Author Topic: G7 HJÆLPETRÅD!  (Read 131609 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #120 on: January 03, 2008, 12:56:06 PM »
Ja, Rene kiggede på diagrammet og jeg sammenlignede blot benforbindelser på trafoerne.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline René F

• nanoposter
    • http://www.rfrederiksen.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #121 on: January 03, 2008, 02:30:46 PM »
Quote from: "Lasselakken"
Quote from: "Luny Tune"

Sort i 1
Rød i 2
Og så bare lade resten være. Altså ikke skære baner eller noget.

Ser det ikke ud til at passe?

Jo, så passer det i hvert fald med Renés udlægning (så vidt jeg kan se). Og det vil så sige at jeg helt udelader center-tappen.

Center tappen skal du bare lade helt være...
René Frederiksen

DIY-junkie :) med i bagagen indtil videre
GSSL, 2 x G1176, G9, GEQP-1, 2x G7 og 2xSSL9K  :)

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #122 on: January 03, 2008, 05:00:24 PM »
Jeg ville nok prøve følgende..:

1 = Rød
2 = Sort
5 = Gul
6 = Blå
8 = Brun

Den hvide(center-tappen) skal ignoreres..

Du kan evt. montere den primære vikling direkte på den 7-polede XLR-bøsning og spare lidt signalvej, men det kommer sig ikke så nøje.

Og det er korrekt, at Beyer-trafo'en har en anden ratio end Lundahl'en.
Dette resultere i en lavere udgangsimpedans(ca. 200Ohm) og 6dB mindre output end med en Lundahl.

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #123 on: January 03, 2008, 05:30:02 PM »
Quote from: "Black Dog"
Jeg ville nok prøve følgende..:

1 = Rød
2 = Sort
5 = Gul
6 = Blå
8 = Brun

Den hvide(center-tappen) skal ignoreres..

Aha. Det er jo så lige omvendt af hvad der tidligere er foreslået - altså der er byttet om på hhv. rød-sort og gul-blå. Har det noget at gøre med vindingernes start/slut? Hmm, jeg ville ønske at jeg forstod sådan en trafo noget bedre  :roll:

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #124 on: January 03, 2008, 05:46:55 PM »
Det er jo så lige omvendt af hvad der tidligere er foreslået

Så har du jo lidt forskelligt at prøve af :razz:

Med al respekt for de andre nørder, tror jeg René havde en anden trafo-model i tankerne og Torben forholdte sig - som han også skrev - ikke til trafo'ernes egenskaber, kun deres benforbindelser..

der er byttet om på hhv. rød-sort og gul-blå.

..jeg er også meget, meget fuld..

Har det noget at gøre med vindingernes start/slut?

Jeps og i værste fald vender du polariteten på mikrofonen om, hvilket kan fikses i strømforsyningen..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #125 on: January 03, 2008, 05:55:20 PM »
Ja, jeg tænkte jo at + må være starten på vindingen og dermed "Anfang" på den tyske tegning, men det er måske forkert?

(I virkeligheden vil jeg TRO at det er ligemeget om man kalder det for start eller ende på vindingen så længe man bare er konsekvent. Ellers kan man jo få modfase eller hvis man forbinder vindinger forkert på primærsiden af 1538'eren så får man jo ikke det ønskede resultat.)

EDIT: Ahhh, og det giver du mig så ret i, Lars... :)
Torben

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #126 on: January 03, 2008, 08:08:00 PM »
Ok, nu begynder det at hjælpe på det med forståelsen - tak skal i have alle tre  :D

Jeg er nu i gang med at teste det hele, men til min overraskelse har jeg nu for meget spænding. Kan man ødelægge noget hvis spændingen (med mic'en tilsluttet) når op omkring +175V??
EDIT: Nevermind - nu rammer jeg lige omkring +166V hvad der vel må siges at være vældig fint. Jeg får dog ikke andet end støj fra den lige nu  :cry: Må i gang med trouble-shooting...

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #127 on: January 03, 2008, 10:10:07 PM »
Har du forbundet GND fra heateren med 0V fra højspændingen?
Og har du forbundet mikrofonhuset(og dermed grillen) til stel?

Alt dette kan med fordel gøres inde i mikrofonen, ved at lave en lus fra ben1+7 til den tap på XLR-bøsningen der har forbindelse til bøsningens hus.

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #128 on: January 03, 2008, 10:48:34 PM »
Quote from: "Black Dog"
Har du forbundet GND fra heateren med 0V fra højspændingen?
Og har du forbundet mikrofonhuset(og dermed grillen) til stel?

Alt dette kan med fordel gøres inde i mikrofonen, ved at lave en lus fra ben1+7 til den tap på XLR-bøsningen der har forbindelse til bøsningens hus.

Det var lige netop det jeg ikke havde - nåede dog at finde ud af det inden du postede, men tak alligevel! Desuden havde jeg bøvl med et rør der var dødt, men heldigvis var der jo et bonus-rør med da jeg købte dem af dig  :thumbup:

Jeg sidder lige nu med en fuldt fungerende G7  :party:
Indtil videre har jeg konstateret at den lyder virkelig åben og lækker og gør det imponerende godt i forhold til signal><støj. Uh, jeg tror sgu jeg vil tilbringe natten med at sidde og tale til mig selv i den  :wink:

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #129 on: January 03, 2008, 11:10:01 PM »
Tillykke tillykke!! :D
Torben

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #130 on: January 04, 2008, 12:26:19 PM »
Uh, jeg tror sgu jeg vil tilbringe natten med at sidde og tale til mig selv i den

Tillykke!!

