Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222984 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #165 on: December 14, 2006, 08:22:42 PM »
Ja, altså jeg skyder bare i blinde...så jeg er nok ikke den store hjælp her...

Er der ikke andre som kan pege i en retning?
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Michailov

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #166 on: December 14, 2006, 11:06:25 PM »
heat-zink:

der skal heatzink på 78s12 og tl783, men når man kigger på billeder af hhv sortehund-versionen og skørmelodi-halvdelen er der - skal vi se -stor forskel. Lars har sat en enorm køleprofil på. Men hvad er minimum?
Got hitched, got debt - God damn
Bli'r der nogensinde tid til DIY igen, eller bliver min kælder ommøbleret til systue og walk-in closet?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #167 on: December 14, 2006, 11:33:07 PM »
Lars' køl på dén med den mindste køleplade er lidt større end min, men i stedet for den store køleplade på den anden regulator har jeg monteret den på selve chassiset, som er det alternativ Jakob angiver på sit website. Gør du ikke dét så skal der en ordentlig fætter på.

HUSK!! at isolere regulatoren fra køleprofilen/chassiset. Vigtigt!
Torben

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #168 on: December 15, 2006, 08:40:33 AM »
Lennart,

Du kan evt. prøve at flytte ringkernerne uden for kassen og se om det hjælper. Det kunne godt være noget indstråling der laver ballade..

Nikolaj,

TL783 skal bare have en lille køleprofil på. Denne ka' du med fordel isolere fra regulatoren, for at undgå nærkontakt med højspændingen..
78S12 afgiver rigtig meget varme, så der skal enten en ordenlig basse af en køleprofil på, eller også skal den monteres direkte på kassen(husk at isolere).
Det sidste giver nok den mest stabile konstruktion..

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #169 on: January 04, 2007, 10:18:16 PM »
Black Dog:

Nu har jeg lige blæst tråden igennem, for at finde ud af hvordan du har kablet det veroboard med med de 2 stk. 100µF-400V til Ringkernene og til main print. Har du en tegning på dette, et link eller kan du forklare det?

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #170 on: January 05, 2007, 08:02:57 AM »
Quote from: "dwoor"
Black Dog:

Nu har jeg lige blæst tråden igennem, for at finde ud af hvordan du har kablet det veroboard med med de 2 stk. 100µF-400V til Ringkernene og til main print. Har du en tegning på dette, et link eller kan du forklare det?

Heldigvis er Jakob en grundig fyr -->

http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9_pcbs.pdf

På side 1 er det angivet hvordan man forbinder de store lytter.

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #171 on: January 05, 2007, 08:48:58 PM »
Quote from: "Black Dog"
Black Dog:

Ups, den havde jeg sgu ikke lige set.. Men jeg takker... !

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #172 on: January 06, 2007, 08:00:01 PM »
Quote from: "Black Dog"
Black Dog:

Ja, nu spørger jeg nok lidt dumt.. Jeg kan se hvordan kablerne skal fra lytterne til printet, men ikke fra ringkernetrafoerne til lytterne.. Hvordan skal disse trækkes?

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #173 on: January 06, 2007, 08:29:47 PM »
Der skal da ikke trækkes ledninger fra ringkernerne til lytterne!!?!??

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #174 on: January 06, 2007, 08:30:43 PM »
Hvilke ringkerner har du? En 2x12V og en 2x15V?

Hvis ja, så sætter du 1x12VAC i den 15VAC klemrække der sidder lige ved siden af 220VAC klemrækken.

I den anden 15VAC klemrække som sidder alene ved strømforsyningen parallel-monterer du den anden 12VAC vikling sammen med sekundærsiden af 2x15 trafoen, hvis fire ledninger også er sat sammen parallelt. Det giver altså i alt seks ledninger i den klemrække. Sig til hvis du er i tvivl om hvilke farver ledninger der skal sættes sammen for at det bliver rigtigt. Der er anvist en rækkefølge af farver på siden af trafoen og de læses på en bestemt måde. Upload eventuelt et billede af hvad der står på siden af trafoerne.

