Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 223114 times)

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« on: January 11, 2006, 04:27:05 PM »
Vi kan vel også ligeså godt få startet en G9 tråd også - jeg kunne ihvertfald godt bruge noget hjælp  :lol:

Jeg har lige haft strøm på den for første gang uden rør i og uden de to kontrol-boards tilsluttet.

Det blev en kort fornøjelse, for R33 gav en stor røgsky, så jeg skyndte mig at slukke igen! Jeg har brugt en 2W kulmodstand, men skulle måske have valgt en metalfilm istedet?

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #1 on: January 11, 2006, 05:50:40 PM »
Først og fremmest: PAS PÅ FINGRENE når du roder med fejlsøgning på G9. Check og dobbeltcheck ALTID med et fungerende voltmeter at der er mindre end 50V på lytterne. (Og tro ikke på det, hvis du måler rent nul)

Hvis R33 brænder af, så er det fordi der er en kortslutning i reguleringskredsløbet til de +245V - check polaritet af dioder, IC og kondensatorer. Check også for kortslutninger på printet!

Men der er en anden mulighed - nemlig at den IKKE er brændt af, men at der er trukket en stor start-strøm for at "forme" kondensatorerne.

Denne type forsyning trækker ret stor start-strøm (nok til at få modstanden til at blive varm kortvarigt).

Check med et ohm-meter at modstanden nu også ER brændt over - eller skredet væsentligt fra de 470 Ohm.

Jakob E.

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #2 on: January 11, 2006, 06:14:26 PM »
Quote from: "gyraf"
Først og fremmest: PAS PÅ FINGRENE når du roder med fejlsøgning på G9. Check og dobbeltcheck ALTID med et fungerende voltmeter at der er mindre end 50V på lytterne. (Og tro ikke på det, hvis du måler rent nul)

Hvor måler jeg dette? Og leder jeg efter AC eller DC?

Hvis R33 brænder af, så er det fordi der er en kortslutning i reguleringskredsløbet til de +245V - check polaritet af dioder, IC og kondensatorer. Check også for kortslutninger på printet!

Jeg har kigget printet efter under lup og kunne ikke finde nogen kortslutninger. Jeg har også dobbelt-tjekket polariteten.

Men der er en anden mulighed - nemlig at den IKKE er brændt af, men at der er trukket en stor start-strøm for at "forme" kondensatorerne.

Denne type forsyning trækker ret stor start-strøm (nok til at få modstanden til at blive varm kortvarigt).

Check med et ohm-meter at modstanden nu også ER brændt over - eller skredet væsentligt fra de 470 Ohm.

Jakob E.

Det var kattens! Jeg har lige målt modstanden og det ser ud til, at den er helt ok. Den måler 465ohm, hvilket stemmer helt fint overens med den reserve jeg har liggende.
Skal jeg så sætte spænding på igen og lade den 'ryge færdig'?

Tak for hjælpen  :D

Offline gyraf

• kiloposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #3 on: January 11, 2006, 07:41:41 PM »
Det er DC vi er bange for. Jeg HÅBER at du trækker stikket ud af væggen når du arbejder med den!!!

JA...

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #4 on: January 11, 2006, 07:59:03 PM »
Det er DC vi er bange for. Jeg HÅBER at du trækker stikket ud af væggen når du arbejder med den!!!

DC, det er noteret - takker  :D

Jeg har den største reskekt for, hvad strøm kan gøre ved en.
Jeg arbejder jo på dit lokale el-værk og har set hvad 6kV kan gøre ved en mand... :shock:

Jeg har derfor isoleret alle til og afgangene til print, powerswitch og IEC og sikringsholder med enten krympeflex eller isolerede tyller.
På den måde forventer jeg at kunne begå mig problemfrit med mine prøvepinde...

JA...

Ok, jeg prøver og melder tilbage hvordan det går  :D

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #5 on: January 11, 2006, 08:18:08 PM »
Hmm, nu brændte R33 ihvertfald helt over - sikke da en fæl lugt :)

Jeg må have den skilt ad og kigget printet efter igen. :roll:

Jakob, kan du fortælle mig præcis hvordan jeg måler om mine lytter er aflastede? Jeg måler på plus og minus på afgangen til de to offboard lytter - men jeg ser slet ikke noget der minder om 50V.

