Author Topic: G7 HJÆLPETRÅD!  (Read 131614 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #30 on: January 13, 2007, 01:08:06 AM »
Jeg har set et program hos cypax.dk shoppen til printlayout i Gerber format.

Jeg er ikke helt med på hvad problematikken i det hele er, men jeg ville lige nævne det hvis der er nogen som leder efter sådan et program.
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.lavfrekvent.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #31 on: January 13, 2007, 09:12:56 AM »
Quote from: "Luny Tune"
Jeg har set et program hos cypax.dk shoppen til printlayout i Gerber format.

Jeg er ikke helt med på hvad problematikken i det hele er, men jeg ville lige nævne det hvis der er nogen som leder efter sådan et program.

Vi skal på et tidspunkt have fundet ud af, at lave en fil som bore/fræsemaskinerne i printline kan læse, så folk kan lave et frontpanel selv til byggeweekend, og det skal vist helst være en gerber-fil (standard print-layout format) Det skal helst være på plads inden næste gang.  8)

Gustav

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #32 on: January 13, 2007, 10:39:08 AM »
.net kode ud af rs232 hullet... Er skinnerne som fræseren ruller på fra et arkiv skuffe skab?

Parallel-port - meget lettere at programmere til real-time funktioner....

Og ja - præcis fra et arkivskuffeskab!!

Har du for øvrigt fundet ud af, om der er en simpel måde at lave en gerberfil på?

Foreløbig kun at din orange maskine kører på en halv-speciel type G-kode - samme informationer, bare struktureret anderledes. Måske vi kunne spørge "MCS" fra forummet om han vil kaste et blik på det - han har lavet nogen fantastisk tjekkede G-kode-relaterede programmer før.

Det ville være overordentligt sjovt at få den orange til at lave forplader...

Jakob E.

Offline dfg_MacGyver

• picoposter
Re: G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #33 on: January 17, 2007, 09:49:06 AM »
Ja, nu har Lars sat G7'erne på dagsordenen. Så må vi hellere få gang i denne hjælpetråd også.

Lad mig starte med at spørge om der er noget som helst i vejen for at tømme min SolidTube for indmad og fylde den med G7 i stedet for? Og ja, jeg vil også skifte kapslen ud. Det er vist afprøvet flere gange at lade en mindre god kapsel sidde og bare skifte elektronikken og det gør ikke mic'en en døjt bedre. Så ALT ryger ud og så vil jeg genbruge det jeg kan uden at kompromittere kvaliteten. Det kan jo så også vise sig at være ganske meget måske som f.eks. hus, stik/kabel, kassen til strømforsyningen, soklen til røret, måske er der flere af komponenterne der kan genbruges.

Er der noget grundlæggende der forhindrer dét?

Printet passer jo i hvert fald ikke men så må jeg jo være kreativ. :)

hvoern går det med solidtube moddet  :wink: ?
Har du fundet ud af om  printene kan være i solidtube huset?
selvbyg er velbyg

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #34 on: February 08, 2007, 02:20:20 PM »
Indkøbsseddel..

1.Jeg kan ikke se 1 pcs. Electrolytic capacitor, 2200uF/25V

på PSU printet, og jeg kan ikke læse ud af diagrammet, at den skal side nogen steder i strømforsyningen. Til gengæld er der 2x1000/25 elektrolytter, jeg ikke kan se på partslisten på gyraf.dk

Er jeg bare fuld?

2.Skal de sære lytter monteres i nogen bestemt retning? Jeg kan ikke rigtigt finde noget om at de skal på nettet, så jeg har bare monteret dem.

Gustav

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #35 on: February 08, 2007, 02:27:02 PM »
Quote from: "GustavG"
Indkøbsseddel..

1.Jeg kan ikke se 1 pcs. Electrolytic capacitor, 2200uF/25V

på PSU printet, og jeg kan ikke læse ud af diagrammet, at den skal side nogen steder i strømforsyningen. Til gengæld er der 2x1000/25 elektrolytter, jeg ikke kan se på partslisten på gyraf.dk

Er jeg bare fuld?

Nåh. Jeg kan se på Lars PSU, at de bare er lagt sammen. Vinder man noget ved det, eller skal jeg bare lade mine flotte 1000/63 lytter sidde i?

Gustav

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #36 on: February 08, 2007, 02:28:56 PM »
Du ka' bare lade dine 1000u sidde - de gør det samme som min 2200u  :thumbup:

Offline Black Dog

• milliposter
Re: G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #37 on: February 08, 2007, 02:30:01 PM »
Quote from: "dfg_MacGyver"
Ja, nu har Lars sat G7'erne på dagsordenen. Så må vi hellere få gang i denne hjælpetråd også.

Lad mig starte med at spørge om der er noget som helst i vejen for at tømme min SolidTube for indmad og fylde den med G7 i stedet for? Og ja, jeg vil også skifte kapslen ud. Det er vist afprøvet flere gange at lade en mindre god kapsel sidde og bare skifte elektronikken og det gør ikke mic'en en døjt bedre. Så ALT ryger ud og så vil jeg genbruge det jeg kan uden at kompromittere kvaliteten. Det kan jo så også vise sig at være ganske meget måske som f.eks. hus, stik/kabel, kassen til strømforsyningen, soklen til røret, måske er der flere af komponenterne der kan genbruges.

Er der noget grundlæggende der forhindrer dét?

Printet passer jo i hvert fald ikke men så må jeg jo være kreativ. :)

hvoern går det med solidtube moddet ?

Ja, Torben - er du ved at være der?

