Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222968 times)

Offline bluesfendermanblues

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #270 on: May 17, 2007, 09:24:44 PM »
Så blev min G9'er endelig færdig og utroligt nok virkede den i første hug  :roll:

Så nu sidder jeg bare og tænker med taknemmelighed på Jakob, som har doneret det dejlige design Jeg er bare glad, TAK.

Jeg fik desværre købt en 2x15 v trafo som step up til højspænding, hvilket betyder at højspændingen ikke når op på 245 VDC men kun 182 VDC  - så trafoen skal skiftes til en 2x12 på et tidspunkt. Desværre

Indgangsspændingen på 783'eren er 193 VDC og man kan jo ikke få outputtet højere op en input - eller tager jeg fejl????? kan man neddrosle den berømte 100k/2w modstand under 783'eren til f.eks. 75k /2w og derved få højere udgangsspænding ???? :?:  :?:

mvh
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #271 on: May 17, 2007, 09:39:47 PM »
En 2x15v trafo skal du nu nok snart få brug for. GSSL'en og What'en f.eks. kører med 2x15V trafoer.

Tillykke med preampen! Godt gået at den virker med det samme! :D

Tjek lige at der ikke er problemer med de højeste gainpositioner. Det KAN ske at man har noget HF oscillation. Det har du sikkert ikke, men bare lige for en sikkerheds skyld, ikk'... Og det er i øvrigt ret nemt fixet hvis der er oscillation. :D
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #272 on: May 18, 2007, 05:51:21 AM »
På det ben længst ude på printet har jeg 305V
I midten 291V
Længst inde på printet 289V

Check lige at dine (dioder 4007 og zener) vender som de skal. Og at din 100K/2w og 470R+47R er korrekt værdi, som Lars foreslog.

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #273 on: May 18, 2007, 09:35:31 AM »
Hej Luny,

Jeg har ingen oscillation ved max gain og max vol. Måske en mikroskopisk smule brum, som måske skyldes at jeg kun har anvendt 2 x 100 uF som lytter i højspændingsforsyningen ?? kan man gøre noget for at få det sidste brum væk (mine trafo'er står så langt væk som det er muligt i kabinettet - dvs. print i det ene hjørne og trafoer i det diagonalt modsatte hjørne).

Til Gyraf:
Alle komponent værdier i HF forsyningen passer indenfor ca. 1% tolerance. Men er der mulighed for at tweake 100k/2w modstanden og derved løfte udfangsspændingen. Eller skal jeg lade det være i fred. Og i stedet skifte trafoen til en 2x12 og - som luny foreslår - gemme 2x15 trafoen til en SSL i stedet.  :?:  :?:

Til alle
Med en alm strat (lavt pu output) ind i istrrument indgangen og medium eller max gain og herefter ind i 1176 'eren med ratio på "all" rammer jeg en lyd som passer på ca. ½ af mine blues plader. Virkelig utroligt det er jo bare en kompresser og en smule rør.  :P  :P  

Mvh
Lyden af electric ladyland ikke længere målet, men jeg fortsætter m. DIY, fordi det er sjov og afslappende.

Offline gyraf

• kiloposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #274 on: May 18, 2007, 09:45:17 AM »
Blues, kommentaren var rettet mod dwoor's problem.

Du, derimod skal bare ha' en 12V-trafo - det er den eneste løsning. Hvis der er lidt brumproblemer, så prøv evt. med en stelforbundet metalskærm mellem trafoerne og især kontrolprintene på forpladen.

Jakob E.

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #275 on: May 18, 2007, 02:31:00 PM »
Hej Jakob,

Tak for hurtigt svar. Jeg sparer sammen til en 2x12v og kigger efter en plade til at skærme trafoerne - hvilket metal skal man anvende ? aluminium??  :roll:

Mvh Claus

PS: Jeg har postet under 1176 ang. brum i min dual mono 1176 - psoten hedder "1176 brum" ville sætte super pris på at høre din mening  :wink:  :wink:

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #276 on: May 18, 2007, 06:41:39 PM »
Quote from: "gyraf"
På det ben længst ude på printet har jeg 305V
I midten 291V
Længst inde på printet 289V

Check lige at dine (dioder 4007 og zener) vender som de skal. Og at din 100K/2w og 470R+47R er korrekt værdi, som Lars foreslog.

