Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222979 times)

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #120 on: November 19, 2006, 09:35:14 AM »
Quote from: "Luny Tune"
De to 6K8 modstande ved phantom poweren, SKAL de være 1% eller er det ok at jeg har parret et par modstande? De er begge målt til 6K83.

Godt spørgsmål..! Jeg har bare matched to 6K8'ere uden skelen til om de var et par ohm over eller under den foreskrevne værdi og jeg har ikke oplevet nogle problemer.
Mon ikke hr. Erland blander sig, hvis jeg er helt på glatis..

Hvor skal printspyddene sidde?

Så hut jeg visker de steder hvor du fører AC ned til printet og ved til- og afgangen til de store lytter..

Hvis du har nogle skrueterminaler der passer i printet, kan du også bruge dem.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #121 on: November 19, 2006, 01:15:28 PM »
Ok! Tak.

Ja, jeg måtte ud i at bestille nogle særlige størrelser klemmemuffer for at få plads til specielt 220VAC'en. Så vidt jeg ku' se på dine billeder så har du nogle orange nogle? Passer de perfekt? Jeg måtte stadig lige skubbe andre komponenter lidt for at få plads til mine.

Jeg har i øvrigt forberedt 7812'eren til montering på kassen ved at lodde et molex stik med 4 cm kabel i printet. Benene på 7812'eren passer lige ned i stikket og så gør det service en hel del nemmere ikke at skulle afmontere regulatoren hver gang printet skal ind og ud af kassen. Historien fortæller mig at det er en god ide at forberede sig (mig!) på den slags. Her er lige et billede:

Og så tænker jeg på om ikke jeg kan benytte den nu ledige plads, da jeg kun propper halvdelen af komponenterne i printet, til at montere rørene liggende ned på printet ca. sådan hér:

Det er med vilje at puderne står lidt skråt. Så kan røret sidde lige mens jeg kan sætte en af fligene i soklerne i spænd så den sidder godt fast.

Men er det så dumt med de lidt lange ledninger hen til soklen fra printet?
(Jeg husker at det skal være noget kraftig ledning.)
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #122 on: November 19, 2006, 01:41:30 PM »
:shock:  Det er saftsusemig kreativt monteret, det der :thumbup:

Kan du så få skiftet navn til Torben Gearløs :D

Ok! Tak.

Ja, jeg måtte ud i at bestille nogle særlige størrelser klemmemuffer for at få plads til specielt 220VAC'en. Så vidt jeg ku' se på dine billeder så har du nogle orange nogle? Passer de perfekt? Jeg måtte stadig lige skubbe andre komponenter lidt for at få plads til mine.

Jeg endte vist med at file lidt af det ene stik, for at få plads til den store køleplade, men de gik perfekt i printet..

Og så tænker jeg på om ikke jeg kan benytte den nu ledige plads, da jeg kun propper halvdelen af komponenterne i printet, til at montere rørene liggende ned på printet

Men er det så dumt med de lidt lange ledninger hen til soklen fra printet?
(Jeg husker at det skal være noget kraftig ledning.)

Jeg kan ikke forestille mig, at det ekstra ledning vil være et problem, men du skal godt nok sørge for at isolere forbindelserne på rørsoklerne, så der ikke fiser højspænding rundt i kassen, hvis de går løs..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #123 on: November 19, 2006, 02:16:09 PM »
Jeg har en god ven som er vildt dygtig til at forkable og han har også vist vejen med hensyn til at krympeflexe alle steder hvor det kunne være en god ide. Jeg har tænkt mig at gå ham i bedene og sørge for at alt er ordentligt isoleret og holdt på plads med strips osv...

Du kan finde flere billeder af hans maskiner her på forummet. :wink:

EDIT:
Ja, se for resten hvordan den lille gummipude du sendte med trafoen fandt anvendelse i monteringen. :lol: Jeg prøvede først med kun en strip men den sad liiige en smule løst og med puden dér sidder den helt fast. Først bagefter kom jeg i tanker om at det pæneste nok havde været at tage et stykke post-elastik lagt rundt om trafoen og så strippen uden på.

Og da jeg skulle bestille kondensator kraver til byggeweekenden fik jeg en ide om at man jo også kunne montere den lille runde trafo i sådan en krave. :wink: Hvis der lige er en der passer i størrelsen. Trafoen er Ø=16mm men der er jo en lille kant på så om en krave vil kunne nå ved jeg ikke.
Torben

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #124 on: November 19, 2006, 07:40:05 PM »
Du kan finde flere billeder af hans maskiner her på forummet.

Det er Tommi, right?

:P

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #125 on: November 19, 2006, 09:26:13 PM »
Der er kun ÉN "Master Of Forkabling"...:wink:
Torben

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #126 on: December 04, 2006, 02:34:10 PM »
Jeg skal lige have forbundet powertrafoerne og vil lige dobbeltchecke proceduren.

