Author Topic: G7 HJÆLPETRÅD!  (Read 131608 times)

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
Re: G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #195 on: January 26, 2009, 09:56:54 AM »
Lige et lille sidespærgsmål mht. rensning af print. Er det fint nok at bruge f.eks en vatpind sammen med isopropylalkohol?
Synes ikke lige jeg kunne finde noget omkring det...
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #196 on: January 26, 2009, 11:29:22 AM »
Ja, det kan der ikke være noget i vejen for. :)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Uncite

• Global Moderator
  • mikroposter
  • Tinman
    • Daytrippermusic
« Reply #197 on: January 26, 2009, 02:00:58 PM »
Super  ;)
2x G-SSL, 1 G-Eqp1A og 1 dual LA-4 +en G1176 der "bare" lige skal samles :c)

Offline Lenz

• picoposter
« Reply #198 on: April 29, 2009, 04:44:14 PM »
Hjææælp!.....Nu har jeg endelig fået nosset mig sammen til at prøve at gøre min G7'er færdig. Det tog lige et par år.

Det hele er nu samlet (uden kapsel), og jeg er nået dertil hvor jeg skal checke glødespænding o.s.v.
Der er selvfølgelig problemer.

Min LM137 bliver brændende varm (selv med køleplade på), og jeg kan ikke presse mere end 4V ud af den. (trimmer med 5k pot)
Skal ramme 4,5V til PF86.....røret lyser i øvrigt som om alting er fint.

Der er lidt meget spændning på trafo 1, den burde levere 9V, men giver istedet 12,5V AC, hvilket igen giver en lidt høj spændning på 13,5V DC over de små lytter, som driver glødespændingen. Er det for meget for LM317 eller hvorfor bliver den varm?
(Alt er målt belastet)

Jeg fik til at starte med en for høj gitterspænding på 175V (sikkert pga. trafo 1s lidt højere spændning), men har nu ved at forhøje modstanden mellem de to lytter fået den ned på 135V hvilket, efter hva' jeg har kunnet læse mig til, er fint?.......Jeg bruger Dales M7 kapsel, som er lavet til en kapsel spænding på 60V og ikke 80V, som G7 som standard leverer. Jeg håber derfor at ved at benytte en lavere gitterspænding at kunne komme lidt nærmere de 60V på kapslen.
Er det en rigtig antagelse?

« Last Edit: April 29, 2009, 06:32:02 PM by Lenz »

Offline Black Dog

• milliposter
« Reply #199 on: April 29, 2009, 07:57:16 PM »
Lenz..! Jeg troede du var død  ;D

Du har helt ret i, at Dales M7 gerne vil have en lavere spænding end CK12 for at lyde rigtig godt.

Mht. glødespændingen, kan du prøve at spænde LM317 fast i bunden af kassen(husk at isolere) for at køle den, men hvis du har 13,5V på indgangen og ikke kan justere til mere end 4V på udgangen, lyder det til at der er noget galt.
Dobbeltjek printet og din forkabling - det er sikkert her problemet er.

G7 med Dales M7 lyder iøvrigt for vildt - go' fornøjelse med den..

Lars

Offline Lenz

• picoposter
« Reply #200 on: April 30, 2009, 11:18:27 AM »
Hehe..ikke helt død.....nu har jeg jo savlet længe nok over dine lirede G7'ere og måtte gøre noget ved det  ;)

Glødespændning fixet (næsten)
En lille kortslutning ved 5Kpottet, halverede værdien så man ikke kunne trimme spændingen helt op.
Regulatoren bliver stadig monster varm, men det er måske naturligt nok siden indgangsspændingen er højere og glødespændingen er lavere end i det originale G7 design?
Er svaret i så fald bare mere køling?....(spænde den fast på selve kassen)  Eller er der en mere elegant løsning?