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #131 on: January 06, 2008, 06:29:29 PM »
1000 tak for tillykerne - det var virkelig fantastisk at fyre op for den første gang  :D Selvom jeg regner med at lave en tråd senere med billeder og takketale og det hele, så vil jeg gerne allerede nu sige tak til Jakob, Lars, René og Torben for uvuderlig hjælp til projektet!

Nu har jeg fået samlet nummer to også og har et par spørgsmål.

1. Jeg oplever på begge mikrofoner at nyre- og 8-talskarakteristikken opfører sig som forventet, men at omnien ikke er helt omni - de tager ikke helt så meget med i siderne. Det er ikke helt så udfaset som ved 8-talskarakteristik, men der er alligevel markant forskel imellem at stå foran/bagved ift. fra en af siderne. Er der nogen nærliggende forklaring på det?

2. Jeg har lidt bøvl med PSU'en når jeg skal have begge mikrofoner i gang. Jeg rammer rigtig fint på ca. 155V med kun en mikrofon sat til, men ender helt nede på ca. 110V med begge på. Jeg har godt nok ikke lige haft mulighed for at høre om de siger noget, men jeg går ud fra at det trods alt er for lavt. Jeg bruger en 9V og en 12V (bagvendt) trafo. Ville det give mening at prøve den løsning med at halvere 10K-modstanden imellem de to store lytter til 5K eller er vi ude i at jeg simpelthen bør satse på separate trafoer eller et sæt med mere guf i?

Jeg tænker at jeg gerne vil satse på kun at have et sæt trafoer til begge PSU'er fordi at jeg forestiller mig at det er vigtigt at mikrofonerne får samme spænding hvis de skal ende med at kunne bruges som stereosæt. Men er det overhovedet afgørende? Eller er det mere rørets glødespænding jeg skal tænke på her?

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #132 on: January 13, 2008, 10:18:17 PM »
Så fik jeg købt mig nogle nye trafoer og eksperimenteret en hel del. Jeg havde lidt bøvl med det da mine kombinationer alle enten gav for lav spænding med to mikrofoner tilsluttet eller for høj spænding når der kun var en enkelt tilsluttet.
Jeg fik dog den idé at hvis man kan forhøje spændingen ved at mindske værdien af modstanden imellem de to store lytter i PSU'en (jvnf. denne side) så må man ligeledes kunne sænke spændingen ved at forhøje værdien. Jeg smækkede et par trimmere på og prøvede mig frem. Og ganske rigtigt - jeg kunne trimme mig til at ramme præcis 160V ved kun en mikrofon tilsluttet (og lander så på ca.138V med begge hvad der fungerer helt fint). Jeg loddede trimmerne af og målte 22Kohm. Jeg regner med at lodde "rigtige" modstande i i stedet for trimmerne da jeg helst ikke vil risikere noget da modstanden jo fungerer som bleeder og det kan resultere i farlige situationer hvis den brænder af.

Nu er jo ret ny i det her og er ikke helt tryg ved sådan at modificere for meget i sådan nogle designs med så høj spænding så jeg vil lige tjekke med eksperterne herude. Er der noget galt (evt. på længere sigt) for at skifte 10K-modstanden ud med en 22K? Og er det stadig nok med en 1W-modstand eller skal jeg op i en 2W nu hvor jeg fordobler modstandsværdien?

Mht. min omni-karakteristik som ikke helt er omni så har jeg konkluderet at det må være pga. designet af huset. Det er kun når jeg er helt tæt på mikrofonen at det er et problem.

Offline Aqvortrup

• picoposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #133 on: January 14, 2008, 12:36:37 AM »
Det er efterhånden noget tid siden jeg fik strikket min første g7ér sammen. Den har desværre ikke rigtig været i brug siden jeg fik sat strøm til første gang, da der er en fejl. Nu skal der sku gøres noget ved det.

Når den har været tændt i et stykke tid (ca 15min) begynder den at sige sådan her:
http://stillwalker.dk/fejl.wav

Støjen skifter tempo og rytmen ændre sig også fra tid til anden.

Syntes at have læst noget om utætte lytter i strømforsyningen kunne give den slags støj, men er ikke sikker.

Nogen der har et bud på hvad der kunne være galt?
Asger

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #134 on: January 14, 2008, 12:56:47 PM »
Er der noget galt (evt. på længere sigt) for at skifte 10K-modstanden ud med en 22K?

Nej - det er fint.

Og er det stadig nok med en 1W-modstand eller skal jeg op i en 2W nu hvor jeg fordobler modstandsværdien?

Når den har været tændt i et stykke tid (ca 15min) begynder den at sige sådan her:

Det er ikke til at sige ud fra lyden. Dobbeltcheck at det nu også er mikrofonen der skaber sig..