Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222967 times)

Offline Simon

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #240 on: April 12, 2007, 05:04:15 PM »
Jeg kører nemlig balanceret fra G9 til ADA8000. Så ik forståesen

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #241 on: April 12, 2007, 05:58:10 PM »
Jeg tænker på om dine switching jacks egentlig afbryder signalet fra mic inputtet som de skal? Hvis de ikke gør dét så kan jeg forestille mig det vil lyde nøjagtig sådan der...

Bruger du skærmet kabel inde i G9'eren ned til jackstikkene?

Men det er i hvert fald ikke i orden at det lyder sådan og det er klart også noget der skal fixes for den crunchy guitar lyder da noget federe med G9'eren foran, hva'? :P
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline Simon

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #242 on: April 12, 2007, 06:34:29 PM »
Quote from: "Luny Tune"
det er klart også noget der skal fixes for den crunchy guitar lyder da noget federe med G9'eren foran, hva'? :P

Nemlig!! Det er dét der ærger mig. Jeg tror du har ret mht. switchen, det kan måske være noget dér, uden jeg ved hvad. Jeg hiver lige en mikrofon med hjem og tester det, for hvis den ikke afbryder micen, kan jeg vel høre den på sporet selvom switchen står på line.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #243 on: April 12, 2007, 07:28:00 PM »
Ja, du burde høre NOGET hvis der ikke er rigtig afbrudt i hvert fald.
Torben

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #244 on: April 12, 2007, 07:41:04 PM »
Skal der afskærmnings kapper på OEP trafoer i G9'er ? Det er på input delen..

Kan man både kører (input) OEP trafoer pg Lundahl i G9'eren? Er der nogen "regler" for det?

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #245 on: April 12, 2007, 07:47:42 PM »
Quote from: "dwoor"
Skal der afskærmnings kapper på OEP trafoer i G9'er ? Det er på input delen.

Ja det skal man. Når du lodder "underpladen" sammen med yderkappen kan det betale sig at skrabe med en skruetrækker på begge dele der hvor der skal loddes. Husk at varme det godt op.
Kan man både kører (input) OEP trafoer pg Lundahl i G9'eren? Er der nogen "regler" for det?

Ja det kan man godt. Der er ingen regler.

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #246 on: April 12, 2007, 08:46:07 PM »
Quote from: "Søren Sømand"
Skal der afskærmnings kapper på OEP trafoer i G9'er ? Det er på input delen.

Ja det skal man. Når du lodder "underpladen" sammen med yderkappen kan det betale sig at skrabe med en skruetrækker på begge dele der hvor der skal loddes. Husk at varme det godt op.
Søren Sømand

Kan man købe disse i DK ? Eller skal jeg bestille hos canford?

Jeg vidste ikke jeg skulle bruge dem og fik dem ikke med  :x

Offline Søren Sømand

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.soundcloud.com/doctorsclub.dk/
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #247 on: April 12, 2007, 09:49:52 PM »

Kan man købe disse i DK ? Eller skal jeg bestille hos canford?

Jeg vidste ikke jeg skulle bruge dem og fik dem ikke med  :x

RS har dem hvis du kan komme i kontakt med nogle der kan handle der. 210-6469  SCREENING CAN OEP...

Søren Sømand
FRI UPLOAD AF DIY STUFF
...en af de fede ting ved Vista er at din computer lige pludselig tror den bestemmer.

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #248 on: April 16, 2007, 09:39:34 PM »
Nu har jeg læst hele tråden her om G9 projektet.. Og på Gyraf, KEV, NGrecording.. Så er det igang med de fleste meta tråde på groupdiy.. Men er der nogle af trådene der bare SKAL læses inden man kabler og tester?

Hvordan aflader man lytterne og hvilke lytter skal aflades hver gang, inden man roder med noget? Er det kun C14 og C15 ? Jeg spørger hellere en gang for meget med det her projekt.. Hvor skal jeg være ekstra ekstra opmærksom når jeg tester printet?

