. rød fra trafo 1 er lagsammen med gul fra trafo 2 i en muffe sammen med en ledning til "punkt 4" på printet)

Skal jeg virkelig bare smide grøn og brun fra 15V trafoen i en muffe sammen med en ledning til "punkt 4" og rød og blå sammen til "punkt 5", og så de to gule til powerswitch?

(og så tilsvarrende fra diagrammet med 12V trafoen hvor 220V skal til print)
DIY: C12, U47, U67, 2xU87, U76, DIY Colour Project

Offline Luny Tune

  • Administrator
  • Megaposter
  • Posts: 2803
    • http://tunetown.dk
Re: GEQP-1 HJÆLPETRÅD!
« Reply #104 on: January 25, 2010, 01:18:01 AM »
Billedet du uploadede nederst er umuligt at se noget ud af. Jeg ville ikke forsøge at dekode noget dér...

Og jeps, det er så simpelt. :)
Torben



Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter