Der sidder i forvejen en 10K Ohm modstand mellem + på den ene 470u/200V lyt og + på den næste.
Det er denne 10K modstand som du gerne vil lave større - men du er nødt til at prøve dig lidt frem, med mikrofonen tilsluttet og varmet helt op (15-20min.)
Hvis du måler spændingen over denne modstand, kan du med Ohms lov finde ud af hvor meget strøm der trækkes. Så regner du ud hvor meget større modstanden skal være for at droppe resten af den spænding du vil af med.
f.eks, hvis du har 160V før modstanden og 140 efter denne, så har du et 20V drop over 10K Ohm (hvilket betyder 2mA, strøm=spænding/modstand). Og du vil gerne have endnu et 20V drop for at få det ned til 120V, så du sætter en 10K modstand mere i serie med den der allerede er der..
Du skal nok ikke shunte forsyningen (modstand ml. + og -) - det kommer der unødvendig støj ud af.
Jakob E.
Har lavet neddroslingen ved at shunte forsyning, har ikke registreret ekstra støj.
Den 10k ohm modstand der sidder der er en 1watt modstand, er det fint at sætte 0,6 watts modstande i serie med den? Hvis effekt er P = U * I så er U lig med spændingsfaldet over de serieforbundne modstande ganget med strømstyrken der bliver trukket over de to modstande ikke? Og I må så være I = U / R (ohms lov)? Giver det mening?
EDIT: bare lige for at være med... bruger lige dit eksempel :)20 V drop over 10K ohm modstand
I = U / R = 20 V / 10000 Ohm = 0,002 A = 2 mA
Så må effekten være
P = U * I = 20 V * 0,002A = 0,04 Watt
(og så burde en 0,6 W i serie være fint, der skal vel trækkes en noget større spænding end 20 V som i dette eksempel, for at nå max effekten for de to modstande i serie)
EDIT 2:
Har nu beregnet/testet mig frem til at, hvis jeg erstatter 10Kohm modstanden med en 39 Kohm, så lander jeg belastet (20 min. drift) på ligepræcis 118V

Har sat en 39Kohm 0,6 Watt modstand i stedet for 10 Kohm'en og ifølge mine beregninger burde der ikke blive afsat den store effekt i denne modstand:
Spændingsfaldet over 39 Kohm har jeg målt til 44,9 V
Ohm's lov: U = I * R
I = U / R = 44,9V / 39000 ohm = 0,0015 A
Effekten regner jeg ud med:
P = U * I = 44,9 V * 0,0015 A = 0,052W
Så vi er langt fra at belaste min 0,6 W modstand
Please correct me if im wrong

René