Author Topic: G7 HJÆLPETRÅD!  (Read 131602 times)

Offline marco

• mikroposter
    • http://www.pladeselskabetmarcosound.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #90 on: July 22, 2007, 05:23:44 PM »
Quote from: "Michael"
Quote from: "Lasselakken"
De to 2u2/160v fra indkøbslisten placeres på printet hvor der står 2u2/160v og hvor der står 1u/160v (den 1u/63v, der står på indkøbslisten anvendes så slet ikke). Den 100u/35v Elektrolyt (highgrade) der står på indkøbslisten placeres hvor der står 220u/25v på printet.

:oops:  Sorry, havde ellers læst tråden igennem indtil flere gange.
Det besvarer jo en del af mine bekymringer. :D

Er stadig i tvivl mht. de 2 Bridge Rectifiers "retning", og 2200u lytten.

Jeg kan ikke finde de 2u2/160V  og 100U/35V på elsupply...

2 pcs. 100nF/160V Polyester capacitor <-- og disse!

er det ligemeget om det er wima eller ?
G9 - GEQ1P
På vej - G7, G1176, GSSL, Forsell Optocomp og en G9 med Lundahl trafo!

Offline marco

• mikroposter
    • http://www.pladeselskabetmarcosound.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #91 on: July 22, 2007, 05:36:35 PM »
Quote from: "marco"
De to 2u2/160v fra indkøbslisten placeres på printet hvor der står 2u2/160v og hvor der står 1u/160v (den 1u/63v, der står på indkøbslisten anvendes så slet ikke). Den 100u/35v Elektrolyt (highgrade) der står på indkøbslisten placeres hvor der står 220u/25v på printet.

:oops:  Sorry, havde ellers læst tråden igennem indtil flere gange.
Det besvarer jo en del af mine bekymringer. :D

Er stadig i tvivl mht. de 2 Bridge Rectifiers "retning", og 2200u lytten.

Jeg kan ikke finde de 2u2/160V  og 100U/35V på elsupply...

2 pcs. 100nF/160V Polyester capacitor <-- og disse!

er det ligemeget om det er wima eller ?

Man kunne jo prøve at kigge i indkøbslisten der er lavet så flot af Rene.. :D

tak
G9 - GEQ1P
På vej - G7, G1176, GSSL, Forsell Optocomp og en G9 med Lundahl trafo!

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #92 on: July 25, 2007, 07:22:25 PM »
Det mic-kabel jeg har købt er med 8 ledere plus en skærm. Er det smart at sende GND 0v=XLR7 pin1 igennem skærmen, eller er det bedre slet ikke at bruge skærmen?

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #93 on: July 26, 2007, 05:02:05 PM »
GND 0v=XLR7 pin1 til skærm er optimalt...

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #94 on: July 26, 2007, 08:16:29 PM »
Os der har købt 6 leder kabel fra Mogami........ undlader vi bare at sætte til GND?
Hygge......:-) Michael.

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #95 on: July 27, 2007, 09:13:57 AM »
Os der har købt 6 leder kabel fra Mogami........ undlader vi bare at sætte til GND?

Mogami 3172 har 6 ledere med 3 forskellige tværsnit og en skærm - jeg vil anbefale at du montere det sår'n her:

Skærm = 0V/GND

2x0.15mm2 = Out +, Out -

2x0,094mm2 = 160V, Pattern

2x 0,4mm2 = F+, F-

Offline Michael

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #96 on: July 27, 2007, 11:46:47 AM »
:thumbup:  Takker. Har endnu ikke "set" på kablet, har haft rigeligt med at få delt det op :D

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #97 on: July 28, 2007, 12:55:46 AM »
Quote from: "gyraf"
Spændingerne der er angivet på trafoerne er deres spænding under deres fulde belastning - tomgangsspænding er højere, og jo mindre kerne, jo højere er tomgangsspænding forholdsmæssigt.

At det ikke ændrer noget at skifte 10K-modstanden er fordi du ikke trækker strøm - mål altid med mikrofonen tilsluttet for at det giver mening.

Prøv med en 12V-trafo som trafo2

HT-spændinger fra 120 til 160V har vist sig at fungere fint

Jakob E.

Så fik jeg langt om længe samlet en mikrofon (minus kapsel og audiotrafo) og testet min strømforsyning (som jeg har skrevet lidt om tidligere). Som ventet var spændingen for lav. Faktisk viste den sig at være lavere end tomgangsspændingen. Hvor jeg uden mikrofonen tilsluttet havde ca. 130V har jeg nu kun 93V. Jeg fjernede den ekstra 10k-modstand som jeg havde lagt parallelt med den oprindelige og det resulterede i at spændingen faldt til 88V.
Altså: jeg må prøve med en 12V-trafo som trafo 2!

Det er dælme et spændende projekt det her synes jeg! Det var også virkelig en fryd at se røret lyse op for første gang  :D

Lige en reminder til i andre der har købt rør af Lars (Black Dog): Huske at PF86'erne kun skal have 4,5V glødespænding og ikke 6,3 som EF86'erne!! Det havde jeg nær glemt, men Lars mindede mig om det i noget der kunne ligne sidste øjeblik  :wink:

Lars: du har talt om et trick med at give røret lige i underkanten af glødespænding, men hvor meget mindre taler vi egentlig? Jeg havde justeret min PSU til at give lige præcis 4,5V uden belastning, men da jeg fik mikrofonen på kunne jeg se den faldt til lige omkring 4V...