Jeg tog chancen og satte kapslen på i går for at høre om jeg kunne få noget der mindede om lyd igennem.
Så nemt gik det desværre ikke......ca. 5-10 sek efter power on, var alt jeg kunne høre noget meget højt brum fra XLR3 udgangen. Huset var ikke monteret, så elektronik og kapsel var selvfølgelig uskærmet, men burde jeg ikke kunne høre bare et eller andet fra kapslen?
brummet forsvinder kortvarigt (under 1 sek) hver gang jeg skifter karekteristik på strømforsyningen.
Jeg målte på kapselspændningen for at se om alt var i orden, men kunne nærmest ikke måle nogen spænding. Burde der f.eks ikke være (80) 60V mellem midten og GND?
Polariserings spændingen måler helt fint på pin 5 oppe i mikrofonen.
« Last Edit: April 30, 2009, 11:20:04 AM by Lenz »

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #201 on: April 30, 2009, 01:42:15 PM »
Er svaret i så fald bare mere køling?....(spænde den fast på selve kassen)  Eller er der en mere elegant løsning?

Spænde fast på kassen (med isolerings-sæt imellem!!!) er den elegante løsning.

Jeg tog chancen og satte kapslen på i går for at høre om jeg kunne få noget der mindede om lyd igennem.
Så nemt gik det desværre ikke......ca. 5-10 sek efter power on, var alt jeg kunne høre noget meget højt brum fra XLR3 udgangen. Huset var ikke monteret, så elektronik og kapsel var selvfølgelig uskærmet, men burde jeg ikke kunne høre bare et eller andet fra kapslen?
brummet forsvinder kortvarigt (under 1 sek) hver gang jeg skifter karekteristik på strømforsyningen.

Uden afskærmning ka' du overhovedet ikke forvente andet end brum. Vi har jo med ekstremt høje impedanser at gøre! Men at du har brum indikerer med 90% sandsynlighed at røret kører som det skal.

Afskærm - husk at forbinde skærm til 0 - og prøv igen...

Jakob E.

Offline Lenz

• picoposter
« Reply #202 on: May 01, 2009, 11:32:57 AM »
Ok..brummet virkede bare så voldsomt at jeg tænkte der var noget helt galt.....Jeg vil gi' det et skud mere med huset monteret lige så snart jeg får en ledig stund igen.
Melder tilbage snarest
Glæder mig satme til at høre resultatet!!!

Offline Lenz

• picoposter
« Reply #203 on: May 05, 2009, 08:18:18 PM »
Så er der fandeme hul igennem på svinet!  :D
Det brummede stadig ret vildt da jeg fik huset på, men der kom rent faktisk lyd fra mikrofonen. Ca. halvt lyd halvt brum.
Jeg læste lidt på groupdiy.com og fandt ud af jeg manglede at forbinde glødespænding - med GND oppe i mikrofonen. Det fjernede med det samme alt hva' der hed brum, og mikrofonen er nu tyst som graven.
Den lyder i øvrigt skide godt!!!!  :P
Tusinde tak for for hjælpen  :)

Offline Black Dog

• milliposter
« Reply #204 on: May 05, 2009, 09:09:35 PM »
Hurra..! Tillykke med den..

Lars

Offline Lenz

• picoposter
« Reply #205 on: May 05, 2009, 09:25:20 PM »
Tak tak!
Og nåh ja....min regulator bliver ikke det mindste varm mere. Fik spændt den på kassen med en isolator og noget kølepasta imellem. Den bliver nærmest ikke engang lun 8)
Det er sgu i øvrigt noget værre stads, kølepasta...fik ved et mindre uheld smurt alting ind det åndssvage pasta....det er jo ligesom atomstøv..umuligt at tørre ordenligt væk!

Offline Black Dog

• milliposter
« Reply #206 on: May 06, 2009, 09:51:48 PM »
Den bliver nærmest ikke engang lun 8)

Det sagde hun også igår..

umuligt at tørre ordenligt væk!

Hov.. Vent..

:D

Lars

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #207 on: May 06, 2009, 09:57:35 PM »
Ahhh ahhh Lars.... :o ;D ;D ;D ;D

Søren Farmand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
« Reply #208 on: September 10, 2009, 12:02:13 AM »
Kan tagrendelim bruges til at lave holderen til kapslen?
http://multikoeb.dk/tag_tagrender/tagrender/plastmo_graa/plastmo_siliconelim_i_tube100_ml_7878_da.html
Og hvordan er fremgangmåden til det?

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #209 on: October 07, 2009, 11:25:00 PM »
Jeg har 4 stk. 10nF (0,01 uF) styroflex liggende.. Kan de bruges i stedet for 4,7nF styroflex ??