:P

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #38 on: February 08, 2007, 03:01:39 PM »
Nej, jeg løb desværre ind i nogle uforudsete udgifter så jeg er helt drænet lige pt. Men har så brugt tiden på at arbejde så nu begynder der at komme penge hjem på de fakturaer der er sendt ud. Jeg skal lige ha' betalt det faste og SÅ skal jeg på projektet sideløbende med mine 8 What comps. :P

Det fede er så at jeg nu også har Sprint Layout og kan eksportere Gerber filer. Det betyder nemligt at jeg nu kan rette i og skræddersy et G7 print til at passe præcist i SolidTuben, det monteringsmekanik der sidder der i forvejen, Beyer trafoen, og få det fræset ud hos Rasmus! Hvor fedt er det lige at DÉT er?? :nod

Det bliver STORT altsammen! Jeg er HELT syg for at få fingrene i det! :drool2:
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #39 on: February 08, 2007, 03:24:43 PM »
Nej, jeg løb desværre ind i nogle uforudsete udgifter så jeg er helt drænet lige pt. Men har så brugt tiden på at arbejde så nu begynder der at komme penge hjem på de fakturaer der er sendt ud. Jeg skal lige ha' betalt det faste og SÅ skal jeg på projektet sideløbende med mine 8 What comps. :P

Det er nu også rarest at have gang i et par projekter på en gang :D

Det fede er så at jeg nu også har Sprint Layout og kan eksportere Gerber filer. Det betyder nemligt at jeg nu kan rette i og skræddersy et G7 print til at passe præcist i SolidTuben, det monteringsmekanik der sidder der i forvejen, Beyer trafoen, og få det fræset ud hos Rasmus! Hvor fedt er det lige at DÉT er?? :nod

Det lyder ret omstændigt ift. at der er 18 komponenter i mikrofonen inkl. kapsel, rør og trafo - det ville da være langt nemmere at skyde den af på en gang veroprint?

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #40 on: March 17, 2007, 12:17:55 AM »
Jeg er ved at købe ind til et par G7'ere, men har lige et par spørgsmål som jeg håber nogen vil hjælpe mig med inden jeg sender bestilling afsted.

Quote from: "parts list"
1 pcs. 100u/35V Highgrade Eletrolytic capacitor

Hvad vil det sige at den er "Highgrade"? Har ikke rigtig kunne finde noget i nogen af butikkerne. Kan denne her fra el-supply bruges?:
21121 RADIAL ELEKTROLYT 100µF-35V 0,90  **EDIT den jeg postede før var helt gal**

1 pcs. 10nF/160V Styroflex capacitor
1 pcs. 1nF/160V Styroflex capacitor

Det er blevet forklaret tidligere i tråden at styroflex er den danske betegnelse og det på engelsk hedder polystyren(e). Jeg har dog hverken kunnet finde noget hos el-supply, Elfa eller lavpris elektronik (de 3 shops jeg umiddelbart har adgang til) - har jeg misset noget her?

2 pcs. Bridge Rectifiers, 250V/1A

Her kan man snildt bruge dem her som vi også bruger til GSSL ikke?:
El-supply: 263260     BROKOBLING RUND 380V AC/1.5A

Lavpris elektronik har faktisk ret billige 7-pols stik (både chassis og kabel) og 7-leder kabel med jord:
Stik
Kabel
Men er det mon ordentlig kvalitet??

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #41 on: March 20, 2007, 08:50:29 PM »
Hov, der var vist lige gået kage i noget copy/paste i min post ovenfor - har rettet det nu.

Lars (Black Dog) pushede mig lige et par Wima kondensatorer der vist nok skulle være styroflex (/polystyrene). Kan det passe at Wima kondensatorer der er gule i bunden er styroflex???

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #42 on: March 20, 2007, 09:25:23 PM »
...Wima'erne er Polypropylene - det var mere om de ku' gøre det istedet for Styroflex i G7'eren...

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #43 on: March 20, 2007, 09:32:33 PM »
Ah, ok - så misforstod jeg dig lidt.. Men så er spørgsmålet jo - kan Polypropylene Wima'er gøre det ud for styroflex-kondensatorerne i G7??

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #44 on: March 20, 2007, 10:02:22 PM »
Quote from: "gyraf (i en anden tråd)"
G7 behøver ikke ringkernetrafoer:
El-Supply
5638   TRANSFORMATOR 1 x 9V/12VA   60,45
5639   TRANSFORMATOR 1 x 12V/12VA   60,50
..tror jeg vil virke...

Det undrer mig lidt at du lige har valgt dem - men det er højst sandsynligt fordi der er noget jeg ikke har fanget...

På parts list'en er der angivet:
1 pcs. Transformer 220:9V, ~5VA
1 pcs. Transformer 220:15V, ~3VA

Så jeg tænkte noget med f.eks.:
5624   PRINTTRANSFORMATOR 1 x 9V/4.5VA     35,15kr.
og
5615   PRINTTRANSFORMATOR 1 x 15V/3VA     28,55kr.

(den øverste skulle måske hellere være:
 5631   TRANSFORMATOR 1 x 9V/ 8VA   51,65kr.)

De passer umiddelbart til indkøbsseddelen og er noget billigere end de foreslåede, men der er måske nogle ting jeg ikke har taget højde for??

Edit:
Hos Lavpris Elektronik kan man også få dem helt præcist til specifikationerne i parts list'en:
Trafo 5VA 230V 9V 556mA
Trafo 3VA 230V 15V 200mA

Men ja... jeg er bange for at jeg måske er på vildspor..??