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #98 on: July 28, 2007, 07:32:16 AM »
Lars: du har talt om et trick med at give røret lige i underkanten af glødespænding, men hvor meget mindre taler vi egentlig? Jeg havde justeret min PSU til at give lige præcis 4,5V uden belastning, men da jeg fik mikrofonen på kunne jeg se den faldt til lige omkring 4V...

Det er rigtigt at jeg fik gode resultater ved at sulte glødespændingen i mine mikrofoner.
Jeg kan ikke huske præcis, hvilket spænding jeg endte med og jeg har desværre ikke mine mikrofoner i nærheden til at tjekke.

Men start med at give røret fuld glødespænding(4,5V i dit tilfælde) og juster til du er tilfreds..

Offline Lasselakken

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #99 on: July 28, 2007, 05:22:27 PM »
Quote from: "Black Dog"
Det er rigtigt at jeg fik gode resultater ved at sulte glødespændingen i mine mikrofoner.
Jeg kan ikke huske præcis, hvilket spænding jeg endte med og jeg har desværre ikke mine mikrofoner i nærheden til at tjekke.

Men start med at give røret fuld glødespænding(4,5V i dit tilfælde) og juster til du er tilfreds..

Cool - det vil jeg gøre!

I dag fik jeg så købt en 12V trafo til trafo 2 og så spillede det lige pludselig en del bedre. Jeg har nu ca. 150V HT-spænding og det må jo siges at være helt pænt. Jeg tjekkede lige hvor meget den løb op på uden mikrofonen tilsluttet - der ramte den ca. 220V, så der er stadig helt godt rum op til de 250V som de store lytter kan klare.

Så mangler jeg bare lige kapsler og huse  :D

Offline Aqvortrup

• picoposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #100 on: August 16, 2007, 10:32:31 PM »
Så kom jeg langt om længe igang med mine G7ere. :cheers:
Jeg har fået fingrene i en af dales (groupdiy) m7 kapsler, hvor der kun er forbindelser til front og bagside. Går den lige i designet eller skal man tage højde for noget her? Det betyder vel også, at det ikke bliver muligt at skifte karakteristik eller hvor´n med det?

Måske er jeg så heldig at der er en i århus området, der har tid og lyst til engang imorgen at tage et kig på den jeg har fået samlet indtil videre og fortælle om den er som den skal være og fortælle mig hvordan jeg skal forkable psuén? Jeg giver gerne en skilling og en bajer  :)
Jeg skal tracke trommer her i weekenden og det ville dæleme være fantastisk at få afprøvet G7erne som OH!

Venligst Asger
Asger

Offline Black Dog

• milliposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #101 on: August 17, 2007, 07:01:03 AM »
Quote from: "Aqvortrup"
Jeg har fået fingrene i en af dales (groupdiy) m7 kapsler, hvor der kun er forbindelser til front og bagside. Går den lige i designet eller skal man tage højde for noget her? Det betyder vel også, at det ikke bliver muligt at skifte karakteristik eller hvor´n med det?

Sweet - hørte du det sample Dale postede på gruppen?
De kapsler lyder fantastisk..! Det er en skam, at han ikke har tænkt sig at lave flere lige forløbigt.

Du skal center-terminere kapslen - f.eks. via dit mount, hvis det har forbindelse til kapslen..
På den måde får du alle tre karakteristikker.

Jeg ved ikke om de går lige i uden problemer - måske skal man lege lidt med spændingsdelerne, men det kan også være de er glade for de spændinger der er i mikrofonen.
Det bedste er nok, at bygge den som den er og eksperimentere til man er tilfreds..

Offline Aqvortrup

• picoposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #102 on: August 17, 2007, 10:12:27 AM »
Nej, det hørte jeg ikke. Det er jeg fandme glad for at høre :hyper:
Vidste ikke hvad jeg skulle forvente. Havde godt hørt rygter om at han er lidt af en troldmand når det kommer til kapsler.

Nice! Jeg bruger ioaudios mount, så den har mildest talt forbindelse til kapslen.

Ok, det må jeg jo lige tage stilling til når jeg får fyret op under den.
Du skal ihverfald have tak for hjælpen. Det var lige præcis de svar jeg var ude efter :)
Asger

Offline Michael

• mikroposter
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #103 on: August 30, 2007, 08:55:57 AM »
Hvor lang tid går der, før PSU er til at pille ved, efter den er afbrudt?
Jeg kan ikke finde den smarte aflade ledning vi brugte i weekenden :roll:
Hvad bestod den af, ku' være rart med en ny. :D

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G7 HJÆLPETRÅD!
« Reply #104 on: August 30, 2007, 10:28:59 AM »
Mål på elektrolytterne - når der er under ca. 40V på dem, skulle det være ufarligt. Men vær sikker på din måling - og tro aldrig på et nul! (det er bedst at se spændingen falde, så er man sikker på at man måler rigtigt)

Afladning: En mellemstor modstand, f.eks. 2K2, 5W - monteret med krokodille-ledninger og masser af krympeflex, så man ikke kan komme til at røre noget farligt.

Men pas på, og tænk dig om. Og som altid: Een hånd i lommen!!

Jakob E.