Takker  :D

Offline gyraf

• kiloposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #6 on: January 12, 2006, 08:30:05 AM »
Tag et grundigt kig på diagrammet over strømforsyningen. Det er kun den midterste del der er til HT/+245V forsyningen.

De 220VAC fra nr.2 transformator ensrettes af D17-20, og oplader C14 via R33 - der ender med at være ca. 280V DC eller så på C14.

(Hvor får du de nævnte 50V fra? Lytterne her skal være 350V!!!)

Så tages de ca. 280V fra C14 og sendes ind i regulatoren, TL783, der er programmeret med R34-35-36 til at regulere ved ca. 245V.

Da regulatoren ikke tåler in/out spændingsdifferencer større end MAX. 120V, shunter vi den med de tre 39V Zenerdioder, der simpelt hen lader alt over 117V igennem (f.eks når kredsløbet startes op, og C15 ikke er lader op endnu). R33 beskytter konstruktionen mod for store startstrømme, der ikke kan afledes af zenerdioderne.

D2 sidder der for at beskytte regulatoren når apparatet slukkes - så kan  spændingen på output-siden nemlig kortvarigt blive højere end på inputsiden (pga. C15), og dette ville ødelægge regulatoren. D2 sørger for at outputsiden højest kan blive 0.6V højere end inputsiden - og dette er lige præcis nok til ikke at genere dimsen.

Efter regulatoren har ve R37/C15, der skaber et output-filter og beskytter regulatoren mod for hurtige transienter ved opstart/sluk.

Jeg ved ikke om ovennævnte understreger det, men det er overordentlig vigtigt at ALLE komponenter i denne sektion vender rigtigt!! Næsten enhver komponent monteret forkert her kan resultere i en fejl som din.

Jakob E.

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #7 on: January 12, 2006, 11:08:12 AM »
Tag et grundigt kig på diagrammet over strømforsyningen. Det er kun den midterste del der er til HT/+245V forsyningen.

De 220VAC fra nr.2 transformator ensrettes af D17-20, og oplader C14 via R33 - der ender med at være ca. 280V DC eller så på C14.

Så tages de ca. 280V fra C14 og sendes ind i regulatoren, TL783, der er programmeret med R34-35-36 til at regulere ved ca. 245V.

Da regulatoren ikke tåler in/out spændingsdifferencer større end MAX. 120V, shunter vi den med de tre 39V Zenerdioder, der simpelt hen lader alt over 117V igennem (f.eks når kredsløbet startes op, og C15 ikke er lader op endnu). R33 beskytter konstruktionen mod for store startstrømme, der ikke kan afledes af zenerdioderne.

D2 sidder der for at beskytte regulatoren når apparatet slukkes - så kan  spændingen på output-siden nemlig kortvarigt blive højere end på inputsiden (pga. C15), og dette ville ødelægge regulatoren. D2 sørger for at outputsiden højest kan blive 0.6V højere end inputsiden - og dette er lige præcis nok til ikke at genere dimsen.

Efter regulatoren har ve R37/C15, der skaber et output-filter og beskytter regulatoren mod for hurtige transienter ved opstart/sluk.

Jeg ved ikke om ovennævnte understreger det, men det er overordentlig vigtigt at ALLE komponenter i denne sektion vender rigtigt!! Næsten enhver komponent monteret forkert her kan resultere i en fejl som din.

Jakob E.

Tak for svaret, Jakob - og tak for at du vil dele dine erfaringer med os andre - jeg er lige blevet lidt klogere, det er sgu stort!

Jeg har kigget grundigt på diagrammet over strømforsyningen og jeg kan godt finde rundt nu.

Jeg måler 185V på C14, hvilket vel betyder at den ikke er afladet korrekt.
Bør jeg aflade denne, inden jeg skiller maskinen ad og kigger printet efter for kortslutninger?
Og er der nogen der kan give en kort forklaring af, præcis hvordan jeg aflader C14?

(Hvor får du de nævnte 50V fra? Lytterne her skal være 350V!!!)