Sidder dioderne ikke rigtigt her? http://www.small-mindedness.com/diy/G9dioder.JPG

Jeg lodder de modstande af, for at kunne lave en ordenlig måling.. Imorgen har jeg ekstra modstande, hvis dette er problemet..

Offline gyraf

• kiloposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #277 on: May 18, 2007, 09:02:46 PM »
og du er sikker på at det dér er 39V zener-dioder, og ikke 3,9V??!?

..dén har vi nemlig vistnok set før...

Jakob E.

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #278 on: May 18, 2007, 09:29:29 PM »
Quote from: "gyraf"
og du er sikker på at det dér er 39V zener-dioder, og ikke 3,9V??!?

..dén har vi nemlig vistnok set før...

Jakob E.

Der er fejlen.. Tak for hjælpen og nu skal de bestilles hjem... Jeg må ha bestilt inden det blev rettet i indkøbslisten.. Mine 56V er også forkerte kan jeg se..

Min erfaringer med dette stiger dag for dag.. Den største er at man kun skal købe ind til et projekt af gangen. Og gennemlæse indkøbstråde og hjælpe tråden inden, for at finde mulige fejl. Heldigvis er dette mit sidste projekt i denne omgang, så jeg kan gøre brug af disse erfaringer senere henad vejen..

Endnu engang tak for hjælpen..

Offline GustavG

• Global Moderator
  • mikroposter
    • http://www.lavfrekvent.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #279 on: May 19, 2007, 01:03:10 PM »
Quote from: "dwoor"
at man kun skal købe ind til et projekt af gangen. .

Der har jeg det så helt modsat.

Gustav

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #280 on: May 19, 2007, 02:57:58 PM »
Quote from: "GustavG"
Quote from: "dwoor"
at man kun skal købe ind til et projekt af gangen. .

Der har jeg det så helt modsat.

Gustav

Der er penge at spare ved at købe ind til flere.. Der er bare flere fejl køb imellem.. Nu er indkøbslisterne også mere "tunet", så gør det ikke så meget.. Hvis man laver to stk. af samme projekt (hvad jeg altid laver).. Så skal man bestille til dette.. Men flere projekter på en gang kan blive uoverskueligt. Det er nok også ens elektronik erfaringer der tæller her.. Jeg havde ingen da jeg startede..

Offline Michael

• mikroposter
    • http://www.artbyaccident.dk
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #281 on: May 21, 2007, 08:28:05 PM »
Man skal da bare huske at lægge komponenterne i kasser, med projekt navn på. :D
Hygge......:-) Michael.

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #282 on: May 22, 2007, 10:11:20 PM »
Så fik jeg 245V de rigtige steder.. 12V hvor det skal være..

Men der er ikke hul igennem.. Kun en hyle tone på begge G9er og begge kaneler.. Så fejlen er generel.. Missionen må fortsætte imorgen med at tjekke tilkoblingen til de to print..

Er der nogen der har et bud?

Sagaen om G9'erne følger  :shock:

Offline dwoor

• nanoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #283 on: May 25, 2007, 09:26:36 PM »
Jeg er lidt i tvivl om jeg har forbundet multikablet til kontrol printene korrekt..

I et tidligere indlæg, da skrive Lars (Black Dog) om, at out +- og trafo +- er forkert noteret på pdf filen.. Eller skal det kables helt sådan? For jeg har koblet 1 til 1.. Altså uden at ændre rækkefølgen fra 1 til 10 (Er det forståelig tekst??  :roll: )

Ellers er jeg ved at være på bagbund.. Alt ser fint ud og jeg har de rigtige spændninger.. Men ingen lyd igennem og kun et mega feed når gain kommer op omkring 9-10'ende position...

Alle ideer er stadig velkommen...  :wink:

Offline smnmusik

• picoposter
G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #284 on: May 25, 2007, 10:35:49 PM »
Jeg havde det samme problem, men opdagede så at mit jackstik var forbundet forkert...