Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222982 times)

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #180 on: January 07, 2007, 02:21:57 PM »
Nej nej, det er faktisk ikke et dumt spørgsmål, dwoor. Nuvel, Jakob har sikkert, som Black Dog skriver, gerne villet holde alle muligheder åbne her men han har også designet efter nogle standardmål for print. Jeg ved ikke 100% om det er tilfældet her, men det giver jo en begrænsning for hvor meget der kan være på en given størrelse print.

Og endelig er nogle store lytter simpelthen ikke udstyret med ben der kan gå i et print, eller der skal store huller i printet til at gøre plads. Det er heller ikke så nemt at tage højde for alle de afvigelser der er og kommer med tiden når det gælder alle mulige og umulige komponenter.

I hvert fald så kan du tage dét med dig herfra at det er en god ide at sammenholde PCB layouts med diagrammer og lure tænke over størrelsen på de komponenter du bestiller osv. osv. fordi det hele hænger sammen på en eller anden vis.

:D
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #181 on: January 07, 2007, 03:27:26 PM »
I know... Og jeg skal nok finde flere fjolet spørgsmål med tiden  :lol: Det er jo heller ikke ufarligt at tage fejl med G9'eren.. Så jeg spørger hellere end gerne en gang for meget..

Nu er de ekstra print lavet, sammen med de output trafo print til GSSL'en.. Så i aften skal der laves kasser, selvom jeg mangler lidt til kølerne og to kondensatorer fra El-supply.. Så kommer kablingen, og her skal nok komme lidt spørgsmål  :lol:

Offline krahn

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #182 on: January 19, 2007, 10:18:26 PM »
Sidder og lodder lidt, men....

Denne KER. KONDENSATOR 68 pF "C6,C106" passer ikke i mit print...

Er det den forkerte jeg sidder med ?

Jeg mangler også lidt en oversigt over hvordan Lowcut, Phase og Input omskiftere skal vende. Nogen der ved hvor jeg kan se det ?
Mvh.
Martin Krahn

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #183 on: January 19, 2007, 11:29:45 PM »
Hvis værdien ellers passer så er det ikke ualmindeligt at man må bukke ben og sådan for at få komponenter til at passe. Når man bliver "god" (jeg er heller ikke selv dér endnu!! :wink: ) så kan man nok forudse tingene lidt bedre og så drejer det sig om at man skal vælge komponenter ud fra den størrelse printet er lavet til naturligvis. Det er dét som "modul" betyder i beskrivelsen af komponenterne. Du har sikkert set at der står 1 modul, 2 modul, osv. ud fra mange kondensatorer. Jeg ved ikke hvilken størrelse hvad refererer til men det er altså dét du skal blive klog på hvis du vil kunne gennemskue de ting mens du bestiller.

Kan du ikke bukke benene så de passer? De små keramiske der har det med at smuldre lidt men hvis det kun er lidt så ske der vist ikke noget ved det.
Torben

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #184 on: January 19, 2007, 11:52:39 PM »
Ellers lod nogle små lus på, som du kan bukke/bøje. :)
Hygge......:-) Michael.

Offline krahn

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #185 on: January 20, 2007, 12:06:13 AM »
Jeg prøver.... Det er lang tid siden jeg har hygget mig sådan her en Fredag aften, FANTASTISK !   :)

Noget helt andet er... Jeg sidder med en modstdand der helst skulle være 1k Ohm 5%
Farvekode: Brun,Sort,Sort,Brun,Guld  hvor guld er de 5 %

Jeg kan kun finde en Modstand der siger.
Farvekode:Brun,Sort,Sort,Brun,Brun   hvor brun er 1%

Gør dette noget ? Den er ment som R11 "Max gain"
Mvh.
Martin Krahn

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #186 on: January 20, 2007, 12:16:59 AM »
1% tolerance er bedre end 5% tolerance så så længe den er 1KΩ så bare i med bæstet! :wink:
Torben

Offline krahn

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #187 on: January 20, 2007, 12:42:06 AM »
Arhh jeg synes nu de krakelere lidt, men mon ikke det går.

