Author Topic: G9 HJÆLPETRÅD!  (Read 222976 times)

Offline person

• nanoposter
Re: G9 HJÆLPETRÅD!
« Reply #390 on: December 24, 2008, 11:44:10 AM »
Jeg fik også sokler med " brede" ben som ikke kunne komme i hullerne,
men jeg klippede en lille bid af breden med en god skævbider.
Lidt noget øv arbejde men det kan godt fikses :)
Mvh Per

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #391 on: December 28, 2008, 08:11:51 AM »

Gælder dette også for rør ECC802S som jeg fik to af i dag hos rør-manden? Jeg fik to 82´ere og to 80´ere og blev anbefalet at eksperimentere lidt. Hvilket rør anbefaler I sidder først og kan jeg bruge 80ér rørene?

802 er en special-kvalitets-version af '82 - og er nok bedst som input-trin-rør fordi det er meget lidt mikrofonisk...

Jakob E.

Offline Eicen

• nanoposter
« Reply #392 on: December 29, 2008, 01:55:36 AM »
Ville der ske noget ved at lægge den sekundære side, på den første trafo (220V : 15V+15V), i serie? :)
EDIT: Arh.. Glemte lige en anden detalje, så det ville ikke komme til at spille alligevel  :D
« Last Edit: December 29, 2008, 01:59:08 AM by Eicen »

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #393 on: February 22, 2009, 09:36:08 PM »
Er der nogen der har oplevet, at der skal gaines meget på input fra dynamiske mikrofoner? Og output skal i max for at få noget der minder om et fornuftigt signal...

Jeg fejlsøger på mit setup, for det giver ingen mening.. På condensator miks er der ingen problemer eller ved line ind. Outputtet lyder godt, men er bare skide lavt ved dynamisk miks..  :-\

Jeg har prøver med SM57 og MD421 og resultatet er det samme.. For lavet og der kommer sindssygt meget støj med, da jeg gainer vildt..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
    • http://tunetown.dk
« Reply #394 on: February 23, 2009, 01:24:52 PM »
Hvad hvis du sætte phantom power på?

Ikke fordi selve phantom poweren skulle gøre en forskel men måske er der en fejl i den måde switchen er loddet op på?

Tjek også at R3 og R4 er 4K7 vitterlig er modstande og ikke 47K f.eks...
Torben

Er du en stammer får du rabat på en hammer - W8ter

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #395 on: February 23, 2009, 01:33:51 PM »

Ikke fordi selve phantom poweren skulle gøre en forskel men måske er der en fejl i den måde switchen er loddet op på?

Tjek også at R3 og R4 er 4K7 vitterlig er modstande og ikke 47K f.eks...

Jeg har tænkt på det kunne være de modstande.. Da jeg pre testede dem, så havde jeg ikke det problem.. Men det var mere en lyd test end en reel test..

Tak for hjælpen..

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #396 on: February 23, 2009, 01:50:17 PM »

Og jeg tester lige med Phantom.. Måske er det kredsløb korrekt  ???

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #397 on: February 23, 2009, 03:08:40 PM »
Nej, ved du hvad, det er vist mig der tager fejl. Det er relæet der skifter til 4K7 modstandende i Line mode og ikke switchen som jeg lige troede da jeg kiggede på diagrammet. Mic'en ryger direkte i trafoen uanset phantom power eller ej så vidt jeg kan se.

Sorry for forvirringen!

Nej, så kan jeg faktisk ikke se hvordan der skulle kunne være noget galt i virkeligheden. Hvis det virker med kondensator mics så skal det også virke med dynamiske.

Så skal det være hvis relæet skifter ved midterpositionen på switchen, altså hvis der som først nævnt er lavet en egentlig fejl i oplodningen af switchen. DA vil micsignalet ryge gennem 4K7 modstandene og du har samme effekt som hvis du trykker PAD ned på en preamp/mixer. Det dæmper jo velnok signalet godt 20 dB. Kunne det lyde som sådan noget i den størrelsesorden?
« Last Edit: February 23, 2009, 03:11:17 PM by Luny Tune »
Torben

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #398 on: February 23, 2009, 05:45:19 PM »
Nej, ved du hvad, det er vist mig der tager fejl. Det er relæet der skifter til 4K7 modstandende i Line mode og ikke switchen som jeg lige troede da jeg kiggede på diagrammet. Mic'en ryger direkte i trafoen uanset phantom power eller ej så vidt jeg kan se.

Sorry for forvirringen!

Nej, så kan jeg faktisk ikke se hvordan der skulle kunne være noget galt i virkeligheden. Hvis det virker med kondensator mics så skal det også virke med dynamiske.

Så skal det være hvis relæet skifter ved midterpositionen på switchen, altså hvis der som først nævnt er lavet en egentlig fejl i oplodningen af switchen. DA vil micsignalet ryge gennem 4K7 modstandene og du har samme effekt som hvis du trykker PAD ned på en preamp/mixer. Det dæmper jo velnok signalet godt 20 dB. Kunne det lyde som sådan noget i den størrelsesorden?

Det lyder som en god mulighed.. Og 20 db lyder meget meget muligt, dog har jeg ikke tjekket.. Weekenden er sat af til rettelse af de fejl, så loddekolben bliver varmet op igen..

Tak for inputtet..

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #399 on: March 01, 2009, 02:07:31 AM »
Kan det passe, at der line in signal på mic og phantom, hvis det vælges som input?