Har jeg ret i at 2x15/30VA trafoen sidder først og tager imod netspændingen?

Dens to sekundære skal i de to klemmer der er benævnt 15VAC?

Og så skal 2x12/50VA monteres "modsat" sådan at vi bruger dens sekundære som primære og i parallel sådan at begge disse monteres i én af de to 15VAC klemmer?

Og samme trafos anden side (normalt dens primære) skal i 220VAC klemmen?
Torben

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #127 on: December 04, 2006, 03:27:44 PM »
Jeg skal lige have forbundet powertrafoerne og vil lige dobbeltchecke proceduren.

Har jeg ret i at 2x15/30VA trafoen sidder først og tager imod netspændingen?

Dens to sekundære skal i de to klemmer der er benævnt 15VAC?

Og så skal 2x12/50VA monteres "modsat" sådan at vi bruger dens sekundære som primære og i parallel sådan at begge disse monteres i én af de to 15VAC klemmer?

Og samme trafos anden side (normalt dens primære) skal i 220VAC klemmen?

Den er go'  :thumbup:

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #128 on: December 04, 2006, 04:35:46 PM »
Det vil vise sig, for nu gør jeg det sådan! :lol:

Jeg læste Jakobs anvisninger igennem og fandt ikke lige ovenstående beskrevet (andet end at man jo selvfølgelig skal kigge på diagrammet og ressonnere sig frem) MEN jeg så lige at der skal bruges kraftigt kabel til den regulator der skal chassis-monteres og jeg har lige nu noget tyndt kabel siddende. Så det må jeg også hellere lige skifte.

Er det også dumt at bruge et crimp-stik på kablerne så regulatoren nemt kan skiftes? Den passer nemlig lige ned i sådan et stik til tre pins.

EDIT:
Må jeg forbinde regulatoren med tre stykker kraftig kabel på hver 10cm? Eller er det for langt kabel?
Torben

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #129 on: December 04, 2006, 05:19:18 PM »
DEr det også dumt at bruge et crimp-stik på kablerne så regulatoren nemt kan skiftes? Den passer nemlig lige ned i sådan et stik til tre pins.

Det smarteste ville nok være at sætte Molex-stikket på printen og lodde dig direkte på regulatoren(husk at isolere med flex), men det var måske det du havde tænk dig?

EDIT:
Må jeg forbinde regulatoren med tre stykker kraftig kabel på hver 10cm? Eller er det for langt kabel?

Det kan jeg ikke forestille mig vil være et problem..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #130 on: December 04, 2006, 05:59:25 PM »
Jeg ville egentlig sætte en klemrække på printet og montere kablerne sådan der og så tror jeg at jeg gør som du siger og lodder og flexer direkte på regulatoren.
Torben

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #131 on: December 04, 2006, 08:21:16 PM »
Jeg ville egentlig sætte en klemrække på printet og montere kablerne sådan der og så tror jeg at jeg gør som du siger og lodder og flexer direkte på regulatoren.

Det lyder furnuftigt  :thumbup:

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.lavfrekvent.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #132 on: December 04, 2006, 08:30:28 PM »

Eller sætte regulatoren på bagsiden og bøje den?

Gustav

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #133 on: December 04, 2006, 09:54:15 PM »
Også en god ide, men der er ikke plads lige i dette tilfælde. Det lyder jo fjollet at der ikke skulle være det, men printet når helt ud til kanten og bagpladen når helt op til kanten så regulatoren ville skulle ligge under printet.

Det gjorde den også indtil nu men med ledninger på så den kunne blive liggende når jeg fjernede stikket. Det er bare lidt dumt at skulle afmontere hele printet for at skifte regulatoren. Så nu har jeg rykket den over til siden hvor den ligger frit. På printet var der ikke plads til en klemrække og så tog jeg lige en rask beslutning om at bore hullerne op til 1,5 mm og sætte de ubrugte printspyd i. Deres baser klemte jeg så lige flade med en tang så de ikke rører hinanden på printet. Flex flex flex og så spiller det forhåbentlig...

Jeg skal lige til at sætte ild til maskinen og så tager jeg lige et par billeder...
Torben

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.lavfrekvent.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #134 on: December 04, 2006, 10:44:14 PM »

Jeg skal lige til at sætte ild til maskinen og så tager jeg lige et par billeder...

:ambulance:

Når den er brændt ud kan du købe en ny kasse på ebay
http://cgi.ebay.com/VINTAGE-Peakmeter-VU-Meter-55dB-25dB-LARGE-DISPLAY_W0QQitemZ220056867360QQihZ012QQcategoryZ23790QQrdZ1QQcmdZViewItem

Gustav