Jeg har fundet ud hvordan min Lowcut Omskifter skal vende, Men mangler de andre 2..... man kan lige ane lidt på print-oversigten, men jeg er bange for at gætte mig frem.
Mvh.
Martin Krahn

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #188 on: January 20, 2007, 12:56:12 AM »
De Lorlin switches kan kun vende rigtigt! Dvs. du kan ikke sætte dem forkert i så længe du sætter den RIGTIGE switch i. Altså en 2x6 switch kan godt sidde der hvor der skal sidde en 4x3 switch, men hvis du undlader at lave dén fejl så kan du ikke sætte switchene i forkert. De er "symmetriske" og det er faktisk ret smart og brugervenligt. Faktisk også hvis man skal lave meget komplekse ting, men det er en anden historie.

Husk at switchene skal "programmeres"!! Drej switchen helt til venstre og skru møtrikken af. Neden under sidder der en skive med en lille tap på. Den tap passer, som du hurtigt vil se, ned i nogle huller som er nummererede. Kig på printet eller diagrammet og se hvor mange positioner du har brug for. Phase Switchen = 2 positioner. Gæt hvilket hul tappen skal ned i? :wink:

Der sidder også en lille sort plastik not på selve huset ved siden af møtrikken , når den er på selvfølgelig. Den er til at proppe ind i en lille fordybning bag på bagpladen sådan at du er sikker på at switchen ikke drejer med når du drejer på knappen. Hvis du ikke har lavet/laver de snå fordybninger bag på frontpanelet så husk at bide de små noter af switchene også, sådan at de ikke bliver monteret skævt. Møtrikkerne skal spændes stramt men sørg for ikke at dreje dem over gevind. Switchens hus er jo lavet af plastik. Men du kan sagtens spænde stramt nok til at switchen ikke begynder at dreje med.
Torben

Offline krahn

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #189 on: January 20, 2007, 12:20:13 PM »
Tak for hjælpen igår. Jeg har fået indstillet mine omskiftere, dejligt nemt.

Jeg tror jeg har fået nogle forkerte modstande fra El-supply, jeg skulle have haft 12k Ohm men har fået en 12,1k Ohm gør dette en stor forskel ?
Mvh.
Martin Krahn

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #190 on: January 20, 2007, 12:25:27 PM »
Martin,

De anbefalede modstande er 5%-tolerance typer, så alt mellem 11.4 og 12.6 er altså helt fint for en 12K'er.

Hvor præcision er vigtig nævner man altid dette specifikt, som f.eks de fire 6K8 phantom-modstande i G9'erens inputs.

Jakob E.

Offline krahn

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #191 on: January 26, 2007, 04:55:08 PM »
Hmm jeg kan ikke rigtig finde ud af hvor mange volt der skal være over min C8 og c108... jeg ved det skal være en 10nF POLYESTER jeg har en 0,01/63, er dette ikke en 10nf 63V? og er dette denne rette spænding?
Mvh.
Martin Krahn

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #192 on: January 26, 2007, 10:12:15 PM »
Det lyder fuldstændig korrekt.
Torben

Offline krahn

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #193 on: February 04, 2007, 01:00:22 AM »
Hvor stort et kvadrat bruger i fra jeres eksterne kondensatorer c14 og c15 ? Er 0,75 nok ? eller er i oppe i mere ?

Så er jeg også kommet lidt i tvivl om C3 og C103, På printet står der at det skal være en 220nf men i komponent listen står der at dette skal være en 470nf... hvad er det rigtige og skal den være 400 eller 250V ?
Mvh.
Martin Krahn

Offline Black Dog

• milliposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #194 on: February 04, 2007, 09:15:57 AM »
Quote from: "krahn"
Hvor stort et kvadrat bruger i fra jeres eksterne kondensatorer c14 og c15 ? Er 0,75 nok ? eller er i oppe i mere ?

0.75mm2 skulle fint kunne gøre det.

Quote from: "krahn"
Så er jeg også kommet lidt i tvivl om C3 og C103, På printet står der at det skal være en 220nf men i komponent listen står der at dette skal være en 470nf... hvad er det rigtige og skal den være 400 eller 250V ?

Det betyder ikke det store, hvilken værdi du vælger, så længe du holder dig over 220nF.
Diagrammet nævner ikke noget om, hvor mange volt den skal håndtere, så det ville jeg ikke spekulere så meget på..