Og vedr. de omtalte 50V :D

Check og dobbeltcheck ALTID med et fungerende voltmeter at der er mindre end 50V på lytterne. (Og tro ikke på det, hvis du måler rent nul)

:mrgreen:

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #8 on: January 12, 2006, 12:13:52 PM »
Quote from: "Black Dog"

Og er der nogen der kan give en kort forklaring af, præcis hvordan jeg aflader C14?

Jeg har lige læst projektbeskrivelsen på gyraf.dk igennem igen og det lader til, at jeg skal have fat i en 10K/2W modstand for at aflade lytterne.

...note to self: lær at læse før du spørger...

Jeg henter lige en hos den lokale og prøver ad...

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #9 on: January 12, 2006, 12:45:21 PM »
Tak for svaret, Jakob - og tak for at du vil dele dine erfaringer med os andre - jeg er lige blevet lidt klogere, det er sgu stort!

Ja, for satan altså. Jeg sidder også og slubrer i mig her på sidelinien. :D
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #10 on: January 12, 2006, 01:30:44 PM »
Nu har jeg afladet C14 som Jakob beskriver det på sin hjemmeside og det virker tilsyneladende efter hensigten - jeg måler nu 9V på C14 istedet for de 180V jeg havde før.

Næste træk bliver at undersøge printet for kortslutninger og polaritets-fejl...

Fortsættelse følger...  :mrgreen:

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #11 on: January 12, 2006, 03:36:33 PM »
Nu har jeg skiftet R33 ud med en ny, checket orientering og kigget efter kortslutninger i HT strømforsyningen.
Umiddelbart er der - som jeg ser det - 3 ting, jeg kan have nosset i;

1. Orienteringen af IC1(TL783)
Jeg købte min hos El-supply, men fik ikke noget datablad med - så jeg er ikke bekendt med dens 'pinout'
Kan jeg have monteret den omvendt? Jeg har bare sat den i som den er vist på printet :roll:

2. Værdien af D2
Jeg har brugt en 1N4001, som beskrevet i materialelisten, men jeg kan se, at Jakobs .pdf-overlay specificere en 1N4007.
I projektbeskrivelsen på gyraf.dk er den specificeret som en 1N4004.
Er det fordi det ingen betydning har hvilken type jeg vælger, eller er det vigtigt at jeg bruger en bestemt diode her?

3. C14 og C15
Jeg har set, at der er flere der har 2 ekstra lytter siddende her(parallelt?), eller har to rigtig store chassis-monterede lytter.
Jeg har 'bare' et par mindre 100uF/350V her - er det noget jeg skal have opgraderet for at det rigtig kommer til at spille?

Ps. Hold da kæft, hvor er det spændene det her  :D

Offline gyraf

• kiloposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #12 on: January 12, 2006, 04:38:00 PM »
Hvis TL783 vender som på tegningen, er den helt fin.

1N4001 har en break-down-voltage på kun 50V!!!

http://www.malvino.com/ep/images/1N4001.pdf

Det KUNNE være her du går forkert - 4004 er den laveste (400V) der er helt sikker..

Jeg har 'bare' et par mindre 100uF/350V her

Det er nok..

Hvis det ikke hjælper at skifte 1N4001'eren til noget passende, så prøv at følge printbanen til de +245V rundt på printet, og check alt hvad det kommer i nærheden af den.. R9, R25, R31, C25 - og det samme på kanal 2, altså R109, R125, R131, C125

Jakob E.

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #13 on: January 12, 2006, 06:42:47 PM »
Tak for svar - det er rart at jeg ikke skal spekulere på TL783 eller C14&15 længere :)  

Jeg har skiftet D2 til en 1N4007, som jeg havde liggende og checket værdi og polaritet på de komponenter du nævnte..

Desværre brændte R33 igen, da jeg satte spænding på  :roll:

Jeg må jo have nosset i et eller andet, så nu laver jeg noget mere kaffe og kigger printet efter igen...

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #14 on: January 12, 2006, 08:36:49 PM »
Quote from: "Luny Tune"

Ja, for satan altså. Jeg sidder også og slubrer i mig her på sidelinien. :D

Ja mon ikke. Fatter kun lidt, men det er dælme en gyser.
Hygge......:-) Michael.