Jeg har stadig lavt output fra G9'erne, og mistænker kablingen til jack bøsningen.. "To" skal til TIP på jack, når den bliver afbrudt?

Det ekstra Gain jeg har på mine SSL9K'er ville jeg gerne ha' i mine G9'er lige nu  ;D Men der er hul igennem, og det lyder godt.. Bare lidt lavt output på G9'erne..

Offline Luny Tune

• Administrator
  • Megaposter
« Reply #400 on: March 01, 2009, 11:16:53 AM »
Kan det passe, at der line in signal på mic og phantom, hvis det vælges som input?
Jeg ved ikke om jeg læser dig korrekt...men det er jo samme input du bruger, så ja...du vælger Line, Mic eller Phantom alt efter hvilket signal du sender ind og alt efter om der er behov for phantom power eller ej.

"To" skal til TIP på jack, når den bliver afbrudt?
Igen er jeg ikke sikker på at jeg læser dig rigtigt...

"To" skal til TIP på jack'et og når der ikke er et stik i jacket løber signalet videre. Når jacket sættes i så skal signalet afbrydes og signalet fra Jack'et sendes videre i stedet.

Du kan teste det let hvis du er i tvivl om hvad der er hvad fysisk på jackstikket. Bare sæt en mic i og tjek at der er hul igennem. Sæt så et jackkabel i og konstatér at mic'en nu er tavs og at der kommer en snerrende lyd når du rører tippen i den anden ende af jackkablet. Hvis det er sådan så har du forbundet det rigtigt.
Torben

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #401 on: March 01, 2009, 07:10:53 PM »
Jeg ved ikke om jeg læser dig korrekt...men det er jo samme input du bruger, så ja...du vælger Line, Mic eller Phantom alt efter hvilket signal du sender ind og alt efter om der er behov for phantom power eller ej.

"To" skal til TIP på jack, når den bliver afbrudt?
Igen er jeg ikke sikker på at jeg læser dig rigtigt...

Jeg var lidt træt da jeg skrev igår, og det var nok lidt uforståeligt.. Jeg testede udstyr fra kl 10 til 3 om natten.. Men det er jo hygge  ;D

Det jeg mente er, at når jeg kører et line in signal ind i G9'eren eks. fra en guitar via jack. Så har jeg det line in signal selvom jeg sætter input til phantom eller mic..

"To" skal til TIP på jack'et og når der ikke er et stik i jacket løber signalet videre. Når jacket sættes i så skal signalet afbrydes og signalet fra Jack'et sendes videre i stedet.

Du kan teste det let hvis du er i tvivl om hvad der er hvad fysisk på jackstikket. Bare sæt en mic i og tjek at der er hul igennem. Sæt så et jackkabel i og konstatér at mic'en nu er tavs og at der kommer en snerrende lyd når du rører tippen i den anden ende af jackkablet. Hvis det er sådan så har du forbundet det rigtigt.

Det er forbundet korrekt, og jeg har også fint line in signal ind.. Så fejlen ligger ikke der.

Jeg kan ikke gaine nok pga. oscillering, så jeg må igang med det lille indgreb mod dette. Derudover har jeg forlænget to af lorlin switchene (korrekt), men jeg har lidt på fornemmeren at dette giver mere støj og oscillering. Så nu får jeg skåret en ny front til dette. Nogen gange er de besværlige løsninger ikke lette at erkende, men det gør forskellen..

Offline gyraf

• kiloposter
    • http://www.gyraf.dk
« Reply #402 on: March 02, 2009, 10:39:30 AM »
Det jeg mente er, at når jeg kører et line in signal ind i G9'eren eks. fra en guitar via jack. Så har jeg det line in signal selvom jeg sætter input til phantom eller mic..

Nej, jeg tror du blander "instrument" og "line" sammen. Line/Mic/P48 vælger input-formen bagpå - men instrument-jack'et på fronten bypasser dette. Men lad være med at have en masse signal ind i mic/line-indgangen når du bruger instrument-indgangen - der kan godt komme lidt overhør, afhængigt af forkabling.

Jakob E.

Offline dwoor

• nanoposter
« Reply #403 on: March 02, 2009, 11:10:53 AM »

Nej, jeg tror du blander "instrument" og "line" sammen. Line/Mic/P48 vælger input-formen bagpå - men instrument-jack'et på fronten bypasser dette. Men lad være med at have en masse signal ind i mic/line-indgangen når du bruger instrument-indgangen - der kan godt komme lidt overhør, afhængigt af forkabling.

Jakob E.

Jeg takker mange gange.. Så giver det sgu mening..

Men jeg fortsætter min optimering af G9'erne, så jeg for styr på det gain. For jeg fik godt hul igennem på en bas igår, og en tur igennem 1176'eren. Swwiiinnggg. Det lyder sgu konge..

Offline Morten Pilegaard

• picoposter
    • http://www.mpj.dk
« Reply #404 on: March 03, 2009, 11:03:59 AM »
Jeg fik også sokler med " brede" ben som ikke kunne komme i hullerne,
men jeg klippede en lille bid af breden med en god skævbider.
Lidt noget øv arbejde men det kan godt fikses :)

Jeg kunne ikke klippe nok af mine sokkelben, så jeg klippede soklernes yderste tip af, nedtil deres "flade" stykke, og så loddede jeg afklippede modstandsben på og satte den i.
Det virker vidst ganske fint!

Morten.