Jeg har lige lidt tid inden screening cans kommer hjem fra RS.. Og det er mit sidste projekt i denne omgang.. Så skal jeg har racket samlet med hele svineriet i.. (Og justere ret meget  :shock:  )

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #249 on: May 06, 2007, 09:29:40 PM »
Jeg skal lige have forbundet powertrafoerne og vil lige dobbeltchecke proceduren.

Har jeg ret i at 2x15/30VA trafoen sidder først og tager imod netspændingen?

Dens to sekundære skal i de to klemmer der er benævnt 15VAC?

Og så skal 2x12/50VA monteres "modsat" sådan at vi bruger dens sekundære som primære og i parallel sådan at begge disse monteres i én af de to 15VAC klemmer?

Og samme trafos anden side (normalt dens primære) skal i 220VAC klemmen?

Hvad mener du med at montere den 2x12V modsat?

Jeg følger den her vejledning : http://www.nrgrecording.de/Gyraf_G9_trafos.pdf og de to ringkerner fra indkøbslisten..

Er der en der vil forklare eller lave en mini tegning? For jeg syntes ikke jeg kan se at der bliver vendt om en primær og sekundær.. Andet end de 220VAC fra printet skal forsyne 2x12V ringkernen..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #250 on: May 06, 2007, 10:08:06 PM »
Super tegning den dér. Det kan vist ikke gøres meget bedre.

Det der er sagen man lige skal fange med nummer to trafo dér er at den ikke får 220V ind og leverer 12V i den anden ende, men omvendt. Den laver lav spænding om til høj spænding, og det foregår ved at man sender den lave spænding ind på dens "normale" sekundærside og tapper dens "normale" primærside for den høje spænding. See?
Torben

Offline Bigbang

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #251 on: May 06, 2007, 10:23:01 PM »
..og for lige at gøre forvirringen lidt mindre udtalt, er det vist værd at lægge mærke til, at den trafo som luny kalder "nummer to trafo", er den der er benævnt "toroid transformer 1" (altså 220V/12V) på den udmærkede tegning
Søren Høst

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #252 on: May 06, 2007, 11:01:49 PM »
Super tegning den dér. Det kan vist ikke gøres meget bedre.

Det der er sagen man lige skal fange med nummer to trafo dér er at den ikke får 220V ind og leverer 12V i den anden ende, men omvendt. Den laver lav spænding om til høj spænding, og det foregår ved at man sender den lave spænding ind på dens "normale" sekundærside og tapper dens "normale" primærside for den høje spænding. See?

Jeps, nu gør jeg..

Er der nogen bestemt vej kablerne skal vende på ved tilkoblingen på printet? Eller er det lige gyldigt? Jeg kan ikke se nogen indikering af 0 og + 15V, som ved de andre projekter..

Jeg har rød og grøn sammen og blå og brun.. Det udgør en sekundær ik?

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #253 on: May 07, 2007, 12:12:57 AM »
Du skal kigge på siden af trafoen (som regel). Der står rækkefølgen på ledningerne. F.eks. 230V=Gul-Gul 15V/15V=Rød-Grøn/Blå-Brun. Det betyder:

230V ind på de to gule (selvfølgelig) og at 1. sekundære vikling er Rød-Grøn og 2. vikling er...you know... :) Men det vigtige er så at skal du have 2 x 15V så er det Grøn og Blå der skal lægges sammen som 0. Og der er man nødt til at se på tegningen/labelet på trafoen selv for at se hvilke to ledninger der skal lægges sammen som 0.

I dette tilfælde er det dog ikke 0 du skal have lavet men du skal bruge de to sekundæreviklinger parallelt. Så skal du i mit eksempel her tage Rød og Blå sammen og Grøn og Brun sammen. Så er de to sekundære viklinger korrekt parallelle.

(Dobbelttjek lige at du bruger den korrekte rækkefølge i forhold til den faktiske trafo du sidder med, og ikke kommer til at bruge de farver jeg nævner her. Det er jo bare et eksempel.)

Grunden til at du ikke kan se indikation af + er selvfølgelig at det er vekselspænding. :wink:
Torben

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #254 on: May 07, 2007, 07:56:07 AM »

Grunden til at du ikke kan se indikation af + er selvfølgelig at det er vekselspænding. :wink:
 :oops: Jeg skulle nok ha taget lidt el i skolen..