Denne trafoes primære side (den trafo er altså brugt "omvendt" og laver 12VAC om til 220VAC) monteres så i 220VAC klemrækken.

(De store kondensatorer får så hvad de skal have ad banerne på printet.)

Du kan se dette rimelig tydeligt ud af diagrammet:
http://www.gyraf.dk/gy_pd/g9/g9_sch.gif

NB: Sørg for at tjekke grundigt efter at disse ting er forbundet korrekt. Spørg igen hvis du er den mindste smule i tvivl om noget!!! Det er bedre at blive hånet for at spørge om det samme tre gange end at blive husket som ham der ikke kunne lide at spørge!!!
Torben

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #175 on: January 06, 2007, 09:58:19 PM »
Jeg har fuldt den indkøbsliste Black dog har lavet.. Så det skulle være meget som I plejer at lave de G9'ere..

Jeg ville gøre det veroprint med de to store lytter på klar, så jeg kan montere i kasserne.. Alt kabling laver jeg derefter, så jeg må blankt erkende at jeg ikke ved meget om det. Da jeg slet ikke har kablet en enhed endnu, men har en del enheder at kable. Det er min store udfordring, når alle print er klar i kasserne..

Det eneste jeg ville vide var, hvor mange ledninger der skal tilføres det print med lytterne, og hvor de skal føres hen på printet.. Jeg ved godt hvor der skal trækkes fra og hen til på printet.. Altså fra ekstern kildt til lytterne og ikke fra lytter til print

Det er det sidste print jeg mangler inden de kommer i kasser i morgen.. Så skal der kables derefter..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #176 on: January 07, 2007, 12:31:42 AM »
Plejer og plejer... Jeg kan på stående fod kun huske Black Dogs G9 og så min egen. :wink:

Jeg forstår desværre ikke den her:
Det eneste jeg ville vide var, hvor mange ledninger der skal tilføres det print med lytterne, og hvor de skal føres hen på printet.. Jeg ved godt hvor der skal trækkes fra og hen til på printet.. Altså fra ekstern kildt til lytterne og ikke fra lytter til print

Og du skrev før:
Jeg kan se hvordan kablerne skal fra lytterne til printet, men ikke fra ringkernetrafoerne til lytterne.. Hvordan skal disse trækkes?

Så bimler alarmen, for der skal ikke trækkes kabler fra ringkernetrafoerne til lytterne, som du jo spørger om hvordan man gør hér!

Hvad er det helt eksakte spørgsmål?
Torben

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #177 on: January 07, 2007, 09:18:21 AM »
Quote from: "Luny Tune"
Plejer og plejer... Jeg kan på stående fod kun huske Black Dogs G9 og så min egen. :wink:

Jeg forstår desværre ikke den her:

Og du skrev før:
Jeg kan se hvordan kablerne skal fra lytterne til printet, men ikke fra ringkernetrafoerne til lytterne.. Hvordan skal disse trækkes?

Så bimler alarmen, for der skal ikke trækkes kabler fra ringkernetrafoerne til lytterne, som du jo spørger om hvordan man gør hér!

Hvad er det helt eksakte spørgsmål?

Ok, så er der noget jeg misforstod... Eller har set forkert på de billede fra Black Dog G9, da det så ud som om der var kablet imellem lytterne og ringkernerne. Derfor undrede det mig, hvilke kabler det skulle være, da jeg ikke kunne se dem på tegningerne..

Så det er bare to "eksterne" lytter ?? Som kunne ha siddet på printet, men hvorfor sidder de så ikke der?

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #178 on: January 07, 2007, 09:41:36 AM »
Så det er bare to "eksterne" lytter ??

Jeps..

Som kunne ha siddet på printet, men hvorfor sidder de så ikke der?

Jeg kan dårligt se, hvor der skulle være plads til to ekstra lytter på printet.

En fordel ved at de ikke sidder på printet er, at man kan bruge fysisk store lytter uden at rende ind i nogle pladsproblemer.
Eller lytter der ikke er lavet til printmontage..

Jeg tror sår'n set bare Jakob har villet holde alle muligheder åbne  :thumbup:

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #179 on: January 07, 2007, 01:51:25 PM »
:oops: